Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 22 juli 2022

Welk configuratiescript heb je gebruikt want ook hier wordt geen gebruik gemaakt van een vlan t.b.v. KPN TV.

• Topper
  • 12 reacties
  • 22 juli 2022
wjb schreef:

Welk configuratiescript heb je gebruikt want ook hier wordt geen gebruik gemaakt van een vlan t.b.v. KPN TV.

Ik heb deze gebruikt Edgerouter X Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 22 juli 2022
Alex81 schreef:
wjb schreef:

Ik heb deze gebruikt Edgerouter X Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Die configureert dus geen vlan 4 aan de LAN zijde.

Waarom gaf je dan aan dat je een configuratiescript met vlan 4 hebt gebruikt?

• Topper
  • 12 reacties
  • 22 juli 2022
wjb schreef:
Alex81 schreef:
wjb schreef:

Die configureert dus geen vlan 4 aan de LAN zijde.

Waarom gaf je dan aan dat je een configuratiescript met vlan 4 hebt gebruikt?

Blijkbaar had ik die vraag verkeerd gelezen, mijn excuses. Dacht te lezen dat dit script vlan4 ondersteunde.

Ik moet dan dus het script hebben met vlan4 op eth1? Werk dan de pc en access point dan ook achter de netgear? Of werken dan alleen de tv ontvangers als ik dat script gebruikt?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 22 juli 2022
Alex81 schreef:

Ik moet dan dus het script hebben met vlan4 op eth1?

Kies het onderstaande configuratiescript.

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Alex81 schreef:

Werk dan de pc en access point dan ook achter de netgear?

Ja, die werken dan ook achter de Netgear omdat je daar ook de vlans correct hebt ingericht.

• Topper
  • 12 reacties
  • 22 juli 2022
wjb schreef:
Alex81 schreef:

Ik moet dan dus het script hebben met vlan4 op eth1?

Kies het onderstaande configuratiescript.

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Alex81 schreef:

Werk dan de pc en access point dan ook achter de netgear?

Ja, die werken dan ook achter de Netgear omdat je daar ook de vlans correct hebt ingericht.

Super, ga ik dat proberen. Nogmaals dank voor je hulp.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 juli 2022

[Experia WiFi pass-through (2e poort) iTV STB en Ubiquiti Edgerouter poort configuratie]

Hallo,

(Ook ) ik wil ivm uitbreiding camera's en security een edgerouter en PoE switch + NVR + Camera's kopen en met VLANS en VPN configureren. Ter vervanging van de V10.

Nu is mijn vraag of ik mijn zwarte vierkante Experia WiFi AP's welke nu direct op de V10 zijn aangesloten en met de tweede poort van de EW naar de iTV STB's gaan nog steeds via enkele UTP links kunnen werken of moet ik naar elke locatie 2 UTP kabels trekken; 1 Experia Wifi + 1 voor de STB?

Wellicht nog belangrijker; werken de Experia versterkers (zowel de oude vierkante als ronde witte) als nu?

Dank voor jullie hulp. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 23 juli 2022
CHILLXXL schreef:

Nu is mijn vraag of ik mijn zwarte vierkante Experia WiFi AP's welke nu direct op de V10 zijn aangesloten en met de tweede poort van de EW naar de iTV STB's gaan nog steeds via enkele UTP links kunnen werken of moet ik naar elke locatie 2 UTP kabels trekken; 1 Experia Wifi + 1 voor de STB?

Wellicht nog belangrijker; werken de Experia versterkers (zowel de oude vierkante als ronde witte) als nu?

Dat kan gewoon via één UTP kabel en die Experia WiFi's zullen gewoon werken.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 juli 2022

@wjb, Dankjewel voor je reactie. Blijven de STB's die op de EW's op de 2e poorten zijn aangesloten dan ook werken? Zo ja,  hoe stel je dat in op de Edgerouter?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 24 juli 2022
CHILLXXL schreef:

@wjb, Dankjewel voor je reactie. Blijven de STB's die op de EW's op de 2e poorten zijn aangesloten dan ook werken? Zo ja,  hoe stel je dat in op de Edgerouter?

Als jij voor KPN TV geen apart vlan gebruikt dan werkt dat gewoon zonder dat je daar iets voor moet instwllen.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 26 juli 2022

Hallo wjb,

Ik probeer het script te begrijpen wat je hebt klaargezet op 22-7-'22 → ER-X SFP zonder VOIP met vlan4…

Excuus voor al mijn vragen, maar ik probeer te begrijpen wat ik installeer… :-) Alvast bedankt voor je tijd...

#vragen:

• Wat doe je precies met deze nameserver?
  •  

• Vanwaar dit specifieke adress?

• Wat doe je hier precies?
  • Waarom voeg je dit static protocol toe?

•  

• Wat is qos? 
  • Ik neem aan dat hier een specifieke userID moet worden ingevuld? als ja, welke is dat?

