Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

• September 8, 2018
  • 8969 reacties
  • 640969 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8969 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Heeft iemand twee oude vip2952 v2 met een ucg ultra?

Ik heb nu van alles al geprobeerd en ook op tweakers hebben mensen mee gedacht maar niks lijkt voor lang te werken.

Ben dus benieuwd of mensen met een ucg ultra (max/fiber) dit werkend hebben met TWEE VIP2952V2 decoders.

Wat heb je al geprobeerd. Heb je igmp proxy ingesteld. Of heb je het script geinstalleerd 

Fabian script. Igmp proxy ipv imp proxy en de config file aangepast zodat het matchte met een persoon die dezelfde setup heeft op de versie van Arris ontvangers na (hij had nieuwere)

Heb je igmp op wan uitgezet. Voordat je het script gedraaid hebt. Alles wordt namelijk op de achtergrond geconfigureerd en is niet zichtbaar in de portal 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 17, 2025

Heeft iemand de wjb (RIP) scriot uit de OP nog ergens staan? En dan met name “edgerouter-x-kpn-zonder-volp-met-vlan4-voor-tv.zip”? De link op de vorige pagina is helaas dood.

Kijk in jouw privé bericht.

Thanks, het was de 12/03/22 versie de je me stuurde en daar kreeg ik de TV niet aan de praat. Had een brainwave en vond mijn oude script terug op de ER-X zelf. Deze opnieuw gedraait en dat werkte prima. Beetje onduidelijke welke versie dit was maar denk de 21/12/21.

EdgeRouter-X-KPN-dd211221.zip

Mocht iemand de final 22/07/22 versie nog hebben, dan hoor ik het graag.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 20, 2025

Heeft iemand twee oude vip2952 v2 met een ucg ultra?

Ik heb nu van alles al geprobeerd en ook op tweakers hebben mensen mee gedacht maar niks lijkt voor lang te werken.

Ben dus benieuwd of mensen met een ucg ultra (max/fiber) dit werkend hebben met TWEE VIP2952V2 decoders.

Wat heb je al geprobeerd. Heb je igmp proxy ingesteld. Of heb je het script geinstalleerd 

Fabian script. Igmp proxy ipv imp proxy en de config file aangepast zodat het matchte met een persoon die dezelfde setup heeft op de versie van Arris ontvangers na (hij had nieuwere)

Heb je igmp op wan uitgezet. Voordat je het script gedraaid hebt. Alles wordt namelijk op de achtergrond geconfigureerd en is niet zichtbaar in de portal 

Alles geprobeerd maar iets bleef fout gaan. 
was er wel klaar mee. Ik heb nu twee google tv streamers dus ik heb nu en in de toekomst alleen nog maar een inet verbinding nodig aangezien ik ook geen modem meer van een provider gebruik/nodig heb. 
dus switchen tussen providers word ook gemakkelijker en dus goedkoper als je elk jaar wisselt. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 14, 2025

Morgen!

In de officiële documentatie voor het instellen van je eigen modem lees ik dat je het beste IPTV voorrang kan geven door 802.1p in te stellen met waarde 5. 

Naar mijn weten stel je dit enkel in op een vlan. Betekent dit dan dat je dit instelt op de vlan aan de WAN kant? Zo niet, is dit enkel van toepassing wanneer je dus een apart vlan opzet voor je iptv apparatuur, of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt!

• September 14, 2025

In de officiële documentatie voor het instellen van je eigen modem lees ik dat je het beste IPTV voorrang kan geven door 802.1p in te stellen met waarde 5. 

Naar mijn weten stel je dit enkel in op een vlan.

Dit is QoS. Dus geen vlan instelling.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 14, 2025

Naar mijn weten stel je dit enkel in op een vlan.

Dit is QoS. Dus geen vlan instelling.

