Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 5 januari 2023
AppieSan schreef:

Iemand enig idee of dit vaker gebeurd dat het “opeens” niet meer werkt?

Jouw EdgeRouter moet uiteraard, net als mijn EdgeRouter, gewoon zijn werk blijven doen.

• Helper
  • 28 reacties
  • 5 januari 2023

Zal morgen eens de configuratie dumpen en met origineel vergelijken.

JasiorR
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 5 januari 2023
overall 0 

zo heb ik port forwarding  gemakt, 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 6 januari 2023

De WAN interface moet niet eth0 zijn maar pppoe0.

JasiorR
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 6 januari 2023
wjb schreef:

De WAN interface moet niet eth0 zijn maar pppoe0.

Dat was hem hehe ! Bedankt man .

Ik heb eigenlijk nog een vraag waarom mogen we de scripts uploaden naar router via de GUI ? (In readme staat dat we doormiddel WinSCP of telnet sessie moeten deze uitvoeren. Ik heb gister zo gedaan en de script lijkt goed geupload te zijn ☺️

Iig nogmaals bedankt Nat is nu open

Gr Filip

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 6 januari 2023
JasiorR schreef:

Ik heb eigenlijk nog een vraag waarom mogen we de scripts uploaden naar router via de GUI ? (In readme staat dat we doormiddel WinSCP of telnet sessie moeten deze uitvoeren. Ik heb gister zo gedaan en de script lijkt goed geupload te zijn ☺️

De configuratiescripts doen meer dan via de GUI gedaan kan worden. Het gaat hierbij om het inrichten van rfc3442-classless-static-routes.

TreporPRO
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 13 reacties
  • 7 januari 2023

Het is ons gelukt om het KPN Experia Box v12 met (Orbi) router IPv6 probleem op te lossen! Zowel via LAN als draadloos krijgen we op ieder verbonden apparaat een IPv6 adres door… Yessss check hier onze review en helemaal onderaan de review de oplossing:

https://digitailing.nl/digitest-netgear-orbi-quad-band-wifi-6e-mesh-systeem-review/

Laat hier of onder de review weten of het bij jullie ook gelukt is! 🤩

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 8 januari 2023

Ik heb gebruik gemaakt van de volgende confg:

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (link)

Ik wilde alleen dat de edgerouter-X zelf een ander IP-adres zou hebben (192.168.2.1 ipv 192.168.2.254).

In de config heb ik daarom alle vermeldingen van 192.168.2.254 gewijzigd naar 192.168.2.1. Het gevolg was dat ik, na het configureren van de config, vanaf het thuisnetwerk (switch0) geen verbinding naar internet kon maken. De Edgerouter zelf kon wel pingen naar het internet. 

Om te troubleshooten heb ik de firewallregels aangepast (lees: open gezet, en uiteraard daarna weer gesloten). Helaas bood dit geen oplossing. Ik vermoed daarom ergens een routing-issue, maar dat lijkt mij gek omdat ik de IP adressen van de router alleen heb aangepast, en geen complete range.

Ik heb daarop de settings van mijn lokale pc ook gecontroleerd maar ook hier was niet mis, het probleem deed zich ook op alle machines van mijn netwerk voor.

Iemand hier een idee wat hier de reden voor kan zijn geweest?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 9 januari 2023

Kan jij jouw config.boot hier eens in een spoiler element plaatsen?

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 9 januari 2023

Vraagje:

Op het forum van Tweak kwam ik het volgende topic tegen:

https://forum.tweak.nl/t/native-ipv6-met-edgerouter-er-4-er-6-er-12/1785

Hier werd aan de interface dmv een ipv6 generator nog een prefix toegevoegd.

Dit heb ik ook gedaan en heb nu een fd02 adres er bij gekregen, deze gebruik ik dus voor het zetten van mijn DNS naar mijn Pi.

Kan de default prefix met 2a02 nu dan weg? En zorgt het er op deze manier voor met fd02 dat het een meer statisch IP adres is?

