Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

• Topper
  • 128 reacties
  • 24 februari 2021

Ik heb sinds 2 dagen zelfde probleem. Naast teveel verkeer voor 1 setupbox, worden mijn UB accespoints steeds van de controller verwijderd. Of t samhangt?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 24 februari 2021
jaapst64 schreef:

Ik heb sinds 2 dagen zelfde probleem. Naast teveel verkeer voor 1 setupbox, worden mijn UB accespoints steeds van de controller verwijderd. Of t samhangt?

Ik ervaar geen problemen met mijn ER-4. Onderstaand een screenshot van het verbruik terwijl op één TV ontvanger naar een HD-"Glas" zender gekeken wordt.

• Topper
  • 128 reacties
  • 24 februari 2021

• Topper
  • 128 reacties
  • 24 februari 2021

Dit zie ik, maar op mijn switch ook:

Interface xg11 has been shutdown by DOS attack notification.

Wat is dit nu weer?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 24 februari 2021

Kan jij het derde blok van dat IPv6 adres van eth1 even wegpoetsen.

Kan jij het offloaden van IPv4 vlan (Config Tree - system - offload - ipv4) eens even uit zetten.

Dan zie je, als het goed is, dat dat verkeer naar eth1.4 gaat.

• Topper
  • 128 reacties
  • 24 februari 2021

klopt

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 24 februari 2021
jaapst64 schreef:

Interface xg11 has been shutdown by DOS attack notification.

Zat op xg11 niet een TV ontvanger?

Zo ja, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ik neem aan dat je die DOS attack detectie ook uit kunt zetten.

• Topper
  • 128 reacties
  • 24 februari 2021

Nee, XG 11 is een UB acces point.

Ik heb de dos attack detectie uitgezet.

Verandert nog niets

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 24 februari 2021
jaapst64 schreef:

Heb je het log (gebeurtenissen) al bekeken van je controller, daar staat normaliter de reden en tijdstip van een eventuele storing. En heb je toevallig UniFi AI aanstaan onder system settings/UniFi AI? 

Deze opties gaat rond 03:00 proberen de meest optimale wifi kanalen en settings door te voeren, leuke optie maar ik zeg zet dat maar uit.

Je kunt ook nog de optie port isolation gebruiken op je switch voor het multicast verkeer dan weet je zeker dat je wifi hier geen last van heeft.

• Topper
  • 128 reacties
  • 25 februari 2021

De log van de controller is volkomen leeg. 

Unifi AI, nee, dat soort grappen komen er niet in.

Ik snap t nog niet echt

• Topper
  • 19 reacties
  • 25 februari 2021

@wjb, loop met de gedachte om naar een 500/500 glas te gaan. Is daar de ER-X wel snel genoeg voor, daar deze maar 1gbs routing aankan?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 25 februari 2021

De ER-X kan met hardware offloading wel 500Mbps verstouwen.

De vraag is echter waarom je naar 500Mbps zou verhogen. Verbruik je echt wel zoveel?

Kijk nu eens in de dashboard naar de werkelijk verbruikte bandbreedte terwijl je de dingen doet die je moet/wil doen.

Hoeveel Mbps verbruik je dan?

Ik heb op basis van dergelijke metingen juist mijn abonnement teruggezet naar 200Mbps.

Waarom zou ik €60,- per jaar meer uitgeven als ik het toch niet gebruik.

Als ik geen backups zou synchroniseren tussen mijn NAS en een NAS elders zou ik zelfs overwegen naar 100Mbps terug te gaan.

• Topper
  • 19 reacties
  • 25 februari 2021
wjb schreef:

De ER-X kan met hardware offloading wel 500Mbps verstouwen.

Dat is mooi. Dan ga ik het gewoon proberen.

wjb schreef:

De vraag is echter waarom je naar 500Mbps zou verhogen. Verbruik je echt wel zoveel?

Kijk nu eens in de dashboard naar de werkelijk verbruikte bandbreedte terwijl je de dingen doet die je moet/wil doen.

Hoeveel Mbps verbruik je dan?

Ik heb op basis van dergelijke metingen juist mijn abonnement teruggezet naar 200Mbps. Waarom zou ik €60,- per jaar meer uitgeven als ik het toch niet gebruik.

Ik heb nu een (oud OnsBrabantNet) KPN overgangsabbonnment 100/100. Ik betaal momenteel bijna net zoveel als de Hussel 500/500. Terugzetten naar de 200/200 kan idd dan altijd nog. Bespaar ik weer wat idd.

btw, gister die stb-nmc-400 niet meer gehad :)

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 336 reacties
  • 25 februari 2021

Vraagje: In de router zie ik de volgende externe ip adressen.
Weet iemand welke dit zijn of waar ik dat kan opzoeken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 25 februari 2021

Het IP adres 213.75.167.58 behoort tot het IPTV platform.

Het IP adres 224.3.2.6 is een lokaal IP adres t.b.v. IGMP multicasting.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 25 februari 2021

Ik probeer sinds een paar dagen een DrayTek Vigor 2926 actief te krijgen met iTV, maar zonder succes.

Internet werkt prima echter krijg ik op TV de melding foutcode: stb-nmc-400

De DrayTek guide voor het instellen van Routed iPTV heb ik gevolgd en de 2926 is voorzien van de laatste firmware.

Ook DrayTek support weet geen oplossing en verwijst naar KPN forum omdat er meer mensen problemen met deze melding zouden hebben (ook op EB).

