Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

• September 8, 2018
  • 8969 reacties
  • 638329 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8969 reacties

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 14, 2020

Krijg je wel een IP adres als je met de "gewone" wifi verbindt?

• Helper
  • December 15, 2020

Krijg je wel een IP adres als je met de "gewone" wifi verbindt?

Op hetzelfde AP (Ruckus) krijg bij de 1ste radio VLAN1 wel een IP en gewoon verbinding.
Verder heb ik een issue met portforwarding, hij maakt niet automatische regels aan voor de firewall

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 15, 2020

Ga nu eerst eens testen zonder firewall voor het gast netwerk op vlan 2.

Pas als je netjes een iP adres krijgt op vlan 2 ga je naar de firewall kijken.

Zet de DNS server bij de DHCP server voor het vlan 2 ook even op bijvoorbeeld 1.1.1.1 of zorg dat vlan 2 ook ogenomen wordt bij DNS forwarding in de Config Tree anders heb je straks wel een IP adres maar kan je nog steeds geen sites benaderen.

• Helper
  • December 15, 2020

Ok, het blijkt dus de shitie firewall settings te zijn van deze site:
Spboot

Ik heb dus netjes op mijn PC ( even de realtek met een tool op VLAN 2 gezet) en mijn telefoon vond de gasten netwerk handiger 172.36.16.xxx

Nu nog mijn interne netwerk 192.168 beschermen tegen de gasten….

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 15, 2020

Nu nog mijn interne netwerk 192.168 beschermen tegen de gasten….

In het onderste screenshot is regel twee weggepoetst omdat daar de toegang naar onze netwerkprinter staat.

• Helper
  • December 15, 2020

In Guest_In heb je regel 1 en 4 staan zonder source en destination, waarom is dat?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 15, 2020

In Guest_In heb je regel 1 en 4 staan zonder source en destination, waarom is dat?

Dezelfde regels zie je ook bij WAN_IN en moeten er voor zorgen dat communicatie die vanuit het gast netwerk komt doorgelaten wordt als het een antwoord betreft op een eerder bericht en geblokkeerd wordt als het een nieuw geïnitieerde communicatie betreft.

• Helper
  • December 15, 2020

Dezelfde regels zie je ook bij WAN_IN en moeten er voor zorgen dat communicatie die vanuit het gast netwerk komt doorgelaten wordt als het een antwoord betreft op een eerder bericht en geblokkeerd wordt als het een nieuw geïnitieerde communicatie betreft.

Dankjewel voor de moeite, even nadenken wat je bedoeld, ergens met klok en klepel

• Helper
  • December 15, 2020

Ik heb bij de dhcp setting een DNS opgegeven 172.16.36.1 maar internet op mijn smartphone verbonden met het gastnetwerk wil niet. De 172.16.36.1 zou als router toch de hem opgegeven DNS moeten pakken?

Maar zelfs 2 ander DNS ip's werken niet

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 15, 2020

Ik heb bij de dhcp setting een DNS opgegeven 172.16.36.1 maar internet op mijn smartphone verbonden met het gastnetwerk wil niet.

Plaats eens een screenshot van de dns forwarding instellingen in de config tree.

• Helper
  • December 16, 2020

Ok, Het gastennetwerk is een feit dankzij deze site:
Hedera

Bij SPBoot zijn dus instellingen verkeerd, zoals default action bij Gasten_in.

Maar zoals ik al eerder zei, ik heb problemen met portforwarding, nu heb de methode genomen van
1 eerst zelf bij portforwarding (met auto firwall regels)
2 Hedera, ik snap wat de bedoeling is, maar ik krijg mn NAS (Synolgy) gewoon niet te pakken.

• Topper
  • December 16, 2020

@wjb

Heeft de edgerouter 3 lite ook ondersteuning voor iptv? ik zie de configuratie hierboven niet tussen staan! 

Of heb ik de verkeerde gekocht… haha

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 16, 2020

Heeft de edgerouter 3 lite ook ondersteuning voor iptv? ik zie de configuratie hierboven niet tussen staan! 

Uiteraard heeft de ERL-3 ondersteuning voor IPTV. Alle configuratiescripts in het openingsbericht configureren ook de benodigde instellingen voor IPTV.

• Helper
  • December 16, 2020

@wjb

Of heb ik de verkeerde gekocht… haha

Dat systeem/configuratie van WJB werkt perfect, ik heb IPTV INternet en Telefoon, na veel pijn en moeite een gasten netwerk, maar die pijn kwam door een verkeerde website.

