Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8857 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 20 februari 2020
ll77 schreef:

FYI, ivm het kunnen bellen zonder Experia Box. Ik heb contact gehad met KPN en zij doen dit af als geruchten en speculaties. Vooralsnog geeft de KPN haar SIP-gegevens niet vrij. Ik ben bang dat we “binnenkort” het een heel grote korrel zout moeten nemen. 

Laat je verrassen zou ik zeggen, nog heel eventjes geduld. :sunglasses:

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 20 februari 2020

Je hebt blijkbaar inside information… of heb je het al aan de praat. Misschien werkt het al, maar geven ze het nog niet officieel vrij. Ik ben al een tijdje met de FRITZ!Box aan het experimenteren geweest maar met de voor de hand liggende setting werkt het niet. Wellicht is de setting minder triviaal. Dan mag je mij de tip wel geven 😉

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 20 februari 2020
ll77 schreef:

Misschien werkt het al, maar geven ze het nog niet officieel vrij. 

Het duurt echt niet lang meer dat KPN de benodigde functionaliteit beschikbaar zal stellen.

• 5962 reacties
  • 20 februari 2020

Dat is dan heel mooi maar wat schiet je daar mee op, de mogelijkheden van de “vaste” lijn zijn bij kpn nihil te noemen, of zijn er plannen om dat uit te breiden ?

Anders is er een eenvoudige oplossing, het nummer(s) porteren naar een andere voip aanbieder.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 20 februari 2020
KeesYagi schreef:

Dat is dan heel mooi maar wat schiet je daar mee op, de mogelijkheden van de “vaste” lijn zijn bij kpn nihil te noemen, of zijn er plannen om dat uit te breiden ?

Anders is er een eenvoudige oplossing, het nummer(s) porteren naar een andere voip aanbieder.

Klopt, maar er zijn ook mensen die hun telefoonnummer om wat voor een reden gewoon bij KPN willen laten. Ook ik wil mijn privé telefoonnummer gewoon bij KPN laten.

Inkomende gesprekken komen via KPN (KPN in het screenshot) binnen en uitgaande gesprekken lopen bij mij via CheapConnect (Privé in het screenshot) waarbij het KPN telefoonnummer als caller-id wordt meegegeven t.b.v. nummerherkenning.

Het toestel in de werkkamer ontvangt, naast inkomende gesprekken via KPN ook inkomende gesprekken van mijn zakelijke VoIP aansuiting bij CheapConnect.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 20 februari 2020

Voor inkomende gesprekken is voor mij goed genoeg. Dat is eigenlijk de enige reden om nog een vast telefoonnummer te hebben. Begrijp ik dat inkomend wel werkt?! Kan iemand mij vertellen wat in op de FRITZ!Box moet doen om dat mogelijk te maken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 20 februari 2020
ll77 schreef:

Kan iemand mij vertellen wat in op de FRITZ!Box moet doen om dat mogelijk te maken?

Nog heel even geduld, de instructies zullen vast en zeker heel binnenkort door KPN beschikbaar gesteld worden.

• 5962 reacties
  • 20 februari 2020

@ wjb
Ik wist je antwoord al, maar het was (idd) voor de meelezers bedoeld.

Ik doe iets soortgelijks maar dan CC in en dan Betamax/Dellmont uit.
Nadeel van de KPN lijn zal zijn (en blijven ?) dat er maar een gesprek gelijktijdig mogelijk is.
Dat vind ik nu juist zo handig.
Er belt iemand voor een kletspraatje terwijl je mogelijk een belangrijkere oproep kunt krijgen.
NB, voor de meelezer cq duidelijkheid, inkomend zit je altijd aan een aanbieder vast, uitgaand kun je een ander en ook meerdere bedrijven kiezen.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 20 februari 2020
wjb schreef:
ll77 schreef:

Kan iemand mij vertellen wat in op de FRITZ!Box moet doen om dat mogelijk te maken?

Nog heel even geduld, de instructies zullen vast en zeker heel binnenkort door KPN beschikbaar gesteld worden.

