Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 30 januari 2021

Kon het toch niet laten, ik heb gisteren de UDM-Pro besteld en vandaag aangesloten met vol IDS/IPS aan via een pppoe op vlan6, wel met switch ervoor gezien de pppoe direct op de UDM op VLAN 6 wat drop-outs gaf.

Wat een BEAST van een router/controller. Volgende week even testen met NLziet, De iTV app van KPN sleurt er ook 7mbps doorheen en ik zie echt geen verschil tov de STB.

Het schijnt dat NLziet mogelijk een betere stream heeft dus van de week maar eens testen.:sunglasses:

keep you posted /

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 31 januari 2021

Goedemorgen, sindskort krijg ik de foutcode stb-zap-03, videoserver kan niet gevonden worden bij het terugkijken. TV ‘live’ doet het prima achter de er-x met tv geconfigureerd. Kan het zijn dat hiervoor in de config nog iets moet worden opgenomen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021
irony schreef:

Goedemorgen, sindskort krijg ik de foutcode stb-zap-03, videoserver kan niet gevonden worden bij het terugkijken. TV ‘live’ doet het prima achter de er-x met tv geconfigureerd. Kan het zijn dat hiervoor in de config nog iets moet worden opgenomen?

Er zijn heel veel abonnees die de laatste tijd deze melding krijgen, ook abonnees met een Experia Box. Dit ligt dan ook niet aan de configuratie van de ER-X maar aan een probleem met het iTV platform. Het enige waar je naar kunt kijken is of het cli commando restart igmp-proxy een oplossing biedt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021

Off-topic:

Multiedje schreef:

De iTV app van KPN sleurt er ook 7mbps doorheen en ik zie echt geen verschil tov de STB.

Wil je zeggen dat je geen verschil in beeldkwaliteit ervaart tussen de STB en de iTV app.

Wow ... wat voor een televisie heb je dan?

Ik neem ook aan dat je een glasvezelabonnement hebt. Dan kijk je toch zeker wel naar de HD-"Glas" zenders op kanaal 661 t/m 670, die verbruiken 12,5Mbps en leveren een betere kleurdiepte.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:
irony schreef:

Er zijn heel veel abonnees die de laatste tijd deze melding krijgen, ook abonnees met een Experia Box. Dit ligt dan ook niet aan de configuratie van de ER-X maar aan een probleem met het iTV platform. Het enige waar je naar kunt kijken is of het cli commando restart igmp-proxy een oplossing biedt.

Vervelend, maar helder. De igmp-proxy herstarten heeft niet geholpen. Inmiddels heb ik de STB ook een keer herstart, maar komt hij nooit verder dan 85 procent met de melding ‘ophalen instellingen mislukt’ en is de TV nu helemaal onbeschikbaar. Daar toevallig nog tips bij?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021

Welk type TV ontvanger heb je?

Welke DNS server gebruik je?

Gebruik je meerdere LAN poorten van de ER-X of maar één met een switch erachter?

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:

Welk type TV ontvanger heb je?

Welke DNS server gebruik je?

Gebruik je meerdere LAN poorten van de ER-X of maar één met een switch erachter?

Ontvanger: ARRIS VIP2952

DNS: 195.121.1.34/195.121.1.66

ER-X: Is geconfigureerd met het EdgeRouter-X-KPN-met-VoIP-met-eth1-voor-TV script. 

Overigens kan de STB wel de nieuwe software en de configuratie laden, maar komt vervolgens met de 561: Opvragen instellingen mislukt melding. Dit is pas ontstaan na de herstart. STB is direct aangesloten op de ER-X, geen switch ertussen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021

Heb je de ER-X voor of na 14 januari geconfigureerd met het configuratiescript uit het openingsbericht.

Als dit voor 14 januari is geweest, zou je hem dan nogmaals kunnen configureren met het aangepaste configuratiescript?

Maak eerst een backup van jouw huidige configuratie zodat je altijd weer terug kunt.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:

Heb je de ER-X voor of na 14 januari geconfigureerd met het configuratiescript uit het openingsbericht.

Als dit voor 14 januari is geweest, zou je hem dan nogmaals kunnen configureren met het aangepaste configuratiescript?

