Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 13 december 2021
Ankh_ schreef:

Ik las dat het mogelijk een beperking van de bridged interfaces kan zijn?

Welke bridged interfaces? 

Er wordt in de standaard configuratie geen gebruik gemaakt van bridges.

• Topper
  • 22 reacties
  • 13 december 2021
wjb schreef:
Ankh_ schreef:

Ik bedoel de switch0 waar eth1,2,3,4 onderdeel van zijn.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 13 december 2021
Ankh_ schreef:
wjb schreef:
Ankh_ schreef:

Die switch0 is niet de oorzaak van die lage upload, dan zou dat namelijk ook voor de download moeten gelden en dat is niet zo.

• Topper
  • 22 reacties
  • 13 december 2021
wjb schreef:
Ankh_ schreef:
wjb schreef:
Ankh_ schreef:

Die switch0 is niet de oorzaak van die lage upload, dan zou dat namelijk ook voor de download moeten gelden en dat is niet zo.

Dat is waar, ik zal morgen nog wel even direct testen op de router met een laptop (met helaas een ethernet dongle). Zojuist nog een test bedraad gedaan en komt nu tot 180Mbps: https://www.speedtest.net/result/12463113968.png

Geen idee hoe ik er een plaatje van moet maken op dit forum :grin:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 13 december 2021

• Topper
  • 22 reacties
  • 13 december 2021
wjb schreef:

Die had ik gezien, maar dan moet ik het eerst het plaatje downloaden en dan weer uploaden. Had gehoopt om een mooie IMG of embed knop ofzo.

• 0 reacties
  • 13 december 2021

Hallo @Ankh_ , met gewoon knippen en plakken werkt het ook.

• Topper
  • 22 reacties
  • 13 december 2021

Easy as pie! Thanks ;-)

• Topper
  • 22 reacties
  • 14 december 2021

Vanochtend even 2x getest met een USB dongle en direct op de router:

Daarna nog even getest op de switch poort (waar de kabel naar mijn kantoor normaal in zit):

Ook hier dus hogere uploaden dan dat ik gistermiddag had (wel is de download ingekakt, maar ik begreep al dat ze niet de volledige bandbreedte kunnen garanderen).  Zal straks nog even testen met de kabel die getrokken is naar het kantoor, misschien dat er een ader kapot is of de switch daar kan de snelheid niet aan (wat raar zou zijn want het is een nieuwe Unifi gigabit switch).

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 14 december 2021
Ankh_ schreef:

...wel is de download ingekakt, maar ik begreep al dat ze niet de volledige bandbreedte kunnen garanderen...

Wie zou de volledige bandbreedte niet kunnen garanderen?

• Topper
  • 22 reacties
  • 14 december 2021
wjb schreef:
Ankh_ schreef:

...wel is de download ingekakt, maar ik begreep al dat ze niet de volledige bandbreedte kunnen garanderen...

De KPN monteur gaf dat aan… hij was namelijk aan het testen met zijn meter en kreeg vaak 930Mbps down, maar up was redelijk aan het schommelen en is nooit bij de 930Mbps gekomen (volgens mij was de laatste meting 800Mbps).

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 14 december 2021
Ankh_ schreef:
wjb schreef:
Ankh_ schreef:

De KPN monteur gaf dat aan… hij was namelijk aan het testen met zijn meter en kreeg vaak 930Mbps down, maar up was redelijk aan het schommelen en is nooit bij de 930Mbps gekomen (volgens mij was de laatste meting 800Mbps).

Die snelheid zou je met die ER-X ook moeten kunnen halen mits je een krachtige PC gebruikt en die bekabeld (via zijn LAN poort) aansluit op het netwerk.

• Topper
  • 22 reacties
  • 14 december 2021
wjb schreef:
Ankh_ schreef:
wjb schreef:
Ankh_ schreef:

Die snelheid zou je met die ER-X ook moeten kunnen halen mits je een krachtige PC gebruikt en die bekabeld (via zijn LAN poort) aansluit op het netwerk.

Dat snap ik en dat is goed om te weten. Beide PC's zijn krachtig (werklaptop: HP EliteBook x360 1030 G7 Notebook PC i5 met NVME SSD / PrivePC: AMD 5600x met NVME SSD).

De vraag is dus dan eerder of de issues bij KPN zelf optreden (qua bandbreedte)? Ik woon in een nieuwbouwwijk, elk huis is met glasvezel uitgerold (AON volgens mij) en ze zijn nog druk aan het bouwen.

edit

Had even tussen twee meetings even tijd over om een meting te doen op de andere werkplek. De eerste direct aangesloten:

De tweede met de switch er tussen:

Oftewel zowel de switch als EdgeRouter is niet het probleem, (mijn inziens)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 14 december 2021
Ankh_ schreef:

Ik woon in een nieuwbouwwijk, elk huis is met glasvezel uitgerold (AON volgens mij) en ze zijn nog druk aan het bouwen.

Dan denk ik juist dat het PON betreft. Heb jij één van de onderstaande "glasvezelkastjes"?

