Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8845 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 11 januari 2021
Gilliam schreef:

De TP link staat in AP mode. 

Als de TP-Link in AP mode staat dan heeft hij geen eigen subnet maar is hij onderdeel van het subnet van de EdgeRouter.

Gilliam schreef:

Als in de TP link een default gateway instel die verwijst naar de Edge router lite en de TP link via een LAN interface aan de switch hang, kan dit toch geen kwaad? Volgens mij is de WAN poort op de TP link een routed port. Of zie ik dat verkeerd?

Dan heb je dus een LAN-LAN interface gemaakt en dat is iets wat heel veel ellende kan veroorzaken. Dat jouw TV ontvangers er mee stopten heeft daar ook absoluut mee te maken. Ik zal nooit maar dan ook nooit een LAN-LAN in mijn netwerk opnemen, een router hoort, ook in AP mode, altijd via zijn WAN poort op het bovenliggende netwerk aangesloten worden. Zie ook de laatste stukje van het opneningsbericht in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box". Dat geldt uiteraard ook als je een router achter een EdgeRouter plaatst.

Michell792021
Topper

Beste KPN gebruikers,

Ik heb de config voor Telefonie, itv en internet geladen in mijn edgerouter X.

wat niet werkt is de tv ontvanger.

Deze gaat downloaden, ik zie ook in de gui van de edgerouter dat er flink wat mb/s heen en weer gaan op het kpntv vlan en de poort waar het tv kastje op aangesloten zit..

bij 85% krijg ik een foutmelding over de config en dan kan ik of het venster sluiten of de software opnieuw laden tijdens een herstart.

Moet ik nog iets instellen op de edgerouter X?

en dan had ik nog een vraag Is de firewall van de routeredge X al voorgeconfigureerd (ook na het laden van de KPN configs die aan het begin staan) of moet ik zelf rules maken in deze Edgerouter x.

alvast bedankt voor de informatie.

mvg,

Michel

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 11 januari 2021

Heb je de TV ontvanger helemaal van stroom af gehad?

Kan je in de cli van de ER-X het onderstaande commando ongeven:

restart igmp-proxy

Werkt het nu wel?

De firewall staat, zoals het hoort, helemaal dicht na de initiële configuratie.

Michell792021
Topper
wjb schreef:

restart igmp-proxy

Werkt het nu wel?

Ik ga het morgen proberen, het loopt tegen etenstijd en de kids mogen nu ff lekker tv kijken.

nadat ik de experiabox er weer aan hing kwam de iptv meteen op. Geen reboot van het iptv kastje hij stond nog gewoon op f561. Zal vast iets kleins zijn zoals je hierboven al aangaf.

in ieder geval bedankt voor de info.

mvg,

Michel

Michell792021
Topper
Michell792021 schreef:
wjb schreef:

restart igmp-proxy

Werkt het nu wel?

Ik ga het morgen proberen, het loopt tegen etenstijd en de kids mogen nu ff lekker tv kijken.

nadat ik de experiabox er weer aan hing kwam de iptv meteen op. Geen reboot van het iptv kastje hij stond nog gewoon op f561. Zal vast iets kleins zijn zoals je hierboven al aangaf.

in ieder geval bedankt voor de info.

mvg,

Michel

Oja de tv ontvanger was via de edgeroute x aan het downloaden 250mb wat voor de iptv was. Dit heb ik 3x laten uitvoeren, maar bleef met f561 komen ook na reboot edgerouter x.

en mijn verbinding is wel pas overgezet naar 200mb up down en ik heb sinds dien een ipv6 adres, misschien dat dat ook nog meespeel?

gr,

michel

Michell792021
Topper

experiabox weer verwijderd.

routeredge x er tussen gezet.

IPTV aangezet en nu krijg ik zwart beeld.

iptv kastje via schakelaar uit gezet en meteen de voedings stekker eruit gehaald.

