Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 25 februari 2021
jaapst64 schreef:

DNS_CLI[dnsTask]: dns_client_txrx.c(759) 175 %% DNS Client: Failed to send query packet. Can't reach DNS server at 2606:4700:4700::1112.

OSAPI[sntp]: osapi_support.c(761) 169 %% Failed to send 48 byte message to 2606:4700:f1::123 on socket with fd 61. Error 97 (Address family not supported by protocol)

Deze 2 bijvoorbeeld

Dus deze log entries komen van jouw Netgear switch?

Waarom doet die switch überhaupt iets met DNS, dat kan je mijns inziens beter gewoon aan de EdgeRouter overlaten.

• Topper
  • 128 reacties
  • 25 februari 2021

Ok, alle dns verwijzingen uit de netgear gehaald.

Opnieuw opstarten, 1e melding: SNTP[SNTP]: sntp_client.c(851) 107 %% Failed to Resolve DNS address for Server time.cloudflare.com

Als ik dan in de time server het router ip adres zet doet tie het wel. Dus dat is prima, maar waarom kan ik die cloudfare server niet bereiken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 25 februari 2021

Hoe krijgt de Netgear switch zijn IPv4 adres?

Als dit via DHCP is, dan zou de switch ook de te gebruiken DNS servers van de DHCP server moeten krijgen.

Plaats anders eens screenshots van wat je nu aangepast hebt op die Netgear.

• Topper
  • 128 reacties
  • 25 februari 2021

Netgear heeft een statisch IP adres met ER4 adres als default gateway.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 25 februari 2021

Zou jij op de ER-4 eens een Static MAC/IP Mapping maken voor het MAC adres van die switch en vervolgens op de switch gewoon DHCP gebruiken.

• Helper
  • 32 reacties
  • 25 februari 2021

Hi @wjb , dankzij jouw scripts draait de boel hier alweer een paar maanden als een zonnetje. Maar na de update naar firmware 2.0.9-hotfix.1 op mijn ER-Lite werkte IPTV niet meer goed. Na het handmatig draaien van 

restart igmp-proxy

zoals eerder door jou voorgesteld, lijkt het weer te werken allemaal. Kennelijk mist hier dus een stukje in de config, dat de igmp-proxy ook weer gestart wordt na een firmware update.

Is dat iets wat ik zelf in de config kan toevoegen en zo ja, waar?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 25 februari 2021
iGadget schreef:

Kennelijk mist hier dus een stukje in de config, dat de igmp-proxy ook weer gestart wordt na een firmware update.

Als jij de configuratiescripts van 21 november of later gebruikt hebt dan is alles wat mogelijk is al opgenomen om de IGMP proxy server correct te starten. 

Heb je een configuartiescript van een eerdere datum gebruikt, draai dan de bootstrap fix van 21 november.

Dan nog kan het helaas gebeuren dat de IGMP proxy server te snel gestart wordt.

• Helper
  • 32 reacties
  • 25 februari 2021

@wjb Even gecheckt en idd draaide ik nog de 'fix' van 19 november (waarbij de boel nog achter '#' stond). Zie dat dit aangepast is bij de fix van 21 november. Heb deze nu gedraaid, verwacht vanaf nu geen problemen meer. En anders hebben we altijd de 'restart igmp-proxy' nog achter de hand :-)

Dank wederom!

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 25 februari 2021
Lvdburgt schreef:
wjb schreef:

Het lijkt er dus op dat de verbinding met de IGMP proxy server verloren gaat.

Als dat telkens na een specifiek aantal seconden gebeurt dan lijkt het er op dat er een tweede IGMP proxy server in jouw netwerk actief is.

Als je alle apparatuur loskoppelt en alleen een TV ontvanger rechtstreeks op de Dreytek aansluit, blijft hij het dan wel doen?

Het is niet altijd na een specifiek aantal seconden. Het kan 5sec zijn maar bijvoorbeeld ook 10sec of alles ertussenin. Ik zal vanavond even proberen met alleen 1 TV box aangesloten.

@wjb nu met 1 box aangesloten, verder niets:

Terugkijken vanuit de gids werkt iig goed. Vanuit het menu de frisse start uitgevoerd, deze wordt goed en vlot doorlopen. Zodra de box op NPO1 springt, heb ik, zoals eerder aangegeven, een x aantal seconden beeld en vervolgens de foutcode stb-nmc-400

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 25 februari 2021
Lvdburgt schreef:

Terugkijken vanuit de gids werkt iig goed. Vanuit het menu de frisse start uitgevoerd, deze wordt goed en vlot doorlopen. Zodra de box op NPO1 springt, heb ik, zoals eerder aangegeven, een x aantal seconden beeld en vervolgens de foutcode stb-nmc-400

Als terugkijken uit de gids wel goed werkt maar live televisie kijken niet, dan moet het mis gaan bij de IGMP proxy server. Bij terugkijken worden namelijk geen IGMP multicasts gebruikt maar gewone unicasts. Zou je ook eens een uitzending live kunnen starten en voordat de melding komt deze voor een aantal seconden kunnen pauzeren om deze vervolgens verder te kijken. Loopt de uitzending dan ook netjes door?