“Binnenkort” genoeg om niet de Experia Box weer te hoeven “terugbouwen”? Die zit namelijk al weer een maand in de doos in afwachting van de vorige “binnenkort”.

Anyway. Kan ik nu al iets doen om in ieder geval gebeld te worden? Ik heb namelijk de indruk van wel.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 20 februari 2020
ll77 schreef:

“Binnenkort” genoeg om niet de Experia Box weer te hoeven “terugbouwen”? Die zit namelijk al weer een maand in de doos in afwachting van de vorige “binnenkort”.

Ik zou die Experia Box maar lekker in die doos laten zitten.

ll77 schreef:

Kan ik nu al iets doen om in ieder geval gebeld te worden? Ik heb namelijk de indruk van wel.

Als jij mobiele telefonie bij KPN hebt ondergebracht en daarmee KPN Compleet bent dan zou je voor de korte nog resterende tijd jouw telefoonnummer kunnen doorschakelen naar jouw mobiele telefoon. Dat kost je dan niets immers je belt dan onderling gratis. De instelling voor het doorschakelen kan je vinden in mijnKPN.

• Topper
  • 12 reacties
  • 21 februari 2020

hmm eindelijk goed nieuws.

heb je al wel een idee of er nog specifieke hardware eisen zijn?

ik verwacht gewoon met een CIisco of Grandstream ATA mijn bestaande DECT setje eraan te kunnen hangen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 21 februari 2020

Een Cisco SPA112 of een Grandstream HT801 zal vast en zeker gaan werken.

We moeten nog wel even wachten op het moment dat KPN de benodigde functionaliteit beschikbaar zal gaan stellen.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 februari 2020

Hallo,

Ik heb zojuist een Edgerouter Lite 3 aangeschaft en heb mijn experiabox v10a  uitgeschakeld en vervangen. Ik heb de config file van de eerste post erop geplaatst en alles werkt naar behoren (Internet, IPTV) Echter heb ik nog geen dedicated AP aangeschaft en gebruik ik momenteel een Asus AC66u in AP mode. Alleen merk ik dat de wifi heel slecht wordt tot zelfs geen internet meer zodra ik de tv ontvanger aanzet. Er lijkt dus iets te zijn met QoS. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Eth0 = NTU

Eth1 = Intern netwerk > Naar Switch > Hier zit AP op en ook de tv ontvanger en andere devices.

Als mogelijk is zou ik Eth2 willen gebruiken voor mn AP in de meterkast zodat ik de switch elders kan gebruiken. Het belangrijkst is echter waarom mijn internet op (Alleen Wifi) uitvalt zodra de tv ontvanger aangaat.

Ik hoor het graag.

Lars

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 22 februari 2020

Jij hebt dan zeker ook de TV ontvanger op die Asus aangesloten, klopt dat?

Die Asus ondersteunt geen IGMP snooping en daarmee wordt de TV stream naar alle apparaten verzonden die aangesloten zijn ol de wifi. Dat is killing voor wifi zenders.

Zet een switch die IGMP snooping ondersteunt tussen de EdgeRouter en de Asus.

Zelf gebruik ik Netgear GS108Ev3's en Netgear GS105Ev2's.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 februari 2020

Hoi Wjb,

Thanks voor je snelle antwoord. Ik heb de Asus router los aangesloten op mijn switch en de tv ontvanger zit op dezelfde switch maar niet direct in de asus. Als die switch het probleem oplost dan zou ik die moeten kopen.

En als ik nou eth2 gebruik van de ubiquiti router voor de asus heb je dan ook niet het probleem opgelost? Is het lastig om dit in te stellen?

EDIT: Ik heb IGMP snooping aangezet op mijn wireless kanalen in de asus router en nu werkt ie! Ik had je oplossing gevonden op een oud kpn forum.

https://forum.kpn.com/internet-9/experiabox-v9-met-asus-rt-n66u-geen-wifi-met-tv-aan-333709

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 22 februari 2020

Wat is het merk en type van die switch?