Bedankt, maar ik wil niet gelijk de discussie plat slaan met dit antwoord;

802.1p is een Quality of Service (QoS)-standaard die verkeer prioriteit geeft in Ethernet-netwerken door een 3-bits Priority Code Point (PCP) veld in de 802.1Q VLAN-header te gebruiken

Dus ja, het is QoS, maar heeft wel degelijk betrekking op het VLAN. Ik weet dat dit te realiseren is door egress in te stellen om er zo voor te zorgen dat alle data door een enkel lijntje naar je switch voorrang krijgt met een bepaalde vlan header. Echter is de vraag dus, geldt dit ook voor het inkomende verkeer dat in principe via vlan 6 of 4 binnenkomt. Mijn vraag blijft dus bestaan.

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 14, 2025

Even ter verduidelijking, dat veld in de .1q header is voor het frame niet hele vlan.

het is de qos markering van het frame binnen dit vlan. (En gaat voor kpn over uitgaand naar hun, dus op de vlan .6)

upstream (inkomend) heeft kpn de cos al op orde daar hoef je niets mee te doen. Wel kun je je uitgaande verkeer markeren zodat deze in de juiste queue komt. 
dit “kan” kandig zijn bij grote uploads dat kpn het verkeer in juiste queue zet dat je iptv/voip voor blijft. (Op vlan .6 dus, want .4 uitgaand heeft al juiste cos door kpn)

voor de meeste zal dit allemaal wel meevallen en is het nice-to-have.

Ik heb het wel inbegrepen in mijn qos policy maar ook meer vanwege perfectie als echt nodig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 14, 2025

@vicking De prioriteit geef voorrang, hoe hoger hoe beter. Dus als je normale internet (VLAN=4) prioriteit 1 heeft, heeft andere VLANs met hogere prioriteit voorrang, maakt niet uit welke. In thuisnetwerk kan je ook met VLANs kritische toepassing van normale verkeer scheiden.

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 14, 2025

Even ter correctie: prioriteit (802.1p/PCP) zit per frame in de 802.1Q-tag, niet vast op een heel VLAN.

KPN gebruikt:

• VLAN 4 → IPTV (multicast), hier zet KPN zelf al PCP=5.
  • VLAN 6 → Internet, hier kun je zelf uitgaand verkeer markeren (bijv. IPTV/VoIP → PCP=5) zodat dit bij volle uplink voorrang krijgt.

Het gaat dus niet om “VLAN=4 voor internet”, maar om VLAN 6.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 14, 2025

Even ter verduidelijking, dat veld in de .1q header is voor het frame niet hele vlan.

het is de qos markering van het frame binnen dit vlan. (En gaat voor kpn over uitgaand naar hun, dus op de vlan .6)

upstream (inkomend) heeft kpn de cos al op orde daar hoef je niets mee te doen. Wel kun je je uitgaande verkeer markeren zodat deze in de juiste queue komt. 
dit “kan” kandig zijn bij grote uploads dat kpn het verkeer in juiste queue zet dat je iptv/voip voor blijft. (Op vlan .6 dus, want .4 uitgaand heeft al juiste cos door kpn)

voor de meeste zal dit allemaal wel meevallen en is het nice-to-have.

Ik heb het wel inbegrepen in mijn qos policy maar ook meer vanwege perfectie als echt nodig.

Ik zou het daarom ook als Nice to have wel willen toepassen, gewoon voor het geval dat.

hoe kan ik dit realiseren? Ik neem aan dat ik dit alleen kan doen door een VLAN te maken aan mijn lan zijde voor mijn iptv apparatuur?

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 14, 2025

Ikzelf werk vrijwel uitsluitend met Cisco dus ik ga even vanuit dat opzicht uitleggen.

Het gaat om het toewijzen van de QOS op je WAN VLAN, in dit geval de .1Q, en daar de VLAN6 welke is voor je internet.

Om nog even haarzuiver te zijn, je KPN IPTV loopt via .1q 4 en KPN heeft die al getagt.

Wat we nu configureren is je overige IPTV, VoIP of ander priority traffic wat over je internet vlan naar buiten gaat. Dus meer expliciet (VoIP bij gaming etc).

We hangen de QoS dus op je .1q WAN, intern doet er niet toe. Je wilt de TAG naar KPN sturen zodat hun daar de afhandeling doen. Jouw QoS instelling inspecteerd het verkeer en hangt er de correcte tag aan, dit kan je op meerdere manieren oppakken. Bij simpele routers kan het zo zijn dat deze alleen een heel VLAN als priority kunnen zien, maar dat hoeft niet zo. Bij mij Cisco 1121 kan ik gewoon het soort verkeer markeren.

