Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

• September 8, 2018
  • 8969 reacties
  • 641468 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8969 reacties

• Helper
  • September 15, 2022

Heel laag, dacht 4 uit 20 ofzo, nu momenteel 20/20, ...

Ik neem aan dat je dezelfde computer/tablet/telefoon gebruikt bij al die tests.

Correct (en bewust inderdaad)

• Deelnemer
  • September 15, 2022

Ik dacht alles lekker draaiende te hebben met pfSense maar nu loop ik er tegen aan dat na wat gebruik de STB er mee stopt (stb-nmc-400) en dat terug kijken niet werkt error (STB-zap-03/-40462) . Nu neem ik aan dat dit twee losse problemen zijn.

Het (stb-nmc-400) probleem zou dan zijn waarschijnlijk dat de IGMP proxy niet goed werkt en dat de quickleave functionaliteit niet werkt.

En het (STB-zap-03/-40462) is probleem waarschijnlijk een blokkade dat de STB bepaalde servers niet kan bereiken.

Is er iemand die hier misschien wat feedback op zou kunnen geven waar ik naar kan kijken en of de guide die ik hier onder link de correcte info heeft?

Dit is de guide die ik naar mijn weten exact gevolgd heb:

https://helpdesk.nolim-it.nl/hc/nl/articles/4404349952786-KPN-Xs4all-eigen-router-

OPNsense-pfSense-Glasvezel-IPv6-Routed-IPTV

Hierbij wat screenshots mocht iemand iets opvallen.

• Helper
  • September 16, 2022

Gaat nu goed door oa de RDNSS zo lijkt het, af en toe wel even de test-pagina verversen maar dan wel de volle score. Deze heeft er wel moeite mee https://ipv6test.google.com/ maar die loopt wellicht tegen een blokkade van de Edgerouter aan vermoed ik. 

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 16, 2022

Gaat nu goed door oa de RDNSS zo lijkt het, af en toe wel even de test-pagina verversen maar dan wel de volle score. Deze heeft er wel moeite mee https://ipv6test.google.com/ maar die loopt wellicht tegen een blokkade van de Edgerouter aan vermoed ik. 

Nee, de EdgeRouter blokkert dat uiteraard niet. Ook die site behoort gewoon altijd aan te geven dat IPv6 (al) gebruikt wordt.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 16, 2022

@JulesPeeters, Staat igc2 voor LAN poort 2?

Overigens is de oorzaak voor de STB-NMC-400 melding altijd kastig te achterhalen en hoeft deze ook absoluut niet in jouw router te zitten.

Het lijkt er ook op dat KPN de laatste tijd wat meer problemen heeft op haar TV platform. Wij hebben jaren geen problemen ervaren met TV maar de laatste twee weken krijgen wij af en toe ook die vervelende STB-NMC-400 melding.

• Helper
  • September 16, 2022

Nee, de EdgeRouter blokkert dat uiteraard niet. Ook die site behoort gewoon altijd aan te geven dat IPv6 (al) gebruikt wordt.

ja debiel is dat, heeft bij mij eerder ook al wel een groen vinkje gegeven maar momenteel doet die dat niet. Lig er niet wakker van maar wel opmerkelijk waarom dit ene keer wel en nu ineens structureel niet werkt. Zal eens poging doen wat dit weergeeft m.b.v. laptop i.p.v. telefoon, voor het idee ;)

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 16, 2022

Zal eens poging doen wat dit weergeeft m.b.v. laptop i.p.v. telefoon, voor het idee ;)

Ik neem aan dat die telefoon wel altijd via wifi aangesloten was bij het controleren en niet de éne keer via wifi en de andere keer via 4/5G.

Hoeveel wifi accesspoints heb je en van welk merk/type zijn die?

• Deelnemer
  • September 16, 2022

@JulesPeeters, Staat igc2 voor LAN poort 2?

Overigens is de oorzaak voor de STB-NMC-400 melding altijd kastig te achterhalen en hoeft deze ook absoluut niet in jouw router te zitten.

Het lijkt er ook op dat KPN de laatste tijd wat meer problemen heeft op haar TV platform. Wij hebben jaren geen problemen ervaren met TV maar de laatste twee weken krijgen wij af en toe ook die vervelende STB-NMC-400 melding.

