Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

wjb
Superuser
  • 22 februari 2021
slingshot schreef:

Ah, ik had gehoopt dat ik hem al extra port kon gebruiken van het huidige netwerk. Mijn switch zit vol :P

Nee, dat gaat niet aangezien de EdgeRouter Lite 3 geen ingebouwde switch heeft. Eigenlijk is dat een pré. Zelf heb ik een EdgeRouter 4 en ook die heeft geen switch. Ik heb een LAN poort dedicated ingericht voor mijn alarminstallatie, een LAN poort voor IoT waar bijvoorbeeld mijn N300A IP VoIP dect telefoon adapter op aangesloten is en een LAN poort voor het thuisnetwerk.

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 23 februari 2021

Oke helder.

Of ik zet dan het script met telefonie weer terug waarbij ik de sip module uitzet zodat ik eventueel de experiabox kan gebruiken in geval van nood. Kleven hier nadelen aan?

Of ik ga  kijken of ik ook een IoT op de 2e port kan maken met een eigen dhcp server. Zou u de screenshot hiervoor kunnen posten? Ik vermoed dat ik een dhcp server daarvoor moet aanmaken en koppelen aan port 2?

wjb
Superuser
  • 23 februari 2021
slingshot schreef:

Of ik zet dan het script met telefonie weer terug waarbij ik de sip module uitzet zodat ik eventueel de experiabox kan gebruiken in geval van nood. Kleven hier nadelen aan?

Bij het script met telefonie wordt er een bridge gemaakt voor vlan 7 naar de LAN poort. De LAN poort is dan dus alleen door de Experia Box te gebruiken. Dat is dus niet wat je wilt.

slingshot schreef:

Of ik ga  kijken of ik ook een IoT op de 2e port kan maken met een eigen dhcp server. Zou u de screenshot hiervoor kunnen posten? Ik vermoed dat ik een dhcp server daarvoor moet aanmaken en koppelen aan port 2?

Ik heb daar geen screenshots van maar in dit topic staan wel voorbeelden van het configureren van een tweede eth poort.

Samenvatting van benodigde configuratie acties:

Maak een tweede DHCP server en koppel die aan eth2.

Kopieer alle andere instellingen van eth1 naar eth2.

Maak een entry (incl. listen-option) voor eth2 bij DNS forwarding (config tree - service - dns).

Voeg eth2 toe aan de dhcpv6-pd instellingen bij pppoe en geef deze een unieke prefix.

• Topper
  • 23 februari 2021

@wjb, Hoe kan ik in de ER-X een dns interne host lookup realiseren. Bijvoorbeeld, binnen het 10.0.0.0 netwerk zit een server die luistert naar een domeinnaam <example.com>. Binnen dit netwerk wil ik graag dat hij naar 10.0.0.20 resolved.

Ik had dit ooit werkend op een linux server met dnsmasq server die de /etc/hosts file inlas bij startup en dus daarin stond 10.0.0.20 <example.com>

Kan ik dit ook makkelijk realiseren in de EdgeOS ER-X?

wjb
Superuser
  • 23 februari 2021
BerndH schreef:

In de config tree vind je onder "system" de optie "static-host-mapping".

Daar kan je de URL's met bijbehorende IPv4 en IPv6 adressen vastleggen.

• Topper
  • 23 februari 2021
wjb schreef:
BerndH schreef:

In de config tree vind je onder "system" de optie "static-host-mapping".

Daar kan je de URL's met bijbehorende IPv4 en IPv6 adressen vastleggen.

Top. Inderdaad. Helemaal ‘overheen’ gelezen/gezocht. Het werk allemaal weer.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 23 februari 2021

Hoi @wjb,

Vraagje: op welke ASN zit jij aangesloten vanuit Houten?

Dit in verband met een vraag die nog openstaat op het KPN forum, een week gelden lag alles plat (Internet/TV en mobiel), 2 uur later is de verbinding weer opgekomen en doet mijn glasvezel verbinding niet wat ik gewend ben. Ik ben verbonden met ASN 1136 in Almere.

Hetgeen ik ervaar met de ER4 en UDM Pro is dat de lijn hoog probeert de lijn vol te trekken en dat er iets gebeurt waardoor hij direct een terugslag krijgt. Met de Experiabox niet tot minder want die is sws niet vooruit te branden.