Maak eerst een backup van jouw huidige configuratie zodat je altijd weer terug kunt.

Voor 14 januari denk ik, ik ga het proberen! 

Bartype
Topper
  • Topper
  • 52 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:

Heb je ook al een keer gekeken of die krantenapp wel snel is als je IPv6 even helemaal uit zet op de EdgeRouter?

Wel even de wifi verbinding verbreken en opnieuw opzetten voordat je die krantenapp gaat testen.

Dank ik heb dat ip aangepast.

Ik heb IPv6 helemaal uitgezet:

Dit maakt voor de meeste problemen gevende apps niet uit, behalve een emby server, die gaf problemen met via de browser openen met local hostnaam. Met IPv6 aan werkte dat de ene keer wel en de andere keer niet. Dat lijkt nu beter te werken… Correctie, het maakt helaas niet uit, emby werkt nog steeds flacky met IPv6 uit...

Maar Roon, de (voor mij) belangrijkste applicatie met problemen blijft traag starten, en niet in staat om de Qobuz content af te spelen… Ook de (android) telefoon lijkt er lang over te doen ip settings op te halen wanneer wifi aan gaat (er blijft rond de 30 seconden zo’n uitroepteken naast het wifi icoon staan)…

Overigens blijft de edgerouter in de Dashboard tab IPv6 addressen weergeven bij de ethx en pppoe interfaces…

En dank voor de system-ip settings tip, daarmee is de router wél te benaderen met localhost naam… weer eentje van het lijstje af ;-)

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:

Off-topic:

Multiedje schreef:

De iTV app van KPN sleurt er ook 7mbps doorheen en ik zie echt geen verschil tov de STB.

Wil je zeggen dat je geen verschil in beeldkwaliteit ervaart tussen de STB en de iTV app.

Wow ... wat voor een televisie heb je dan?

Ik neem ook aan dat je een glasvezelabonnement hebt. Dan kijk je toch zeker wel naar de HD-"Glas" zenders op kanaal 661 t/m 670, die verbruiken 12,5Mbps en leveren een betere kleurdiepte.

Ik kijk zelden op de glas kanalen gezien het niet de gewoonte van een mens is om als je naar NPO 1 wilt kijken op 661 drukt. De rest van het gezin weet niet eens dat het bestaat en kijkt vanaf zender 1 tot 10. Voorlopig test ik even of dit wat is en tevens mooie kans om mijn ER4 naar 2 jaar eens opnieuw en schoon te in te richten:wink:

En ik kijk op een Samsung Qled 55 inch en 1 jaar oud

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021
Bartype schreef:

...

Dit maakt voor de meeste problemen gevende apps niet uit, behalve een emby server, die gaf problemen met via de browser openen met local hostnaam. Met IPv6 aan werkte dat de ene keer wel en de andere keer niet. Dat lijkt nu beter te werken…

Ook met IPv6 aan zou die emby server gewoon met local hostnaam moeten kunnen werken nadat je de IPv6 DNS server op het IPv6 adres van de EdgeRouter zelf had ingesteld. Het is bij dergelijke aanpassingen wel noodzakelijk om de betrokken apparaten opnieuw met het netwerk te verbinden.

Bartype schreef:

...

Maar Roon, de (voor mij) belangrijkste applicatie met problemen blijft traag starten, en niet in staat om de Qobuz content af te spelen… Ook de (android) telefoon lijkt er lang over te doen ip settings op te halen wanneer wifi aan gaat (er blijft rond de 30 seconden zo’n uitroepteken naast het wifi icoon staan)…

Was die Android telefoon opnieuw verbonden met de wifi nadat je IPv6 had uitgezet?

Bartype
Topper
  • Topper
  • 52 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:
Bartype schreef:

...

Dit maakt voor de meeste problemen gevende apps niet uit, behalve een emby server, die gaf problemen met via de browser openen met local hostnaam. Met IPv6 aan werkte dat de ene keer wel en de andere keer niet. Dat lijkt nu beter te werken…

Ook met IPv6 aan zou die emby server gewoon met local hostnaam moeten kunnen werken nadat je de IPv6 DNS server op het IPv6 adres van de EdgeRouter zelf had ingesteld. Het is bij dergelijke aanpassingen wel noodzakelijk om de betrokken apparaten opnieuw met het netwerk te verbinden.