Iemand enig idee hoe ik lekker TV kan kijken op de DrayTek?

Mvg,

Leon

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 25 februari 2021
Lvdburgt schreef:

Internet werkt prima echter krijg ik op TV de melding foutcode: stb-nmc-400

Hebben jouw TV ontvangers wel een IP adres gekregen en de software kunnen laden?

Krijg je die melding direct of bij specifieke handelingen?

Is uitgesteld kijken wel mogelijk?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 25 februari 2021
wjb schreef:

Hebben jouw TV ontvangers wel een IP adres gekregen en de software kunnen laden?

Ze krijgen een Class-C address vanuit de DHCP op LAN1 (in mijn geval 192.168.2.0/24). Ik kan zo snel niet in de DrayTek vinden of ze ook een Class-B krijgen vanuit VLAN4.

Aangezien ik wel de gids kan openen ga ik er vanuit dat het laden van de software is gelukt. De box start meteen door wanneer deze langere tijd zonder spanning heeft gestaan. Zal vanavond een update forceren.

wjb schreef:

Zodra ik de box aanzet en op een willekeurig kanaal zet, heb ik een paar seconden bewegend beeld en geluid. Vervolgens loopt dit vast en krijg ik nog een aantal seconden later de melding. Hetzelfde gebeurd weer zodra ik van zender wissel. 

wjb schreef:

Is uitgesteld kijken wel mogelijk?

Uitgesteld kijken werkt ook niet. Netflix heb ik niet gecontrolleerd. Ook nog niet getest of opnemen en terugkijken wel lukt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 25 februari 2021
Lvdburgt schreef:
wjb schreef:

Ze krijgen een Class-C address vanuit de DHCP op LAN1 (in mijn geval 192.168.2.0/24). Ik kan zo snel niet in de DrayTek vinden of ze ook een Class-B krijgen vanuit VLAN4.

Ze behoren ook alleen maar een iP adres van de DHCP server voor het thuisnetwerk te krijgen. Dat is dus goed.

Lvdburgt schreef:
wjb schreef:

Zodra ik de box aanzet en op een willekeurig kanaal zet, heb ik een paar seconden bewegend beeld en geluid. Vervolgens loopt dit vast en krijg ik nog een aantal seconden later de melding. Hetzelfde gebeurd weer zodra ik van zender wissel. 

Het lijkt er dus op dat de verbinding met de IGMP proxy server verloren gaat.

Als dat telkens na een specifiek aantal seconden gebeurt dan lijkt het er op dat er een tweede IGMP proxy server in jouw netwerk actief is.

Als je alle apparatuur loskoppelt en alleen een TV ontvanger rechtstreeks op de Dreytek aansluit, blijft hij het dan wel doen?

• Topper
  • 128 reacties
  • 25 februari 2021

Even een andere vraag, wel iets off topic, maar wellicht dat iemand een snel antwoord hoofd.

Ik wil graag een internet DNS server opzetten om zaken te versnellen en te vereenvoudigen.

Dit op mijn netgear switch. 

ER 4 verwijst naar de cloudfare DNS, alleen VLAN 4 met aparte DHCP heeft KNP dns-servers.

Heeft iemand een eenvoudig schema hoe dit te doen.

Mijn Netgear vraagt om

DNS default name

DNS server configuration(

en dan een 

DNS host configuration

Hoor graag!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 25 februari 2021
jaapst64 schreef:

Ik wil graag een internet DNS server opzetten om zaken te versnellen en te vereenvoudigen.

Wat wil je dan versnellen en vereenvoudigen?

Wat wil je er mee bereiken?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 25 februari 2021
wjb schreef:

Het lijkt er dus op dat de verbinding met de IGMP proxy server verloren gaat.

Als dat telkens na een specifiek aantal seconden gebeurt dan lijkt het er op dat er een tweede IGMP proxy server in jouw netwerk actief is.

Als je alle apparatuur loskoppelt en alleen een TV ontvanger rechtstreeks op de Dreytek aansluit, blijft hij het dan wel doen?

Het is niet altijd na een specifiek aantal seconden. Het kan 5sec zijn maar bijvoorbeeld ook 10sec of alles ertussenin. Ik zal vanavond even proberen met alleen 1 TV box aangesloten.

• Topper
  • 128 reacties
  • 25 februari 2021

@wjb: 

sneller bepaalde pagina's openen

daarnaast blijf ik in de log van de netgear af en toe dns fouten vinden. Dat wil ik dan in 1x oplossen

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74610 reacties
  • 25 februari 2021
jaapst64 schreef:

sneller bepaalde pagina's openen

De snelheidswinst zal marginaal zijn. Of je nu een DNS server op de Netgear switch gebruikt of die van de EdgeRouter, dat zal niet meer dan een milliseconde of twee winst opleveren.

jaapst64 schreef:

daarnaast blijf ik in de log van de netgear af en toe dns fouten vinden. Dat wil ik dan in 1x oplossen

Kan je daar eens een voorbeeld van posten.

• Topper
  • 128 reacties
  • 25 februari 2021

DNS_CLI[dnsTask]: dns_client_txrx.c(759) 175 %% DNS Client: Failed to send query packet. Can't reach DNS server at 2606:4700:4700::1112.

OSAPI[SNTP]: osapi_support.c(761) 169 %% Failed to send 48 byte message to 2606:4700:f1::123 on socket with fd 61. Error 97 (Address family not supported by protocol)

Deze 2 bijvoorbeeld