Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 1 maart 2020

@wjb

Jij hebt ook een 200/200 lijn, wat is jou Upload?

Meestal is de upload bij KPN glas met een ER wel wat hoger. Ik heb net ook even een testje gedaan. KPN kan de download SW matig prima onder controle houden maar UP niet;-)

staan overigens wel 2 tv streams aan

• Helper
  • 178 reacties
  • 1 maart 2020
wjb schreef:

Dan zal je het probleem aan de server zijde moeten gaan zoeken, jouw EdgeRouter en verbinding naar Internet kunnen die snelheid dus prima aan.

Nouja het is raar want de Componenten die in die server zitten zijn totaal niet oud… en de 2e server die er hangt heeft nog lagere snelheden. Ik zit overigens bij Coloclue.

Overigens krijg ik op de servers zelf met speedtest-cli 700+ up/down.. Dus waar zou het aan kunnen liggen? De routing vanuit buiten het datacenter naar intern?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Het gaat ook niet om jouw server alleen, maar om de zwakste schakel richting jouw server en de drukte op dat pad. Als er ergens een opstopping ontstaat dan zal je dat absoluut zien in de downloadsnelheid.

Ik ken maar één cloud locatie (Microsoft Azure) waar ik de volle bandbreedte van mijn 200Mbps glasvezel beschikbaar krijg voor het downloaden van een bestand. Zo moest ik laatst een backup van een database downloaden en werd mijn aansluting enkele uren voor de volle 100% belast.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020
Multiedje schreef:

@wjb

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 1 maart 2020
wjb schreef:
Multiedje schreef:

@wjb

Zit wel verschil in maar daar kan het niet aan liggen, net wat je zegt je bent net zo snel als de zwakste schakel.

BTW, Ik heb gisteren wat aanpassingen gedaan op mijn unifi cloud controller zodat de juiste settings voor de unifi switches m.b.t. (IGMP snooping, IGMP header validation, juiste VLAN en fast leave) heb kunnen aanpassen die reboot proof zijn. Dit zijn settings waar je via de gui niet bij kan.

Dus als je forum leden tegen komt die hiermee worstelen, dan mag je ze naar mij doorverwijzen. Ik kan eventueel ook een beschrijving maken met screenshots.

Cheers. 

• Helper
  • 178 reacties
  • 1 maart 2020
wjb schreef:

Het gaat ook niet om jouw server alleen, maar om de zwakste schakel richting jouw server en de drukte op dat pad. Als er ergens een opstopping ontstaat dan zal je dat absoluut zien in de downloadsnelheid.

Ik ken maar één cloud locatie (Microsoft Azure) waar ik de volle bandbreedte van mijn 200Mbps glasvezel beschikbaar krijg voor het downloaden van een bestand. Zo moest ik laatst een backup van een database downloaden en werd mijn aansluting enkele uren voor de volle 100% belast.

Aha dat zou het kunnen wezen, het grappige is wel als ik een mtr doe vanaf mijn router richting euNetworks dan heb ik bij een bepaald IP 70% packet loss of zelfs meer. Wellicht zou dat het kunnen wezen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 1 maart 2020

Packetloss hoeft niet zo veel te zeggen maar zou wel kunnen duiden op een bottleneck in het pad naar jouw server.

Veel nodes op Internet reageren alleen maar op ping verzoeken als de netwerkload het toestaat om te reageren. Zodra de netwerkload boven een bepaalde grens komt zien we dat dergelijke nodes stoppen met reageren op ping verzoeken om zo voorrang te geven aan belangrijk verkeer. Dat zie je dan terug in packetlosses. 

• Helper
  • 178 reacties
  • 2 maart 2020
wjb schreef:

Packetloss hoeft niet zo veel te zeggen maar zou wel kunnen duiden op een bottleneck in het pad naar jouw server.

Veel nodes op Internet reageren alleen maar op ping verzoeken als de netwerkload het toestaat om te reageren. Zodra de netwerkload boven een bepaalde grens komt zien we dat dergelijke nodes stoppen met reageren op ping verzoeken om zo voorrang te geven aan belangrijk verkeer. Dat zie je dan terug in packetlosses. 

