Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

• Topper
  • 30 reacties
  • 7 december 2020

Blijft staan dat het probleem bij mij zich alleen voordoet op de OPNsense. Op dit moment draai ik weer over de ER-12 en daar heb ik ook weer een 10.35.x.x/22 adres.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 7 december 2020
jherder schreef:

Blijft staan dat het probleem bij mij zich alleen voordoet op de OPNsense. Op dit moment draai ik weer over de ER-12 en daar heb ik ook weer een 10.35.x.x/22 adres.

Dan moeten we de oorzaak misschien toch in de configuratie van de IGMP proxy server gaan zoeken.

Maar ook daar zie ik eigenlijk geen echt issue.

Dat ik bij de IGMP proxy server upstream 0.0.0.0/0 gebruik is puur gemakzucht. Wat KPN ook verandert in de IP adressen t.b.v. IPTV multicasting, alles zal geaccepteerd worden.

In principe zouden de subnetten 213.75.112.0/21 en 217.166.224.0/22 voldoende moeten zijn.

• Topper
  • 30 reacties
  • 8 december 2020

Gisteren uitgebreid met de OPNsense bak getest. Het irriteerde me dat het op de ER-12 prima werkte en op die andere machine steeds weer die foutmelding kwam. Alles gecontroleerd, opnieuw ingesteld, weer gecontroleerd …………………

hmm, wat kan ik nog eens doen. Op het dashboard stond dat alles wat moest lopen ook daadwerkelijk draaide.

Laat ik eens proberen wat er op de ER ook wel eens moest: igmp-proxy een restart geven. Stom om daar nu pas aan te denken.

Floep: weg fout en tv op alle zenders.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 128 reacties
  • 8 december 2020

Ik heb VLAN20 (voor IoT) gedefinieerd op mijn EdgeRouter Lite. Alles tig keer gecontroleerd (router, controller, switches) maar ik denk dat ik over de fout heen kijk. Het netwerk wordt wel gezien maar ik krijg geen IP-adres van de DHCP server.
Eerder al heb ik VLAN10 gedefinieerd voor een gastennetwerk. Deze is vrijwel gelijk (andere IP range uiteraard) en deze werkt wel. Iemand ( @wjb ??) die me in de juiste richting kan duwen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 8 december 2020

Kan je screenshots plaatsen van de definitie van de DHCP server en de definitie vlan 20 in de Config tree?

• Topper
  • 14 reacties
  • 8 december 2020
wjb schreef:
JohnAZ schreef:

Ik heb mijn oude script weer moeten terugzetten. 

Met hetzelfde resultaat, dat de tv ontvanger niet 100% opstart.

Het IP adres dat gekregen wordt is: 192.168.1.17

Kan je hier dan eens jouw config.boot plaatsen.

Hallo wjb, ik wil het script dat je hier gepost hebt weer als nieuwe start gebruiken.

Vanwege de thuiswerkers dit script gisteravond weer op de erl-3 gezet.  De enige wijziging die ik maak is alle 192.168.2.x veranderen in 192.168.1.x

De KPN box krijgt een ip adres van DHCP ‘Thuis’. Maar ik blijf houden dat de ontvanger niet verder gaat dan 85%. Ik heb er twee, en allebei hetzelfde. 

Wat gebeurt er eigenlijk na die 85%? En wat zou ik nog verder kunnen onderzoeken?

Bij voorbaat dank, John

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 128 reacties
  • 8 december 2020

@wjb bij deze:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 8 december 2020
JohnAZ schreef:

De enige wijziging die ik maak is alle 192.168.2.x veranderen in 192.168.1.x

Heb je source NAT rule "IPTV" ook aangepast zodat ook daar het source adress gewijzigd is van 192.168.2.0/24 naar 192.168.1.0/24?

Let overigens niet op de outbound interface, die staat bij jou op eth0.4.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 8 december 2020
saxman schreef:

@wjb bij deze:

En waar staan de start en stop IP adressen op voor de DHCP server.

Maak anders een screenshot van de DHCP service details in de Service tab.

Voorbeeld:

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 128 reacties
  • 8 december 2020

@wjb zo dan:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 8 december 2020
saxman schreef:

@wjb zo dan:

Dat ziet er goed uit. Als een apparaat untagged op vlan 20 aangesloten is dan zou deze mijns inziens gewoon een IP adres moeten krijgen.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 128 reacties
  • 8 december 2020

@wjb Dat dacht ik nou ook! Helaas krijgt mijn gateway voor IoT geen IP adres. Als ik het “gewone” netwerk op de switch zet krijgt-ie meteen een IP adres. Hetzelfde geldt voor de access points. Daar heb ik naast VLAN10 (gasten) VLAN20 geplaatst. Als ik een laptop via VLAN10 wil koppelen gaat dat probleemloos, VLAN20 geeft geen IP-adres.

In de firewall heb ik voor beide VLANs een regel opgenomen dat DHCP (poort 67) is toegestaan.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 8 december 2020

Is vlan 20 goed gedefinieerd op de switches? 

Tagged richting EdgeRouter, untagged richting IoT device?

Wat als je geen firewall op het vlan plaatst?

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 128 reacties
  • 8 december 2020

yep, firewall rules op disabled gezet en default action op accept…. Nog geen verbetering

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 128 reacties
  • 8 december 2020

En ipv VLAN20 VLAN10 op dezelfde poort gezet en voila! Dat werkt gewoon…. toch nog maar eens alles controleren

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 8 december 2020

Sinds vandaag ook online via Edgerouter X, met verseie (27 november 2020): configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box.