Er is de laatste tijd overigens een enorme toename van de hoeveelheid meldingen t.a.v. stb-nmc-400. Het probleem lijkt dus ook te spelen bij de Experia Box zelf en daarmee lijkt er echt iets veranderd te zijn in de communicatie tussen router en het centrale IPTV platform. Zelf ervaar ik geen problemen met mijn EdgeRouter maar ik kan de foutmelding wel simuleren door de IGMP proxy server op mijn EdgeRouter te stoppen.

• Topper
  • 128 reacties
  • 25 februari 2021
15> Feb 25 22:25:09 NetgearXS716T-1 SNTP[SNTP]: sntp_client.c(851) 122 %% Failed to Resolve DNS address for Server time.cloudflare.com

<15> Feb 25 22:24:05 NetgearXS716T-1 SNTP[SNTP]: sntp_client.c(851) 121 %% Failed to Resolve DNS address for Server time.knp.net

Hmm, niet veel verandering

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 25 februari 2021
wjb schreef:
Lvdburgt schreef:

Als terugkijken uit de gids wel goed werkt maar live televisie kijken niet, dan moet het mis gaan bij de IGMP proxy server. Bij terugkijken worden namelijk geen IGMP multicasts gebruikt maar gewone unicasts. Zou je ook eens een uitzending live kunnen starten en voordat de melding komt deze voor een aantal seconden kunnen pauzeren om deze vervolgens verder te kijken. Loopt de uitzending dan ook netjes door?

Er is de laatste tijd overigens een enorme toename van de hoeveelheid meldingen t.a.v. stb-nmc-400. Het probleem lijkt dus ook te spelen bij de Experia Box zelf en daarmee lijkt er echt iets veranderd te zijn in de communicatie tussen router en het centrale IPTV platform. Zelf ervaar ik geen problemen met mijn EdgeRouter maar ik kan de foutmelding wel simuleren door de IGMP proxy server op mijn EdgeRouter te stoppen.

Ik ben wat aan het flipperen geweest met instellingen en heb de box nog maar een keer een fabrieksreset gegeven. In de DrayTek staan alle instellingen weer zoals ze volgens DrayTek zelf zouden moeten staan (dus zoals ik ze had voordat ik hier mijn 1e post plaatste) en waarempel, TV werkt nu zoals bedoeld. Alle andere hardware weer aangesloten en TV werkt nog steeds…. Ik kan opnemen, terugkijken, begin gemist starten, pauzeren en verder kijken, menu en instellingen doorlopen/gebruiken en netflix starten. Lijkt dus opgelost. Vraag me niet waar het in gezeten heeft, maar het werkt nu weer naar behoren. Super bedankt voor je hulp.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 25 februari 2021

jaapst64 schreef:

<15> Feb 25 22:24:05 NetgearXS716T-1 SNTP[SNTP]: sntp_client.c(851) 121 %% Failed to Resolve DNS address for Server time.knp.net

Ik neem aan dat dat een tikfoutje is. :thinking:

• Topper
  • 128 reacties
  • 25 februari 2021

SNTP[SNTP]: sntp_client.c(851) 145 %% Failed to Resolve DNS address for Server time.kpn.net

Scherp, wjb, :)  typefoout stond er al tijden in. Maar er verandert helaas niets

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 25 februari 2021
jaapst64 schreef:

Netgear heeft een statisch IP adres met ER4 adres als default gateway.

Als ik de documentatie nalees dan zal er toch een DNS server ingevuld moeten worden en de DNS status op enable gezet moeten worden.

Vul dan 192.168.2.254 als DNS server in.

Je doet er niet verstandig aan hosts vast te leggen in de Dynamic Host Mapping.

Verder kan je niet zo veel instellen op die Netgear.

• Topper
  • 128 reacties
  • 26 februari 2021

Aha, je hebt de manual gevonden. Nou er is een hele hoop in te stellen in die switch, maar dat er duidelijke instructie staan wat, waar en hoe?

Goede nieuws is dat die DNS fouten wegzijn.

Wel blijft bij TV-gebruik TX-RX te hoog (12-14mbps

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 26 februari 2021
jaapst64 schreef:

Wel blijft bij TV-gebruik TX-RX te hoog (12-14mbps

Als jij een HD-"Glas" zender kijkt (kanaal 661 t/m 670) dan verbruik je zo'n 12,5Mbps.

Kan je mij eens een screenshot tonen waaruit blijkt dat op eth3.4 twee keer zoveel data verbruikt wordt dan op eth1.4. Zet vlan IPv4 hardware offloading even uit.

