Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8857 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2021

Als je de TV ontvanger even helemaal uit en weer aan zet, krijg je dan nog steeds foutcode 561?

MarcelSt
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:

Als je de TV ontvanger even helemaal uit en weer aan zet, krijg je dan nog steeds foutcode 561?

yep, ik heb het volgende (in volgorde) geprobeerd:

• TV ontvanger 10 minuten helemaal uit (inclusief stekker eruit)
  • Router reset
  • Software herinstallatie op TV ontvanger

Geen van drieen heeft gewerkt helaas

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2021

Welke DNS server gebruik je?

MarcelSt
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:

Welke DNS server gebruik je?

Voor de TV ontvanger 195.121.1.34 en 195.121.1.66

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2021

Dan is dat ook niet de oorzaak.

Ik neem aan dat je geen "deaadloze" verbindingsset gebruikt, klopt dat?

MarcelSt
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:

Dan is dat ook niet de oorzaak.

Ik neem aan dat je geen "deaadloze" verbindingsset gebruikt, klopt dat?

correct, de TV ontvanger zit rechtstreeks in de Edgerouter, er zit niets tussen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2021

Hmmm, geef in de cli eens het commando restart igmp-proxy.

Lost dat iets op?

MarcelSt
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:

Lost dat iets op?

commando gegeven, hij is opnieuw aan het installeren (ging de laatste keer niet goed, dus nu blijft ie dat doen tot hij er in slaagt)

MarcelSt
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:

Lost dat iets op?

helaas, precies dezelfde uitkomst. Hij installeert tot 85% en dan loopt het vast met code 561 “opvragen instellingen mislukt”

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2021

Kan jij hier een screenshot posten van de DHCP server voor jouw IPTV subnet?

MarcelSt
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:

Kan jij hier een screenshot posten van de DHCP server voor jouw IPTV subnet?

# show service dhcp-server
disabled false
global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"
hostfile-update disable

shared-network-name KPNTV {
   authoritative enable
   subnet 192.168.2.0/24 {
   default-router 192.168.2.1
   dns-server 195.121.1.66
   dns-server 195.121.1.34
   lease 86400
   start 192.168.2.10 {
      stop 192.168.2.15
    }
}
static-arp disable
use-dnsmasq disable

Ander iets wat mij te binnen schiet, gebruikt IPTV soms ook IPv6?
Dit stel ik niet op het IPTV netwerk beschikbaar namelijk.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2021
MarcelSt schreef:

Nee, het IPTV platform gebruikt geen IPv6.

Wat is het subnet van jouw gewone LAN?

Ben jij een ex Telfort abonnee?

MarcelSt
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:
MarcelSt schreef:

Nee, het IPTV platform gebruikt geen IPv6.

check

wjb schreef:

Wat is het subnet van jouw gewone LAN?

172.16.1.0/24

wjb schreef:

Ben jij een ex Telfort abonnee?

nope, ben paar jaar geleden van Ziggo kabel naar KPN FTTH gegaan. 

BolleJan
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 35 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:
BolleJan schreef:

Het lijkt helemaal uitgedacht maar heb toch nog wel wel wat vragen:​​​​

• Zoals ik het begrepen heb, zijn jouw (@wjb) configuratiescripts allemaal voor “via de Experiabox”. Ik heb de hele enchilada van KPN (Internet, TV en bellen) en wil zonder de Experiabox als het even kan. Heb je ook scripts om alles te configureren zonder de Experiabox of is dat niet nodig? Op basis waarvan ben je tot de conclusie gekomen dat die configuratiescripts allemaal voor "via de Experia Box" zijn? Niets is minder waar, dit topic heet niet voor niets "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Elk script heet “…….via Experia Box…..” daardoor was ik in de veronderstelling dat je achter de Experia Box een EdgeRouter Lite 3, EdgeRouter X of een EdgeRouter X SFP hebt hangen. Dat heeft me op het verkeerde been gezet blijkbaar.

Groet, Jan

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2021
BolleJan schreef:

Elk script heet “…….via Experia Box…..” daardoor was ik in de veronderstelling dat je achter de Experia Box een EdgeRouter Lite 3, EdgeRouter X of een EdgeRouter X SFP hebt hangen. Dat heeft me op het verkeerde been gezet blijkbaar.

Elke script heet "met of zonder telefonie via de Experia Box".

Mensen die telefonie van KPN hebben maar geen eigen VoIP ATA willen aanschaffen kunnen hun Experia Box achter de EdgeRouter plaatsen en telefonie via de Experia laten lopen.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 16 februari 2021

Hey net overgestapt naar glas en ook hier de eigen router weer ingezet. Dank voor alle inspanningen om de ER-X in te stellen!

Heb de afgelopen dagen wat lopen prutsen en mij viel op dat de IPV6 firewall wellicht een klein foutje bevat.

Als je bij https://ipv6-test.com je verbinding test dan krijg ik de melding dat ICMP gefilterd zou worden (18 uit 20 punten)

In de ruleset staat dit voor WANv6_IN:

rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
        rule 30 {
            action accept
            description "Allow IPv6 icmp"
            icmpv6 {
                type echo-request
            }
            protocol ipv6-icmp
        }

Echter ik denk dat rule 30 voor 20 moet komen: anders word deze nooit bereikt toch?

Heb dat nu snel even omgedraaid en nu krijg ik 20/20 score. M.a.w. de ipv6-icmp worden nu wel doorgegeven. Wilde het toch even in de groep gooien of ook jullie waarneming is.