• Helper
  • December 16, 2020

Ik heb dezelfde website als gastennetwerk gebruikt ( dat was een goede) , maar met portforwarding wil het maar niet lukken: Portforwarding Edgerouter

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 16, 2020

Port-forwarding is heel makkelijk.

Bij mij is eth2 het privé netwerk, eth2.4 mijn vlan voor de TV ontvangers en vlan 10 voor mijn zakelijke netwerk.

• Helper
  • December 16, 2020

Ik meende dat ik de bovenste regel had verwijderd, is die nu terug gekomen door de actie in “Destination NAT Rule configuration”  ?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 16, 2020

Verwijder de firewall regels vior die port-forwardings.

Zet de WAN interface op pppoe0.

Toon de advanced options en zet auto-firewall aan.

Je hoeft dan alleen maar de benodigde port-forwarding rules vast te leggen.

Zie het screenshot in mijn vorige bericht.

Tip: Beperkt het protocol tot het gebruikte type (UDP of TCP) en vermijdt "Both".

• Helper
  • December 16, 2020

Ow, shit, zo eenvoudig maar de verkeerde wan interface…… Dus al die rules verwijderd…..

Inderdaad simpel.

Dankje wjb

• Helper
  • December 16, 2020

@wjb Misschien domme vraag , maar waarom mag ik bij portforwarding “Wan Interface” geen eth0 gebruiken maar moet ik daarvoor ppoe0 gebruiken. Komt dat omdat Eth0 niet gekoppeld is aan een IP adres?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 16, 2020

Je moet elk interface los zien van een andere.

De interface pppoe0 staat dus echt los van eth0 net als dat bijvoorbeeld vlan 4 (eth0.4) los staat van eth0.

• Slimmerik
  • December 17, 2020

Eerst bekabeld meten met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft Store!

Shit, je instinct is juist. 500/500 direct uit de ERx. Excuses voor het lastigvallen, ik ga een UI forum lastigvallen met mijn AP vraagstuk ;)

ik heb nano-hd’s en ik vind dat de beta firmwares minder snappy zijn dan de stable firmwares (v4).

• Topper
  • December 17, 2020

Hallo, ook ik maak naar volle tevredenheid gebruik van de configuratie uit dit topic. Helaas heb ik wel gemerkt dat ik een issue heb, wellicht heeft iemand de gouden tip voor mij! 

Situatie:  Oud Telfort FTTH → EdgeRouter POE (met configuratie van EdgeRouter Lite) configuratie zonder telefonie. Van de router gaat de lan poort naar een EdgeSwitch 8 - 150watt

Op deze edgeswitch zitten drie APs - Ubiquiti AC Lite / Ubiquiti NanoHD / Ubiquiti, en ik heb twee Arris VIP 5202 ontvangers. Eentje zit op poort 1 van de edgeswitch, waarop IGMP snooping is geconfigureerd, en de andere staat op poort 5 en die staat op de slaapkameer, en ook daar is IGMP snooping voor enabled. 

IGMP Setting EdgeSwitch

Nu heb ik het volgende probleem. Wanneer ik met één tuner TV kijk dan werkt alles zonder problemen, maar wanneer ik met twee tuners TV kijk dan loopt om de zoveel tijd het beeld vast en komt er de melding dat de verbinding met de router weg is. Ik neem aan dat er iets in de configuratie niet klopt wat ik moet aanpassen. Heeft iemand een tip voor mij?

• Helper
  • December 17, 2020

@wjb 

Bedank voor alle moeite, het werkt naar behoren!

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 17, 2020

Hallo, ook ik maak naar volle tevredenheid gebruik van de configuratie uit dit topic. Helaas heb ik wel gemerkt dat ik een issue heb, wellicht heeft iemand de gouden tip voor mij! 

Nu heb ik het volgende probleem. Wanneer ik met één tuner TV kijk dan werkt alles zonder problemen, maar wanneer ik met twee tuners TV kijk dan loopt om de zoveel tijd het beeld vast en komt er de melding dat de verbinding met de router weg is. Ik neem aan dat er iets in de configuratie niet klopt wat ik moet aanpassen. Heeft iemand een tip voor mij?

Als je de AP's loskoppelt, heb je dan ook dit issue?