Igc2 staat voor poort 3 waar de stv aan zit.

Melding 400 heb ik verkeerd vermeld. Ik krijg een 312 error nu tijdens het opstarten van de box.

• Helper
  • September 16, 2022

Zal eens poging doen wat dit weergeeft m.b.v. laptop i.p.v. telefoon, voor het idee ;)

Ik neem aan dat die telefoon wel altijd via wifi aangesloten was bij het controleren en niet de éne keer via wifi en de andere keer via 4/5G.

Hoeveel wifi accesspoints heb je en van welk merk/type zijn die?

lol nee klopt, zeker wel wifi (gecontroleerd, tevens zonder vpn) en heb 2 super-wifi accesspoint van KPN.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 16, 2022

... en heb 2 super-wifi accesspoint van KPN.

Hoe zijn die twee "super"WiFi punten op jouw EdgeRouter aangesloten. De eerste bekabeld op de switch maar de tweede ...?

Is er wellicht een correlatie tussen het resultaat en de "super"WiFi waarme je verbonden bent?

• Helper
  • September 16, 2022

... en heb 2 super-wifi accesspoint van KPN.

Hoe zijn die twee "super"WiFi punten op jouw EdgeRouter aangesloten. De eerste bekabeld op de switch maar de tweede ...?

Is er wellicht een correlatie tussen het resultaat en de "super"WiFi waarme je verbonden bent?

(nog) niet opgevallen, zal het eens proefondervindelijk uitproberen, ben toch wel benieuwd…

Dank voor de tips (en sturing v.w.b. RDNSS) uiteraard, hierdoor toch weer wat wijzer geworden.

• Helper
  • September 16, 2022

Momenteel wel, toch moest ik eerst telefoon wifi uitzetten, inschakelen en toen wel groen, zit wel op zelfde super-wifi punt. Erg vreemd

• Deelnemer
  • September 17, 2022

Ik heb alle settings nogmaals nagelopen en ik heb een vermoeden dat mijn F301 fout komt door het niet bereiken van de specifieke server voor de STV software server. Ik heb overgegaan op de KPN DNS servers maar dat heeft helaas niet geholpen.

Het gekke was dat mijn IPTV werkte toen ik hem aan de experiabox had. Vervolgens heb ik de STV zonder opnieuw op te starten aan mijn pfsense box gehangen.  En nu na een restart moet hij waarschijnlijk een server pollen voor software updates waar hier niet bij kan. Of dat dit algemeen internet access is of een specifieke server, ik heb geen idee. 

Misschien klopt mijn beredenatie niet en dat het iets heel anders is, mocht iemand een idee hebben wat ik kan proberen dan zou ik dat zeer op prijs stellen :)

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 18, 2022

@JulesPeeters, Twee dingen:

Ik zie dat de DNS servers van CloudFlare op LAN_IPTV gebruikt worden.

Kan je die eens wijzigen in de standaard DNS servers van KPN. Ik weet dat de 5202 moeite heeft met de uncompressed DNS responses van CloudFlare.

Ik mis een destination NAT rule die er voor zorgt dat verkeer richting het TV platform van KPN aan de WAN zijde op vlan 4 geplaatst wordt.

Voorbeeld van die rule op mijn EdgeRouter waar eth3 de WAN poort is.

• Nieuwkomer
  • September 18, 2022

Hoi ,

Ik  heb een Edgerouter X-SFP en deze ingesteld met hulp van de info/scripts. Werkt allemaal prima, zeker op IPv4. Met IPv6 krijg ik echter geen adres op mijn ppoe-verbinding. Is dat als verwacht? Of heb ik nog ergens iets verkeerd staan?

Met een andere tip ergens (default route instellen naar pppoe) heeft mijn interne pc een mooie score op ipv6-test.com (16/20)

En van de kpn documentatie krijg ik de indruk dat ik zelf nog een ip moet instellen op mijn pppoe?(aka. zelf kiezen met de juiste prefix)

Wie kan me op weg helpen?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 18, 2022

Met IPv6 krijg ik echter geen adres op mijn ppoe-verbinding. Is dat als verwacht?

