Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 128 reacties
  • 11 december 2020

@J.Philippi, toevallig weet ik dat @wjb de laatste softwareversie gebruikt en dat is 2.0.9. Ik heb deze ook tot volle tevredenheid in gebruik. 1.10.11 is de laatste versie in de 1.x reeks en wordt niet meer verder ontwikkeld. Ik had ook de 1.x reeks in gebruik en overstappen naar 2.0.9 ging bij mij zonder noemenswaardige problemen!

• Slimmerik
  • 58 reacties
  • 11 december 2020
wjb schreef:
rsnhakan schreef:

@wjb, weet jij toevallig of ik de KPN Box 12 (draadloos) als repeater kan instellen zodat deze de WiFi van mijn Asus router verlengt?

Nee, dat zal niet gaan.

AVM FRITZ!Repeater 3000 ondersteund geen WiFi 6, klopt dat? De router 7590 dan weer wel.

Ik ben op zoek naar een goede repeater die het signaal van mijn Asus router kan verlengen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 11 december 2020
saxman schreef:

@J.Philippi, toevallig weet ik dat @wjb de laatste softwareversie gebruikt en dat is 2.0.9.

Klopt, ik draai EdgeOS versie 2.0.9. Versie 1.x zal geen updates meer ontvangen en er zijn een aantal security fixes die het 1.x platform niet hebben bereikt. Niet schokkend maar wel ter overweging om toch maar eens naar versie 2.x over te stappen.

J.Philippi
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 11 december 2020
saxman schreef:

@J.Philippi, toevallig weet ik dat @wjb de laatste softwareversie gebruikt en dat is 2.0.9. Ik heb deze ook tot volle tevredenheid in gebruik. 1.10.11 is de laatste versie in de 1.x reeks en wordt niet meer verder ontwikkeld. Ik had ook de 1.x reeks in gebruik en overstappen naar 2.0.9 ging bij mij zonder noemenswaardige problemen!

Saxman, dank voor je reactie. Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en een update naar 2.0.9 laten uitvoeren en moet goed gevolg. Je moet alleen wat geduld hebben met booten.. Als je al niet goede ervaringen hebt met updates, maakt het extra spannend:wink: .

Groet, John

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 11 december 2020
rsnhakan schreef:

Ik ben op zoek naar een goede repeater die het signaal van mijn Asus router kan verlengen.

Als je een wifi 6 accesspoint als mesh node van jouw Asus RT-AX86U wilt laten werken dan zal je er eigenlijk één uit de Asus AiMesh lijn moeten nemen. Dat betekent wel dat je redelijk diep in de buidel zult moeten tasten. Zie bijvoorbeeld deze ASUS ZenWiFi WiFi WiFi 6.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 11 december 2020

@HeroicSlayr ,

tipje als je gaat zoeken naar een oplossing voor issues met je unifi AP, blijf weg van de laatste firmware versies. Versie 4.3.20.11298 blijft voorlopig het meest stabiel

cheers

ko3st1
Helper
  • 40 reacties
  • 12 december 2020

Edge Router 4 met twee DNS ingevoerd.. Ziede rode kaders in het plaatje, die heb ik nu toegevoegd. 

Commands to Commit:

• delete service dns forwarding listen-on eth1
  • delete service dns forwarding name-server 195.121.1.34
  • delete service dns forwarding name-server 195.121.1.66
  • delete service dns forwarding name-server 2a02:a47f:e000::53
  • delete service dns forwarding name-server 2a02:a47f:e000::54
  • set service dns forwarding listen-on eth1
  • set service dns forwarding listen-on eth2
  • set service dns forwarding name-server 8.8.8.8
  • set service dns forwarding name-server 1.1.1.1
  • set service dns forwarding name-server 195.121.1.34
  • set service dns forwarding name-server 195.121.1.66
  • set service dns forwarding name-server 2a02:a47f:e000::53
  • set service dns forwarding name-server 2a02:a47f:e000::54

Gaat dit werken? Zo nee, wat zou ik dan kunnen veranderen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 12 december 2020

Dat gaat werken.

Ik vraag me alleen af waarom je de DNS server van Google wilt gebruiken. Je brengt daarmee je hele surfgedrag op een presenteerblaadje naar Google. Ze zullen je eeuwig dankbaar zijn. De DNS server van Google staat bij ons op de lijst van verboden DNS servers.

• Helper
  • 55 reacties
  • 12 december 2020

Misschien ben ik niet slim genoeg , maar hoe kan je binnen dit topic zoeken?
Ten tweede , Ik heb dus nu de wjb methode config gebruikt , maar ik zal met eth1 (edgerouter4 ) naar m'n  TL-SG1016PE toch iets moeten doen ? Ik zat ergens te kijken dat IPTV op VLAN 4 zit? Dus zal ik de inkomende poort en uitgaande poort moeten voorzien van VLAN 4?
En welk VLAN systeem moet je dan nemen? 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 12 december 2020
peterroz schreef:

Misschien ben ik niet slim genoeg , maar hoe kan je binnen dit topic zoeken?
Ten tweede , Ik heb dus nu de wjb methode config gebruikt , maar ik zal met eth1 (edgerouter4 ) naar m'n  TL-SG1016PE toch iets moeten doen ? Ik zat ergens te kijken dat IPTV op VLAN 4 zit? Dus zal ik de inkomende poort en uitgaande poort moeten voorzien van VLAN 4?
En welk VLAN systeem moet je dan nemen? 

Aan de LAN zijde wordt niets met vlans gedaan. Je hoeft daar op jouw TL-SG1016PE dan ook niets voor in te stellen. Het enige wat je moet doen is zorgen dat IGMP snooping aan staat op die switch.