Dat is handig, dus ik zou op basis van een QoS dus niet mijn gewenste snelheid kunnen bereiken? Best gek aangezien je wel zou verwachten dat je gewoon normaal verkeer hebt naar je server...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 2 maart 2020
Apollo schreef:

Dat is handig, dus ik zou op basis van een QoS dus niet mijn gewenste snelheid kunnen bereiken? Best gek aangezien je wel zou verwachten dat je gewoon normaal verkeer hebt naar je server...

Dat zeg ik toch niet. Ik zeg dat er dan geen replies op ping verzoeken verzonden worden en dat gebeurt juist om meer ruimte voor jouw download te creëren. Dit is een volstrekt normale en gewenste aanpak. Er zijn ook veel nodes die helemaal niet reageren op ping verzoeken. Dit heeft overigens niets met QoS te maken.

• 0 reacties
  • 2 maart 2020
Apollo schreef:
wjb schreef:

Aha dat zou het kunnen wezen, het grappige is wel als ik een mtr doe vanaf mijn router richting euNetworks dan heb ik bij een bepaald IP 70% packet loss of zelfs meer. Wellicht zou dat het kunnen wezen?

Misschien dit bepaalde IP:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/draytek-2860-modem-code-packet-loss-490278?postid=920823

En gebruik je met mtr ICMP of UDP (of TCP) ?

• Topper
  • 34 reacties
  • 2 maart 2020

@wjb 

Hier nog even een tussenstand van mijn projectje. Ik heb gisteren de EB uit gezet, de beide tv’s aangesloten en daarna ook wat randapparatuur zoals een SIP telefoon, een Ruckus test AP en een Synology NAS. Helaas ging de tv (ik had er maar 1 aan) toen erg haperen en heb ik de boel dus maar terug gezet. Ik kwam er al snel achter dat mijn NAS een reservering heeft in de oude DHCP server (EB) dus dat ging al niet werken maar of dat de oorzaak is van de storing op de TV’s weet ik nog niet.

Maar ik heb het vermoeden dat mijn setup nog wel wat extra NAT en/of Firewall rules nodig heeft dus ik ga eerst nog maar eens goed puzzelen. Verder heb ik ook een extra switch besteld want ik kan niet echt zonder PoE+. Helaas is nu wel de werkweek weer begonnen en heb ik doordeweeks niet zoveel tijd om er echt aan te werken. Zodra ik meer weet en of wat aan vragen aan je heb dan hoop ik dat je nog even tijd voor me hebt.

Mvg

Gerard

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 2 maart 2020

Als je jouw config.boot eens deelt dan kunnen we meekijken naar jouw configuratie.

Haperen van TV ontvangers is heel vaak terug te voeren op het ontbreken van IGMP snooping.

Ik vind dit echt een prachtig topic, hulde voor alle bijdragers! Ik heb nu een tijdje mijn Asus RT-AC66U in gebruik als vervanger voor de Experiabox, en die bevalt tot zo ver goed, ware het niet dat het apparaatje alweer 8 jaar oud is. Ik wil de sprong wagen en upgraden naar de Edgerouter 6P, maar er is één ding dat me tegen houdt. Ik wil namelijk ook graag overstappen naar een gigabit verbinding zoals sinds gisteren kan, en ben bang dat dat roet in het eten zou kunnen gooien qua configuratie/alles werkend te krijgen.

Is deze vrees terecht, of hebben jullie al succesvol gigabit glasvezel draaiende op eigen router?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 3 maart 2020

Als er een router is die 1Gbps met twee vingers in z'n neus kan verwerken dan is het die EdgeRouter 4 wel. Ook een EdgeRouter Lite 3 is in staat om 1Gbps te verwerken maar zit dan wel aan z'n grens.

Je hoeft je geen zorgen te maken over die configuratie, daar wijzigt immers niets aan.

Ik zou je overigens willen adviseren om een EdgeRouter met weinig LAN poorten te gebruiken i.c.m met een aparte switch De reden is dat de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt en dat je dus eigenlijk alle apparatuur via één LAN poort wilt aansturen.

