Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Nee, dat schreef ik toch niet.

Je kunt toch ook eth8 en eth9 binnen switch0 plaatsen en dan die vlans uit mijn vorige bericht definiëren. Je hebt dan geen extra switch nodig.

• Topper
  • 34 reacties
  • 1 maart 2020
wjb schreef:

Nee, dat schreef ik toch niet.

Je kunt toch ook eth8 en eth9 binnen switch0 plaatsen en dan die vlans uit mijn vorige bericht definiëren. Je hebt dan geen extra switch nodig.

Nee dat gaat helaas niet. Ik vroeg me ook al af waarom op de voorkant van de router er een een verbindingstreepje stond bij poort 1 t/m 8. De software staat blijkbaar niet toe dat er meer dan 8 poorten in switch0 gaan. Ik kan 1 poort winnen door de FTTH poort naar achteren te verplaatsen maar voor nu, eerst maar eens werkend maken en testen. 

• Helper
  • 55 reacties
  • 1 maart 2020

Ik ben een absoluut tegenstander van het instellen van vaste IP adressen op een apparaat zelf. Al mijn apparaten die een vast IP adres moeten hebben krijgen die nog altijd van de DHCP server.

De DHCP bindings c.q. static DHCP's heb ik bovenin de DHCP range liggen, maar daar is geen echte richtlijn voor.

Ok, @wjb

Heb hier te snel overheen gelezen. Dankjewel voor de info, je bent Top!.

Weer wat geleerd, maar waar doe je dat in de Experiabox? Of krijg ik dat gevonden met Google.
Thx anayway

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Oke, ook geen probleem.

Dan verhuis je de definitie van eth0 (nu de WAN poort) naar eth9 (dat wordt dus de WAN poort) en zet je eth0 t/m eth7 in de switch. :wink:

Helaas gebruik je eth8 dsn niet, maar daar zou je later wellicht nog een accesspoint voor een volwaardig gastnetwerk op kunnen plaatsen of een subnet voor "the Internet of Things".

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020
peterroz schreef:

Ik ben een absoluut tegenstander van het instellen van vaste IP adressen op een apparaat zelf. Al mijn apparaten die een vast IP adres moeten hebben krijgen die nog altijd van de DHCP server.

De DHCP bindings c.q. static DHCP's heb ik bovenin de DHCP range liggen, maar daar is geen echte richtlijn voor.

Ok, @wjb

Heb hier te snel overheen gelezen. Dankjewel voor de info, je bent Top!.

Weer wat geleerd, maar waar doe je dat in de Experiabox? Of krijg ik dat gevonden met Google.
Thx anayway

Dat is afhankelijk van het type van jouw Experia Box. Op een V10 heet dat DHCP bindings en, als ik het goed begrepen heb, op een V10a static DHCP.

• Topper
  • 34 reacties
  • 1 maart 2020

Ja precies, dat zal de laatste stap zijn inderdaad. Maar man man wat zweet ik met de config. Ik heb nu op switch0 de 2 Vlans aangemaakt, en een 2e dhcp scope is er ook. Nu de poorten nog goed zetten en Dhcp toewijzen aan die Vlans. Maar daar ga ik wel even zoet mee zijn.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Maak absoluut backups van werkende configuraties zodat als er iets fout gaat je altijd weer terug kunt naar je laatste werkende configuratie.

Zoals je op het screenshot in het openingsbericht kunt zien gebruik ik ook vlans en als ik dat kan configureren, dan kan jij dat dus ook. :wink:

• Topper
  • 34 reacties
  • 1 maart 2020

Ok, volgens mij heb ik wel stappen gemaakt. Ik krijg op poort eth1 een ander ip adres dan op eth7. Dat lijkt dus goed te gaan. Ik heb de NAT rule voor IPTV aangepast naar het andere subnet en zoek nu alleen in de GUI naar de IGMP proxy. Volgens mij is dat de laatste stap, toch? Heb je een hint waar dat verscholen zit?

A, gevonden, sorry voor de trouble. Nu eens een eerste test doen!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Heb je de WAN poort nu op eth9 staan?

Ook voor IPv6 zal er waarschijnlijk nog het één en ander aangepast moeten gaan worden, maar eerst maar eens IPTV aan de gang krijgen.

• Helper
  • 55 reacties
  • 1 maart 2020

Experiabox V10a DHCP Bindings van 2 apparaten gedaan, maar zelfs bij een reboot krijgen die geen static ip? Is dit een bug?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Waar staat de DHCP range op?

• Topper
  • 34 reacties
  • 1 maart 2020

@wjb,

Nee hoor FTTH zit nu nog op eth0. Ik ben gewoon voor nu even van jouw standaard config uitgegaan en met de Vlan wijzigen werkt de TV. Aan het begin ging het schakelen tussen zenders niet snel (moest laden) maar dat was na 1 minuutje weg en daarna werkte het (op het eerste gezicht) prima. Ik heb nu de EB weer even terug gezet want ik testte alleen even de TV en had dus geen wifi. En ik wil wel even kunnen monitoren wat er allemaal gebeurd. Maar so far so good!! Vanavond ga ik wat langer testen.

