Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

• Topper
  • 33 reacties
  • 6 februari 2021

Heb je de uploads aangepast? Ik zie dat er een latere datum van uploaden is. Zo ja, wat heb je precies verandert?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 6 februari 2021
Bounto schreef:

Heb je de uploads aangepast? Ik zie dat er een latere datum van uploaden is. Zo ja, wat heb je precies verandert?

Dat hangt van het gebruikte script af maar geen schokkende dingen.

• Topper
  • 33 reacties
  • 6 februari 2021
wjb schreef:
Bounto schreef:

Dat hangt van het gebruikte script af maar geen schokkende dingen.

Ik heb volgens mij 1 van je eerste gebruikt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 6 februari 2021

Zie het stukje "Eerdere updates" in het openingsbericht.

Als je scripts van voor 21 november hebt gebruikt dan adviseer ik je wel om de bootstrap fix te installeren.

• Topper
  • 128 reacties
  • 7 februari 2021

Nieuwe poging: als ik verwijs naar de KPN-servers krijgt de STB geen IP-adres.

Verwijzen naar 192.168.4.254 geeft wel n ip adres.

Moet er hier nog interface 1.4 worden toegevoegd>

Dank weer!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 7 februari 2021
jaapst64 schreef:

Nieuwe poging: als ik verwijs naar de KPN-servers krijgt de STB geen IP-adres.

Verwijzen naar 192.168.4.254 geeft wel n ip adres.

Dat heeft niets met elkaar van doen, ongeacht de ingevulde DNS servers behoort jouw TV ontvanger een IP adres te krijgen.

jaapst64 schreef:

Moet er hier nog interface 1.4 worden toegevoegd>

Nee, dat hoeft niet immers de DNS servers voor de TV ontvangers zijn ingesteld op die van KPN en de DNS forwarding is alleen als de EdgeRouter zelf als DNS server op de cliënts ingesteld wordt.

wjb schreef:
Winnieandbuzz schreef:

Je bent m’n held. Restart igmp-proxy is de oplossing. Je laatste script doet dit automatisch? Aan te bevelen om dat script te draaien?

Je hoeft niet het hele configuratiescript opnieuw te plaatsen maar de bootstrap fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) is wel aan te raden.

Ik heb bootstrap fix gedraaid. De elektriciteit moest er echter nog even af hier en helaas pakt de router de fix niet op en moest ik handmatig de igmp proxy restarten. Enig idee waarom dit niet opgepakt wordt bij het booten?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 8 februari 2021
Winnieandbuzz schreef:
wjb schreef:
Winnieandbuzz schreef:

Je bent m’n held. Restart igmp-proxy is de oplossing. Je laatste script doet dit automatisch? Aan te bevelen om dat script te draaien?

Je hoeft niet het hele configuratiescript opnieuw te plaatsen maar de bootstrap fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) is wel aan te raden.

Ik heb bootstrap fix gedraaid. De elektriciteit moest er echter nog even af hier en helaas pakt de router de fix niet op en moest ik handmatig de igmp proxy restarten. Enig idee waarom dit niet opgepakt wordt bij het booten?

Het enige is dat vlan 4 niet "up-and-running" was binnen 120 seconden.

Volgens de documentatie zouden de aanpassingen die door die bootstrap fix gedaan zijn er voor moeten zorgen dat er maximaal 120 seconden gewacht wordt op het opkomen van het netwerk.

Ook ik heb geconstateerd dat dit niet lijkt te gebeuren na een firmware update.

• Topper
  • 128 reacties
  • 8 februari 2021

Het is me eindelijk gelukt IPTV en internet over verschillende VLAN's mijn netwerk op te krijgen.

Wat precies het heeft gedaan weet ik niet, maar op een gegeven moment kreeg de STB een adres in de goede reeks. Nadat ik in de NAT-verwijzingen het source adres had veranderd van interface naar reeks begon de TV probleemloos te draaien.

