Skip to main content

Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.

 

Wijzigingen in configuratie scripts voor EdgeRouters (22 juli 2022).

Edit (22 juli 2022): Wijziging van 21 juli 2022 teruggedraaid. De scripts voor te EdgeRouter X met vlan zijn bedoeld om op de corresponderende poort een switch aan te sluiten en niet een TV ontvanger. 

Edit (21 juli 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 niet als vid maar als pvid op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (12 maart 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (10 maart 2022): Scripts toegevoegd voor het gebruik van vlan 4 voor TV.

Edit (21 december 2021): Foutje in het script voor de EdgeRouter 4-SFP met TV ontvanger(s) op eth0 en eth1 hersteld

Edit (18 oktober 2021): Scripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 met TV ontvanger(s) op aparte poorten.

Edit (4 september 2021): Firewall inkomend toegevoegd op vlan 4 (IPTV). Overbodige global options op DHCP server verwijderd. Foutje in configuratie van IGMP proxy server in configuratiescripts voor EdgeRouters met SFP gecorrigeerd. 

Edit (3 augustus 2021): Het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 is hernoemd naar de EdgeRouter 4.

Configuratiescripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort gebruikt wordt als WAN poort.

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP zijn nu voor gebruik van de SFP poort als WAN poort. Als de SFP poort niet gebruikt wordt dan kan het configuratiescript voor de EdgeRouter X gebruikt worden.

Kleine optimalisaties doorgevoerd in configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV ontvangers op aparte poorten.

 

Edit (1 augustus 2021): Configuratiescripts voor Telfort verwijderd en configuratiescript voor EdgeRouter X met 2 TV ontvangers toegevoegd.

 

Edit (22 februari 2021): De config.boot in het configuratiescript voor de EdgeRouter X KPN met telefonie via Experia Box bleek voor de Telfort variant van de EdgeRouter Lite 3 te zijn.

 

Edit (20 februari 2021): De config.boot bleek te missen in het Telfort script voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via de Experia Box. Tevens bleek de verkeerde readme.txt opgenomen te zijn in de Telfort configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3. 

 

Edit (14 februari 2021): Kleine aanpassing zodat het plaatsen van de TV ontvangers op een eigen subnet iets eenvoudiger wordt.

 

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

 

Edit (14 januari 2021): Foutje gecorrigeerd in de configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV op eth1.

 

Edit (19 december 2020): KPN heeft op 14 december een nieuwe dienst geïntroduceerd zijnde een malwarefilter. Feitelijk is dit niets anders dan het gebruik van andere DNS servers.

De anti-malware DNS servers van KPN hebben de onderstaande IP adressen:

  • 195.121.97.202
  • 195.121.97.203
  • 2a02:a47f:ac::210
  • 2a02:a47f:ac::212

Wil je gebruik maken van deze dienst dan zal je de DNS servers moeten overnemen.

 

Edit (27 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box aangepast. 

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (7 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor onze Telfort broeders toegevoegd.

 

Edit (6 november 2020): Ik heb in de configuratiescripts de bootstrap voor de EdgeRouter aangepast zodat standaard geconfigureerd wordt dat de IGMP proxy server pas gestart wordt nadat het netwerk geactiveerd is. Hierdoor is een herstart van de IGMP proxy server na een reboot niet meer nodig. Bestaande EdgeRouter gebruikers kunnen het script EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 6 november 17:40) downloaden om de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (25 maart 2020): De vrije (modem)routerkeuze is vanaf vandaag een feit. 😀 Daarmee is het nu ook mogelijk een eigen router te gebruiken als je vaste telefonie bij KPN hebt ondergebracht.Als je een EdgeRouter gaat gebruiken met een eigen VoIP ATA voor telefonie dan kan je kiezen voor de configuratiescripts zonder telefonie. Zet hierbij wel de SIP functionaliteit uit op de EdgeRouter.

Edit (4 september 2019): Sinds 12 augustus is dit ook voor VDSL abonnees -zonder vaste telefoon abonnement van KPN- mogelijk nu in OS 7.13 van de Fritz!Box routers een configuratie wizard voor de KPN netwerken is opgenomen. Overigens is de Fritz!Box met OS 7.13 ook inzetbaar op glasvezelaansluitingen. Gebruik de Fritz!Box vergelijker om een voor jouw aansluiting geschikt model te selecteren. Laat je hierbij overigens niet misleiden door de filter "glasvezel". Het lijkt er dan op dat alleen de 5490 geschikt zou zijn maar dat is niet zo. Elke Fritz!Box met een WAN poort kan op de NTU aangesloten worden. Let er ook goed op dat OS 7.13 of nieuwer beschikbaar is op die Fritz!Box.


Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.

LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken. Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden maar het is wel cruciaal dat je bij de aanschaf van een router goed kijkt of deze geschikt is voor routed IPTV van KPN.

Bron.

Onderaan dit topic staat een lijst met routers die tot op heden succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen zijn.

 

KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.

Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter 4 ingezet om de Experia Box te vervangen. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.

Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter 4 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6 en dat het IPTV op vlan 4 operationeel is.

Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.

Configuratie scripts (downloads)

Let op: De onderstaande scripts zetten de login en wachtwoord op de standaard die Ubiquiti zelf ook gebruikt (ubnt). Men doet er zeer verstandig deze na de configuratie te wijzigen.

 

EdgeRouter 4

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter 4 zijn ook geschikt voor de EdgeRouter Lite 3 en EdgeRouter 6P. De SFP poort alsmede eth3 en hoger worden in deze scripts niet geconfigureerd, dat kan dan eventueel achteraf handmatig gedaan worden.

 

EdgeRouter 4 - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).

 

De SFP poort zal voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

EdgeRouter X
Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth2 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan de onderstaande scripts.

Met telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X werken ook voor de EdgeRouter 10X, 12 en 12P waarbij eth3 en hoger achteraf handmatig geconfigureerd moeten worden.

 

EdgeRouter X - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth0 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

De SFP poort zal dan dus voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.

Heb je vaste telefonie van KPN en laat je die via een eigen VoIP ATA lopen, kies dan voor een configuratiescript "zonder telefonie via Experia Box".

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Zorg er dan tevens voor dat de SIP module op de EdgeRouter gedisabled is.

 

De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> ipv6.
Druk daartoe op het plusteken naast disable en vervolgens op Preview en Apply.

5072ea1a-b210-40bf-9353-e00794843939.png

Let op: Het uit (of aan) zetten van IPv6 vereist wel dat de EdgeRouter gereboot wordt.

 

Heb je services draaien die je vanaf Internet moet kunnen benaderen, configureer dan de port-forwarding als onderstaand...

...en voeg daarna de benodigde poorten toe met de verwijzing naar het LAN IP adres van het apparaat dat die service levert.

In het onderstaande voorbeeld forward ik OpenVPN naar mijn Synology NAS.


Ubiquiti UniFi Security Gateway: Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

 

UniFi Dream Machine (Pro), Unifi Gateway Lite/Max en Unfi Cloud Gateway Ultra/Max: Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

 

OPNsense & pfSense: Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326


DrayTek Vigor: Zie dit bericht.
De DrayTek Vigor brengt het gebruik van een eigen router binnen bereik van de VDSL abonnee en dat is een zeer grote stap voorwaarts, waarvoor dank aan @Pipo10.

 

Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560: Zie dit topic

 

TP-Link ER605 v2.0: Zie dit topic.

 

Ik heb mijn EdgeRouter 4 voorzien van een Let's Encrypt SSL certificaat waardoor ik een https verbinding kan opzetten en de uitwisseling van informatie dus encrypted is.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt en een taak in de task-scheduler geplaatst die om de 14 dagen opgestart wordt om het SSL certificaat te vernieuwen mocht dit nodig zijn.

 

Je hebt wel een url nodig die naar jouw publieke IP adres wijst.

 

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

  • EdgeRouter (verschillende typen)
  • UniFi Dream Machine (Pro) / Unifi Dream Router
  • Unifi Gateway Lite
  • FRITZ!Box voorzien van FRITZ!OS 7.13 of hoger
  • Draytek Vigor 2760n, 2865 en 3910 en vast en zeker ook andere (nieuwere) modellen
  • Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560
  • TP-Link AX10 hardware versie 1.0. Andere modellen uit de AX serie zouden ook geschikt moeten zijn maar helaas worden er veel problemen gemeld. 
  • TP-Link ER605 v2.0
  • Routers/PC's op basis van RouterOS van Mikrotik
  • Routers/PC's op basis van OPNsense of pfSense

Lijst met modems die op een KPN aansluiting gebruikt kunnen worden.

  • Draytek Vigor 130 of 165/167 in full-bridge-mode. Let op: De Vigor 130 en 165/167 ondersteunen (nog) geen bonding. De Vigor 165 en 167 ondersteunen wel VPlus.
  • Zyxel VMG4005-B50A. Dit modem ondersteunt zowel bonding als VPlus.
  • ZTE H186 DSL NT. Ook dit modem ondersteunt zowel bonding als Vplus.

