Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8834 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 17 november 2022
vicking schreef:

Nu ik een aparte Vlan heb voor iptv is het wel een goed idee om intervlan verkeer te blokkeren naar mijn primaire lan?

De TV ontvangers zullen geen andere apparaten op jouw thuisnetwerk benaderen en dus heeft het weinig zin om een firewall tussen de vlans te plaatsen.

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 17 november 2022
wjb schreef:
slingshot schreef:

Nou zou ik graag de snelheid rechtstreeks op de EdgeRouter willen meten en kwam deze post daarover tegen.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205202560-EdgeMAX-Add-other-Debian-packages-to-EdgeOS

Is het veilig om dit package toe te voegen aan de EdgeRouter lite?

Het is mijns inziens juist beter om vanaf een achterliggende computer te meten i.p.v. vanaf de EdgeRouter zelf.

Persoonlijk ben ik geen voorstander dit soort packages te installeren.

Oke, dan ga ik nogmaals direct meten wat er uit de EdgeRouter komt. Als dat maar 400 is, dan mag ik aannemen dat er een issue met de verbinding is, maar moet ik eerst de KPN router terug plaatsen neem ik aan, anders gaan ze zeggen dat je je eigen router gebruikt en ze niets kunnen doen?

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28330 reacties
  • 17 november 2022
slingshot schreef:

Oke, dan ga ik nogmaals direct meten wat er uit de EdgeRouter komt. Als dat maar 400 is, dan mag ik aannemen dat er een issue met de verbinding is, maar moet ik eerst de KPN router terug plaatsen neem ik aan, anders gaan ze zeggen dat je je eigen router gebruikt en ze niets kunnen doen?

@slingshot, ja. Klantenservice kan geen ondersteuning geven bij gebruik van een eigen router zoals deze. Dus dan is het inderdaad zaak om onze Box aan te sluiten. Als de verbinding dan ook issues geeft kunnen we aan de slag.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 17 november 2022

KPN zal sowieso zeggen dat je de Experia/KPN Box moet aansluiten om support te krijgen.

We zien de laatste tijd heel veel meldingen dat de download snelheid achterblijft.

Beste allemaal,

Heb 2 dagen geleden de Box 12 ontvangen, samen met IPTV op glasvezel. Zonder Telefonie.

Nu loop ik nu al tegen een hoop nadelen aan, waaronder het IPadres niet aan te kunnen passen. Nu wil ik dan dus ook kijken voor een andere eigen router welke dan dus (zoals ik hier heb gelezen) geschikt is voor IPTV. Heb dit nog nooit gedaan en wil het dan dus simpel houden en voor de Edge Router 4 gaan zodat deze ook mooi in mijn 10inch patchkast past.

Maar nu staat er aan het begin allemaal scripts voor als je een V12 had, kan ik die zelfde scripts nu ook gebruiken? Aangezien ik de Box 12 heb. En zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden?

Nog even als aanvulling. De Wifi ga ik met de Wifi6 Netgear RBK853 regelen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 20 november 2022
MrDutchstyler90 schreef:

Maar nu staat er aan het begin allemaal scripts voor als je een V12 had, kan ik die zelfde scripts nu ook gebruiken?

Die scripts in het openingsbericht zijn helemaal niet voor als je een V12 had maar die zijn generiek te gebruiken.

wjb schreef:
MrDutchstyler90 schreef:

Maar nu staat er aan het begin allemaal scripts voor als je een V12 had, kan ik die zelfde scripts nu ook gebruiken?

Die scripts in het openingsbericht zijn helemaal niet voor als je een V12 had maar die zijn generiek te gebruiken.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Als link tekst staat er Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17). dus ik ging er meteen vanuit de Experia Box V12.

Maar deze kan ik dus ook gebruiken ipv de Box12 ? Of heet dit ding officeel Experia Box 12? Want dan snap ik hem ðŸ˜…

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 20 november 2022
MrDutchstyler90 schreef:

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Als link tekst staat er Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17). dus ik ging er meteen vanuit de Experia Box V12.

De configuratiescripts met de tekst "zonder telefonie via Experia Box" zijn de scripts voor abonnees die überhaupt geen vaste telefonie bij KPN hebben of vaste telefonie door eigen VoIP apparatuur laten afwikkelen. De configuratiescripts met de tekst "met telefonie via de Experia Box" zijn voor abonnees die vaste telefonie bij KPN hebben en hun Experia Box willen blijven gebruiken voor telefonie. Er staat ook een disclaimer in het openingsbericht dat de V12 hier niet geschikt voor is.

MrDutchstyler90 schreef:

Maar deze kan ik dus ook gebruiken ipv de Box12 ?

Klopt.

MrDutchstyler90 schreef:

Of heet dit ding officeel Experia Box 12?

