Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8857 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 3 januari 2019
Arthur71 schreef:
@wjb heb net alles weer ge-reboot, switch aangesloten zodat ik naar de het dashboard etc kan kijken. (ook doen de ontvangers het weer na een reboot).
Publieke IP adres is dat het pppoe0 adres?

Ja, dat is het IP adres dat bij de pppoe interface vermeld wordt.

• Helper
  • 89 reacties
  • 3 januari 2019

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 3 januari 2019
Heb jij een 100Mbps glasvezelabonnement?
Hoeveel TV ontvangers stonden er aan toen jij dat screenshot maakte?
Verder zien die screenshots er uit zoals ik verwacht had.

• Helper
  • 89 reacties
  • 3 januari 2019
Yep, 100/100 Mbps, 2 ontvangers stonden(en staan) er aan ten tijde van de screenshot.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 3 januari 2019
Arthur71 schreef:
Yep, 100/100 Mbps, 2 ontvangers stonden(en staan) er aan ten tijde van de screenshot.

Het lijkt er op dat jouw NTU ook nog een 100Mbps NTU is en dat deze vervangen moet worden als jij ooit een hogere snelheid wilt abonneren. (Poort eth0 wordt oranje getoond.)
Heb je nog altijd problemen bij het switchen tussen zenders?

• Helper
  • 89 reacties
  • 3 januari 2019
Heb al ruim 5 jaar glasvezel met deze apparatuur. Ledje is idd oranje. Gaat dat vervangen nog voor problemen zorgen, niet dat dat binnenkort aan de orde zal zijn. Het gaat nu al weer een half uur goed, maar ik durf nog niet te juichen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 3 januari 2019
Arthur71 schreef:
Heb al ruim 5 jaar glasvezel met deze apparatuur. Ledje is idd oranje. Gaat dat vervangen nog voor problemen zorgen, niet dat dat binnenkort aan de orde zal zijn. Het gaat nu al weer een half uur goed, maar ik durf nog niet te juichen.

Het vervangen van de NTU, als dat ooit aan de orde zal zijn, zal niet voor problemen zorgen.
Ik hoop dat je nu geen problemen meer zult hebben met jouw EdgeRouter.

• Helper
  • 44 reacties
  • 3 januari 2019
Goede avond,

Is het ook mogelijk op tv ontvanger via de eb te laten lopen aangezien ik toch nog die eb moet behouden voor de telefoon.
Ik heb nog geen switch die de imgp snooping aankan. moet dan vlan 4 naar ethernet poort 2 omgezet worden en is dat makkelijk te doen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 3 januari 2019
Het kan, maar je doet er niet verstandig aan omdat daarmee het casten (Netflix en YouTube) naar de TV ontvanger ook zo ongeveer onmogelijk maakt.

• Helper
  • 44 reacties
  • 4 januari 2019
wjb schreef:
Het kan, maar je doet er niet verstandig aan omdat daarmee het casten (Netflix en YouTube) naar de TV ontvanger ook zo ongeveer onmogelijk maakt.

Maar dat doe ik nooit via de tv ontvanger, maar via de smart tv, je zet hem dus buiten je netwerk begrijp ik hier mee?
Heb ik hiermee ook al het boven staande problemen niet?

• Helper
  • 89 reacties
  • 4 januari 2019
wjb schreef:

Arthur71 schreef:
Het vervangen van de NTU, als dat ooit aan de orde zal zijn, zal niet voor problemen zorgen.

Het gaat nu al sinds gisteravond goed met de ontvangers. Hoop idd dat de problemen nu over zijn.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 5 januari 2019
Arthur71 schreef:
wjb schreef:
Arthur71 schreef:
Het gaat nu al sinds gisteravond goed met de ontvangers. Hoop idd dat de problemen nu over zijn.

@Arthur71, Begin je voorzichtig al een beetje te juichen? 😉

• Helper
  • 89 reacties
  • 5 januari 2019
@wjb ik durf langzaam aan wel te beginnen met juichen. Het draait nog steeds erg soepel allemaal. 😀
Bedankt!

• Topper
  • 12 reacties
  • 5 januari 2019
@wjb

Hi,

Bedankt voor de hulp zover. Mijn performance problemen waren (vermoedelijk) te wijten aan 'oude' switches met daar aan nog 10Mb systemen.

Wel heb ik nog steeds het gevoel dat het IPTV stuk niet echt stabiel is. TV lijkt goed te werken, maar dan ineens geen beeld meer of on demand werkt niet meer.

Klopt het dat je na het draaien van het script nog wel de FTTH op DHCP (IP4?) moet zetten? Anders heb ik geen internet verbinding. Dit leek mij dus logisch. Klopt het ook dat de TV boxjes gewoon een IP uit de 192.168.2.x range krijgen?

Zo ziet mijn config er nu uit:

Alvast bedankt voor de hulp!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 5 januari 2019
Heb jij de het script van 2 januari gebruikt?
Op FTTH moet geen DHCP geactiveerd worden. De pppoe entry is de verbinding naar Internet.
Het klopt dat de TV ontvangers een IP adres uit de reeks 192.168.2.x krijgen.

• Topper
  • 12 reacties
  • 5 januari 2019
@wjb

Ja, script van 2 januari. Had daarvoor al wel handmatige configuratie gedaan met behulp van de configuratie regels. (Maar begreep dat script alles overschrijft toch?)

