Skip to main content

Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.

 

Wijzigingen in configuratie scripts voor EdgeRouters (22 juli 2022).

Edit (22 juli 2022): Wijziging van 21 juli 2022 teruggedraaid. De scripts voor te EdgeRouter X met vlan zijn bedoeld om op de corresponderende poort een switch aan te sluiten en niet een TV ontvanger. 

Edit (21 juli 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 niet als vid maar als pvid op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (12 maart 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (10 maart 2022): Scripts toegevoegd voor het gebruik van vlan 4 voor TV.

Edit (21 december 2021): Foutje in het script voor de EdgeRouter 4-SFP met TV ontvanger(s) op eth0 en eth1 hersteld

Edit (18 oktober 2021): Scripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 met TV ontvanger(s) op aparte poorten.

Edit (4 september 2021): Firewall inkomend toegevoegd op vlan 4 (IPTV). Overbodige global options op DHCP server verwijderd. Foutje in configuratie van IGMP proxy server in configuratiescripts voor EdgeRouters met SFP gecorrigeerd. 

Edit (3 augustus 2021): Het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 is hernoemd naar de EdgeRouter 4.

Configuratiescripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort gebruikt wordt als WAN poort.

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP zijn nu voor gebruik van de SFP poort als WAN poort. Als de SFP poort niet gebruikt wordt dan kan het configuratiescript voor de EdgeRouter X gebruikt worden.

Kleine optimalisaties doorgevoerd in configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV ontvangers op aparte poorten.

 

Edit (1 augustus 2021): Configuratiescripts voor Telfort verwijderd en configuratiescript voor EdgeRouter X met 2 TV ontvangers toegevoegd.

 

Edit (22 februari 2021): De config.boot in het configuratiescript voor de EdgeRouter X KPN met telefonie via Experia Box bleek voor de Telfort variant van de EdgeRouter Lite 3 te zijn.

 

Edit (20 februari 2021): De config.boot bleek te missen in het Telfort script voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via de Experia Box. Tevens bleek de verkeerde readme.txt opgenomen te zijn in de Telfort configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3. 

 

Edit (14 februari 2021): Kleine aanpassing zodat het plaatsen van de TV ontvangers op een eigen subnet iets eenvoudiger wordt.

 

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

 

Edit (14 januari 2021): Foutje gecorrigeerd in de configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV op eth1.

 

Edit (19 december 2020): KPN heeft op 14 december een nieuwe dienst geïntroduceerd zijnde een malwarefilter. Feitelijk is dit niets anders dan het gebruik van andere DNS servers.

De anti-malware DNS servers van KPN hebben de onderstaande IP adressen:

  • 195.121.97.202
  • 195.121.97.203
  • 2a02:a47f:ac::210
  • 2a02:a47f:ac::212

Wil je gebruik maken van deze dienst dan zal je de DNS servers moeten overnemen.

 

Edit (27 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box aangepast. 

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (7 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor onze Telfort broeders toegevoegd.

 

Edit (6 november 2020): Ik heb in de configuratiescripts de bootstrap voor de EdgeRouter aangepast zodat standaard geconfigureerd wordt dat de IGMP proxy server pas gestart wordt nadat het netwerk geactiveerd is. Hierdoor is een herstart van de IGMP proxy server na een reboot niet meer nodig. Bestaande EdgeRouter gebruikers kunnen het script EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 6 november 17:40) downloaden om de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (25 maart 2020): De vrije (modem)routerkeuze is vanaf vandaag een feit😀 Daarmee is het nu ook mogelijk een eigen router te gebruiken als je vaste telefonie bij KPN hebt ondergebracht.Als je een EdgeRouter gaat gebruiken met een eigen VoIP ATA voor telefonie dan kan je kiezen voor de configuratiescripts zonder telefonie. Zet hierbij wel de SIP functionaliteit uit op de EdgeRouter.

Edit (4 september 2019): Sinds 12 augustus is dit ook voor VDSL abonnees -zonder vaste telefoon abonnement van KPN- mogelijk nu in OS 7.13 van de Fritz!Box routers een configuratie wizard voor de KPN netwerken is opgenomen. Overigens is de Fritz!Box met OS 7.13 ook inzetbaar op glasvezelaansluitingen. Gebruik de Fritz!Box vergelijker om een voor jouw aansluiting geschikt model te selecteren. Laat je hierbij overigens niet misleiden door de filter "glasvezel". Het lijkt er dan op dat alleen de 5490 geschikt zou zijn maar dat is niet zo. Elke Fritz!Box met een WAN poort kan op de NTU aangesloten worden. Let er ook goed op dat OS 7.13 of nieuwer beschikbaar is op die Fritz!Box.


Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.

LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken. Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden maar het is wel cruciaal dat je bij de aanschaf van een router goed kijkt of deze geschikt is voor routed IPTV van KPN.

Bron.

Onderaan dit topic staat een lijst met routers die tot op heden succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen zijn.

 

KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.

Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter 4 ingezet om de Experia Box te vervangen. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.

Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter 4 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6 en dat het IPTV op vlan 4 operationeel is.

Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.

Configuratie scripts (downloads)

Let op: De onderstaande scripts zetten de login en wachtwoord op de standaard die Ubiquiti zelf ook gebruikt (ubnt). Men doet er zeer verstandig deze na de configuratie te wijzigen.

 

EdgeRouter 4

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter 4 zijn ook geschikt voor de EdgeRouter Lite 3 en EdgeRouter 6P. De SFP poort alsmede eth3 en hoger worden in deze scripts niet geconfigureerd, dat kan dan eventueel achteraf handmatig gedaan worden.

 

EdgeRouter 4 - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).

 

De SFP poort zal voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

EdgeRouter X
Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth2 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan de onderstaande scripts.

Met telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X werken ook voor de EdgeRouter 10X, 12 en 12P waarbij eth3 en hoger achteraf handmatig geconfigureerd moeten worden.

 

EdgeRouter X - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth0 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

De SFP poort zal dan dus voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.

Heb je vaste telefonie van KPN en laat je die via een eigen VoIP ATA lopen, kies dan voor een configuratiescript "zonder telefonie via Experia Box".

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Zorg er dan tevens voor dat de SIP module op de EdgeRouter gedisabled is.

 

De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> ipv6.
Druk daartoe op het plusteken naast disable en vervolgens op Preview en Apply.

5072ea1a-b210-40bf-9353-e00794843939.png

Let op: Het uit (of aan) zetten van IPv6 vereist wel dat de EdgeRouter gereboot wordt.

 

Heb je services draaien die je vanaf Internet moet kunnen benaderen, configureer dan de port-forwarding als onderstaand...

...en voeg daarna de benodigde poorten toe met de verwijzing naar het LAN IP adres van het apparaat dat die service levert.

In het onderstaande voorbeeld forward ik OpenVPN naar mijn Synology NAS.


Ubiquiti UniFi Security Gateway: Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

 

UniFi Dream Machine (Pro), Unifi Gateway Lite/Max en Unfi Cloud Gateway Ultra/Max: Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

 

OPNsense & pfSense: Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326


DrayTek Vigor: Zie dit bericht.
De DrayTek Vigor brengt het gebruik van een eigen router binnen bereik van de VDSL abonnee en dat is een zeer grote stap voorwaarts, waarvoor dank aan @Pipo10.

 

Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560: Zie dit topic

 

TP-Link ER605 v2.0: Zie dit topic.

 

Ik heb mijn EdgeRouter 4 voorzien van een Let's Encrypt SSL certificaat waardoor ik een https verbinding kan opzetten en de uitwisseling van informatie dus encrypted is.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt en een taak in de task-scheduler geplaatst die om de 14 dagen opgestart wordt om het SSL certificaat te vernieuwen mocht dit nodig zijn.

 

Je hebt wel een url nodig die naar jouw publieke IP adres wijst.

 

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

  • EdgeRouter (verschillende typen)
  • UniFi Dream Machine (Pro) / Unifi Dream Router
  • Unifi Gateway Lite
  • FRITZ!Box voorzien van FRITZ!OS 7.13 of hoger
  • Draytek Vigor 2760n, 2865 en 3910 en vast en zeker ook andere (nieuwere) modellen
  • Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560
  • TP-Link AX10 hardware versie 1.0. Andere modellen uit de AX serie zouden ook geschikt moeten zijn maar helaas worden er veel problemen gemeld. 
  • TP-Link ER605 v2.0
  • Routers/PC's op basis van RouterOS van Mikrotik
  • Routers/PC's op basis van OPNsense of pfSense

Lijst met modems die op een KPN aansluiting gebruikt kunnen worden.

  • Draytek Vigor 130 of 165/167 in full-bridge-mode. Let op: De Vigor 130 en 165/167 ondersteunen (nog) geen bonding. De Vigor 165 en 167 ondersteunen wel VPlus.
  • Zyxel VMG4005-B50A. Dit modem ondersteunt zowel bonding als VPlus.
  • ZTE H186 DSL NT. Ook dit modem ondersteunt zowel bonding als Vplus.

