Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

wjb
Superuser
  • 31 december 2018
Ik heb voor de EdgeRouter Lite 3 een nieuw configuratiescript klaar gezet.
De opzet is nu heel anders en ik hoop dat dit tot een beter resultaat leidt.
Ik heb mijn tweede EdgeRouter Lite 3 op deze manier in ieder geval wel kunnen configureren.

• Helper
  • 1 januari 2019
Iedereen de beste wensen!

@wjb ik ga later vandaag een poging wagen met de nieuwe config scripts

• Helper
  • 1 januari 2019
@wjb net aan het testen geweest.

Tijdens het draaien van het script werkt de "reboot now" vreemd genoeg niet. Als ik dat dan zelf nogmaals doe slikt de router het wel...

En dan, aangesloten op de NTU werkt VOIP, internet werkt, maar IPTV niet. Heb een ontvanger getest, reboot gegeven. Menu / TV Gids wordt geladen maar krijg dan de melding dat zender (maakt niet uit welke) niet beschikbaar is.

Wat kan daar aan de hand zijn.....

wjb
Superuser
  • 1 januari 2019
Heb je een IP adres op eth0.4? (Dashboard)
Heb je een kernel route naar 213.75.112.0/21? (Routing)

• Helper
  • 1 januari 2019
Dashboard:
KPN IPTV eth0.4 vlan 10.0.41.13 1/20 1500 0 bps 0 bps Connected
Routing:
Yes 213.75.112.0/21 10.0.32.1 eth0.4 kernel Yes

• Helper
  • 1 januari 2019
Na nog eens opnieuw aangesloten te hebben. Komt er wel even beeld maar dan stopt het met de melding zender niet beschikbaar. Zappen naar een andere zender geeft dan weet even beeld en dan stopt het weer, etc. Getest op 2 ontvangers met zege resultaat.

wjb
Superuser
  • 1 januari 2019
Wat voor een andere apparatuur heb jij in jouw netwerk aan switches, router en accesspoints?
Heb je telkens een paar seconde beeld en kan je daar zo ongeveer de klok op gelijk zetten?

• Helper
  • 1 januari 2019
Aan de edgerouter hangt een TL-SG108E hierop zitten de 3 ontvangers en nog 3 andere switches. IGMP snooping staat aan op TL (gekontroleerd). Ook heb ik even alles behalve de ontvangers op de TL gehad. Maar dat maakte niets uit.
Het is idd 1 a 2 seconden en dan is het klaar.

• Topper
  • 1 januari 2019
Hi,

Vandaag de Ubiquiti EdgeRouter X voor de KPN box gezet. Ik heb de Kriegsman methode gebruikt, omdat de scripts niet leken te werken, maar hier wellicht de fout gemaakt dat ik niet de andere poortjes had aangesloten? (Dit was mij niet echt duidelijk).

Het werkt prima... tot op zekere hoogte, wanneer ik de tv aan heb staan merk ik dat de internet performance enorm achteruit gaat. Komt dit door de edgerouter x? Had ik beter de Lite kunnen pakken?

performance gaat van 100 Mbs naar 18!

alvast bedankt voor de reacties!

wjb
Superuser
  • 1 januari 2019
De scripts opgenomen in het openingsbericht werken inderdaad nog niet goed.
Het lijkt er op dat de opdrachten voor het opzetten van de firewall niet geaccepteerd worden.
Ik ben nog niet achter de oorzaak en heb helaas hiervoor nog geen oplossing gevonden.

• Topper
  • 1 januari 2019
@wjb

Ja, daar zag ik inderdaad errors van langskomen. Maar wat de performance betreft? Heb jij al eens een speeltest gedraaid met IPTV kastje aan/uit?

Is het normaal dat de performance zo instort?

thanks!

wjb
Superuser
  • 1 januari 2019
De performance mag echt niet zo in elkaar storten.
Zie ook dit bericht.
Ook de EdgeRouter X moet met hardware offloading 1Gbps kunnen verwerken.

• Helper
  • 2 januari 2019
wjb schreef:
De scripts opgenomen in het openingsbericht werken inderdaad nog niet goed.
Het lijkt er op dat de opdrachten voor het opzetten van de firewall niet geaccepteerd worden.
Ik ben nog niet achter de oorzaak en heb helaas hiervoor nog geen oplossing gevonden.

Bedoel je dat hierdoor de iptv niet goed zal werken zoals bij mij of bedoel je hier iets anders mee?

wjb
Superuser
  • 2 januari 2019
Dat bericht was een antwoord op het voorgaande bericht en heeft niets met IPTV te maken.

• Helper
  • 2 januari 2019
Verschillende tests gedaan.
EdgeRouter opnieuw opgestart met alleen 1 tv ontvanger aangesloten, gaat goed 10 min getest. SG108E switch er tussen 3 ontvangers aangesloten verder niks gaat ook iigv 10 min goed, zappen gaat ook goed. Dan meerdere apparaten aansluiten op de SG108E en andere Netgear Switches welke ook IGMP snooping ondersteunen, een nas, twee unifi AP's, gaat ook een tijdje goed. Totdat ik naar een andere zender ga dan stopt de ontvanger na 1 seconde probeerde het dan nog een keer en dan stopt het beeld definitief met een foutmelding, de andere ontvangers spelen nog wel gewoon door totdat ik ook daar een andere zender probeer. Ook internet en nas zijn nog gewoon normaal bereikbaar voor aangesloten pc's.