Ik hoop dat deze lijst steeds langer zal gaan worden, maar staat jouw (modem)router er niet tussen Google dan eerst of er al iemand is die dat apparaat succesvol in gebruik genomen heeft.

Is die TP-Link Deco M5 als router of als accesspoint ingesteld?


Is die TP-Link Deco M5 als router of als accesspoint ingesteld?

Als access point.


Is die TP-Link Deco M5 als router of als accesspoint ingesteld?

Als access point.

Dus de apparaten die met de Deco's verbonden zijn hebben een IPv4 adres uit het subnet van de EdgeRouter?


Is die TP-Link Deco M5 als router of als accesspoint ingesteld?

Als access point.

Dus de apparaten die met de Deco's verbonden zijn hebben een IPv4 adres uit het subnet van de EdgeRouter?

Klopt


Is die TP-Link Deco M5 als router of als accesspoint ingesteld?

Als access point.

Dus de apparaten die met de Deco's verbonden zijn hebben een IPv4 adres uit het subnet van de EdgeRouter?

Klopt

Dan zou ik verwachten dat die apparaten ook gewoon een IPv6 adres zouden krijgen.

Wat je nog kunt controleren is of op die Deco's onbekende IGMP multicasts wellicht geblokkeerd worden.


Hallo iedereen,

ik hoop dat iemand mij kan verder helpen. Sinds enkele dagen, kan ik geen andere zenders meer met IPTV (Arris VIP2952 STBs) bekijken behalve NPO 1,2 en 3 (zwart beeld, geen geluid). De STBs starten prima op en ik heb ook meerde keren de software opnieuw gedownload maar - no cigar.

Ik gebruik al 3+ jaren een EdgeRouter4 en een Zyxel GS1900-24E switch (ICMP-snooping staat aan) met wjb’s configuratie (WAN op eth0 en LAN op eth1) zonder de Experia box. IGMP-proxy restart gedaan maar dit hielp ook niet.

Dit is de eerste keer dat ik problemen met de IPTV heb… Ik had vandaag ook met de klantenservice gesproken en de experia box getest. Daarmee werkten weer alle zenders... 

 

Heeft iemand een idee wat mijn probleem kan zijn?

 

Groeten,

Tom


Ik ervaar zelf geen problemen en ik zie ook niet een oorzaak die in de EdgeRouter zou kunnen zitten.

 

Werken de STB's nu ook weer goed achter jouw EdgeRouter 4?

Zo nee, wat als je de STB’s helemaal uit zet, de EdgeRouter herstart en vervolgens de STB's weer aan zet? Werkt alles dan weer naar behoren?


Ik ervaar zelf geen problemen en ik zie ook niet een oorzaak die in de EdgeRouter zou kunnen zitten.

 

Werken de STB's nu ook weer goed achter jouw EdgeRouter 4?

Zo nee, wat als je de STB’s helemaal uit zet, de EdgeRouter herstart en vervolgens de STB's weer aan zet? Werkt alles dan weer naar behoren?

Helaas heb ik nog steeds alleen maar een zwart beeld. Heel raar dit… Ik heb nu ook gewoon de STB direct in de eth1 poort van de ER4 gestopt en alles herstart (dus zonder de switch), maar het blijft het zelfde, alleen de NPOs werken nog…

Weet jij misschien wat er in detail de redenen kunnen zijn? Kan je de NPOs bekijken maar niks anders als b.v. multicast niet meer werkt? 

 

Edit: ik kan trouwens ook geen opnames meer bekijken… ik zie ook alleen maar een zwart beeld...


Weet jij misschien wat er in detail de redenen kunnen zijn? Kan je de NPOs bekijken maar niks anders als b.v. multicast niet meer werkt? 

Multicast werkt of voor alle zenders of voor geen enkele zender. Er wordt ook niets ingesteld op de EdgeRouter 4 dat dit fenomeen zou kunnen verklaren. Ik zie dan ook zo geen mogelijke oorzaak in de configuratie van de EdgeRouter.


Weet jij misschien wat er in detail de redenen kunnen zijn? Kan je de NPOs bekijken maar niks anders als b.v. multicast niet meer werkt? 

Multicast werkt of voor alle zenders of voor geen enkele zender. Er wordt ook niets ingesteld op de EdgeRouter 4 dat dit fenomeen zou kunnen verklaren. Ik zie dan ook zo geen mogelijke oorzaak in de configuratie van de EdgeRouter.