Ik denk namelijk dat je twee verschillende eenheden met elkaar vergelijkt in het onderstaande screenshot.

De 12,71Mbps (bandbreedte) mag je natuurlijk niet vergelijken met de 6,43 Mbytes (bestandsgrootte) die in die meting in het totaal naar de TV ontvanger gestuurd zijn.

Ik denk overigens dat het bovenstaande screenshot gemaakt is met vlan IPv4 hardware offloading aan waardoor de cijfers voor de STB ook nog eens onbetrouwbaar zijn.

• Topper
  • 128 reacties
  • 26 februari 2021

Dan klopt eea wel, ik dacht dat de waardes lager moesten zijn.

Dank!

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 28 februari 2021

Nu ik de eigen router gebruik en we kijken bijvoorbeeld netflix via het tv kastje hangt deze deze soms even. Ik heb het idee dat er dan op het netwerk gedownload wordt, bijvoorbeeld een spel op de PlayStation waardoor de volledige bandbreedte wordt gebruikt.

Is dit te voorkomen door bijvoorbeeld de poorten op te switch van de tv kastjes hoge prioriteit te geven of van de PlayStation juist minder prioriteit of minder bandbreedte?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 28 februari 2021
slingshot schreef:

Nu ik de eigen router gebruik en we kijken bijvoorbeeld netflix via het tv kastje hangt deze deze soms even. Ik heb het idee dat er dan op het netwerk gedownload wordt, bijvoorbeeld een spel op de PlayStation waardoor de volledige bandbreedte wordt gebruikt.

Voordat je het fenomeen aan het gebruiken van de volledige bandbreedte toewijst, kijk dan eerst eens in de dashboard of het werkelijk zo is dat de volledige bandbreedte verbruikt wordt. Ik denk dat dat lang niet het geval is, klopt dat?

slingshot schreef:

Is dit te voorkomen door bijvoorbeeld de poorten op te switch van de tv kastjes hoge prioriteit te geven of van de PlayStation juist minder prioriteit of minder bandbreedte?

Alleen als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan plaatst is het mogelijk om deze te voorzien van een 802.1p priority tags.

Zelf heb ik mijn TV ontvanger op een apart vlan geplaatst en voorzie ik deze van priority 5.

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 28 februari 2021
wjb schreef:
slingshot schreef:

Voordat je het fenomeen aan het gebruiken van de volledige bandbreedte toewijst, kijk dan eerst eens in de dashboard of het werkelijk zo is dat de volledige bandbreedte verbruikt wordt. Ik denk dat dat lang niet het geval is, klopt dat?

slingshot schreef:

Alleen als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan plaatst is het mogelijk om deze te voorzien van een 802.1p priority tags.

Zelf heb ik mijn TV ontvanger op een apart vlan geplaatst en voorzie ik deze van priority 5.

Hoe kan ik mijn tv ontvangers op een apart vlan zetten? Doe ik dat alleen in de router of moet ik dat ook op de switch doen? Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen. Ik ben het standaard script gebruikt uit de eerste post.

Klopt het als ik zo kijk daar de tv kastjes als op een apart vlan staan?

Ik heb het volgende gewijzigd. @wjb is dit correct en voldoende?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 28 februari 2021

Nee, die egress qos moet niet op eth0.4 geplaatst worden maar op een t.b.v. IPTV te definiëren vlan aan de LAN zijde.

Er moet een DHCP server voor dat vlan opgezet worden.

Het vlan moet op de eth LAN poort gedefinieerd worden.

In het onderstaande voorbeeld wordt eth2 voor het thuisnetwerk gebruikt. Bij jou zal dat eth1 zijn.

Die DHCP server wordt aan het vlan gekoppeld door het router IP adres/24 bij address in te geven.

Verwijder eth1 als downstream interface bij de igmp-proxy en voeg eth1.4 als onderstand toe.

De switch(es) moeten geconfigureerd worden voor dat vlan.

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 28 februari 2021

Oke dat gaat boven mijn pet helaas zonder een stappenplan dat ik kan volgen. Mocht iemand mee hier remote mee willen helpen dan hoe ik het graag.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 28 februari 2021
slingshot schreef:

Oke dat gaat boven mijn pet helaas zonder een stappenplan dat ik kan volgen. Mocht iemand mee hier remote mee willen helpen dan hoe ik het graag.

Zie de in mijn vorige bericht toegevoegde screenshots.

Als er nog wat ingevuld staat bij het source IP adres van de source NAT rule IPTV haal dat dan weg zodat de source NAT rule er als onderstaand uit gaat zien.

In dit bericht kan je lezen wat er op de switch(es) ingesteld moet worden.

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 28 februari 2021

Top ik ga er mee aan de slag.

Reageer