De aanleiding was eigenlijk omdat ik ergens gelezen had dat de 2000 range vermeden moest worden ivm publiekelijk adres?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 9 januari 2023
vicking schreef:

Kan de default prefix met 2a02 nu dan weg? En zorgt het er op deze manier voor met fd02 dat het een meer statisch IP adres is?

De 2a02 prefix is de prefix waarmee je vanaf Internet via IPv6 bereikbaar bent.

Die moet je dus gewoon laten bestaan en al jouw apparaten zullen sowieso een 2a02 IPv6 adres moeten hebben om o.b.v. IPv6 met de buitenwereld te kunnen communiceren.

Dat "fd02" adres is voor alleen binnen het lokale netwerk beschikbaar en zorgt er inderdaad voor dat het IPv6 adres niet wijzigt in het geval dat de 2a02 prefix door KPN gewijzigd wordt. De kans dat dat gebeurt is echter zeer klein, het is immers de policy van KPN om het WAN IPv4 adres en IPv6 prefix niet te wijzigen zolang je niet van aansluiting wijzigt.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 9 januari 2023
wjb schreef:
vicking schreef:

De 2a02 prefix is de prefix waarmee je vanaf Internet via IPv6 bereikbaar bent.

Die moet je dus gewoon laten bestaan en al jouw apparaten zullen sowieso een 2a02 IPv6 adres moeten hebben om o.b.v. IPv6 met de buitenwereld te kunnen communiceren.

Dat "fd02" adres is voor alleen binnen het lokale netwerk beschikbaar en zorgt er inderdaad voor dat het IPv6 adres niet wijzigt in het geval dat de 2a02 prefix door KPN gewijzigd wordt. De kans dat dat gebeurt is echter zeer klein, het is immers de policy van KPN om het WAN IPv4 adres en IPv6 prefix niet te wijzigen zolang je niet van aansluiting wijzigt.

Top, bedankt voor je duidelijke uitleg!

Het kan dus geen kwaad om de fd02 prefix te laten bestaan aangezien apparaten nu meestal drie adressen krijgen (2a02 secure, temporary en fd02 secure)?

Stel ik wil nu een Port forward doen dan kan ik nu de fd02 als destination opgeven toch?

Hoe zit het eigenlijk met staticness van deze adressen per device? Stel ik reboot een device of is er een bepaalde lease die kan verlopen? Is het dan mogelijk opeens een ander adres te hebben?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 9 januari 2023
vicking schreef:

Stel ik wil nu een Port forward doen dan kan ik nu de fd02 als destination opgeven toch?

Bij IPv6 spreken we niet over port-forwarding maar over pinholing en daarbij gebruik je altijd de 2a02 adressen.

vicking schreef:

Hoe zit het eigenlijk met staticness van deze adressen per device? Stel ik reboot een device of is er een bepaalde lease die kan verlopen? Is het dan mogelijk opeens een ander adres te hebben?

Apparaten die o.b.v. slaac hun IPv6 adres verkrijgen zullen altijd hetzelfde IPv6 adres hebben immers deze is gebaseerd op de IPv6 prefix en het MAC adres van het apparaat. Voor het benaderen van een service op zo'n apparaat gebruik je dus dat IPv6 adres. Daarnaast krijgen veel apparaten tijdelijke IPv6 adressen om zo de traceerbaarheid van apparaten tegen te gaan (privacy). Deze IPv6 adressen worden alleen voor uitgaande communicatie gebruikt.

• Topper
  • 16 reacties
  • 9 januari 2023

Goedemiddag,

Ik heb gisteren mijn Edgerouter X werkend gekregen met de config: “Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Echter ervaar ik nu snelheden van 150/150 terwijl ik 1000/1000 hoor te hebben, waar kan dit aan liggen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 9 januari 2023

Het configuratiescript zet hardware offloading standaard aan dus zou ik ook een hogere snelheid verwachten. Wat is het CPU verbruik tijdens een speedtest?