Ieder die er aan meegewerkt heeft Bedankt

Alleen moest ik de config.boot nog aanpassen. daar stond in;

dns {
        forwarding {
            cache-size 4000
            eth1.34
            listen-on switch0

maar dan wou de config niet laden. config.boot aangepast naar:

dns {
        forwarding {
            cache-size 4000
            listen-on eth1.34
            listen-on switch0

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 8 december 2020

Dank je voor het melden.

Ik heb het foutje in het configuratiescript “Telfort met telefonie via Experia Box” voor de EdgeRouter X SFP gecorrigeerd. (9 december 10:55)

• Topper
  • 14 reacties
  • 9 december 2020
wjb schreef:
JohnAZ schreef:

De enige wijziging die ik maak is alle 192.168.2.x veranderen in 192.168.1.x

Heb je source NAT rule "IPTV" ook aangepast zodat ook daar het source adress gewijzigd is van 192.168.2.0/24 naar 192.168.1.0/24?

Let overigens niet op de outbound interface, die staat bij jou op eth0.4.

Het Src Address staat goed (192.168.1.0/24) en idd bij mij is de outboud interface eth0.4

Ik hoop dat er nog meer te onderzoeken is.

Nog een vraag: kan ik de kpn ontvanger ook rechtstreeks op eth1 van de erl3 aansluiten?

Dan heb ik de opzet: glasvezelkastje - erl3 - kpn ontvanger.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 9 december 2020
JohnAZ schreef:

Nog een vraag: kan ik de kpn ontvanger ook rechtstreeks op eth1 van de erl3 aansluiten?

Om te testen kan dat prima.

• Helper
  • 55 reacties
  • 9 december 2020

Hallo allemaal, ik ben van plan om mijn experiabox te vervangen , gezien die toch vaak crashed en dacht aan de volgende netwerk devices:
TP-Link TL-SG1016PE en de Ubiquiti EdgeRouter 4 daar deLite niet meer te vinden is.
Ik heb zelf nu de experia box , een 5 kanaals switch unmanaged, ( TP-Link T2500 werkloos ) en een Ruckus R300 AP.
Ik zou graag zelf de devices willen configureren (met gastnetwerk) en expb voor de telefoon? 
OOk zat ik te denken aan 2 x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) (mesh) ter vervanging van de Ruckus.

Is het zelf configureren met de info van Kriegsman Snel naar Kriegsman te doen?

Brand maar los….

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 9 december 2020
peterroz schreef:

Is het zelf configureren met de info van Kriegsman

Je kunt gewoon het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 draaien op de EdgeRouter 4.

Het enige wat dan niet geconfigureerd is, is de SFP poort maar waarschijnlijk ga je die toch niet gebruiken.

Ik neem aan dat je glasvezel hebt.

Waarom overigens een switch met PoE ondersteuning?

Waarschijnlijk ben je goedkoper uit als je PoE injectors gebruikt voor de apparaten die je via PoE wilt voeden. Ik gebruik ook PoE injectors om mijn wifi accesspoints te voeden. Een voordeel is dat je zo'n PoE injector alleen op de netwerkkabel die rechtstreeks naar het te voeden apparaat plaatst. Geen enkele switch hoeft daardoor PoE te ondersteunen terwijl anders ook tussenliggende switches PoE moeten ondersteunen.

• Helper
  • 55 reacties
  • 9 december 2020

Waarschijnlijk ben je goedkoper uit als je PoE injectors gebruikt voor de apparaten die je via PoE wilt voeden. Ik gebruik ook PoE injectors om mijn wifi accesspoints te voeden. Een voordeel is dat je zo'n PoE injector alleen op de netwerkkabel die rechtstreeks naar het te voeden apparaat plaatst. Geen enkele switch hoeft daardoor PoE te ondersteunen terwijl anders ook tussenliggende switches PoE moeten ondersteunen.

Ok, misschien ben ik te kieskeurig, maar die POE switch doe ik speciaal om die injectors en hun benodigde wcd’s kwijt te zijn (te veel kabels en teveel devices) . Vind het nu een zooitje vooral omdat ik terug moest grijpen naar de experia box. Had eerst mbv de TP-Link T2500  een bridged setup maar dat is verleden tijd.

Heb je van die configuratie scripts ook een beschrijving van waarom zo…., ik zou me graag daarin willen verdiepen hoe het één en ander werkt. Of vraag ik nu teveel…..

Ik heb glasvezel

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 9 december 2020

peterroz schreef:

Heb je van die configuratie scripts ook een beschrijving van waarom zo…., ik zou me graag daarin willen verdiepen hoe het één en ander werkt. Of vraag ik nu teveel…..

Dan vraag je echt te veel. :wink:

Ik heb de configuratiescripts zo opgezet opdat het eindresultaat 100% gelijk is aan de configuratie van een Experia Box. Dat is de enige manier om het zo goed als plug & play te maken.

peterroz schreef:

Ok, misschien ben ik te kieskeurig, maar die POE switch doe ik speciaal om die injectors en hun benodigde wcd’s kwijt te zijn (te veel kabels en teveel devices) .

Stel je hebt één netwerkkabel naar de tweede verdieping om daar een wifi accesspoint te voeden. En nu wil je daar ook een TV ontvanger (bekabeld) aansluiten. Dat wordt dus een extra switch en in jouw situatie moet die dus passieve PoE ondersteunen terwijl ik "gewoon" een standaard switch (met IGMP snooping) kan gebruiken.

• Topper
  • 14 reacties
  • 9 december 2020
wjb schreef:
JohnAZ schreef:

Om te testen kan dat prima.

Deze test werkt ook niet.

Als ik de Experiabox gebruik werkt het, met de testopstelling niet. Ik heb geen idee meer waar ik het moet zoeken. Heb je nog suggesties wjb? Alvast bedankt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 9 december 2020

@JohnAZ , Kan jij hier een jouw volledige config.boot plaatsen?