Ik hoop dat deze lijst steeds langer zal gaan worden, maar staat jouw (modem)router er niet tussen Google dan eerst of er al iemand is die dat apparaat succesvol in gebruik genomen heeft.

@wjb Ik heb die Translation gezet op eth3.4, stond op eth0.4

En die RFC1918 ranges. Moet ik die ook toevoegen onder FW Nat groups?

 

Wederom dank voor je moeite @wjb 


@wjb Ik heb die Translation gezet op eth3.4, stond op eth0.4

Ik heb dat foutje in het configuratiescript aangepast.

 

En die RFC1918 ranges. Moet ik die ook toevoegen onder FW Nat groups?

Als het goed is dan staat er geen verwijzing naar een dergelijke NAT group in de configuratie. 


@wjbIk zie dat de 195.121.1.34 en 195.121.1.66 er nog in staan qua DNS server. Moet ik die nog aanpassen naar de nieuwe van KPN? Is het handig om opnieuw het script in te laden vanwege de vlan4 FW aanpassingen? Die IGMP proxy setting kan ik zelf wel fixen denk ik.

Bij listen-on. Welke interfaces zet je er in? Allemaal incl Vlans? Tevens bij Options. Moet ik daar ook ip adressen plaatsen van elk subnet DNS adres, 2.254, 3.254 etc...

 

 

 

@wjb heb je deze toevallig over het hoofd gezien? was de vorige pagina, vandaar haha..


Die DNS forwarding is prima zo.

Wat ik aangaf is dat je bij de DHCP servers specifiek voor de TV ontvangers de KPN DNS servers kunt opgeven i.p.v. het IP adres van de router zelf.

Hierdoor maken de TV ontvangers geen gebruik meer van de DNS forwarder.


Welke FW rule had jij nou nog toegevoegd aan Vlan4 in het script @wjb 


Welke FW rule had jij nou nog toegevoegd aan Vlan4 in het script @wjb 

De firewall rules zoals getoond in dit bericht.


Goedemiddag,

nou ik wilde alles even origineel terugplaatsen omdat morgen de kpn monteur komt maar nu doet niks het meer op originele hardware.

ik zit even in een negatieve flow :sweat_smile:


nou ik wilde alles even origineel terugplaatsen omdat morgen de kpn monteur komt maar nu doet niks het meer op originele hardware.

Wat bedoel je met "​nu doet niks het meer op originele hardware"?​​​​​​


och het is gelukt, pfeuw. heel het weekend al aan het rommelen om het te fixen. heb op een of andere manier met wisselen een kabel met begin en eind in de switch gedaan. (lomp)

ik dacht misschien is dat de oorzaak van het haperen ook maar helaas...


Hi allemaal,

 

Wij hebben toen we nog klant bij KPN waren twee Experia WIFI Access Points aangeschaft. Nu zijn we overgestapt naar Online.nl (Glasvezel abbo + IPTV) waardoor we nu een andere (router-)modem hebben (Zyxel VMG8825-T50). Helaas zijn de AP's nu niet meer plug-and-play en krijg ik deze niet aan de praat.

 

Wanneer ik de AP's aansluit zonder iets aan de modem configuratie aan te passen werken ze wel, alleen nemen ze de SSID config van de modem niet over. Wanneer ik de de WAN genaamd “Fiber via Online.nl” in Bridge modus zet werkt het helaas ook niet.

Kan iemand die er verstand van heeft mij helpen met de instellingen? Ik zou het zonde vinden als ik deze AP's niet meer kan gebruiken.. De modem heeft enorm veel configuratie mogelijkheden dus ik verwacht dat de mogelijkheid er is, maar helaas heb ik de kennis niet.

Hieronder een tabel met de huidige (out of the box) WAN configuratie:

 

TLDR:
Wil 2 Experia WIFI AP's achter een Zyxel VMG8825-T50 router-modem hangen op het netwerk van Online.nl, kan dat?