Bedankt voor je snelle reaktie. Ik heb het probleem gevonden. Ik had in de DHCP-server configuratie DNS server IPs staan (heb met Pihole geklooid…). Heb deze verwijderd en nu werken de STBs weer normaal 😓

Dus als iemand alleen de NPOs kan zien, check je DNS server instellingen!


Beste

Ik heb een vraag, en wellicht zou iemand mij hiermee kunnen helpen.

Ik volg al enige tijd deze topic.
En heb een tijdje geleden een Edgerouter 4 gekocht met een SFP module.

Heb het script gedownload dat hier te downloaden is.

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Mijn opzet dat ik gebruik is als volgt:
NTU > Edgerouter input op eth3

Tevens heb ik 1 IPTV van kpn rechstreeks op de edgerouter aan gesloten.
Dit werkt een aantal minuten en dan loopt ie vast.

Ik heb zelf een enkele vlan bij gemaakt om mijn netwerk op te splitsen.
Van mijn edgerouter ga ik na een HP procurve 1810g-8 deze is aangesloten op eht2
omdat hier ook de vlan van iptv inzit gaat deze na de router mijn andere vlans gaan ook via eth2.

Ik heb ook het kpn kastje aan mijn switch gehad ook hier loopt ie dan uiteindelijk vast.

Vanuit deze switch ga ik naar een HP procurve 1810g-24 switch vanuit hier ga ik na de slaapkamer voor mijn 2e kpn kastje. ook deze werkt maar loopt ook vast.

Mijn internet verbinding werkt wel gewoon het loopt steeds spaak op het IPTV.
Nu heb ik aardig het forum door gelezen maar verlies mezelf in de tekst waardoor ik erop vast loop.
Het zal uiteindelijk zo zijn dat ik het mezelf moeilijk maak, maar kom er gewoon niet uit.

Uiteindelijk is het geen wat ik wil bereiken met mijn edgerouter het volgende:

Ik heb nordVPN die ik via de router wil laten lopen en 2 nas servers die ik van buitenhuis wil kunnen benaderen.

Ik heb de topic redelijk doorgelezen maar verlies mijzelf in de tekst waardoor ik het niet voor elkaar krijg. wellicht is het iets kleins maar het lukt me gewoon niet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Danny 

 


@Disco_Danny85, Laten we eerste eens kijken naar de problemen t.a.v. televisie.

Staat op die switch IGMP snooping aan op vlan 4?

Kan je eens screenshots plaatsen van de 802.1q vlan instellingen op die switch.


@Disco_Danny85, Laten we eerste eens kijken naar de problemen t.a.v. televisie.

Staat op die switch IGMP snooping aan op vlan 4?

Kan je eens screenshots plaatsen van de 802.1q vlan instellingen op die switch.

@wjb, 

Ik heb de switch aangesloten gehad, en gekeken naar IGMP snooping.

Maar deze functie zit niet op een HP procurve 1810g-8 en de 1810g-24.

Dus ben naar 2 switches aan het kijken die deze functie wel ondersteunen.

Daarbij heb ik dan de TP-Link TL-SG1016DE op het oog deze ondersteunt wel IGMP snooping.

Of wat raden jullie aan qua switch.

 

Groet Danny 

 

 


Kan je de TV ontvangers ook rechtstreeks op de EdgeRouter 4 aansluiten?


@wjb 

Ik heb even een druk weekend gehad maar heb nu de tijd om er naar te kijken.

Hieronder heb ik wat screenshots.

Echter werkt de IPTV ook niet als ik hem op poort eth2 rechtstreeks aansluit, ik krijg dan nog steeds de stb melding.

 


Disco_Danny85 schreef:

Echter werkt de IPTV ook niet als ik hem op poort eth2 rechtstreeks aansluit, ik krijg dan nog steeds de stb melding.

Het is logisch dat dat niet werkt immers de TV ontvanger is dan op eth2 aangesloten en niet op eth2.4.

Mijn vraag was of dat überhaupt mogelijk zou zijn want er staat ook een ander script in het openingsbericht van dit topic waarbij de TV ontvanger(s) op eth1 (en eth0) aangesloten kunnen worden. Daardoor hoef je dan niet meer te kijken naar de switch, die hoeft dan immers geen IGMP snooping meer te ondersteunen.


Ik heb de mogelijkheid om 1 IPTV box rechtstreeks aan te sluiten op de router. 

Voor de andere loopt er een UTP kabel naar een kast waar ook mijn NAS station bevind een een accespoint. 