Ik hoop dat dit een beetje logisch klinkt, ik heb het zoi eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.

Hierbij de config (wel cisco, EN ik heb ook de shaping en overige uitgaande Qos erbij staan).

interface GigabitEthernet0/0/0.6
description WAN-KPN-INTERNET
service-policy output PM-QOS-UPLINK-WAN-PARENT
!

policy-map PM-QOS-UPLINK-WAN-PARENT
class class-default
shape average percent 95
service-policy PM-QOS-UPLINK-WAN-CHILD
!

policy-map PM-QOS-UPLINK-WAN-CHILD
class CM-NETCTRL
bandwidth 20000
set dscp cs6
set cos 6
class CM-VOIP
priority 50000
set dscp ef
set cos 5
class CM-GAMING
bandwidth 100000
set dscp af41
set cos 4
class CM-IPTV
bandwidth 50000
set dscp af31
set cos 5
class CM-CCTV
bandwidth 300000
set dscp af21
set cos 2
class class-default
fair-queue
set cos 1
!

Wat betreft de tagging zijn de “set cos ” regels

Hoop dat dit je verder helpt!

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 14, 2025

Ikzelf werk vrijwel uitsluitend met Cisco dus ik ga even vanuit dat opzicht uitleggen.

Het gaat om het toewijzen van de QOS op je WAN VLAN, in dit geval de .1Q, en daar de VLAN6 welke is voor je internet.

Om nog even haarzuiver te zijn, je KPN IPTV loopt via .1q 4 en KPN heeft die al getagt.

Wat we nu configureren is je overige IPTV, VoIP of ander priority traffic wat over je internet vlan naar buiten gaat. Dus meer expliciet (VoIP bij gaming etc).

We hangen de QoS dus op je .1q WAN, intern doet er niet toe. Je wilt de TAG naar KPN sturen zodat hun daar de afhandeling doen. Jouw QoS instelling inspecteerd het verkeer en hangt er de correcte tag aan, dit kan je op meerdere manieren oppakken. Bij simpele routers kan het zo zijn dat deze alleen een heel VLAN als priority kunnen zien, maar dat hoeft niet zo. Bij mij Cisco 1121 kan ik gewoon het soort verkeer markeren.

Ik hoop dat dit een beetje logisch klinkt, ik heb het zoi eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.

Hierbij de config (wel cisco, EN ik heb ook de shaping en overige uitgaande Qos erbij staan).

interface GigabitEthernet0/0/0.6
description WAN-KPN-INTERNET
service-policy output PM-QOS-UPLINK-WAN-PARENT
!

policy-map PM-QOS-UPLINK-WAN-PARENT
class class-default
shape average percent 95
service-policy PM-QOS-UPLINK-WAN-CHILD
!

policy-map PM-QOS-UPLINK-WAN-CHILD
class CM-NETCTRL
bandwidth 20000
set dscp cs6
set cos 6
class CM-VOIP
priority 50000
set dscp ef
set cos 5
class CM-GAMING
bandwidth 100000
set dscp af41
set cos 4
class CM-IPTV
bandwidth 50000
set dscp af31
set cos 5
class CM-CCTV
bandwidth 300000
set dscp af21
set cos 2
class class-default
fair-queue
set cos 1
!

Wat betreft de tagging zijn de “set cos ” regels

Hoop dat dit je verder helpt!

Bedankt!

Ik gebruik zelf openwrt dus moet even kijken hoe ik dit kan vertalen maar dit is wel even een hele andere kijk op het verhaal dan ik had.

Het gaat dus om het verkeer naar buiten?

Ik dacht, maar dat zal mijn tekortkoming op dit vlak zijn, dat het puur was voor het inkomende verkeer. Dus om het inkomende IPTV verkeer de hoogste prioriteit te geven om te voorkomen dat als je bijvoorbeeld aan het downloaden ben, je alle bandbreedte gebruikt waardoor er nauwelijks iets over blijft voor de TV en zo de kwaliteit afneemt :)

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 14, 2025

Nee, het inkomende verkeer (van KPN naar jou) is al goed geregeld. IPTV komt over een apart VLAN (4) en krijgt daar al de juiste prioriteit. Je router kan de volgorde van inkomend verkeer niet beïnvloeden; dat doet KPN aan hun kant.