FTTH dus gewoon op static laten staan? Had het idee dat ik dan helemaal geen internet verbinding meer had... ga ik zo uitzetten (als de vrouw des huizes haar programma af gekeken heeft 😀.

• Helper
  • 89 reacties
  • 5 januari 2019
@Ovide71 Ik had eerst ook over een bestaande configuratie heen geschreven, maar ik had toch nog problemen. Toen eerst een harde reset en opnieuw de config geladen. Het opnieuw opstarten daarna duurde best lang, meerdere minuten denk ik. Maar nu werkt het goed.

• Topper
  • 12 reacties
  • 5 januari 2019
@Arthur71

hmmm, wellicht wel een goeie tip. Vond ook wel dat het script heel snel klaar was, zag geen enkele melding of regel m.b.t. Instellingen langskomen...

taak voor morgen denk ik dan maar.

reset op kastje of configuratie wissen vanuit de GUI?

fijne avond nog.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 5 januari 2019
Ovide71 schreef:
Vond ook wel dat het script heel snel klaar was, zag geen enkele melding of regel m.b.t. Instellingen langskomen...

Het script hoort inderdaad binnen no-time klaar te zijn.
Feitelijk doet het bijna niets meer dan drie bestanden kopiëren en de router rebooten.

• Topper
  • 12 reacties
  • 6 januari 2019
@wjb

Bedankt voor de hulp. TV heel stabiel en performance netwerk ook prima in orde.

Wel een klein dingetje waar iemand nog raad mee weet...

mijn telefoonlijn is nu constant bezet.. ik heb een Targa VoIP toestel (dip450) VoIP bellen en ontvangen van calls gaat prima, maar via de normale telefoonlijn komt er gelijk een in gesprek toon.

wat zou dit kunnen zijn?

Pjotrik
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 6 januari 2019
Ik heb vandaag een Edgerouter X geinstalleerd met behulp van de bestanden in het begin van dit topic.
Omdat ik altijd wat meer controle wil houden heb ik de commando's met de hand in een putty sessie uitgevoerd. Om een lang verhaal kort te maken. Succes! Tnx wjb.
Echter na een bepaalde tijd ging de IPTV haperen. Het IPTV kastje herstarten werkte niet, maar wel het herstarten van de ERX.
Het lijkt erop dat de IGMP proxy service onderuit gaat, om wat voor reden dan ook.
Het volgende zou een workaround kunnen zijn:
code:
Draai op de command line op de router "restart igmp-proxy"

Dit wilde ik automatiseren maar iemand was me voor.
https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter/igmp-proxy-crashes-script-to-check-and-restart-automatically/td-p/1704682

Om het probleem na te spelen kan je de pid killen van de igmpproxy.
code:
pidof igmpproxy
sudo kill PID

Hiermee heb ik exact het probleem van een haperende IPTV zoals deze bij mij is.

En dit is de vertaling van de howto:

Maak een bestand met de inhoud in /config/user-data/igmpcheck.sh:
code:
#!/bin/vbash
pidof igmpproxy >/dev/null
if [[ $? -ne 0 ]] ; then
echo "restarting igmp-proxy"
/bin/vbash -ic 'restart igmp-proxy'
fi

Maak dit bestand uitvoerbaar:
code:
sudo chmod +x /config/user-data/igmpcheck.sh

Dit bestand kan elke 5 minuten uitgevoerd worden:

code:
configure
set system task-scheduler task igmpcheck executable path /config/user-data/igmpcheck.sh
set system task-scheduler task igmpcheck interval 5m
commit
save
exit

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 6 januari 2019
Maar de vraag is dan natuurlijk waarom die IGMP proxy telkens niet goed meer werkt.
Het om de vijf minuten herstarten van de IGMP proxy server is natuurlijk niet echt een "oplossing", maar inderdaad een "work-around".

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 6 januari 2019
Ovide71 schreef:
mijn telefoonlijn is nu constant bezet.. ik heb een Targa VoIP toestel (dip450) VoIP bellen en ontvangen van calls gaat prima, maar via de normale telefoonlijn komt er gelijk een in gesprek toon.

Kan je wel via de normale telefoonlijn uitgaand bellen?
Heb je de Experia Box met eth2 verbonden?

• Topper
  • 12 reacties
  • 7 januari 2019
@wjb

De uitgaande lijn deed het ook niet, ook tuut tuut tuut tuut 😂

Kpn experia ff gekoppeld... toen werkte bellen wel.. vervolgens edgerouter terug geplaatst... en

jaja blijft het nu gewoon doen. Wellicht net tijdens het omzetten gebeld en in storing blijven staan.

Bedankt weer voor het mee denken. Rest werkt nog steeds al een zonnetje.

Klopt het overigens wel dat de led op experiabox rood blijft?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 7 januari 2019
Ovide71 schreef:
Kpn experia ff gekoppeld... toen werkte bellen wel.. vervolgens edgerouter terug geplaatst... en
jaja blijft het nu gewoon doen.

Dat is een bekend fenomeen dat op kan treden als de Experia Box uitgezet is.
Dit is ook een reden waarom ik het topic "Verzoek tot vrijgave SIP gegevens" ben gestart.

Ovide71 schreef:
Klopt het overigens wel dat de led op experiabox rood blijft?

Dat klopt immers de Experia Box heeft geen toegang tot Internet.

Reageer