@Nurdyn Vaak werkt “spul” dat bij elkaar hoort beter, omdat toch op de een of andere manier daar “rekening” mee gehouden is, (Support provider equipment ook) zo merk ik nu bv dat als ik een “ander merk” switch tussen mijn edgerouter en AP AC PRO uit haal, mijn dowload rate (speedtest OOKla) beter is terwijl upload hetzelfde blijft… daar zal ook wel weer een verklaring voor zijn……

Vaak zijn de (modem)routers die de provider je levert niet van top kwaliteit, ik weet niet hoe dit in jouw geval is, anders zou je daar ook nog “iets” aan moeten “werken” , anders zou je in jouw geval dus in het forum van Online moet vragen wat daar de ervaringen zijn, als er misschien verschillen van provider setup zijn KPN vs Online… Online kan weer z’n eigen “Super WiFi” oplossing hebben…… 🙂 ook kan de VMG8825-T50 misschien een aanpassing hebben inde firmware van Online, (als Online deze modem gelevert heeft) waar dus Online gebruikers meer ervaringen mee hebben…

Een reden dat de AP’s nu niet werken, kan liggen aan het interne IP subnet adres,

het subnet moet iig gelijk zijn aan die van je Zyxel kastje LAN port.


Edgerouter 6p met bovenstaande scripts die gemaakt zijn werkte perfect.

Alle vlan’s werden netjes goed ingesteld. TV en internet werken prima, heb de eth2 zelf nog ingesteld voor een apart netwerk voor andere apparaten.

Moet de firewall nog wat tweaken en een vpn opzetten. Maar ging eigenlijk zonder echte problemen.


Wat betreft de Unifi Controller software is het belangrijk te weten hoe het compleet weg te kunnen halen in geval als er iets mis gaat, als beginner is dat handig omte weten, en maakt het een stuk makkelijker, ook leuk te weten dat er een versie op een Raspberry Pi gezet kan worden ontdekte ik, een Cloudkey is dan niet nodig, heb eerst nog wat ervaring nodig merk ik, Heb iig nog 7590/7490 als back-up, ik krijg de wifi sterkte, die ik met de 7590 had nog niet met AP AC PRO.

@Lars0703 Ik “waag” mij nog niet zo op mijn ER 6P met scripts, ik wil meer “hands on” om het eerst beter te kunnen begrijpen, gelukkig is geen extra software nodig voor de ER 6P, voor Ubiquiti AP’s en switches dus wel, gebruik jij er andere hardware bij ?


TLDR:
Wil 2 Experia WIFI AP's achter een Zyxel VMG8825-T50 router-modem hangen op het netwerk van Online.nl, kan dat?

Jazeker! De software van de Experia Wifi's en van de Superwifi's zijn zo ontwikkeld dat deze het beste samenwerken met een Experiabox of Box12 van KPN in de zin dat ze hier automatisch de wifi-gegevens uit ophalen. Met een ander type modem/router werkt dat net wat anders. Hoe precies durf ik niet te zeggen, helaas heb ik dit nog niet eerder gedaan maar wat mij de meest logische stap lijkt is om even in je DHCP-server te kijken naar het IP-adres van de Experia-wifi's en op een van deze proberen in te loggen. Als ze hier allebei zichtbaar zijn dan werken ze wel gewoon samen. Dan kun je hier een eigen naam en wachtwoord invoeren om op de Zyxel van Online de wifi uit te schakelen.

 

Natuurlijk kan de wifi van de Zyxel wel aan blijven maar dan is het wel aan te raden om deze een andere naam te geven dan de Experia Wifi's om seamless roaming goed te laten werken.


Ik dacht juist dat de wifi's van KPN het voordeel geven van een Mesh configuratie ? Wifi van de Zyxel zou hiervan weer een mess van maken :)


Ik dacht juist dat de wifi's van KPN het voordeel geven van een Mesh configuratie ? Wifi van de Zyxel zou hiervan weer een mess van maken :)

Daarom geef je die een andere naam. Dan kan het wel 😉


Ik dacht juist dat de wifi's van KPN het voordeel geven van een Mesh configuratie ? Wifi van de Zyxel zou hiervan weer een mess van maken :)

Daarom geef je die een andere naam. Dan kan het wel 😉

Moet je alleen niet te lang in de buurt van die Zyxel vertoeven want dan heb je alsnog de kans dat die andere SSID gekozen wordt door je Android apparaat.


Het wifi van bv de smartphone, moet dan wel op beide wifi netwerken ingesteld zijn, maar het is een oplossing eventueel... de plaatsing van de extra wifi punten moeten dan niet te dicht bij de Zyxel zijn, lijkt mij.


Ik dacht juist dat de wifi's van KPN het voordeel geven van een Mesh configuratie ? Wifi van de Zyxel zou hiervan weer een mess van maken :)

Daarom geef je die een andere naam. Dan kan het wel 😉

Moet je alleen niet te lang in de buurt van die Zyxel vertoeven want dan heb je alsnog de kans dat die andere SSID gekozen wordt door je Android apparaat.