Als ik de EB weer terug zet en op een van zijn LAN aansluiting de SG108E aansluit, dus eigenlijk een zelfde situatie als met de ER als router en verder niks aan de rest van het netwerk verander, dan speelt alles wel weer gewoon door.

wjb
Superuser
  • 2 januari 2019
Zou jij die NAS en twee UniFi accesspoints eens achterwege kunnen laten, maar de rest wel aangesloten.
Dan 10 minuten testen en als geen problemen, alleen de NAS aansluiten en weer 10 minuten testen en als geen problemen dan de UniFi accesspoints.
In welke stap krijg je het probleem?

• Helper
  • 2 januari 2019
Ok, drie tv kastjes een pc en 2 IP camera's, meer niet. Na een uur met een tv kastje gekeken te hebben en een IP camera stream op de pc bekeken te hebben, maar weer eens gaan zappen. Even beeld en dan stopt het weer, maar terug zappen naar de zender die in eerste instantie op stond blijft wel beeld gegeven. Alle andere zenders stoppen na een paar seconden, terug naar die eerste zender die op stond geeft steeds wel weer gewoon beeld. Ook het weghalen van de pc en IP camera's van de switch zorgt er niet voor dat de andere zenders constant beeld gaan geven, steeds alleen die eerste blijft dat maar doen.

• Helper
  • 2 januari 2019
@wjb Nog een test gedaan met 1 tv ontvanger aangesloten op eth1 van de ER en EB op eth2 als VOIP adapter en weer een uur naar een zender gekeken. Als ik daarna naar een andere zender zap stopt de stream weer na 1 a 2 seconde en probeert het dan nog eens 1 a 2 seconde en dan stopt de stream en komt de error melding op het televisie scherm. Terug zappen naar de zender die wel beeld gaf geeft dan weer gewoon constant beeld weer zappen naar een willekeurige zender geeft weer stoppend beeld en terug naar de oorspronkelijke zender gaat weer goed, etc. Het lijkt er dus toch op dat er iets in de ER nog niet helemaal goed staat.

wjb
Superuser
  • 2 januari 2019
Ik ga straks de backup van mijn EdgeRouter Lite 3 ook op mijn tweede EdgeRouter Lite 3 zetten en daar ontdoen van alle specifieke inrichtingen voor mijn thuisnetwerk.
Deze zal ik vervolgens in het script plaatsen en beschikbaar maken.

• Topper
  • 2 januari 2019
Hebben jullie ook performance testen gedraaid terwijl de TV /kastje aan staat? Ik blijf dit probleem zien.

bovenstaande met i-tv kastje uit!

En de volgende met kastje aan op een NIET HD zender... met HD speeld de tv helemaal niet meer en is het volgende Resultaat zichtbaar....

Morgen komt de edge 3 light binnen, ik laat jullie dan weten of het probleem is opgelost. Programma’s terug kijken werkt ook niet meer!

wordt vervolgt...

wjb
Superuser
  • 2 januari 2019
Ik heb een aangepast configratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 klaar gezet.
Dit configuartiescript is gebaseerd op de configuratie die op mijn EdgeRouter Lite 3 actief is, maar ontdaan van specifieke instellingen voor mijn thuisnetwerk.

Het configuratiescript is nu ook vanuit de terminal optie binnen WinSCP te starten waardoor je nu de volledige configuratie vanuit WinSCP kunt uitvoeren.

wjb
Superuser
  • 2 januari 2019
Ovide71 schreef:
Hebben jullie ook performance testen gedraaid terwijl de TV /kastje aan staat?

Heb jij hardware offloading wel aan staan?

• Helper
  • 2 januari 2019
@wjb bedankt. Ik ga morgen ochtend een poging wagen. Als ik dat nu ga doen, maak ik geen vrienden hier....

• Topper
  • 2 januari 2019
Dit is overigens een melding die ik op de router zie wanneer ik de HW offloading aan wil zetten:

WARNING : IPsec offload on ER-X platform is causing problems to L2TP remote-access VPN.
You should *not* enable IPsec offload if you are using L2TP remote-access VPN.

Other VPN modes are not affected by this issue:
* Site-to-site IPsec VPN is working correctly with IPsec offload.
* PPTP VPN is working correctly with IPsec offload.

Only ER-X/ER-X-SFP/EP-R6 models are affected by this issue.

This issue is to be fixed in future release.

wjb
Superuser
  • 2 januari 2019
Arthur71 schreef:
@wjb bedankt. Ik ga morgen ochtend een poging wagen. Als ik dat nu ga doen, maak ik geen vrienden hier....

Je kunt de configuratie van de EdgeRouter "stand-alone" uitvoeren door een PC aan te sluiten op de EdgeRouter.
Als je al een eerdere configuratie gedaan had, dan hoef je ook geen factory reset uit te voeren.
Je kunt dan de PC direct op eth1 aansluiten. De huidige configuratie zal overschreven worden.