Het enige wat jij kunt doen is uitgaand verkeer (VLAN 6) markeren. Dat helpt alleen als je eigen uplink vol zit. Stel: je bent grote bestanden aan het uploaden naar de cloud, en tegelijk voer je een VoIP-gesprek of speel je een online game. Zonder prioriteit kunnen die spraak- of gamepakketten vertraging oplopen of zelfs wegvallen → je hoort haperingen in het gesprek of je game gaat laggen. Met QoS krijgen die pakketten voorrang en blijft het soepel werken.

Voor normaal gebruik merk je daar weinig van; het is dus vooral een “nice-to-have”.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 14, 2025

Ah bedankt, nu je het zo uitlegt is het inderdaad in zoverre nice to have dat het bij mij niet van toepassing gaat zijn. Helder antwoord!

Klopt het dan wel, dat het script voor de Edgerouter met iptv op een apart VLAN wel zoiets doet maar puur omdat je je eigen netwerk opknipt in meerdere VLAN’s en dan wel de situatie kan krijgen dat je mbv een Speedtest of download het netwerk te zwaar belast waardoor er niks meer over blijft voor IPTV?

Ik weet namelijk uit het verleden, toen ik nog een Edgerouter had en mijn netwerk ingericht had met een apart IPTV VLAN dat ik haperend beeld kreeg als ik geen Egress QoS gebruikte op het interne IPTV VLAN

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 14, 2025

Ja, dat klopt — en dat scenario is nét even anders dan de KPN-kant:

• KPN naar jou (WAN): IPTV komt over VLAN 4 en KPN geeft het al voorrang. Daar kun jij niets aan verpesten; dat is upstream geregeld.

• Binnen je eigen LAN: als jij IPTV apart in een eigen VLAN hebt gezet, dan is het jouw switch/router die de multicast/unicast streams moet verdelen. Als je daar géén QoS of egress-shaping toepast en tegelijk een andere poort/host de lijn vol trekt (bijv. speedtest), dan kan je interne switch/router de IPTV-frames niet op tijd doorsturen → resultaat: haperend beeld.

Dus: op een Edgerouter of andere setup waar je zelf een apart IPTV-VLAN hebt ingericht, moet je ook intern QoS/egress-queueing toepassen. Niet omdat KPN het fout doet, maar omdat je eigen apparatuur de bottleneck wordt.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 14, 2025

Top, bedankt voor je heldere verhaal en uitleg!

Als ik er voor kies om op mijn eigen apparatuur IPTV ook beschikbaar te maken op iedere poort (dus zoals de box12) heb ik dit probleem dan ook niet?

Ik zit namelijk een beetje te kijken naar wat nou het nut is van het scheiden van IPTV van de rest van mijn interne netwerk, behalve dan wellicht een stukje overzicht en “veiligheid” dat apparaten niet met elkaar kunnen communiceren?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

Heb het nu zo geconfigureerd dat mijn IPTV ook gewoon in dezelfde range zit als mijn normale apparaten, en dus op iedere willekeurige poort aangesloten kan worden. Alles lijkt goed te werken!

Ben nog steeds wel benieuwd wat een goede reden zou zijn om het kastje van de rest van het netwerk te scheiden middels een VLAN? :)

JanD
Superuser
  • September 15, 2025

Beste ​@vicking 

Ben nog steeds wel benieuwd wat een goede reden zou zijn om het kastje van de rest van het netwerk te scheiden middels een VLAN? :)

Iedere dienst bij KPN heeft zijn eigen VLAN, internet, vaste telefonie en tv.

Waarom weet ik niet, zal wel een technisch iets zijn waarom dat noodzakelijk is.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

Beste ​@vicking 

Iedere dienst bij KPN heeft zijn eigen VLAN, internet, vaste telefonie en tv.

Waarom weet ik niet, zal wel een technisch iets zijn waarom dat noodzakelijk is.