• Helper
  • 55 reacties
  • 13 december 2020

stb nmc 400 foutcode, Heb ook een gele ipv groene snelheid. Staat op 100MF
Data komt niet snel genoeg aan. Heb de snelheid geforceerd op 1000MF gezet , maar dat werkt niet.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 13 december 2020

Een TV ontvanger heeft een 100Mbps netwerkkaart en dat is ook meer dan voldoende immers een HD-"Glas" stream is maar 12,5Mbps. Een 4K Ultra-HD stream is iets meer dan 25Mbps.

• Helper
  • 55 reacties
  • 13 december 2020

Maar ik blijf die stb nmc 400 foutmelding houden, heb de stb box al een reset gegeven, maat zoeken op google geeft geen bruikbare hits.

Reboot Edgerouter hielp, maar of ik de fout eruit kan halen.?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 13 december 2020
peterroz schreef:

Maar ik blijf die stb nmc 400 foutmelding houden, heb de stb box al een reset gegeven, maat zoeken op google geeft geen bruikbare hits.

Heb je de ER-4 al een keer herstart?

Sluit de TV ontvanger ter test eens even rechtstreeks op eth1 aan. Heb je dan ook nog die foutmelding?

• Helper
  • 55 reacties
  • 13 december 2020

wjb BEDANKT! ,
Nu nog een gastnetwerk maken en bindings, zal weer even zoeken.

Standaard configuratie via die bestanden van WJB is een eitje, dacht even dat ik voor de IPTV nog een VLAN moest instellen op de switch, maar blijkbaar gaat IPTV over VLAN1 !?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 13 december 2020
peterroz schreef:

...blijkbaar gaat IPTV over VLAN1 !?

Sterker nog, er worden aan de LAN zijde helemaal geen vlans gebruikt.

In mijn standaard configuratie staat het LAN on eth1, niet op eth1.1.

Het is jouw switch die het native lan op vlan 1 plaatst. Dat is ook gebruikelijk, don't worry. :wink:

ko3st1
Helper
  • 40 reacties
  • 13 december 2020

@wjb 

Je hebt gelijk, ik kan maar beter niet de DNS van Google gebruiken, dat was een foutje dat ik nu heb hersteld ( zie hieronder ).

Volgens mij zijn 208.67.222.222 en  208.67.220.220 ook goed voor mijn twee KPN tv kastjes (Arris VIP5202). 

Of heeft iemand goede ervaringen en dus een andere (nog snellere) suggestie voor  DNS 1 en DNS 2 ip adressen?

Ter info:

Commands to Commit:
delete service dns forwarding name-server 8.8.8.8
delete service dns forwarding name-server 1.1.1.1

set service dns forwarding name-server 208.67.222.222
set service dns forwarding name-server 208.67.220.220

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 13 december 2020

Zelf gebruik ik de DNS servers van Cloudflare (1.1.1.1 en 1.0.0.1).

Als je TV van KPN hebt en de Arris VIP5202 als TV ontvanger dan moet je de DNS servers van Cloudflare juist mijden.

• Helper
  • 55 reacties
  • 13 december 2020
wjb schreef:
peterroz schreef:

...blijkbaar gaat IPTV over VLAN1 !?

Sterker nog, er worden aan de LAN zijde helemaal geen vlans gebruikt.

In mijn standaard configuratie staat het LAN on eth1, niet op eth1.1.

Het is jouw switch die het native lan op vlan 1 plaatst. Dat is ook gebruikelijk, don't worry. :wink:

Ok, daar ik niet zo thuis ben in netwerken, staat er ergens een goed howto om met deze config van wjb een gasten netwerk te maken? Met een voorbeeld ben ik al geholpen
Of is dat een kwestie van eth1 een VLAN eth1.1 aanmaken en eth1.20 ( 20 als voorbeeld) en dan een subnet aanmaken ( 192.168.20.0/24) , en vervolgens een DHCP aanhangen?
Maar ik heb een vermoeden dat er nog firewall instructies nodig zijn…..

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 13 december 2020

Ik kan je natuurlijk alles voorkauwen maar misschien is het "leuker" om het zelf te doen. :wink:

Deze site kan je daarbij vast verder helpen.

Je kunt het gastnetwerk natuurlijk ook op een vlan plaatsen i.p.v. op eth2.

• Helper
  • 55 reacties
  • 14 december 2020

Afbeeldingen op You Tube

Ergens doe ik iets fout?  igg ik krijg geen IP, dus zit er waarschijnlijk iets verkeerd in de switch?
Gasten netwerk maken mbv : Voorbeeld

Kan iemand me hierbij helpen ?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 14 december 2020

Komt het gast vlan wel aan op het wifi accesspoint en heb je daar ook een SSID voor het gast vlan gedefinieerd?

• Helper
  • 55 reacties
  • 14 december 2020
wjb schreef:

Komt het gast vlan wel aan op het wifi accesspoint en heb je daar ook een SSID voor het gast vlan gedefinieerd?

Ok, in deze tijd van crisis toch wel fijn dat je helpt.
ok, ik ben beter in ottomotoren (suzuki gs1000) dan in netwerken….
Met welke tool kan je zien dat een vlan aankomt op het wifi point, dat is inderdaad handig?
Op die vlan heb ik wel een SSID gemaakt:

Hier een config van mijn 15 euro Ruckus (2dehands)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 14 december 2020

Kan je ook de vlan instellingen van jouw switch eens tonen?

• Helper
  • 55 reacties
  • 14 december 2020
wjb schreef:

Kan je ook de vlan instellingen van jouw switch eens tonen?

Bij deze:

Bij deze, best wel knap dat je al 2 jaar mensen helpt, jammer dat er geen groter draagvlak is.

Reageer