Na 5 min dit weer aangesloten in ingeschakeld.

iptv gaat opstarten tot 85% configuratie activeren, daarna krijg ik de melding:

Herstart uw modem en wacht 10 minuten. Herstart daarna uw tv-ontvanger.

mocht het probleem aanhouden kies dan de optie:

nieuwe software ophalen.

nog niet opgelost? kijk op www.foutcode.tv/f561

Tevens krijg ik via de edge router x een ipv4 ip address en met de experiabox krijg ik een ipv6 ip address

IK heb restart igmp-proxy uitgevoerd geen resultaat.

glasbox, edgerouter x en iptv nogmaals gereset, maar ik blijf in deze niet werkende iptv loop zitten.

als ik op de iptv aangeef dat die nieuwe software moet gaan downloaden dan gebeurt dit ook netjes, maar hij blijft dus altijd na de software installatie hangen op 85% met f561. Koppel ik nu de experiabox eraan zonder iptv kastje uit te zetten dan heb ik meteen beeld.

internet werkt overigens prima.

Super vreemd dat het bij mij niet wil werken.

iemand nog een idee?

alvast bedankt.

mvg,

Michel

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 12 januari 2021

@Michell792021,

Dus je hebt de standaard config geladen vanuit het start topic, internet werkt en het enige wat niet lukt is IPTV. paar vraagjes:

• Je hebt na het laden zelf geen wijzigingen doorgevoerd, zoals het aanpassen van DHCP, subnet of andere DNS servers?
  • Zit er een switch tussen de ER-X op eth1 en je STB en staat hier IGMP Snooping op aan?
  • Kan je anders meer info geven welke switch(es) en andere apparaten er aangesloten zijn?

Hoor graag en probeer met je mee te denken

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 13 januari 2021

Gemerkt dat ik restart igmp-proxy het best 1 keer per dag kan gebruiken om IGMP snooping problemen te voorkomen. Zelfs in geslaagd om dat automatisch te laten doen.

Na wat verdere aanpassingen (was bezig om VLANs in te richten om multicast gebeuren wat meer te kanaliseren), bleek vervolgens de IGMP proxy service niet meer te werken.

Als ik meekijk via CLI zie ik 2 meldingen dat de daemon niet start.

restart igmp-proxy levert dan een foutmelding op:

Job for igmpproxy.service failed because the control process exited with error code.

See “systemctl status igmpproxy.service” and “journalctl -xe” for details.

Er blijken geen journal files te zijn, dus daar wordt ik niet wijzer van. Het eerste levert ook niet echt veel op. De service draait niet, maar herstart ook niet (zou elke 10 seconden herhaald worden).

Firmware al een keer opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen?

Greetz, Ger

• Topper
  • 128 reacties
  • 13 januari 2021

@glauwers 

@Michell792021,

Misschien handig al jullie je instellingen hier even volledig posten, om te zoen of er rare dingen instaan?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 13 januari 2021
glauwers schreef:

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen?

Welke versie van EdgeOS draait op jouw EdgeRouter?

glauwers schreef:

Gemerkt dat ik restart igmp-proxy het best 1 keer per dag kan gebruiken om IGMP snooping problemen te voorkomen. Zelfs in geslaagd om dat automatisch te laten doen.

Dit zou niet nodig moeten zijn, de igmp proxy server behoort gewoon altijd te blijven werken.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 13 januari 2021

Hoi @jaapst64 en @wjb,

Na een factory reset en opnieuw laden van een eerdere configuratie lijkt alles weer naar behoren te werken, ook IGMP proxy.

De oorzaak van mijn problemen is gelegen in het feit dat ik van het thuisfront plotseling een tijdslot kreeg om VLAN aanpassingen te implementeren en te testen. Helaas daarbij in de haast een verkeerde configuratie geupload. Het leert mij dat ik niet zoveel tussenversies moet bewaren (of ze in ieder geval beter moet markeren). Omdat e.e.a. niet werkte, router offline gehaald en de combinatie ExperiaBox-R7000 router snel live gemaakt zodat er weer TV gekeken kon worden.

Mogelijk hebben de IGMP proxy daemon foutmeldingen die ik daarna steeds zag te maken met het feit dat de ER-12 niet op de NTU aangesloten was (?). Dat is namelijk het enige verschil tussen gisteravond en vanmorgen.