KPN heeft de naamgeving van haar Experia Box bij de introductie van de V12 gewijzigd in KPN Box. Waarschijnlijk heeft ze dit gedaan in een poging om af te komen van het negatieve imago van de Experia Box. De nummering heeft KPN echter wel voortgezet en dat is mijns inziens eigenlijk niet zo slim geweest. Mijns inziens had KPN gewoon moeten komen met de KPN Box 1 i.p.v. de KPN Box 12 zodat er echt een breuk gemaakt zou zijn met de Experia Box.

wjb schreef:
MrDutchstyler90 schreef:

De configuratiescripts met de tekst "zonder telefonie via Experia Box" zijn de scripts voor abonnees die überhaupt geen vaste telefonie bij KPN hebben of vaste telefonie door eigen VoIP apparatuur laten afwikkelen. De configuratiescripts met de tekst "met telefonie via de Experia Box" zijn voor abonnees die vaste telefonie bij KPN hebben en hun Experia Box willen blijven gebruiken voor telefonie. Er staat ook een disclaimer in het openingsbericht dat de V12 hier niet geschikt voor is.

MrDutchstyler90 schreef:

Maar deze kan ik dus ook gebruiken ipv de Box12 ?

Klopt.

MrDutchstyler90 schreef:

Of heet dit ding officeel Experia Box 12?

KPN heeft de naamgeving van haar Experia Box bij de introductie van de V12 gewijzigd in KPN Box. Waarschijnlijk heeft ze dit gedaan in een poging om af te komen van her negatieve imago van de Experia Box. De nummering heeft KPN echter wel voortgezet en dat is mijns inziens eigenlijk niet zo slim geweest. Mijns inziens had KPN gewoon moeten komen met de KPN Box 1 i.p.v. de KPN Box 12 zodat er echt een breuk gemaakt zou zijn met de.Experia Box.

A top,

Dankje wel wjb.

Ik ga er eens verder in duiken en dan toch gewoon in het diepen duiken en de edge 4 router aanschaffen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 20 november 2022
MrDutchstyler90 schreef:

Ik ga er eens verder in duiken en dan toch gewoon in het diepen duiken en de edge 4 router aanschaffen.

Ik weet niet wat voor een eisen jij aan jouw router stelt maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar een FRITZ!Box om te zien of die wellicht ook voldoet.

plofkip
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 19 reacties
  • 21 november 2022

Tijdje geleden (2 jaar) dat ik dit vroeg en inmiddels ben ik wederom benieuwd:

Heeft iemand de EdgeRouter Lite i.c.m. firmware v2 draaiend met KPN config? Toen ik het 2 jaar geleden probeerde werkte dit niet en sindsdien zit ik op v1.10.11, maar wil eigenlijk wel een keer over naar v2...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 21 november 2022
plofkip schreef:

Heeft iemand de EdgeRouter Lite i.c.m. firmware v2 draaiend met KPN config? Toen ik het 2 jaar geleden probeerde werkte dit niet en sindsdien zit ik op v1.10.11, maar wil eigenlijk wel een keer over naar v2...

Ik heb al hele lange tijd firmware versie 2 met KPN config draaiend op zowel een ER-Lite als een ER-4.

plofkip
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 19 reacties
  • 21 november 2022

Merci, probeer ik het binnenkort weer een keer :-)

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 21 november 2022
plofkip schreef:

Met de scripts van @wjb uit de eerste post draait het prima.

plofkip
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 19 reacties
  • 22 november 2022

Gisterenavond de update gedaan en tot nu toe draait het vlekkeloos. Weet eigenlijk ook niet meer wat het probleem was waar ik tegenaan liep met v2... 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 22 november 2022
plofkip schreef:

Gisterenavond de update gedaan en tot nu toe draait het vlekkeloos. Weet eigenlijk ook niet meer wat het probleem was waar ik tegenaan liep met v2... 

De eerste builds van firmware versie 2 waren best "buggy" en als ik me goed kan herinneren was er ook een probleem met de IGMP proxy server. Zelf ben ik bij v2.06 overgestapt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 23 november 2022

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 24 november 2022

Voor iedereen die net vol enthousiasme zijn eigen router heeft geconfigureerd en daarna een speedtest doet en de resultaten tegen vindt vallen, plaat ik deze post. 
Mijn snelheid viel tegen na verhoging van 200 mbit naar 1000 mbit. Op een andere forum post werd me toen geadviseerd om in plaats van de speedtest in de browser te gebruiken de Ookla speedtest te gebruiken. De verschillen blijken enorm te zijn. Alle online tests geven bij mij hetzelfde ongeveer aan, ook op de website van Ookla zelf. Maar de resultaten van Ookla in de app zijn wel goed, soms een negatieve uitschieter naar beneden (600 Mbit).

P.s. Weet iemand waarom deze verschillen zo groot zijn. Komt dat door de virusscanner wellicht?