Bartype schreef:

...

Was die Android telefoon opnieuw verbonden met de wifi nadat je IPv6 had uitgezet?

Ja!, maar ik heb nu de router met IPv6 uit een herstart gegeven, en waarempel, Roon speelt weer Qobuz content af én de telefoon lijkt een stuk beter te connecten. Alleen Emby lijkt het nog niet door te hebben, maar dat heeft ws van doen met browser cache of iets…

Maar al met al een belangrijke stap verder zo! Dus als ik het goed begrijp lijkt eea hem te zitten in de IPv6 configuratie...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021
Bartype schreef:

Ja!, maar ik heb nu de router met IPv6 uit een herstart gegeven, en waarempel, ...

Het was inderdaad handig geweest als ik even vermeld had dat een reboot vereist is na het uit (of aan) zetten van IPv6. :disappointed_relieved:

Bartype schreef:

Dus als ik het goed begrijp lijkt eea hem te zitten in de IPv6 configuratie...

Daar lijkt het dan wel op.

Bartype
Topper
  • Topper
  • 52 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:
Bartype schreef:

Ja!, maar ik heb nu de router met IPv6 uit een herstart gegeven, en waarempel, ...

Het was inderdaad handig geweest als ik even vermeld had dat een reboot vereist is na het uit (of aan) zetten van IPv6. :disappointed_relieved:

Bartype schreef:

Dus als ik het goed begrijp lijkt eea hem te zitten in de IPv6 configuratie...

Daar lijkt het dan wel op.

Hmm ja, maar de herstart had ik mezelf eigenlijk ook wel kunnen bedenken ;-)

Is IPv6 handig/noodzakelijk om goed te krijgen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021
Bartype schreef:

Er is geen haast om IPv6 werkend te krijgen maar op termijn zullen er vast en zeker IPv6-only servers gaan komen op internet omdat de IPv4 adressen zo goed als op zijn. Tegen die tijd zal IPv6 pas echt noodzakelijk worden.

Bartype
Topper
  • Topper
  • 52 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:
Bartype schreef:

Er is geen haast om IPv6 werkend te krijgen maar op termijn zullen er vast en zeker IPv6-only servers gaan komen op internet omdat de IPv4 adressen zo goed als op zijn. Tegen die tijd zal IPv6 pas echt noodzakelijk worden.

Nou, in elk geval super dank, dit is een goede basis om uit verder te gaan!

Ik denk voor wat IPv6 betreft dat je gelijk hebt, dit heeft geen haast. XS4all wordt als ik het goed heb begrepen binnen 2 jaar definitief opgeslokt in KPN, waarna alle hier beschreven instellingen van toepassing zijn. Een mooi moment om dan eens verder te kijken naar IPv6 ;-)

Enige wat nog niet lukt is vanuit subnet 1 een website in subnet 2 te benaderen met zijn internet naam (intern met hostnaam ook niet, maar dat lijkt me een firewall setting).

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021
Bartype schreef:

Enige wat nog niet lukt is vanuit subnet 1 een website in subnet 2 te benaderen met zijn internet naam (intern met hostnaam ook niet, maar dat lijkt me een firewall setting).

Om van NAT loopback over meerdere (v)lans te kunnen doen is geen sinecure, dan moet je aan de slag met source en destination NAT rules.

Ik heb zelf meerdere vlans (Privé, iTV, IoT, Gast en Zakelijk).

Heb je overigens firewall rulesets op jouw (v)lans staan of niet?

Bartype
Topper
  • Topper
  • 52 reacties
  • 31 januari 2021
wjb schreef:
Bartype schreef:

Om van NAT loopback over meerdere (v)lans te kunnen doen is geen sinecure, dan moet je aan de slag met source en destination NAT rules.

Ik heb zelf meerdere vlans (Privé, iTV, IoT, Gast en Zakelijk).

Heb je overigens firewall rulesets op jouw (v)lans staan of niet?