Als jij ook op ASN 1136 zit dan kan ik dingen gaan uitsluiten en/of KPN beter het probleem voorleggen.

dank alvast 

wjb
Superuser
  • 23 februari 2021
Multiedje schreef:

Als jij ook op ASN 1136 zit dan kan ik dingen gaan uitsluiten en/of KPN beter het probleem voorleggen.

• Topper
  • 23 februari 2021

@wjb,

Vandaag voor het eerst een lange tijd viaIPTV (eth2) tv gekeken. Ik kreeg zo rond 22.45 (tijdens Jinek) een stb-nmc-400 error. Verbinding tussen ‘tv-ontvanger en modem verbroken’. Na een reset van de EdgeRouter werkte het weer. Tussen de tv-ontvanger en EdgeRouter eth2 zit een Cat5e kabel zonder iets ertussen. Nooit eerder gezien met de Experiabox v10.

Enig idee waaraan dit kan liggen?

Alvast weer bedankt :)

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 23 februari 2021

@wjb,

Thanks

Heb jij er ook uitgelegen vorige week in de nacht van maandag op dinsdag rond 01:30, zover je weet? En.. als je een speedtest doet hapert de lijn bij jouw dan ook ?

wjb
Superuser
  • 23 februari 2021
Multiedje schreef:

Heb jij er ook uitgelegen vorige week in de nacht van maandag op dinsdag rond 01:30, zover je weet?

Nee, ik heb geen verstoringen gehad. Mijn alarminstallatie wordt 24x7 gemonitored en dan had ik een sms en een mail ontvangen van het feit dat mijn alarminstallatie niet online was.

Ook de logging laat geen problemen zijn.

Multiedje schreef:

En.. als je een speedtest doet hapert de lijn bij jouw dan ook ?

Nee, daar heb ik geen last van.

Tijdens speedtests blijven de gemeten snelheden continue op het maximum van mijn contract.

wjb
Superuser
  • 23 februari 2021
BerndH schreef:

Vandaag voor het eerst een lange tijd viaIPTV (eth2) tv gekeken. Ik kreeg zo rond 22.45 (tijdens Jinek) een stb-nmc-400 error. Verbinding tussen ‘tv-ontvanger en modem verbroken’. Na een reset van de EdgeRouter werkte het weer. Tussen de tv-ontvanger en EdgeRouter eth2 zit een Cat5e kabel zonder iets ertussen. Nooit eerder gezien met de Experiabox v10.

Enig idee waaraan dit kan liggen?

Jouw eth2 zit samen met eth3 in switch0, klopt dat?

Is er op eth3 ook een TV ontvanger aangesloten?

Zo ja, stond die aan of uit?

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 23 februari 2021

Dank je @wjb , dan moet ik even verder gaan zoeken, ik hoop dat ik morgen een antwoord vanuit KPN ga krijgen of dit gepland onderhoud is geweest of een storing. Het kan zijn dat ik op een (oude of nieuwe) switch terecht ben gekomen die niet helemaal doet wat ik gewend ben.

Nogmaals dank en fijne avond nog

wjb
Superuser
  • 23 februari 2021

Er zitten maarliefst 1.048.576 IP adressen in AS1136 dus de kans is groot dat onze adressen geen enkele netwerkcomponent delen.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 23 februari 2021
wjb schreef:

Er zitten maarliefst 1.048.576 IP adressen in AS1136 dus de kans is groot dat onze adressen geen enkele netwerkcomponent delen.

ja inderdaad ;-) Ik ga er trouwens vanuit dat dit geen gepland onderhoud is geweest, dit gezien ook de mobiele masten eruit lagen. Dan kan het zijn dat ik in een groep geplaatst ben die in ieder geval anders ingericht is dan ik gewend ben of mijn NTU of wijkcentrale heeft mogelijk een probleem.

Ik wacht het maar even af.

• Topper
  • 24 februari 2021
wjb schreef:

Idd er zit op eth2 en eth3 een tvbox aangesloten en zitten idd in de switch0.

De tweede IPTV stond uit. Echter leek het erop dat de IPTV Rx waardes wel 14mbs aangaf, wat er op duiden kan dat er idd twee boxes actief waren. Bij een enkele tvbox zie ik altijd zo’n 7.15mbs.

wjb
Superuser
  • 24 februari 2021
BerndH schreef:
wjb schreef:

Idd er zit op eth2 en eth3 een tvbox aangesloten en zitten idd in de switch0.

De tweede IPTV stond uit. Echter leek het erop dat de IPTV Rx waardes wel 14mbs aangaf, wat er op duiden kan dat er idd twee boxes actief waren. Bij een enkele tvbox zie ik altijd zo’n 7.15mbs.