•  

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 26 juli 2022
Mark053 schreef:

Hallo wjb,

Ik probeer het script te begrijpen wat je hebt klaargezet op 22-7-'22 → ER-X SFP zonder VOIP met vlan4…

Excuus voor al mijn vragen, maar ik probeer te begrijpen wat ik installeer… :-) Alvast bedankt voor je tijd...

#vragen:

• Zorgen dat de EdgeRouter zelf als DNS server fungeert.
  •  

• Omdat dat nu eenmaal het door KPN gebruikte subnet is voor KPN TV.

• Zorgen dat de DNS server op de EdgeRouter goed geconfigureerd is en DNS requests geforward worden naar de DNS servers van KPN.

• Omdat er voor IPv6 niet standaard een default route aangemaakt wordt maar deze wel noodzakelijk is.

•  

• Wat is qos? 
  • qos = Quality of Service. Dit zorht er voor dat IPTV verkeer voorrang krijgt op ander verkeer binnen jouw thuisnetwerk.
  • Ik neem aan dat hier een specifieke userID moet worden ingevuld? als ja, welke is dat?

• Dat mag een willekeurige user-id zijn.

•  

Zie mijn opmerkingen in het blauw.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 26 juli 2022
wjb schreef:
Mark053 schreef:

Hallo wjb,

#vragen:

• Zorgen dat de EdgeRouter zelf als DNS server fungeert.
  •  

• Omdat dat nu eenmaal het door KPN gebruikte subnet is voor KPN TV.

• Zorgen dat de DNS server op de EdgeRouter goed geconfigureerd is en DNS requests geforward worden naar de DNS servers van KPN.

• Omdat er voor IPv6 niet standaard een default route aangemaakt wordt maar deze wel noodzakelijk is.

•  

• Wat is qos? 
  • qos = Quality of Service. Dit zorht er voor dat IPTV verkeer voorrang krijgt op ander verkeer binnen jouw thuisnetwerk.

• Dat mag een willekeurige user-id zijn.

•  

Zie mijn opmerkingen in het blauw.

Wow! Bedankt! Daar zit redelijke ontwikkeling in sinds vorige versie!

Als ik geen experiabox maar wel een TVbox gebruik, wat moet ik dan aanpassen? Alvast bedankt!

Groetjes Mark 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 26 juli 2022
Mark053 schreef:

Als ik geen experiabox maar wel een TVbox gebruik, wat moet ik dan aanpassen?

Helemaal niets, het enige is de instructies volgen in het configratiescript en that's it.

Uiteraard zal je wel vlan 4 op jouw switch(es) moeten configureren als je voor een script gaat met vlan 4 als vlan voor KPN TV.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 juli 2022

Ik ben al de hele avond zoet om mijn nieuwe Netgear Orbi RBK353 (router, 2x satelliet) rechtstreeks op het internet aan te sluiten. Na doorspitten van dit forum ben ik er achter gekomen dat ik daar een VLAN voor moet opzetten met mijn Switch (Netgear GS108E v2), dat heb ik dus gedaan.

• VLAN groep 1 bevat poorten 1-6, allen untagged
  • VLAN groep 6 bevat poort 7 = untagged. Poort 8 = tagged.
  • De utp kabel uit het Glasvezel > UTP kastje is aangesloten op poort 8.
  • Orbi router is aangesloten op poort 7
  • 2x satellieten in serie geschakeld op een LAN poort van de Orbi router 

via de Orbi app connected heeft een issue met de internet verbinding; wordt niet gevonden. Advanced settings met Pppoe werkt ook niet. Ik heb daar als

username:

11-a7-11-11-11-aa@internet (fictief)

wachtwoord

kpn

echter las ik dat ik daar willekeurig wat kan invullen, als er maar wat staat. Wordt niet gecheckt.

al met al de hele avond zoet. Echter nog steeds geen verbinding rechtstreeks zonder experiabox.

heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 26 juli 2022

Kan je eens screenshots plaatsen van de vlan instellingen op die Netgear.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 juli 2022

Ik heb zojuist alles teruggezet zodat het gezin morgen internet heeft thuis. zet ik morgenavond met alle plezier even terug voor poging 2. Echter het kwam op hetzelfde neer als op pagina 130 van deze chat. Enige is dat ik het met een geïnstalleerd tooltje (ProSAFE Plus Configuration Utility v2.7.8) moest doen, maar had letterlijk dezelfde opties en kon tagged en untagged aanpassen.

de interface zag er zo uit;

in het 802.1Q menu heb ik naar voorbeeld op pagina 130 van deze thread de poorten ingesteld zoals het lijstje uit mijn vorige post. Hieronder wat screens van p130

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 juli 2022

Enige wat ik me nu bedenk is dat de Switch mogelijk niet op automatische DHCP settings stond.