Voor geinteresseerden: op mijn 1e swtich VLAN 4 tagged op de poort van de router en untagged op de poort van de STB, tagged op de poort naar boven waar een GS105 hangt, ook daar weer tagged op de inkomende poort en untagged op de poort van de 2e STB

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 8 februari 2021

@wjb ik had al even het topic doorgekeken maar kon t niet zo snel vinden. Adviseer je om igmp-quickleave aan te zetten? ik heb namelijk unifi switches en zag dat deze optie uitstaat namelijk… In unifi controller is alleen igmp-snooping aan te zetten maar quickleave/fastleave is alleen via config.properties aan te passen

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 8 februari 2021

Je moet igmp-quickleave absoluut aan zetten want anders kan je hele hoge netwerkbelastingen krijgen als je door zenders zapt. IGMP-quickleave zorgt er voor dat een TV stream die niet meer bekeken wordt direct gestopt wordt. Zonder IGMP-quickleave blijft die TV stream nog een tijdje doorlopen. Zap je in korte tijd langs meerdere zenders zonder IGMP-quickleave dan blijft elke zender dus nog een tijdje doorlopen en dan krijgt je dus al snel een hoge netwerkbelasting.

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 8 februari 2021
wjb schreef:

Je moet igmp-quickleave absoluut aan zetten want anders kan je hele hoge netwerkbelastingen krijgen als je door zenders zapt. IGMP-quickleave zorgt er voor dat een TV stream die niet meer bekeken wordt direct gestopt wordt. Zonder IGMP-quickleave blijft die TV stream nog een tijdje doorlopen. Zap je in korte tijd langs meerdere zenders zonder IGMP-quickleave dan blijft elke zender dus nog een tijdje doorlopen en dan krijgt je dus al snel een hoge netwerkbelasting.

ja dat dacht ik al… heb nog geen last gehad ermee trouwens, ik ga het even aanpassen

• Helper
  • 54 reacties
  • 8 februari 2021

Goedenavond wjb,

Het heeft even geduurd, maar alle switches zijn vervangen voor Unifi materiaal i.c.m. IGMP Snooping :)
Alles werkt goed, soms beetje haperend maar het werkt!

Echter heb ik 1 probleem, het updaten van de ontvangers lijkt niet te werken, direct op de router helaas ook niet.
Wat wel werkt is direct op de XPERIA BOX in de oude situtatie. Maar om die nou bij elke update te doen,…

Heb jij een idee en/of oplossing hiervoor?

Het lijkt erop dat de ontvanger zijn updates via een ander VLAN ophaalt ofzo?

Alvast bedankt, ik hoor het graag even.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 8 februari 2021

Welk type TV ontvanger gebruik je?

Welke DNS server gebruik je?

• Topper
  • 128 reacties
  • 8 februari 2021

Vandaag toch weer wat problemen, TV wilde niet aan, na wat rebooten doet tie het weer. Mijn Netgear switch geeft deze melding:

<15> Feb 8 17:44:47 XS716T-1 DNS_CLI[dnsTask]: dns_client_util.c(1718) 1246 %% DNS Client: no ipv4 or ipv6 address found in response for request id 2599

Oftewel, STB krijgt geen ip adres, wat ik ook in de ER kon zien.

Waar te zoeken? 

En iets anders, wat is het advies mbt IGMP snooping en multicast, op alle poorten en alle VLAN's, of alleen op VLAN 4?

Jaap

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 8 februari 2021
jaapst64 schreef:

Mijn Netgear switch geeft deze melding:

<15> Feb 8 17:44:47 XS716T-1 DNS_CLI[dnsTask]: dns_client_util.c(1718) 1246 %% DNS Client: no ipv4 or ipv6 address found in response for request id 2599

Oftewel, STB krijgt geen ip adres, wat ik ook in de ER kon zien.

Dit lijkt niet een probleem te zijn dat de STB geen IP adres krijgt maar dat er geen IP adres geretourneerd wordt op een DNS request.

jaapst64 schreef:

En iets anders, wat is het advies mbt IGMP snooping en multicast, op alle poorten en alle VLAN's, of alleen op VLAN 4?