Ik bedoel meer aan de kant van mijn lokale netwerk.

Veel voorbeelden voor bijvoorbeeld OpnSense/PFSense zie je dat er ook een optie is om een apart VLAN voor iptv in te richten.

Op dit moment heb ik daar juist niet voor gekozen en ben erg benieuwd wat het voordeel kan zijn om het juist WEL te doen. :)

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 16, 2025

“Iedere dienst bij KPN heeft zijn eigen VLAN”
Dat klopt. Dit is voor segmentatie en QoS: ieder VLAN is een apart broadcast-domein en maakt het eenvoudiger om diensten gescheiden te houden.

“Apart VLAN in je eigen netwerk voor IPTV?”
Dat kán nuttig zijn, vooral:

• Voor security en QoS, zodat IPTV-verkeer gescheiden is.

• Bij unmanaged switches: die flooden multicast naar alle poorten, ook naar accesspoints. Dat kan je wifi flink vertragen. Met een apart VLAN hou je dat netjes.

Aan de andere kant: in een klein thuisnetwerk met managed switches en genoeg bandbreedte is IPTV in je gewone LAN prima te doen. Een apart VLAN is dus meer “netjes en toekomstvast”, maar niet altijd noodzakelijk.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 16, 2025

Thanks voor je uitleg.

In mijn situatie heb ik nu 1 apparaat met een wan poort, 4 (switch) poorten en ingebouwde wifi.

Stel ik configureer het nu zo dat ik poort 4 verbind met een andere lan bridge dus in een eigen IP reeks maar zonder VLAN, dan is het als het ware ook gescheiden, binnen 1 device en zolang ik dan mijn wifi punt intern gekoppeld laat aan de normale lan bridge kunnen die elkaar ook niet in de weg zitten.

Of zie ik dit verkeerd? Dan enable ik enkel igmp snooping op de bridge voor IPTV waar dan welliswaar maar 1 poort onder hangt.

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 16, 2025

Wat bedoel je precies met bridge? Een VRF?

Wat heb je voor apparaat?

Moet je het allemaal wel moeilijker maken dan nodig en maak je het jezelf allemaal niet onnodig complex?

Ik snap eerlijk gezegd je situatie en uitleg niet goed.

Begrijp je de werking van VLAN en broadcast domein? 
Maar je hoeft (tenzij nodig voor andere zaken) alleen snooping op de (v)LAN met IPTV aan te zetten. Maar of je nu met VLAN of fysiek scheid maakt niet uit. Maar je moet wel ook internet op die (v)LAN hebben want je STB streamt IPTV via .1Q4 maar gebruikt internet via .1Q6 (gids en overige zaken).

Heb je wel al iets werkend nu?  

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 16, 2025

Sorry voor de onduidelijkheid.

Ik heb zeker al iets werkend.

Ik gebruik een Zyxel T56 met openwrt.

In openwrt is een bridge in principe een unmanaged switch die je software matig kan creëren en waaraan je poorten kan hangen.

Hoe ik het nu werkend heb is gewoon alles gekoppeld aan LAN dus ook IPTV, echter wat jij zegt ik merk dat mijn wifi snelheid wel een stuk minder is, en mijn vermoeden is dat dit komt door flootingw.

Wat ik dus wil doen is (het liefst met dit ene apparaat) waar ik het nu precies mee red qua poorten, etc, zo instellen dat ik het op de beste manier werkend krijg met zo min mogelijk verstoring op het gewone LAN verkeer.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 5, 2025

Vraagje, ik zat dit topic door te lezen en zag dat er geadviseerd werd om vlan6 (internet) met prioriteit 1 aan te vragen en vlan4 (IPTV) met prioriteit 5.

Ik gebruik een OpnSense router die prima werkt met de huidige VLAN instellingen:

Alleen vroeg ik mij dus af of ik voor een optimale werking de prioriteit 0 (Best Effort) beter kan aanpassen naar 1 voor internet en 5 voor IPTV?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

@vicking VLAN prioriteit kan de waarde tussen 0-7 hebben, hoe hoger hoe beter, het maakt niet uit welke waarde de IPTV heeft, als deze maar hoger is dan normale internet verkeer.