Kan je controleren of je niet per ongeluk quickleave gedisabled hebt.

Quickleave moet zo staan als in het onderstaande screenshot.

• Topper
  • 24 februari 2021

idd, deze ziet er zo uit als op jouw plaatje:

Heb echter wel ipv6 uitgezet.

wjb
Superuser
  • 24 februari 2021

De ingebouwde switch van de EdgeRouters ondersteunen geen IGMP snooping.

Dit betekent dat TV streams op alle eth poorten binnen de switch doorgestuurd worden.

In jouw geval worden TV streams dus zowel op eth2 als op eth3 doorgestuurd. Dit zou naar ik weet echter niet moeten leiden tot een belasting van 14Mbps op één specifieke interface.

Als dit voor blijft komen dan doe je er verstandig aan om beide TV ontvangers via een switch met IGMP snooping op één eth poort aan te sluiten.

Dat je IPv6 uit hebt gezet maakt niet uit, IPTV gebruikt geen IPv6.

• Topper
  • 24 februari 2021
wjb schreef:

In jouw geval worden TV streams dus zowel op eth2 als op eth3 doorgestuurd. Dit zou naar ik weet echter niet moeten leiden tot een belasting van 14Mbps op één specifieke interface.

Ik zag dit op het vlan IPTv op eth0 Rx kanaal. Dat zou betekenen dat er twee iptv streams actief zijn toch? 

Ik zag dit niet op eth2 of eth3. 

wjb
Superuser
  • 24 februari 2021
BerndH schreef:

Ik zag dit op het vlan IPTv op eth0 Rx kanaal. Dat zou betekenen dat er twee iptv streams actief zijn toch? 

Klopt, vandaar dat ik in eerste instantie ook vroeg naar de instelling van quickleave.

Als die namelijk gedisabled staat dan duurt het een tijdje voordat een stream afgemeld wordt en dan kunnen er dus een tijdje meerdere naast elkaar actief zijn. Bij snel zappen zie je in die situatie dan de verbruikte bandbreedte sterk oplopen. Vandaar ook dat quickleave enabled moet blijven.

Als dit voor blijft komen dan zal je toch mijn advies in het vorige bericht in overweging moeten nemen.

• Topper
  • 24 februari 2021

Even wat testjes gedaan:

Met 1 IPTV box aan

met 2 IPTV boxjes aan

Ziet er normaal uit volgens mij. En idd, volgens eerste plaatje wordt de stream ook naar eth3 gestuurd (no snooping).

Blijft vreemd dat de FFTH (eth0) het dubbele van een enkele stream laat zien op de Rx.

wjb
Superuser
  • 24 februari 2021
BerndH schreef:

Even wat testjes gedaan:

Met 1 IPTV box aan

met 2 IPTV boxjes aan

Ziet er normaal uit volgens mij. En idd, volgens eerste plaatje wordt de stream ook naar eth3 gestuurd (no snooping).

Als jij op de éne TV ontvanger naar een HD zender keek en op de tweede TV ontvanger naar een SD zender dan is dit inderdaad wat ik zou verwachten.

En inderdaad helaas geen IGMP snooping.

BerndH schreef:

Blijft vreemd dat de FFTH (eth0) het dubbele van een enkele stream laat zien op de Rx.

Zet offloading voor IPv4 vlan eens eventjes uit. (Config Tree - system - offload - ipv4)

Zie je dan ook nog dubbele waarden op eth0?

• Topper
  • 24 februari 2021
wjb schreef:
BerndH schreef:

Zet offloading voor IPv4 vlan eens eventjes uit. (Config Tree - system - offload - ipv4)

Met de offload (ipv4) off geen verschil (zonder reboot trouwens). De Rx blijft het dubbele van de de iptv stream. Dus ook als de tweede iptv box uitstaat.

En idd het was een HD en een SD uitzending (7.xx + 3.xx = ~10mbps) :)

wjb
Superuser
  • 24 februari 2021
BerndH schreef:
wjb schreef:
BerndH schreef:

Met de offload (ipv4) off geen verschil (zonder reboot trouwens). De Rx blijft het dubbele van de de iptv stream. Dus ook als de tweede iptv box uitstaat.

En idd het was een HD en een SD uitzending (7.xx + 3.xx = ~10mbps) :)

Dan hoop ik dat die stb-nmc-400 melding een eenmalig issue was.

Reageer