Vanuit daar ga ik weer bekabelt verder naar de slaapkamer en de werkkamer.

 


Hoeveel netwerkkabels vertrekken er vanuit jouw meterkast waar (neem ik aan) jouw EdgeRouter 4 staat?

Wat voor een switch staat in die kast waar jouw NAS en accesspoint staan en je bekabeld verder gaat naar slaapkamer en werkkamer?


Mijn glasvezel komt in de woonkamer binnen, vrijwel direct bij de TV, daar staat dan ook mijn router.

Daarom heb ik ook de mogelijkheid om KPN tv in de woonkamer rechtstreeks aan te sluiten.

Vanuit de woonkamer gaat er 1 utp naar de kids voor de playstation, en 1 utp gaat naar de kast waar ik een HP procurve 1810g-24 switch heb staan deze heb ik ook in de woonkamer staan omdat ik zoveel mogelijk wat kan graag via een kabel heb lopen dan via de WIFI.

 

Dus wat ik voor ogen had is de switches via een trunk met elkaar te verbinden, en dan via Vlans het netwerk splitsen naar wat waar nodig is.


En Hoeveel kabels lopen er dan vanuit die HP procure 1810g-24 naar andere apparaten?

Zijn dat er minder dan 7 of meer dan 7 en als meer, hoeveel zijn het er dan?


Ik heb het even over een andere boeg gegooid, ik heb een nieuw script op de edgerouter gezet zo dat ik 1 IPTV rechtstreeks aansluit. Dat werkt nu ook.

Maar nu wil ik als nog eth2 gebruiken voor de rest, en heb een Vlan4 aangemaakt voor De andere tv ontvanger.

 

Maar terug komend op jouw vraag:

ik heb 6 utp aansluitingen in de woonkamer in gebruik en 6 op de andere swtich.

totaal 12 aansluitingen verdeeld over 2 switches.

 

switch 1 WK 

1 TV

2 media player

3 Wifi router ( bridge mode) nu nog in gebruik enkel voor 2.4ghz smart lampen en als wifi voor telefoon enz.

4 Playstation

5 DVD speler maar nooit echt in gebruik

6 Link naar 2e switch

 

Switch 2

1 Utp slaapkamer tbv kpn

2 NAS 1.1

3 NAS 1.2

4 NAS 2

5 UTP werkkamer

6 Accespoint 

 

 

 


En waar staat die andere switch?

Persoonlijk zou ik die switches vervangen door twee Netgear GS108Ev3's.


1 staat bij de edgerouter en de andere in de kast.

Maar thanks voor de tip want was al aan het kijken voor andere switches omdat de HP switches geen IPMG snooping ondersteunen.

 

Het zijn geen verkeerde switches want gebruik ze nog wel in het werkveld en daar doen ze wat ze moeten doen dus komen er daar weer 2 bij.

Maar uiteindelijk kom ik er wel, ik probeer mezelf dan ook te verdiepen in met wat ik bezig ben, maar soms verlies ik mezelf in alle info, en heb dan een bepaalt beeld voor me hoe ik het zou willen zien en dan lukt het me niet en vaak is dat dan te verwijten dat ik het mezelf gewoon te moeilijk maak, of het te goed wil doen dan waar het voor gebruikt wordt.

 

Dus als ik Netgear GS108Ev3's. switches ertussen zet en deze instel met IGMP snooping via de Vlans dan zou dat stukje moeten werken met het script dat ik nu gebruik?

Ik heb het script nu dat ik 1 IPTV rechtstreeks op de edgerouter heb aangesloten.

 

Maar nogmaals dank dat je de tijd en de moeite neemt om mij te helpen en hier verder wegwijs in te brengen.

 

 


Dus als ik Netgear GS108Ev3's. switches ertussen zet en deze instel met IGMP snooping via de Vlans dan zou dat stukje moeten werken met het script dat ik nu gebruik?

Ik heb zelf mijn TV ontvangers ook in een apart vlan en ik gebruik in de meterkast twee Netgear GS108Ev3 switches in de kamers met meerdere aan te sluiten apparaten Netgear GS105Ev2 switches.

Werkt vlekkeloos.


Oke, ik ga 2 Netgear GS108Ev3's. bestellen omdat stukje af te kunnen ronden.

 

Maar mijn volgende vraag is, ik maak gebruik van NordVPN nu wil ik dat deze rechtstreeks via mijn router werkt, enkel ligt dat stukje buiten mijn kennis, ik kan het helemaal uitzoeken via het net, wellicht kan jij het mij in een aantal stappen vertellen.


Reageer