Groet,

marco

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2021
marcovn schreef:

Als je bij https://ipv6-test.com je verbinding test dan krijg ik de melding dat ICMP gefilterd zou worden (18 uit 20 punten)

In de ruleset staat dit voor WANv6_IN:

rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
        rule 30 {
            action accept
            description "Allow IPv6 icmp"
            icmpv6 {
                type echo-request
            }
            protocol ipv6-icmp
        }

Echter ik denk dat rule 30 voor 20 moet komen: anders word deze nooit bereikt toch?

Heb dat nu snel even omgedraaid en nu krijg ik 20/20 score. M.a.w. de ipv6-icmp worden nu wel doorgegeven. Wilde het toch even in de groep gooien of ook jullie waarneming is.

Die volgorde is prima zo.

Onderstaand mijn WANv6_IN …

...en het resultaat van de IPv6 test.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 16 februari 2021
wjb schreef:
marcovn schreef:

Die volgorde is prima zo.

Onderstaand mijn WANv6_IN …

...en het resultaat van de IPv6 test.

Dank voor je snelle reactie, heb de ruleset weer teruggezet en het resultaat blijft inderdaad 20/20. Heb de ER-X ook nog even een reboot gegeven, wellicht heeft dat geholpen?

Ik ben er iig blij mee (en de hele setup overigens van je wjb)

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 340 reacties
  • 17 februari 2021

Ik zie dat @wjb een nieuw script heeft uitgebracht op 14 februari voor de EdgeRouter 3. Super dat het geoptimaliseerd wordt en ik wil graag de laatste versie installeren. Daarover mijn vragen.

1. Kan ik gewoon het script downloaden en installeren via WinSCP zoals je dat doet voor een router die helemaal schoon is (fabrieksinstellingen) of moet je de router eerst weer terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Ik heb niets gewijzigd na de installatie op het wachtwoord na
  2. Ik gebruik het telefonie script en heb nu de experiabox achter de edgerouter staan, puur en alleen voor het bellen. Ik heb inmiddels een n300a aangeschaft en wil die gaan gebruiken. Mijn idee was om de experiabox los te koppelen en dan de n300a te configureren, mocht dit niet lukken dan ik de experiabox weer aansluiten. Of kan dit niet en moet altijd het script zonder telefonie worden geladen als je n300a wil gebruiken. Want dan kan ik beter gelijk het script zonder telefonie gebruiken om erop te zetten. En dan heb ik dezelfde vraag als bij punt 1. Kan je een script zonder telefonie plaatsen over een script met telefonie of moet je eerst naar de fabrieksinstellingen?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 17 februari 2021
  1. Je hoeft de EdgeRouter niet te resetten om de laatste versie van de configuratiescripts te installeren.
  2. Als je de N300A IP succesvol geconfigureerd hebt dan kan je daarna eenvoudig vlan 7 verwijderen aan WAN en LAN zijde en bridge0 weggooien. Daar hoef je niet de configuratiescripts opnieuw voor te draaien, dat kan je ook handmatig doen. Je mag natuurlijk ook het configuratiescripts zonder telefonie draaien.

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 340 reacties
  • 17 februari 2021
wjb schreef:
  1. Je hoeft de EdgeRouter niet te resetten om de laatste versie van de configuratiescripts te installeren.
  2. Als je de N300A IP succesvol geconfigureerd hebt dan kan je daarna eenvoudig vlan 7 verwijderen aan WAN en LAN zijde en bridge0 weggooien. Daar hoef je niet de configuratiescripts opnieuw voor te draaien, dat kan je ook handmatig doen. Je mag natuurlijk ook het configuratiescripts zonder telefonie draaien.

Oké dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon met de configuratie met telefonie aan op de edgerouter de n300a instellen totdat het werkt, zodat ik de experiabox als backup kan gebruiken totdat het helemaal werkt?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 17 februari 2021
slingshot schreef:
wjb schreef:

Oké dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon met de configuratie met telefonie aan op de edgerouter de n300a instellen totdat het werkt, zodat ik de experiabox als backup kan gebruiken totdat het helemaal werkt?

Klopt, koppel daarbij de Experia Box wel even los tijdens het configureren van de N300A IP.

Vergeet ook niet op de EdgeRouter de sip module uit te zetten. (Config Tree - system - modules - sip - disable)

Je hoeft overigens ook geen stun server voor de KPN aansluiting meer te configureren op de N300A IP.

• Topper
  • 18 reacties
  • 17 februari 2021

Hoi @wjb 

Ben eindelijk er aan toegekomen om lekker van scratch te beginnen met de laatste versie van jouw configuratie script. Zojuist opnieuw geconfigureerd en alles (incl iptv) draait als een zonnetje! Dank voor jouw briljante bijdrage om dit zo plug en play mogelijk te maken!

Toevallig zie ik de ipv6 test voorbij komen, en ik krijg ook de volgende uitslagen:

Heb verder niets aangepast aan jouw configuratie. Weet jij toevallig waarom ik niet op een hogere score uit kom zoals jij?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 17 februari 2021

Wat voor een machine gebruik je voor die test?

Is dat een Windows 10 machine?

Zo ja, heb je de firewall inkomend open staan voor ICMPv6?

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 340 reacties
  • 17 februari 2021

@toteki Als je klikt op icon rechtsboven zie je wat er “mis” is.
Ik heb ook nog een probleem denk ik.

Ik ga dit artikeltje even bekijken: https://noobient.com/2018/08/02/passing-icmpv6-on-windows-defender-firewall/

Na de aanwijzingen gevolgd te hebben in bovenstaand artikel op basis van de opmerking van @wjb over windows 10 en de firewall is het probleem opgelost:

@wjb Kan het geen kwaad om de firewall hiervoor aan te passen?

Reageer