Dat is inderdaad zoals verwacht. Het script zet geen IPv6 adres op de WAN poort. Deze zou dan namelijk alleen zijn voor het vanaf Internet benaderen van de EdgeRouter zelf en dan is de vraag of je dat daadwerkelijk wil en voor wat.

Met een andere tip ergens (default route instellen naar pppoe) heeft mijn interne pc een mooie score op ipv6-test.com (16/20)

Je hoort gewoon een score van 20 uit 20 te kunnen halen maar dan moet je wel ICMPv6 echo requests doorlaten in de firewall van het aangesloten apparaat.

• Deelnemer
  • September 18, 2022

@JulesPeeters, Twee dingen:

Ik zie dat de DNS servers van CloudFlare op LAN_IPTV gebruikt worden.

Kan je die eens wijzigen in de standaard DNS servers van KPN. Ik weet dat de 5202 moeite heeft met de uncompressed DNS responses van CloudFlare.

Ik mis een destination NAT rule die er voor zorgt dat verkeer richting het TV platform van KPN aan de WAN zijde op vlan 4 geplaatst wordt.

Voorbeeld van die rule op mijn EdgeRouter waar eth3 de WAN poort is.

Ik had gister ook al die DNS servers vervangen door de DNS'en van KPN, maar helaas nu ook na de NAT aanpassing werkt het nog steeds niet.

Mijn Outbound NAT instellingen.

Zit bijna op het randje om voor een nieuwe installatie te gaan en dan wellicht OPNsense uit te proberen.

Kan me niks meer ingedachten halen waarom het niet zou werken. 

(Thanks voor je input trouwens :) )

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 18, 2022

Volgens mij moet dat ook geen NAT translation rule zijn maar een masquerade rule die het verkeer op vlan 4 van de WAN poort plaatst.

Op een EdgeRouter configureer je dat als onderstaand.

• Deelnemer
  • September 18, 2022

Volgens mij moet dat ook geen NAT translation rule zijn maar een masquerade rule die het verkeer op vlan 4 van de WAN poort plaatst.

Op een EdgeRouter configureer je dat als onderstaand.

Ik zou zo geen idee hebben hoe dat in pfSense gespecificeerd wordt, zal even rond zoeken.

• Topper
  • September 19, 2022

hoi allemaal,

ook ik heb de laatste tijd last van ipv6 not supported via de ipv6test website.

Ik had het idee dat de websites traag reageerden en nu dnek ik dat dit komt omdat mijn iphone denkt dat ik ipv6 kan gebruiken maar dat dus niet altijd goed werkt. Ik heb wel netjes een adres gekregen.

Router: edgerouter x met huidige instellingen van de scripts :) 

Wifi achter een netgear switch met unifi AP’s met daarbij een unifi controller.

Moet ik nog iets specifieks instellen daar?

thanks alvast

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 19, 2022

Ervaar je dit alleen op die iPhone of ook op andere apparaten?

Als jij een PC of Mac bekabeld op die Netgear gebruikt ervaar je het dan ook?

• Topper
  • September 19, 2022

Ervaar je dit alleen op die iPhone of ook op andere apparaten?

Als jij een PC of Mac bekabeld op die Netgear gebruikt ervaar je het dan ook?

ik gebruik eigenlijk alles via wifi behalve mijn nas waar de unifi controller op draait.

Op mijn mac lijk ik minder/geen problemen te hebben. Ik zie daar nu alleen af en toe bij de ipv6 test dat hij de hostname niet kan vinden.

verder lijkt het probleem vooral op mn iphone te zitten

• Topper
  • September 19, 2022

bij no hostname geeft ie de volgende melding op ipv6test.com:

There is no reverse DNS record to associate your IPv6 address with a host name. Reverse DNS records are required by some Internet protocols and are usually managed at the ISP level.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 19, 2022

Het is best lastig zoeken naar een oorzaak. Ik neem aan dat op die EdgeRouter X firmware versie 2.0.9 hotfix 4 draait, klopt dat?

• Topper
  • September 19, 2022

ja dat klopt.

kan het misschien te maken hebben met de setting: 

service / dns / forwarding : DNS forwarding

options:

listen-address=192.168.2.254

Ik zou verwachten hier ook een ipv6 listen address te zien