Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

• Topper
  • 30 reacties
  • 18 december 2020
wjb schreef:
Pascal_home schreef:

Hallo, ook ik maak naar volle tevredenheid gebruik van de configuratie uit dit topic. Helaas heb ik wel gemerkt dat ik een issue heb, wellicht heeft iemand de gouden tip voor mij! 

Nu heb ik het volgende probleem. Wanneer ik met één tuner TV kijk dan werkt alles zonder problemen, maar wanneer ik met twee tuners TV kijk dan loopt om de zoveel tijd het beeld vast en komt er de melding dat de verbinding met de router weg is. Ik neem aan dat er iets in de configuratie niet klopt wat ik moet aanpassen. Heeft iemand een tip voor mij?

Als je de AP's loskoppelt, heb je dan ook dit issue?

@wjb dat ga ik dit weekend testen, de verbinding is nu nodig voor werk :-)

• Topper
  • 30 reacties
  • 19 december 2020
Pascal_home schreef:
wjb schreef:
Pascal_home schreef:

Hallo, ook ik maak naar volle tevredenheid gebruik van de configuratie uit dit topic. Helaas heb ik wel gemerkt dat ik een issue heb, wellicht heeft iemand de gouden tip voor mij! 

Nu heb ik het volgende probleem. Wanneer ik met één tuner TV kijk dan werkt alles zonder problemen, maar wanneer ik met twee tuners TV kijk dan loopt om de zoveel tijd het beeld vast en komt er de melding dat de verbinding met de router weg is. Ik neem aan dat er iets in de configuratie niet klopt wat ik moet aanpassen. Heeft iemand een tip voor mij?

Als je de AP's loskoppelt, heb je dan ook dit issue?

@wjb dat ga ik dit weekend testen, de verbinding is nu nodig voor werk :-)

Helaas ook als ik de accesspoints verwijderd dan werkt het ook niet. Waar ik nog wel aan denk is het volgende ik heb een eigen DNS server draaien op mijn Synology, die was wel nodig om de verbinding te maken dus die heb ik weer aangesloten anders kreeg ik geen beeld. 

De melding die ik ontvang wanneer het beeld stil staat na een tijdje is de volgende:

Foutmelding bij gebruik twee ontvangers.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 19 december 2020

Gebruik eens de gewone DNS servers van KPN.

• Topper
  • 30 reacties
  • 19 december 2020
wjb schreef:

Gebruik eens de gewone DNS servers van KPN.

Zojuist even 195.121.1.34 en 195.121.1.66 ingevuld en dat maakt helaas niets uit. Ook na een minuut loopt het beeld vast. en dezelfde melding. 

Ik heb natuurlijk de ontvanger uitgeschakeld een IP laten aanvragen en alles :-)

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 20 december 2020

Hey Zou iemand mij kunnen helpen? ik heb momenteel problemen met het tv kastje van KPN,

ik gebruik momenteel vyos (VyOS 1.3-rolling-202012160217) ik heb IGMP-Proxy gebruikt en PIM, helaas krijg ik bij beide een error 563, ik zie alleen het probleem niet, mijn config is het volgende, https://pastebin.com/S2tWY98e

graag hoor ik als iemand toevallig ziet wat ik verkeerd doe.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 20 december 2020

Het alt-subnet 224.0.0.0/8 kan weg bij de upstream interface van IGMP proxy server.

De static route van 213.75.112.0/21 naar 10.213.96.1 hoort er eigenlijk niet te zijn.

Heb je rfc3442-classless-static-routes actief?

coolhva
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 45 reacties
  • 21 december 2020

Ik heb een nieuwe handleiding gemaakt om de IPTV kastjes op hun eigen netwerk (VLAN) te zetten om verstoringen te verkleinen:

https://coolhva.github.io/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-iptv-vlan/

• Topper
  • 30 reacties
  • 21 december 2020

Ik krijg nu ook de stb-nmc-400 melding met maar één actieve tuner, ik begin er bijna aan te denken maar weer terug te gaan naar de Experia Box. Ik heb geen idee waar dit probleem vandaan kan komen. 