Ik heb 500/500Mbps actief gehad op mijn EdgeRouter Lite 3 en dat functioneerde probleemloos. Ik heb die bandbreedte juist naar 200Mbps bijgesteld. Met een EdgeRouter kan je uitstekend monitoren hoeveel bandbreedte je werkelijk verbruikt en je zult zien dat dat veel minder is dan je zou verwachten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je al snel tot de conclusie zult komen dat je dat geld beter in jouw eigen portemonee kunt laten zitten.

• Topper
  • 34 reacties
  • 3 maart 2020
wjb schreef:

Als je jouw config.boot eens deelt dan kunnen we meekijken naar jouw configuratie.

Haperen van TV ontvangers is heel vaak terug te voeren op het ontbreken van IGMP snooping.

Dag wjb,

Inderdaad heb je me geholpen aan 2 Vlans ivm het ontbreken van IGMP snooping op de ER -12p. Ik zal later deze week (zodra ik weer thuis ben) mijn config plaatsen. Super fijn dat je er naar wilt kijken!! 

wjb schreef:

Als er een router is die 1Gbps met twee vingers in z'n neus kan verwerken dan is het die EdgeRouter 4 wel. Ook een EdgeRouter Lite 3 is in staat om 1Gbps te verwerken maar zit dan wel aan z'n grens.

Je hoeft je geen zorgen te maken over die configuratie, daar wijzigt immers niets aan.

Ik zou je overigens willen adviseren om een EdgeRouter met weinig LAN poorten te gebruiken i.c.m met een aparte switch De reden is dat de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt en dat je dus eigenlijk alle apparatuur via één LAN poort wilt aansturen.

Ik heb 500/500Mbps actief gehad op mijn EdgeRouter Lite 3 en dat functioneerde probleemloos. Ik heb die bandbreedte juist naar 200Mbps bijgesteld. Met een EdgeRouter kan je uitstekend monitoren hoeveel bandbreedte je werkelijk verbruikt en je zult zien dat dat veel minder is dan je zou verwachten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je al snel tot de conclusie zult komen dat je dat geld beter in jouw eigen portemonee kunt laten zitten.

De reden dat ik voor de 6P wilde gaan zijn voornamelijk de extra poorten, en het feit dat het maar zo’n €40 scheelt met de 4. Omdat ik toch nog in moet stappen wil ik voor een dergelijke marginaal bedrag meer gewoon best of the best hebben. Zolang de configuratie niet wijzigt als gevolg van de grootte van je verbinding, denk ik zeker dat ik binnenkort ga overstappen, bedankt voor de toelichting!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 3 maart 2020
Valigarmanda schreef:

De reden dat ik voor de 6P wilde gaan zijn voornamelijk de extra poorten, en het feit dat het maar zo’n €40 scheelt met de 4. 

Dat moet je dus juist niet willen omdat de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt.

Wat eventueel kan is de TV ontvangers op een apart vlan plaatsen. Dan kan je wel een grotere ingebouwde switch gebruiken maar dan kan je niet met je telefoon Netflix bedienen op de TV ontvanger.

wjb schreef:
Valigarmanda schreef:

De reden dat ik voor de 6P wilde gaan zijn voornamelijk de extra poorten, en het feit dat het maar zo’n €40 scheelt met de 4. 

Dat moet je dus juist niet willen omdat de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt.

Wat eventueel kan is de TV ontvangers op een apart vlan plaatsen. Dan kan je wel een grotere ingebouwde switch gebruiken maar dan kan je niet met je telefoon Netflix bedienen op de TV ontvanger.

Wat is dan de beste optie? Een Fritzbox? Voor TV heb ik maar 1 ontvanger die ik nauwelijks gebruik, ik kijk tv via de app op een LG smart TV. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 3 maart 2020
Valigarmanda schreef:

Wat is dan de beste optie? Een Fritzbox? Voor TV heb ik maar 1 ontvanger die ik nauwelijks gebruik, ik kijk tv via de app op een LG smart TV. 

Dat is afhankelijk van jouw situatie en wat je wil bereiken.

Is de plek waar de router komt te staan verder weg van de plaats waar je wifi wilt gebruiken, dan heeft het weinig zin om een router met ingebouwde wifi te gebruiken.