• Topper
  • 16 reacties
  • 9 januari 2023
wjb schreef:

Het configuratiescript zet hardware offloading standaard aan dus zou ik ook een hogere snelheid verwachten. Wat is het CPU verbruik tijdens een speedtest?

De CPU bleef bij download onder de 10 procent en bij upload schoot hij naar 28 procent maar bleef onder de 30 procent.

RAM bleef rond 30 procent.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 9 januari 2023

Ik neem aan dat jij die speedtest doet vanaf een bekabeld aangesloten PC en met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft store en niet via de browser?

Staat IPv6 aan of uit?

Heb je de EdgeRouter na configuratie een keer opnieuw opgestart?

Geldt dat ook voor de computer waarmee je de meting doet?

• Topper
  • 16 reacties
  • 9 januari 2023
wjb schreef:

Ik neem aan dat jij die speedtest doet vanaf een bekabeld aangesloten PC en met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft store en niet via de browser?

Staat IPv6 aan of uit?

Heb je de EdgeRouter na configuratie een keer opnieuw opgestart?

Geldt dat ook voor de computer waarmee je de meting doet?

Dank voor je hulp, probleem gevonden. Mijn kabel die vanaf de edgerouter naar mijn switch gaat (mijn computer zit in de switch) die is opeens kapot gegaan waardoor hij nog maar 100mb aankan blijkbaar.. Ff nieuwe kabel leggen dus. 

(voor ik over ging naar de edgerouter deed hij het nog prima maar net getest met andere kabel en toen deed hij het wel)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 9 januari 2023

Het kan prima zijn dat die kabel een net te hoge weerstand heeft voor de EdgeRouter om nog 1000Mbps aan te kunnen. Zo heeft de V12 ook moeite met sommige netwerkkabels die op een V10 probleemloos werken.

• Topper
  • 16 reacties
  • 9 januari 2023
wjb schreef:

Het kan prima zijn dat die kabel een net te hoge weerstand heeft voor de EdgeRouter om nog 100pMbps aan te kunnen. Zo heeft de V12 ook moeite met sommige netwerkkabels die op een V10 probleemloos werken.

Aha, ik ga wat kabels proberen.

Kan ik wel een software update uitvoeren van de edgerouter x of verpest dat de werking?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 9 januari 2023
Jesper.jvn schreef:

Kan ik wel een software update uitvoeren van de edgerouter x of verpest dat de werking?

Uiteraard kan je gewoon software updates uitvoeren op jouw EdgeRouter.

Ook adviseer ik altijd om een backup van de configuratie te maken zodat je die altijd eenvoudig terug kunt zetten.

• Topper
  • 16 reacties
  • 10 januari 2023

Ben ik weer…

Ik heb de configuratie gebruikt zonder VLAN voor televisie, echter wil ik nu wel een VLAN voor televisie maar ik heb mijn hele configuratie al gemaakt en wil deze liever niet kwijt.. Oeps.

Kan iemand een screenshot sturen van de firewall regels die ik moet aanmaken voor de televisie vlan? (en evt andere benodigde instellingen?)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 10 januari 2023

Daar komen heel wat aanpassingen van de configuratie bij kijken en dat wordt echt te veel om dat hier per onderdeel te bespreken.

Het is waarschijnlijk het eenvoudigst om een backup te maken van jouw huidige configuratie, het configuratiescript voor IPTV op apart vlan te draaien en joiw wijizigen van de config.boot in de backup naar de nieuwe config.boot te kopiëren. 

• Topper
  • 16 reacties
  • 12 januari 2023

Nog een vraagje,

Ik heb problemen met de WiFi, ik kan bepaalde apps niet openen onderandere Rabobank, hij blijft dan oneindig laden…

Ik las iets over mss-clamp, wat moet ik hiermee?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 12 januari 2023
Jesper.jvn schreef:

Ik las iets over mss-clamp, wat moet ik hiermee?

Niets.

Reageer