Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 9 februari 2020
wjb schreef:

Dus als je op jouw macbook IPv6 niet op local-link hebt staan dan haal je een download snelheid van 195Mbps waarbij het niet uitmaakt niet uitmaakt of je IPv6 op de EdgeRouter aan of uit hebt staan. Als je op jouw macbook IPv6 wel op local-link hebt staan dan haal je wel 500Mbps.

Klopt het bovenstaande?

ja macbook ipv6 uit, edgeroute ipv6 aan, top snelheid

macbook ipv6 aan, edge ipv6 aan, snelheid slecht

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 9 februari 2020

Heb je ook een andere Windows computer waarmee je bekabeld de snelheid zou kunnen meten?

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020
wjb schreef:

Heb je ook een andere Windows computer waarmee je bekabeld de snelheid zou kunnen meten?

nee heb ik niet… dit is mn config trouwens https://pastebin.com/pRAeh1yy

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 10 februari 2020
mvug schreef:
wjb schreef:

nee heb ik niet… dit is mn config trouwens https://pastebin.com/pRAeh1yy

Aan die config kan ik niets vreemds ontdekken.

Ik zou toch heel graag een meting met een ander apparaat willen zien om uit te sluiten dat het probleem door de macbook veroorzaakt wordt.

Kan je met 802.11ac wifi eens vanaf een iPhone, iPad of moderne high-end Android telefoon een meting doen?

Hoeveel Mbps meet je?

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020

Zelfde resultaat, tevens bekabelde xbox laat slechte snelheden zien met. Ipv6. De cpu knalt gewoon naar 100% van die edgerouter en op ipv4 niet

iphone11 wifi6 ook zelfde snelheids daling

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 10 februari 2020

En als je https://ipv6-test.com bekijkt vanaf jouw iPhone of macbook, wat is dan de score als je IPv6 aan hebt staan?

Plaats anders eens een screenshot het resultaat. Poets wel even de publieke IPv4 en IPv6 adressen weg vanaf het derde getal. Poets ook de reverse DNS entires gedeeltelijk weg.

Voorbeeld:

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 10 februari 2020

Dat ziet er prima uit.

Dan ga ik maar eens rustig nadenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. :thinking:

Er ervaar geen enkel probleem met IPv6 op mijn Android en Windows machines.

Wat voor een switch gebruik je? (merk en type)

Wat is het merk en type van jouw wifi accesspoint(s)?

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020

switch is netgear GS105Ev2 (bij de tv, snooping aan), na de edgerouter heb ik een switch netgear GS108Ev3, ook met igmp snooping aan

zla mn laptop zonder switch eens proberen

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020

zelfde verhaal

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 10 februari 2020

Ook daar is niets mis mee, sterker nog, ik gebruik exact dezelfde switches. :wink:

Ik sta voor een raadsel.

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020
wjb schreef:

Ook daar is niets mis mee, sterker nog, ik gebruik exact dezelfde switches. :wink:

Ik sta voor een raadsel.

me too

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020
wjb schreef:

Ik sta voor een raadsel.

mmm ik weet t misschien, kwam dit topic tegen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1938584

PV6 pppoe offloading staat uit en als ik hem aan probeer te zetten zegt hij: "IPv6 vlan must be disabled for pppoe offload". Dus even IPV6 vlan offloading uitgezet en pppoe aangezet en ja hoor, 550 Mbps op IPV6!

Jammer dat vlan én pppoe niet tegelijk aan kunnen staan.

heb dit aangepast

ubnt@Thuis:~$ configure
[edit]
ubnt@Thuis# set system offload ipv6 vlan disable
[edit]
ubnt@Thuis# set system offload ipv6 pppoe enable
[edit]
ubnt@Thuis# commit
save
[edit]
ubnt@Thuis# save
Saving configuration to '/config/config.boot'...
Done
[edit]
ubnt@Thuis# exit

en nu wel volle snelheid...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 10 februari 2020

Apart, zoals je in mijn instellingen voor hardware offloading kunt zien staan heb ik IPv6 vlan offloading wel enabled staan maar ik draai dan ook firmware versie 2.08.

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020

Ik draai ook 2.0.8 nu, zie bij kriegsman die instelling ook niet staan

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 10 februari 2020

Zie bij jou wel een waarde bonding staan? Die zie ik niet terug bij het overzicht met offload, weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 10 februari 2020

Nee, bonding staat hier los van.

• Helper
  • 178 reacties
  • 12 februari 2020

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de TV zo heel af en toe hapert? Heb de Edgerouter X en een Netgear GS116E

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 12 februari 2020
Apollo schreef:

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de TV zo heel af en toe hapert? Heb de Edgerouter X en een Netgear GS116E

laatste firmware? igmp snooping aan?

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 12 februari 2020
wjb schreef:

Apart, zoals je in mijn instellingen voor hardware offloading kunt zien staan heb ik IPv6 vlan offloading wel enabled staan maar ik draai dan ook firmware versie 2.08.

kwam dit tegen:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter-Hardware-Offloading#4

It is currently not possible to enable IPv6 offloading for PPPoE and VLANs simultaneously.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 12 februari 2020
mvug schreef:
wjb schreef:

kwam dit tegen:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter-Hardware-Offloading#4

It is currently not possible to enable IPv6 offloading for PPPoE and VLANs simultaneously.

Klopt, ik heb de IPv6 offloading dan ook alleen op vlan aan staan.

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 12 februari 2020
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:

kwam dit tegen:

Klopt, ik heb de IPv6 offloading dan ook alleen op vlan aan staan.

welke edgerouter heb jij? en als je webpagina van de router open hebt en vervolgens een speedtest gaat doen, schiet je cpu dan niet naar 100%?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 12 februari 2020

Het CPU verbruik van mijn EdgeRouter Lite 3 blijft altijd laag...

...ook bij een gelijktijdige speedtest.

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 12 februari 2020
wjb schreef:

Het CPU verbruik van mijn EdgeRouter Lite 3 blijft altijd laag...

...ook bij een gelijktijdige speedtest.

mmm ok heel vreemd dit… bij mij knalt hij gewoon op 100% cpu met ipv6 vlan offloading… vreemd. wat is het voordeel van vlan offloading tov pppoe offloading ?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 12 februari 2020
mvug schreef:

wat is het voordeel van vlan offloading tov pppoe offloading ?

Omdat de PPPoE verbinding binnen vlan 6 opgebouwd wordt vindt er geen IPv6 offloading plaats voor verkeer richting Internet. Hiervoor zouden namelijk zowel PPPoE als VLAN offloading aan moeten staan.

Wat dat betreft kan je net zo goed beide dus uit kunnen laten staan.

Ik heb vlan offloading aan staan zodat IPv6 verkeer op mijn thuisnetwerk wel geoffload wordt.

Dat heeft echter alleen nut als je meerdere vlans op jouw thuisnetwerk hebt gedefinieerd.

Op het screenshot in het openingsbericht kan je zien dat ik drie vlans heb in mijn thuisnetwerk, privé-, zakelijk- en gastnetwerk.

Reageer