Je doet er immers verstandig aan om een switch te gebruiken die IGMP snooping ondersteunt ookal gaat het nu goed met de wifi van jouw Asus.

eth2 van de EdgeRouter moet je alleen gebruiken voor een apart subnet zoals bijvoorbeeld een gastnetwerk of een netwerk voor "the Internet of Things".

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 februari 2020

Dan zal ik alsnog die switch aanschaffen voor de volledigheid. Momenteel heb ik een Cisco SE2800.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 22 februari 2020

De Cisco of Linksys SE2800 ondersteunt geen IGMP snooping en dat is dus de oorzaak dat de TV stream (IGMP multicast) naar alle poorten van die switch gestuurd wordt en dus ook op jouw Asus aan komt. Als die switch wel IGMP snooping zou ondersteunen dan zou de TV stream alleen naar de TV ontvanger doorgestuurd worden.

Je kunt hem overigens rustig blijven gebruiken op plekken in jouw netwerk waar geen TV ontvangers aangesloten worden.

• Helper
  • 35 reacties
  • 23 februari 2020

Credits aan @wjb 

Ooit hier op het forum gekomen door organisch te zoeken op verbindings problemen met de Xbox 360 destijds en nu nog bent u continu bezig met nuttige informatie te plaatsen en informatieve posts te maken alsook forum members te helpen.

Mijn dank!:ok_hand:

Boeiski1
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 10 reacties
  • 23 februari 2020

Goedenavond

Bestaat er nog een kans dar ik de Asus router RT-AC88U kan inzetten als vervanger voor de Experia Box V10A, router geheel aangepast Merlin software en VLan aangepast etc. heb internet en 4K TV   IGMP is ingeschakeld maar toch gaat het beeld nog stil staan.

Vast dank.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 23 februari 2020

Wat bedoel je met "vlan aangepast"?

Wat voor een vlans heb je dan ingesteld aan WAN en LAN zijde?

Wat bedoel je met IGMP ingeschakeld, IGMP snooping of IGMP proxy server of allebei?

Boeiski1
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 10 reacties
  • 24 februari 2020

Hallo,

Wat bedoel je met IGMP ingeschakeld,

IGMP snooping ingeschakeld

IGMP proxy server uitgeschakeld.

En VLAN volgens afbeelding.

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 25 februari 2020
Boeiski1 schreef:

Hallo,

Wat bedoel je met IGMP ingeschakeld,

IGMP snooping ingeschakeld

IGMP proxy server uitgeschakeld.

En VLAN volgens afbeelding.

het is mij niet gelukt met asus om dit werkend te krijgen, asus kan niet 2 vlans en igmp proxy aan door hardware beperkingen… ik ben overgestapt op een edgerouter lite, werkt top!

Boeiski1
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 10 reacties
  • 25 februari 2020

Hoi mvug,

inderdaad wel internet en tv maar beeld bevriest af en toe, Merlin software erop, script in de router aangepast speciaal voor de ASUS met 8 poorten aangepast door lid Tweakers, blijft bevriezen erg jammer. Zal eens gaan rond kijken naar deze Edge router lite.

bestaat de kans nog dat wel gaat lukken door het vrij geven van de KPN voor eigen gebruik privé router?

bedankt voor jullie antwoorden,

Ron

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 25 februari 2020
mvug schreef:

het is mij niet gelukt met asus om dit werkend te krijgen, asus kan niet 2 vlans en igmp proxy aan door hardware beperkingen…

Of dat door hardware beperkingen komt betwijfel ik, maar dit is wel precies waarom er nog maar heel weinig (modem)routers geschikt zijn voor routed-IPTV van KPN. Ik hoop dat er meer leveranciers van (modem)routers zullen gaan komen die dit gaan ondersteunen. 

mvug schreef:

ik ben overgestapt op een edgerouter lite, werkt top!

Goed te lezen dat het met de EdgeRouter Lite 3 wel goed werkt.