Ik heb deze handleiding gevolgd: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/218889067-EdgeRouter-How-to-Create-a-Guest-LAN-Firewall-Rule, de instellingen staan nu precies zoals daar beschreven.

En dat werkt op basis van ip adres, daarmee kom ik idd bij de webserver vanuit het ene subnet naar het andere. Maar hoe krijg ik dit zover dat het ook lukt op basis van internetnaam en/of local hostnaam?

In de beschrijving wordt nl ook toegang tot DNS geregeld, of moet hiertoe de router ook een reboot hebben?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021

Dat zou ook gewoon direct (zonder reboot) moeten werken.

Wat staat er als IPv4 DNS server ingesteld in de DHCP server voor het gastnetwerk?

Is dat het eigen router IP adres voor het gastnetwerk en niet die van het gewone LAN?

In het onderstaande voorbeeld gebruik ik het subnet 172.30.0.0/24 als gastnetwerk. Dat zal in jouw geval vast een ander subnet zijn.

Heb je het vlan en listen-adres van het gastnetwerk ook toegevoegd aan de DNS forwarding?

In het onderstaande voorbeeld gebruik ik het vlan eth2.2 als gastnetwerk. Dat zal in jouw geval vast een ander vlan zijn.

Bartype
Topper
  • Topper
  • 52 reacties
  • 31 januari 2021

@wjb Nou zie mijn screenshots, hoewel ik verder geen gebruik maak van vlans (op die van de internet connectie zelf na) is de config hetzelfde:

Voor de duidelijkheid, dat “122” subnet kan gewoon internet browsen, dat gaat goed. Alleen name resolving van local hostnames van services/devices in het “133” subnet lukt dus niet. Alleen op basis van (in de firewall) toegankelijk gemaakte ip adressen lukt het wel…

En het lukt dus ook niet om vanuit het “122” subnet via de internet naam een website in “133” te bereiken, terwijl dat vanuit subnet “133” via de internetnaam naar die website in datzelfde “133” wel werkt…

Beide subnetten verwijzen naar de ER als router én DNS…

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 31 januari 2021

Hmmm, toch heb ik het gevoel dat je vanuit het subnet 192.168.122.0/24 niet de EdgeRouter zelf als DNS server kunt bereiken.

Heb jij wat ingevuld staan bij de "System name server" op het scherm "System"?

• Topper
  • 19 reacties
  • 31 januari 2021
dmutsaers schreef:
wjb schreef:
Tupos schreef:

na het toevoegen van :

set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd prefix-only

lostte het ipv6 probleem zich op.

Goed gezien, ook bij KPN moet prefix-only gezet worden. Ik dacht dat ook in de configuratiescripts verwerkt te hebben maar blijkbaar is dat niet het geval.

Als ik de optie “prefix-only” toevoeg, dan heb ik helemaal geen IPv6 connectiviteit meer (KPN).

Geldt ook alleen voor XS4ALL niet voor KPN 

• Topper
  • 19 reacties
  • 31 januari 2021
Bartype schreef:

@Tuposben je misschien bereid onze configs voor waar deze overeenkomen naast elkaar te leggen? Dat zou een hoop duidelijk maken, hoop ik, en wellicht hebben anderen daar ook iets aan.

Ja, daar ben ik best bereid toe. Ik ben wat dat betreft wel een amateur en kan alleen maar code aanpassen aan mijn eigen situatie maar ik weet te weinig om zelf iets in elkaar te zetten dmv code. Ik heb meerdere vlans,ipv6. 

• Topper
  • 90 reacties
  • 1 februari 2021

Goedemorgen!

ik heb een edgerouterX met daarachter een netgear met igmp snooping en daarachter een UAC-PRO.

tv werkt prima. Internet werkt prima.

maar ik heb problemen in mijn internet netwerk met (ik denk) MDNS. Ik kan mijn apparaten niet goed vinden op het lan na een aantal uur. Bijvoorbeeld mijn eigen homekit bridge maar ook mijn Naim Uniti Atom is niet vindbaar in hun app.

na een reboot van mijn AP en router werkt t weer, voor even.

kan iemand mij helpen?

thanks