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 24 november 2022

Hallo allemaal,

Ik probeer mijn Experia Box 12 te vervangen door mijn eigen wifi router dmv PPPoE instelling en Vlan 6. Op zich werkt het wel, maar mijn internetsnelheid is dan gecapped op 150-200Mbps down- en upload, terwijl ik een verbinding van 1000/1000 heb.
Wat slingshot aangeeft heb ik ook geprobeerd, maar dat geeft geen verbetering.
Ik heb een speedtest gedaan op 2 PC's en telefoon, maar ze geven allemaal hetzelfde aan.

Ik gebruik een Netgear Nighthawk R7000 en heb geen IPTV van KPN.
Met de standaard firmware van de R7000 kan ik alleen Vlan 6 op alle poorten instellen en niet specifiek op WAN. Ik weet niet of dit het probleem kan zijn of dat het ergens anders aan ligt?

Heeft iemand een idee?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 24 november 2022
Ramon T. schreef:

Met de standaard firmware van de R7000 kan ik alleen Vlan 6 op alle poorten instellen en niet specifiek op WAN. Ik weet niet of dit het probleem kan zijn of dat het ergens anders aan ligt?

Vlan 6 moet echt alleen op de WAN poort actief zijn.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 25 november 2022
wjb schreef:
Ramon T. schreef:

Vlan 6 moet echt alleen op de WAN poort actief zijn.

Bedankt voor je reactie!

Dan zou ik een custom firmware erop moeten zetten. Ik las ook dat zodra PPPoE enabled is op de R7000, dat dan Hardware Acceleration uitgaat en dit zorgt ook voor lagere snelheid. Ook hiervoor zou ik een custom firmware moeten hebben.
Ik zal daar eens een keer naar kijken.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 25 november 2022

Goedemiddag,

Momenteel heb ik KPN met IPTV werkend op mijn Unifi Dream Router (wetende van de beperkende snelheid tot ± 600mbps).

Nu zag ik hier in de begin post een aantal scripts voor de Edgerouter X om deze te configureren. Aangezien ik deze nog had liggen, geprobeerd of dit werkt en ja hoor! Met de Edgerouter haal ik ± 930mbps. 

Nu zat ik te denken, is het de moeite waard om mijn Dream router om te switchen voor de Edgerouter? Echter, gaat dat goed met mijn ecosysteem; Unifi switch en Unifi AP’s. Ik gebruik een raspberry pi voor Pi Hole maar zal deze dan mogelijk ook in moeten zetten als Unifi controller? Wat denken jullie? De moeite waard?

Bedankt weer! :D

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 25 november 2022

Met de KPN router experia box 10 haal ik download snelheden van 920 mbit (niet altijd maar wel regelmatig), maar met mijn EdgeRouter lite kom ik niet hoger dan rond de 500. 
Kan dit inderdaad aan de router liggen of zou deze ook gewoon 920 moeten halen? De upload gaat wel richting de 800. 
Ik wil liever mijn eigen router blijven gebruiken.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 25 november 2022
slingshot schreef:

..maar met mijn EdgeRouter lite kom ik niet hoger dan rond de 500. 
Kan dit inderdaad aan de router liggen of zou deze ook gewoon 920 moeten halen?

De EdgeRouter Lite zou, net als de EdgeRouter X en alle andere EdgeRouters best 940Mbps moeten kunnen halen.

Controleer of harware offloading aan staat en dpi (trafic analysis) uit.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 25 november 2022
vicking schreef:

Goedemiddag,

Momenteel heb ik KPN met IPTV werkend op mijn Unifi Dream Router (wetende van de beperkende snelheid tot ± 600mbps).

Nu zag ik hier in de begin post een aantal scripts voor de Edgerouter X om deze te configureren. Aangezien ik deze nog had liggen, geprobeerd of dit werkt en ja hoor! Met de Edgerouter haal ik ± 930mbps. 

Nu zat ik te denken, is het de moeite waard om mijn Dream router om te switchen voor de Edgerouter? Echter, gaat dat goed met mijn ecosysteem; Unifi switch en Unifi AP’s. Ik gebruik een raspberry pi voor Pi Hole maar zal deze dan mogelijk ook in moeten zetten als Unifi controller? Wat denken jullie? De moeite waard?

Bedankt weer! :D

Momenteel zit ik even door de configuratie heen te neuzen die gezet is na het uitvoeren van de scripts op mijn Edgerouter X. Het valt mij op dat er een DNS forwarding rule gezet is naar KPN dns voor thuis netwerk. Maar dat voor IPTV vlan deze DNS gezet wordt via DHCP. Kan ik deze forward gewoon weghalen aangezien ik mijn pihole ga gebruiken die mij uiteindelijk doorstuurt naar Google DNS, of moet er perse gebruik gemaakt worden van de KPN dns servers?

Reageer