En eigenlijk wil ik nog geen IPV6 gebruiken, dus als ik dat uitzet in system dan zou dat goed moeten zijn toch?

• Helper
  • 55 reacties
  • 1 maart 2020
wjb schreef:

192.168.2.3 - 50

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020
peterroz schreef:
wjb schreef:

192.168.2.3 - 50

DHCP bindings moeten binnen de DHCP range vallen.

• Helper
  • 55 reacties
  • 1 maart 2020
wjb schreef:
peterroz schreef:
wjb schreef:

192.168.2.3 - 50

DHCP bindings moeten binnen de DHCP range vallen.

Dat wil ik graag van je overnemen, maar de Experiabox niet:

NASB Blijft hangen op ip 10

Snap er nu geen hout van.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Heb je die NAS dan ook opnieuw opgestart?

• Helper
  • 178 reacties
  • 1 maart 2020

Wellicht dat dit hier niet hoort, maar ik zit met een probleempje.

Ik heb een server in het datacenter staan in A’dam en op de 1 of andere manier krijg ik de upload speed daarnaartoe niet boven de 10MB/s. De server in het datacenter zit op een 1000/1000 verbinden en ikzelf op een 200/200. Daarbij als ik een iperf3 doe vanaf mijn PC naar de router dan krijg ik 45MBytes transfer. Maar van de router naar de server in A’dam max 18MBytes en naar de 2e server in A’dam maar max 11MBytes.

Is er in de Edgerouter X een instelling die dit een beperking geeft, gezien mijn upload speed niet boven de 10MiB/s?

• Helper
  • 55 reacties
  • 1 maart 2020
wjb schreef:

Heb je die NAS dan ook opnieuw opgestart?

Ik voel me echt blond, eh nee, nu dus wel en dat werkt. Had het idee dat wanneer de router herstart alles opnieuw zou worden uitgedeeld. (ip's)

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 1 maart 2020

@Apollo ,

Heb je hw offloading wel aanstaan? En gebruik je een VPN verbinding, zo ja welke?

Wat geeft Speedtest aan qua snelheid als je een test doet.

• Helper
  • 178 reacties
  • 1 maart 2020
Multiedje schreef:

@Apollo ,

Heb je hw offloading wel aanstaan? En gebruik je een VPN verbinding, zo ja welke?

Bedankt voor je reactie HW offloading staat aan, ik gebruik geen VPN verbinding aangezien dit niet nodig is. Speedtest op de server zelf in A’dam krijg ik zo rond de 800 - 1000mbit up en down.

Thuis krijg ik 180 down en rond de 200 UP, nu begrijp ik wel dat er latency is en wat packet drop maar 10 MB/s (86mbps) voor upload is wel bar weinig….. Zit er 140KM vanaf. En als ik naar een Franse iPerf3 server een transfer uitvoer dan kom ik zo rond de 15 - 20MB/s

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 1 maart 2020
Apollo schreef:
Multiedje schreef:

@Apollo ,

Bedankt voor je reactie HW offloading staat aan, ik gebruik geen VPN verbinding aangezien dit niet nodig is. Speedtest op de server zelf in A’dam krijg ik zo rond de 800 - 1000mbit up en down.

Thuis krijg ik 180 down en rond de 200 UP, nu begrijp ik wel dat er latency is en wat packet drop maar 10 MB/s (86mbps) voor upload is wel bar weinig….. Zit er 140KM vanaf. En als ik naar een Franse iPerf3 server een transfer uitvoer dan kom ik zo rond de 15 - 20MB/s

Hmm, er zit natuurlijk wel overboeking op de 200/200 lijn maar dan zou je nog 25MB/s moeten halen.

Misschien kan @wjb iets bedenken.

• Helper
  • 178 reacties
  • 1 maart 2020
Multiedje schreef:
Apollo schreef:
Multiedje schreef:

@Apollo ,

Hmm, er zit natuurlijk wel overboeking op de 200/200 lijn maar dan zou je nog 25MB/s moeten halen.

Misschien kan @wjb iets bedenken.

Ja precies, en dat had ik ook wel ingedachten alleen het is gewoon zo raar dat de upload zo weinig is richting de server gezien mijn abbonement 200/200….

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Hoeveel Mbps meet je met de Ookla Speedtest app op Windows 10 richting de server van RoutIT BV vanaf een bekabeld aangesloten PC?

• Helper
  • 178 reacties
  • 1 maart 2020
wjb schreef:

Hoeveel Mbps meet je met de Ookla Speedtest app op Windows 10 richting de server van RoutIT BV vanaf een bekabeld aangesloten PC?

200 Download en 230 upload

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Dan zal je het probleem aan de server zijde moeten gaan zoeken, jouw EdgeRouter en verbinding naar Internet kunnen die snelheid dus prima aan.