Alleen op het vlan waarop je de TV ontvangers aangesloten hebt.

• Helper
  • 54 reacties
  • 8 februari 2021
wjb schreef:

Welk type TV ontvanger gebruik je?

Welke DNS server gebruik je?

Hey Wjb,

Ik heb de config in de eerste post gebruikt met voip en deze alleen qua subnet aangepast naar 192.168.8.1/24

Ik neem aan dat de dns dus hetzelfde is gebleven. 

De kastjes die gebruikt worden zijn:

https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-nieuwe-tv-ontvanger-met-bluetooth-afstandsbediening

Alvast bedankt :)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 8 februari 2021
wverbeek schreef:

Ik heb de config in de eerste post gebruikt met voip en deze alleen qua subnet aangepast naar 192.168.8.1/24

Heb je dan ook de source NAT rule met de naam IPTV aangepast?

• Helper
  • 54 reacties
  • 8 februari 2021
wjb schreef:
wverbeek schreef:

Heb je dan ook de source NAT rule met de naam IPTV aangepast?

Ja, die heb ik aangepast;

van: address 192.168.2.0/24
naar : address 192.168.8.0/24

Helaas merk ik nu ook dat bepaalde tv's na een tijdje een vierkant blauw scherm geven dat de verbinding is weggevallen. Als ik dan Zap is het weer opgelost, maar dat gebeurd wel een aantal keren,. kan dat er ook mee te maken hebben?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 8 februari 2021

Wat is er allemaal op jouw EdgeRouter aangesloten?

En dan denk ik met name aan wifi toegangspunten, switches, NASsen en exotische apparaten.

• Helper
  • 54 reacties
  • 8 februari 2021

Nou, zoals besproken heb ik alleen de laatste poort gebruikt en daaraan een Unifi Switch 24p geplaatst.

Vanaf daar met 8p unifi switches verder.

Allen met igmp snooping ingeschakeld.

Er zitten veel apparaten op aangesloten daar dit een vrij groot netwerk is.

Ip camera systeem met 16 camera's. 

Div printers

Raspberry pi

Unifi ap's 10st

Computers

Laptops

Chromecasts

Unifi cloudkey

Internet radio's

Maar de edge router heeft maar een load van 6%cpu en 34% geheugen,.

Moet kunnen lijkt mij.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 8 februari 2021

Dan ga ik je toch vragen om het netwerk eens stevig te strippen en de Unifi accesspoints los te koppelen om dan te testen of de problemen dan nog steeds optreden.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 8 februari 2021

@wverbeek,

Ik zou toch proberen om het IPTV via een apart vlan te laten lopen, zo weet je zeker dat het geen andere apparaten dwars zitten.

Tevens is het instellen op je unifi switches heel gemakkelijk d.m.v. poorten ALL of op de betreffende Vlan/doelgroep te zetten.

Waar Unifi om bekend staat of beter berucht is, zijn google chromecast devices. 

Kan nu even geen screenshots laten zien van het inrichten via je IPTV op een vlan want ik ben aan het testen met de UDM pro

• Helper
  • 54 reacties
  • 8 februari 2021

Hoi multiedje,

Dat zat ik zelf ook te denken,.

Maar wat is de beste oplossing ,beter gezegd wat moet ik precies aanpassen voor iptv over zeg vlan30 te laten lopen?

En dan gewoon dhcp server aan hangen neem ik aan. Moet ik de nat regel dan gewoon aanpassen naar dat subnet?

Maar zat er ook aan te denken dat de iptv ontvanger ook internet nodig heeft toch?

Of is dat ene iptv vlan voldoende?

Thnx!!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 8 februari 2021
wverbeek schreef:

Maar wat is de beste oplossing ,beter gezegd wat moet ik precies aanpassen voor iptv over zeg vlan30 te laten lopen?

En dan gewoon dhcp server aan hangen neem ik aan. Moet ik de nat regel dan gewoon aanpassen naar dat subnet?

Zie dit bericht.

Reageer