Heb je alleen een privé netwerk of wil je jouw privé netwerk gescheiden houden van een zakelijk netwerk? 

Je kunt die TV ontvanger eenvoudig op een eigen vlan plaatsen en dan kan je prima zo'n 6P inzetten. 

De FRITZ!Box is een uitstekende router als je geen zakelijk netwerk hebt.

wjb schreef:
Valigarmanda schreef:

Dat is afhankelijk van jouw situatie en wat je wil bereiken.

Is de plek waar de router komt te staan verder weg van de plaats waar je wifi wilt gebruiken, dan heeft het weinig zin om een router met ingebouwde wifi te gebruiken.

Heb je alleen een privé netwerk of wil je jouw privé netwerk gescheiden houden van een zakelijk netwerk? 

Je kunt die TV ontvanger eenvoudig op een eigen vlan plaatsen en dan kan je prima zo'n 6P inzetten. 

De FRITZ!Box is een uitstekende router als je geen zakelijk netwerk hebt.

Ik heb geen zakelijk netwerk, en door het hele huis al bekabeling met Ubiquiti Unifi access points. Die bevallen goed, vandaar dat ik aan de Edgerouter dacht.  Ingebouwde router WiFi zal ik dus niet gebruiken, en een ontvanger op een los vlan is geen probleem. Dan maakt de keuze voor een Fritzbox of ER dus alleen uit qua prijs?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 3 maart 2020
Valigarmanda schreef:

Ik heb geen zakelijk netwerk, en door het hele huis al bekabeling met Ubiquiti Unifi access points. Die bevallen goed, vandaar dat ik aan de Edgerouter dacht.  Ingebouwde router WiFi zal ik dus niet gebruiken, en een ontvanger op een los vlan is geen probleem. Dan maakt de keuze voor een Fritzbox of ER dus alleen uit qua prijs?

Dan zou ik voor een EdgeRouter gaan en het prijsverschil is aanzienlijk en de EdgeRouter is qua functionaliteit een stuk uitgebreider dan de FRITZ!Box. Het beheer is daarmee ook iets complexer, maar ook daarvoor geldt éénmaal ingericht heb je er nauwelijks meer omkijken naar.

Wil je nog iets goedkoper uit zijn, dan is de EdgeRouter Lite 3 ook een uitstekend alternatief die met hardware offloading ook 1Gbps aan kan.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 3 maart 2020
Valigarmanda schreef:

Houd er rekening mee dat Ubiquiti twee aparte productgroepen heeft, de unifi en edge producten. Deze maken elk gebruik van een aparte controller, de unifi controller en de UNMS voor de edgerouters. Afgezien dat ze prima samenwerken kun je ze niet via dezelfde controller instellen. Als je de unifi lijn wil doortrekken qua beheer dan zal je een unifi USG moeten nemen maar deze is lastiger in te stellen op het KPN netwerk zonder netwerkkennis. Op pagina 1 van dit forum staat overigens wel een beschrijving hoe de USG in te stellen.

Een controller is voor de edgerouters niet noodzakelijk, één keer instellen, zoals wjb al aangaf, en dan hoef je er in principe niet meer aan te zitten.

Bedankt voor de tips weer beide. Ik ga me nog even niet aan een USG wagen, dan wordt het een ER4 of 6P!:smile:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74645 reacties
  • 3 maart 2020

Houd je er wel rekening mee dat de PoE poorten van de 6P max. 24 volt leveren en dat de Unifi AC PRO en veel andere apparaten 48 volt vragen.

De PoE van de edgeRouter 6P is dan ook nauwelijks te gebruiken.

wjb schreef:

Houd je er wel rekening mee dat de PoE poorten van de 6P max. 24 volt leveren en dat de Unifi AC PRO en veel andere apparaten 48 volt vragen.

De PoE van de edgeRouter 6P is dan ook nauwelijks te gebruiken.

Dat scheelt, ik heb de AC-lite, en deze zouden met 24v vooruit moeten kunnen. Er hangt er maar eentje dichtbij waar de 6P komt, dus de rest zal sowieso via de adaptertjes moeten gaan. Geen groot probleem gelukkig, maar bedankt voor het meedenken :)

Reageer