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 21 december 2020
Pascal_home schreef:

Situatie:  Oud Telfort FTTH → EdgeRouter POE (met configuratie van EdgeRouter Lite) configuratie zonder telefonie. Van de router gaat de lan poort naar een EdgeSwitch 8 - 150watt

Op deze edgeswitch zitten drie APs - Ubiquiti AC Lite / Ubiquiti NanoHD / Ubiquiti, en ik heb twee Arris VIP 5202 ontvangers. Eentje zit op poort 1 van de edgeswitch, waarop IGMP snooping is geconfigureerd, en de andere staat op poort 5 en die staat op de slaapkameer, en ook daar is IGMP snooping voor enabled. 

IGMP Setting EdgeSwitch

Hoi Pascal,

Zet Fast leave admin mode ook eens op poort 5 op enable en zet om te testen je DNS forward via de config tree eens op het volgende. (dus de synology even niet gebruiken als DNS server)

service / dns / forwarding : DNS forwarding

Zet de name-server hier eens op de DNS van KPN:

195.121.1.34

195.121.1.66

vergeet even de overige settings, gezien ik op vlan4 (LAN) zit voor IPTV op mijn ER.

Reboot daarna je ER en ook je STB's en voor de zekerheid het command via CLI

restart igmp-proxy

• Topper
  • 30 reacties
  • 22 december 2020
Multiedje schreef:
Pascal_home schreef:

Hoi Pascal,

Zet Fast leave admin mode ook eens op poort 5 op enable en zet om te testen je DNS forward via de config tree eens op het volgende. (dus de synology even niet gebruiken als DNS server)

service / dns / forwarding : DNS forwarding

Zet de name-server hier eens op de DNS van KPN:

195.121.1.34

195.121.1.66

vergeet even de overige settings, gezien ik op vlan4 (LAN) zit voor IPTV op mijn ER.

Reboot daarna je ER en ook je STB's en voor de zekerheid het command via CLI

restart igmp-proxy

Het viel me op dat er op dit punt in de EdgeRouter geen enkele nameserver stond. Dus heb ik de 195.121.1.34 en 195.121.1.66 ingevuld en de boel herstart. Nu ga ik en een dagje testen. 

Het punt is wel dat ik de DNS van Synology nodig heb aangezien het een domain controller is voor mijn pc's.  Maar misschien dat het kan liggen aan het feit dat er helemaal niets stond. Want het valt me op dat op interface 0.4 nu af en toe 1.5kbps loopt wat hiervoor niet gebeurde. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 22 december 2020
Pascal_home schreef:

Het punt is wel dat ik de DNS van Synology nodig heb aangezien het een domain controller is voor mijn pc's. 

Ik heb mijn TV ontvangers op een eigen vlan geplaatst en dit vlan voorzien van de twee DNS servers van KPN i.p.v. DNS forwarding.

De andere (v)lans hebben gewoon de EdgeRouter zelf als DNS server zodat deze wel gebruik blijven maken van DNS forwarding.

De reden is vergelijkbaar. Ik maak gebruik maken van de DNS servers van Cloudflare maar helaas kan de Arris VIP5202 daar niet goed mee overweg.

• Topper
  • 30 reacties
  • 22 december 2020
wjb schreef:
Pascal_home schreef:

Het punt is wel dat ik de DNS van Synology nodig heb aangezien het een domain controller is voor mijn pc's. 

Ik heb mijn TV ontvangers op een eigen vlan geplaatst en dit vlan voorzien van de twee DNS servers van KPN i.p.v. DNS forwarding.

De andere (v)lans hebben gewoon de EdgeRouter zelf als DNS server zodat deze wel gebruik blijven maken van DNS forwarding.

De reden is vergelijkbaar. Ik maak gebruik maken van de DNS servers van Cloudflare maar helaas kan de Arris VIP5202 daar niet goed mee overweg.