Afijn, nu de VLAN versie maar weer eens goed controleren voordat ik die ga uittesten….

@wjb: Op dit moment draait overigens v2.0.8-hotfix1. Kan deze denk ik weer rustig upgraden naar v2.0.9.

Greetz, Ger

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 13 januari 2021
glauwers schreef:

Op dit moment draait overigens v2.0.8-hotfix1. Kan deze denk ik weer rustig upgraden naar v2.0.9.

Je kunt de firmware rustig updaten naar 2.0.9.

Zelf draai ik die versie al een tijdje zonder enig probleem.

Michell792021
Topper

Hierbij mijn thuis netwerk situatie:

Glasconverter  <> Experiabox<> IPTV kastje + internet bedraad via Experiabox en wifi.

Dit alles werkt goed zo.

Wat ik doe en wat niet werkt:

Glasconverter <> edgerouter x <> IPTV en internet bekabeld.

Config van eerste pagina ingeladen (geen VoIP) wel internet en IPTV. IPTV op eth1.

Internet werkt IPTV niet.

Wat die wel doet is de software downloaden naar de IPTV kastje en dan installeren en bij 85% krijg ik de foutcode wat ik gemeld heb.

Verder geen aanpassingen veranderd in het script, want ik moet mij daar nog in verdiepen.

Hoop dat ik hiermee voldoende info heb gegeven en anders laat het me weten wat je nog meer wilt weten.

Gr,

Michel

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 13 januari 2021

Dus je hebt het onderstaande configuratiescript gebruikt, klopt dat?

KPN zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 21 november 2020 16:10)

Michell792021
Topper

Ja dat is hem.

En dan de handleiding in de reader uitgevoerd met winscp.

Gr,

Michel

Michell792021
Topper

Readme moet er staat. Excuses. Autocorrectie telefoon.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 13 januari 2021

Zou jij in de Config Tree onder service -> dns -> forwarding de onderstaande option kunnen toevoegen:

listen-address=192.168.1.254

Werkt de TV ontvanger dan wel?

Michell792021
Topper

Ik ga het proberen ASAP proberen. Je hoort nog van mij. 

Vandaag gaat het alleen niet lukken, want thuisfront wil tv kijken.

Alvast bedankt voor je hulp.

Gr,

Michel

• Topper
  • 90 reacties
  • 13 januari 2021

@wjb 

Vandaag de zyxel modem en edgerouter x aangesloten en geinstalleerd.

Eigenlijk ging alles vrij soepel.

Heb alleen geen verbinding op pppoe0. Ik heb jouw settings.

Op mijn Zyxel heb ik de desbetreffende vlans doorgestuurd in routed mode.

Dit heb ik getest met een directe verbinding op mijn mac en dat werkt.

Wat mis ik?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 13 januari 2021

Heb je een Zyxel VMG4005-B50A in gebruik?

Heb je de Zyxel in full-bridge mode staan.

• Topper
  • 90 reacties
  • 13 januari 2021

full bridge kan niet maar dat uit die video heb ik gedaan voor beide netwerken.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 13 januari 2021
rickdehoop schreef:

full bridge kan niet maar dat uit die video heb ik gedaan voor beide netwerken.

Kan je eens screenshots plaatsen van de instellingen op die Zyxel.

• Topper
  • 90 reacties
  • 13 januari 2021

• Topper
  • 90 reacties
  • 13 januari 2021

@wjb 

Oke, ik heb het werkend. Ik moest een nieuwe pppoe0 interface toevoegen op eth0. Ik heb daar mtu size 1500 ingevuld en user/pass internet/internet. Nu werkt het wel.
Kan ik een export doen van die config zodat ik kan even kan diffen?

thanks!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74495 reacties
  • 13 januari 2021

Goed te lezen dat het gelukt is.

Wat was er dan gebeurd met de oorspronkelijke pppoe0 interface uit het configuratiescript?

Je kunt een backup maken van de configuratie via het systeem menu.