Ankh_ schreef:

Als je een 1000/500Mbps abonnement hebt dan is er geen probleem.

• Topper
  • 22 reacties
  • 14 december 2021
wjb schreef:
Ankh_ schreef:

Ik woon in een nieuwbouwwijk, elk huis is met glasvezel uitgerold (AON volgens mij) en ze zijn nog druk aan het bouwen.

Dan denk ik juist dat het PON betreft. Heb jij één van de onderstaande "glasvezelkastjes"?

Ankh_ schreef:

Als je een 1000/500Mbps abonnement hebt dan is er geen probleem.

Klopt, het is de onderste. Deze dus:

ik had begrepen dat dit AON is, uit een post van jou: 

• 0 reacties
  • 14 december 2021

Hallo @Ankh_ , inderdaad, dat is géén PON-aansluiting maar een P2P-aansluiting.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 14 december 2021
Ankh_ schreef:

Klopt, het is de onderste. Deze dus:

ik had begrepen dat dit AON is, uit een post van jou: 

Toen dacht ik nog dat dat een NTU voor AON aansluitingen is maar het blijkt de XGS-PON ONT van Genexis voor PON aansluitingen te zijn.

• Topper
  • 22 reacties
  • 14 december 2021

Ah okay! 

• 0 reacties
  • 14 december 2021

Hallo @wjb  deze is niet voor XGS-PON:

deze is voor P2P

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 14 december 2021
JanD schreef:

Hallo @wjb  deze is niet voor XGS-PON:

deze is voor P2P

Je hebt gelijk, het is de onderstaande die voor XGS-PON is.

Daar staat geen "Glas" en "Ethernet" op maar resp. "Connection" en "Alarm".

• Topper
  • 22 reacties
  • 14 december 2021

Hallo @wjb en @JanD even gecontroleerd maar ik heb er Glas en Ethernet opstaan.

(plaatje kwam uit die andere post).

Bekabeld
Slimmerik
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • 14 december 2021

Goedendag,

Ongeveer een jaar geleden heb ik KPN glasvezel internet + IP TV werkend gekregen op een eigen router, dus zonder gebruik van de EB. Dit alles dankzij dit forum, waarvoor hulde. het was een hele instellerij met multicast adressen, VLAN 4 en 6 op WAN en IGMP. Best ingewikkeld voor een beginnende netwerker. Maar het is gelukt.

Ik heb destijds om andere redenen toch binnen 2 weken mijn abonnement opgezegd en gebruik sindsdien nog Ziggo.

Nu ben ik opnieuw aan het kijken naar glasvezel aanbieders. Behalve KPN is er bijvoorbeeld ook T-Mobile.

TL;DR Nu komt de vraag:

Bij T-Mobile glasvezel internet / TV zijn klanten dit jaar omgezet naar een nieuw TV platform. De IPTV STB’en hebben geen aparte instellingen meer nodig in de router, IPTV loopt gewoon via internet. Alleen bij glasvezel. Het enige wat nog nodig is, is in je eigen router VLAN300 instellen aan de WAN zijde, dat is het. Dit is dus vele malen eenvoudiger configureren.

Gaat dit bij KPN ook gebeuren? Of is dat al gaande? Ik heb een jaar niet meer meegelezen…

Dank!

P.S. een nadeel zou kunnen zijn dat de IPTV streams ten laste komen van je internetcapaciteit, dus als je 15-20mbit per TV hebt lopen houd je minder over voor internetgebruik. Dit is bij gigabit internet echter niet zo’n bezwaar.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 14 december 2021
Bekabeld schreef:

Gaat dit bij KPN ook gebeuren? Of is dat al gaande?

Nee, dat zal (voorlopig) niet gaan gebeuren en ik denk dat dat ook verstandig is.

Het leveren van IPTV via een apart vlan heeft veel voordelen.

Bekabeld
Slimmerik
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • 14 december 2021
wjb schreef:
Bekabeld schreef:

Nee, dat zal (voorlopig) niet gaan gebeuren en ik denk dat dat ook verstandig is.

Dank voor je snelle reactie @wjb . Ik ben nu natuurlijk wel heel benieuwd welke voordelen dat zijn c.q.  waar T-Mobile gebruikers nu niet van profiteren. Ben je bereid hier ietwat op uit te weiden?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 14 december 2021
Bekabeld schreef:
wjb schreef:
Bekabeld schreef:

Dank voor je snelle reactie @wjb . Ik ben nu natuurlijk wel heel benieuwd welke voordelen dat zijn c.q.  waar T-Mobile gebruikers nu niet van profiteren. Ben je bereid hier ietwat op uit te weiden?

Die voordelen liggen vooral bij de provider zelf want die kan veel beter haar infrastructuur schalen. Daarnaast is QoS beter en eenvoudiger in te richten zodat je ook bij zware belasting van het netwerk niet snel last zult hebben van verstoring van de televisie omdat deze altijd voorrang krijgt op Internet verkeer.

Reageer