Dat klinkt interessant, ik heb de KPN DNS-en ingevuld in de forwarder en vanochtend even het nieuws gekeken en toen is het niet vastgelopen inderdaad. Dus ben ik wel geïnteresseerd in die VLAN oplossing.  Ik heb een idee maar ben niet helemaal zeker van alle stappen. 

Ik neem aan dat ik op de interface intern een vif .4 moet aanmaken voor de TV, moet die voor de ontvangen untagged worden door de switch of accepteert de Arris een VLAN. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 22 december 2020
Pascal_home schreef:

Ik neem aan dat ik op de interface intern een vif .4 moet aanmaken voor de TV, moet die voor de ontvangen untagged worden door de switch of accepteert de Arris een VLAN. 

Je maakt op jouw LAN interface inderdaad vlan (vif) aan en die koppel je aan de nieuw opgezette DHCP server t.b.v. IPTV.

De downstream interface van de IGMP proxy server laat je nu naar dat vlan wijzen.

Op de switch moet dat vlan als tagged op de poort richting EdgeRouter komen te staan en als untagged op de poorten waar een TV ontvanger op aangesloten wordt. Op de poorten voor de TV ontvangers wordt de pvid ook op dat vlan gezet en wordt vlan 1 weggehaald.

• Topper
  • 30 reacties
  • 22 december 2020
wjb schreef:
Pascal_home schreef:

Je maakt op jouw LAN interface inderdaad vlan (vif) aan en die koppel je aan de nieuw opgezette DHCP server t.b.v. IPTV.

De downstream interface van de IGMP proxy server laat je nu naar dat vlan wijzen.

Op de switch moet dat vlan als tagged op de poort richting EdgeRouter komen te staan en als untagged op de poorten waar een TV ontvanger op aangesloten wordt. Op de poorten voor de TV ontvangers wordt de pvid ook op dat vlan gezet en wordt vlan 1 weggehaald.

Dat klinkt allemaal logisch, nu ben ik bang een paar stappen te gaan missen. Ik ga morgen even kijken of ik kan kijken wat ik dan zou doen, dan zet ik het hier neer om te kijken of het goed is. Want anders ben ik te lui :-) 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 22 december 2020
Pascal_home schreef:

Dat klinkt allemaal logisch, nu ben ik bang een paar stappen te gaan missen. Ik ga morgen even kijken of ik kan kijken wat ik dan zou doen, dan zet ik het hier neer om te kijken of het goed is. Want anders ben ik te lui :-) 

Het is allemaal niet zo spannend maar mijn devies is: Maak altijd een backup van jouw werkende configuratie zodat je die heel eenvoudig terug kunt plaatsen als dat nodig is.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 22 december 2020

@Pascal_home,

Ik zou eerst eens aankijken of het nu wel blijft draaien met de toevoeging van de KPN DNS aanpassing anders weet je zo helemaal niet meer waar het aan hebt gelegen.

Als je toch besluit om de wijzigingen voor IPTV op een apart VLAN te plaatsen houd er dan rekening mee dat je niet zomaar terug kunt naar de experiabox, dan moet je ook je switche(s) weer aanpassen :wink:

• Topper
  • 21 reacties
  • 22 december 2020

Met dank aan @wjb heb ik een werkende EdgeRouter-X en dus altijd een backup maar ik omdat je af en toe moet spelen heb ik een Firewalla gold al een tijdje in bezit maar recent met de laatste firmware update ondersteund deze IGMP proxy dus ik kan aan de slag. 

Internet, check dat werkte al bij eerdere versies

IPV TV → werkt soort van. Standaard afspelen van een kanaal werkt - dus de IGMP Proxy update doet wat ie moet doen maar interactieve TV werkt niet. De groene knop om terug te spelen vanaf het begin werkt niet. Interactieve TV opstarten werkt niet en ik denk dat als ik de decoder herstart, deze niet door de opstart sequence heen komt. 