Precies... dat is eigenlijk wat ik met mess bedoel, 2 verschillende wifi netwerken is niet zo'n net....werk.


Ik heb op de 2e verdieping van mijn woning een WiFi accesspoint staan die geen onderdeel is van mijn smart-roaming wifi netwerk op de 1e verdieping en begane grond.

Dit wifi accesspoint heeft gewoon dezelfde SSID masr ik zorg er wel voor dat de verbinding met een cliënt actief verbroken wordt als de veldsterkte te laag wordt.

 


Ik dacht juist dat de wifi's van KPN het voordeel geven van een Mesh configuratie ? Wifi van de Zyxel zou hiervan weer een mess van maken :)

Daarom geef je die een andere naam. Dan kan het wel 😉

Moet je alleen niet te lang in de buurt van die Zyxel vertoeven want dan heb je alsnog de kans dat die andere SSID gekozen wordt door je Android apparaat.

Ligt er volledig aan hoe je alles instelt op je client devices. Als je ‘automatisch verbinden’ uitschakeld bij beide netwerken bijvoorbeeld.

 

Het kan, netjes is het allemaal natuurlijk niet maar het kan wel.


Ik begrijp nu dat de 2 kpn AP's repeaters zijn, dus deze 2 zouden gebruik moeten maken van het Zyxel wifi, als er niks bekabeld wordt, beide punten zouden om te beginnen bekend moeten zijn, ingelogt ? De Mesh configuratie zou het wifi van de Zyxel moeten gebruiken, als dit niet mogelijk is, omdat deze 2 AP's alleen met de Experia 12 kan samen werken, dan zouden de 2 AP's bekabeld moeten worden verbonden , op een bestaande switch , op een gunstige lokatie, of dit zou toegevoegt moeten worden, dan kun je pas beslissen of de wifi uit of aan moet blijven...


Nee, de "super"WiFi's kunnen alleen in combinatie met een V10a en binnenkort een V12 een mesh netwerk vormen. Onderling kunnen ze wel altijd een mesh netwerk vormen maar dan zal er één bekabeld aangesloten moeten zijn.


Ik begrijp nu dat de 2 kpn AP's repeaters zijn, dus deze 2 zouden gebruik moeten maken van het Zyxel wifi, als er niks bekabeld wordt, beide punten zouden om te beginnen bekend moeten zijn, ingelogt ? De Mesh configuratie zou het wifi van de Zyxel moeten gebruiken, als dit niet mogelijk is, omdat deze 2 AP's alleen met de Experia 12 kan samen werken, dan zouden de 2 AP's bekabeld moeten worden verbonden , op een bestaande switch , op een gunstige lokatie, of dit zou toegevoegt moeten worden, dan kun je pas beslissen of de wifi uit of aan moet blijven...

Je haalt nu dingen door elkaar. De Experia wifi's zijn wireless access points die seamless roaming ondersteunen. Dat is iets anders dan een repeater. Deze moeten ook ten allen tijde bekabeld aangesloten worden om te werken, in tegenstelling tot de Superwifipunten.

 

Zoals ik al eerder aangaf; beide Experia wifi's bekabeld aansluiten, inloggen op een van de punten en daar je wifi instellen. Dan zou het gewoon moeten werken. Mesh is overigens weer een compleet ander iets. Ik snap de verwarring (jeuj voor de marketingbureaus...) maar er is wel een verschil. 


Ja, lastig allemaal, de materie is stug…. ben nu voor de gein een 3 delig mesh setje van Tenda aan’t uit proberen,  Nova MW3-3, 90 euro inclusief verzend kosten…. opzet is eenvoudig met een Apple of Android app te doen,  PPPoE mode werkt al niet, geen Vlan optie en met user/passw instelling werkt ook niet, wat ik begrepen heb, maakt het niet uit wat je invult bij KPN… of moet dat toch nog aan regels voldoen ? heb het nu werkend in DHCP mode, en zal het als back-up gebruiken wanneer dat nodig blijkt, met het het Wifi van de 7590 had ik tot nu toe de beste resultaten, maar zal de AP AC PRO een reset geven en de UNIFI software gaan gebruiken die ik eindelijk aan de praat heb gekregen, dus alles gaat langzamerhand stapje voor stapje werken, maar heb ook nog (steeds) een baan bij de KLM waar alles toch langzamerhand weer gaat opstarten op de afdeling.


Reageer