Ikwilhet
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 27 juli 2022

Heeft iemand een KPN Glasvezel verbinding werkend gekregen met ASUS Zenwifi XT8? Ik gebruik 2 van deze apparaten in mijn huis icm Ziggo modem (bridged). Werkt als een zonnetje maar ben geen fan van Ziggo en wil graag over naar glasvezel van KPN.

Er staat in de inleidende tekst dat 

Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden.

Is dit nog actueel, is dit iets wat Asus nog zou kunnen aanpassen met firmware. Ben niet van plan mijn perfext werkende mesh te vervangen, dus als dit geen optie is, dan blijft ik helaas bij Ziggo. 

Alvast bedankt voor jullie antwoord :)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 27 juli 2022
Ikwilhet schreef:

Is dit nog actueel, is dit iets wat Asus nog zou kunnen aanpassen met firmware. Ben niet van plan mijn perfext werkende mesh te vervangen, dus als dit geen optie is, dan blijft ik helaas bij Ziggo. 

Dit is nog altijd actueel. Asus zou dit kunnen aanpassen maar dat is nog niet gebeurd en het is de vraag of dat überhaupt wel zal gaan gebeuren.

Je kunt uiteraard wel gewoon jouw Asus achter de experia/KPN Box plaatsen, zie 

• Topper
  • 18 reacties
  • 30 juli 2022

Bij de Experia Box kan je een TV-ontvanger op elke poort aansluiten. Dat wil ik ook met mijn EdgeRouter X. Echter lijken alle scripts in dit topic ervoor te zorgen dat alleen op 1 of 2 poorten het TV VLAN beschikbaar is. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik elke poort kan gebruiken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 30 juli 2022
mmc88 schreef:

Bij de Experia Box kan je een TV-ontvanger op elke poort aansluiten. Dat wil ik ook met mijn EdgeRouter X. Echter lijken alle scripts in dit topic ervoor te zorgen dat alleen op 1 of 2 poorten het TV VLAN beschikbaar is. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik elke poort kan gebruiken?

De EdgeRouter X ondersteunt geen IGMP snooping en dus is het niet verstandig om TV ontvangers binnen de switch van de ER-X aan te sluiten. Dit is de reden waarom er specifieke poorten voor TV ontvangers geconfigureerd worden en buiten de switch functionaliteit gehouden worden.

• Topper
  • 18 reacties
  • 30 juli 2022
wjb schreef:
mmc88 schreef:

De EdgeRouter X ondersteunt geen IGMP snooping en dus is het niet verstandig om TV ontvangers binnen de switch van de ER-X aan te sluiten. Dit is de reden waarom er specifieke poorten voor TV ontvangers geconfigureerd worden en buiten de switch functionaliteit gehouden worden.

Ok, dat klinkt logisch.

Volgende vraag gaat over de static route voor VLAN 4 (als ik het goed begrijp). Op verschillende blog posts lees ik verschillende oplossingen. Hier wordt er gebruik gemaakt van een classless route script, waarvan het mij niet helemaal duidelijk is wat het doet en waarom het nodig is. Ook op kpn.com lees ik hier niks over. Wat is hier de achterliggende gedachte achter?

Ik wil het graag begrijpen omdat ik geen fan ben van scripts copy/pasten en het liever zelf doe. Alleen dit is voor mij nu het laatste puzzelstukje.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74608 reacties
  • 30 juli 2022
mmc88 schreef:

Hier wordt er gebruik gemaakt van een classless route script, waarvan het mij niet helemaal duidelijk is wat het doet en waarom het nodig is.

Het classless static route script zorgt er voor dat er automatisch een kernel route gemaakt wordt richting het KPN TV platform op vlan 4. Dit is essentieel omdat de IGMP proxy server de TV streams vanaf dat platform op vlan 4 moet kunnen ophalen, onafhankelijk of en zo ja op welk vlan de TV ontvangers aangesloten zijn.

• Topper
  • 13 reacties
  • 1 augustus 2022
Ikwilhet schreef:

Heeft iemand een KPN Glasvezel verbinding werkend gekregen met ASUS Zenwifi XT8? Ik gebruik 2 van deze apparaten in mijn huis icm Ziggo modem (bridged). Werkt als een zonnetje maar ben geen fan van Ziggo en wil graag over naar glasvezel van KPN.

Daar is op Tweakers forum een topic over met link naar een handleiding en scripts. Sinds afgelopen week hebben ik en een medeTweaker het werkend op een XT8. Met de standaard firmware lukt het inderdaad niet, je hebt Merlin firmware nodig en die is sinds enkele maanden ook voor de XT8 beschikbaar. In de vorm van de gnuton fork. Zie de laatste berichten in het topic voor het script dat je nodig hebt en de link naar de firmware. Verder gewoon de handleiding volgen. 

Reageer