De foutmelding bij het terug spelen van het begin geeft aan:

STB-zap-03/-40462 videoserver

Komt dit door een DHCP setting, mist ik nog eea? 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 22 december 2020

Als jij jouw EdgeRouter X met één van de configuratiescripts uit het openingsbericht van dit topic geconfigureed hebt dan zou IPTV probleemloos moeten werken.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 22 december 2020

Ik heb een EdgeRouter X die ik wil gebruiken als router (geen bellen). ik heb het scriptje al geprobeerd echter verneukt deze de hele config. Wat moet ik doen als ik aleen IPTV werkend wil hebben. internet doet het al.

Voorheen gebruikte ik een USG maar die blijkt niet super stabiel in mijn ervaring.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 22 december 2020
DeKemp schreef:

ik heb het scriptje al geprobeerd echter verneukt deze de hele config.

Je kunt natuurlijk altijd even de config.boot in een editor openen en kijken wat er specifiek voor IPTV wordt ingericht maar na het configureren m.b.v. een script uit het openingsbericht zou die EdgeRouter X probleemloos moeten functioneren.

Welk probleem ervaar je dan na het configureren m.b.v. het script en welk script heb je gebruikt?

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 22 december 2020
wjb schreef:
DeKemp schreef:

ik heb het scriptje al geprobeerd echter verneukt deze de hele config.

Je kunt natuurlijk altijd even de config.boot in een editor openen en kijken wat er specifiek voor IPTV wordt ingericht maar na het configureren m.b.v. een script uit het openingsbericht zou die EdgeRouter X probleemloos moeten functioneren.

Welk probleem ervaar je dan na het configureren m.b.v. het script en welk script heb je gebruikt?

Het probleem is dat die alles weggooid zoals DHCP static mappings.  Ik had al wel de ip range in het script veranderd naar 192.168.1.x aangezien ik niet .2 gebruik.

Als ik nu veranderingen maak aan de config in de GUI. dan blijven deze gewoon behouden bij reboot toch? (niet dat het script het terugzet of iets dergelijks)

Ik heb "EdgeRouter-X-KPN-zonder-VoIP” gebruikt

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 22 december 2020
DeKemp schreef:

Als ik nu veranderingen maak aan de config in de GUI. dan blijven deze gewoon behouden bij reboot toch? (niet dat het script het terugzet of iets dergelijks)

Klopt, die blijven bij een reboot behouden.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 22 december 2020
wjb schreef:
DeKemp schreef:

Klopt, die blijven bij een reboot behouden.

Bedankt voor de snelle reacties! TV doet het inmiddels.

• Topper
  • 21 reacties
  • 23 december 2020
wjb schreef:

Als jij jouw EdgeRouter X met één van de configuratiescripts uit het openingsbericht van dit topic geconfigureed hebt dan zou IPTV probleemloos moeten werken.

@wjb dat klopt maar het gaat hier niet om de edge router, dat is mijn backup. Ik ben het spelen geslagen met de Firewalla Gold (Ubuntu box met mooie UI en veel instellingsmogelijkheden). Om de vraag het specifiek te maken:
Wat zijn de instellingen die bepalen of interactive TV werkt? Klopt mijn vermoeden dat dit hele specifieke DHCP settings zijn? 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 23 december 2020

Voor IPTV zijn er een aantal zaken.

1) Router moet naast een pppoe verbinding op vlan 6 ook een verbinding o.b.v. dhcp op vlan 4 maken. Hierbij moet de optie IPTV_RG meegegeven worden en moet de subnet-mask, het router adres (gateway) en rfc3442-classless-static-routes opgevraagd worden.

2) Er moet een IGMP proxy server actief zijn op de router die upstream met vlan 4 verbonden is.

3) rfc3442-classless-static-routes moet actief zijn op de router.

4) Verkeer naar 213.75.112.0/21 moet naar vlan 4 gerouteerd worden waarbij natting gehanteerd moet worden.

Reageer