Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

• September 8, 2018
  • 8971 reacties
  • 646496 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8971 reacties

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 14, 2020

Volgens mij alleen de vlan settings, KPN gebruikt 6 (internet) en 4 (Routed IPTV). Bij Telfort is dit volgens mij voor internet 34 en vlan 4.

Ik denk dat wjb hier het fijne van weet;-)

Telfort gebruikt geen pppoe, daar wordt de Internet verbinding op basis van DHCP opgezet.

• Deelnemer
  • March 19, 2020

@wjb

Heel erg bedankt zo ver voor alle moeite die je hebt gedaan. Ik ben zover hartstikke tevreden met de set up en dankzij jou goed werkende hebben gekregen.

Ik ben nu bezig met opzetten van Vlan's en wil de volgende vlan's aanmaken.

Vlan 10 Intern, Vlan 20, Gasten, Vlan 30 IoT.

Ik heb tijdelijk eth2 ingeschakeld met 192.168.3.254 adres. Hier benader ik hem momenteel vandaan.

Zodra ik het ip adres 192.168.2.254 weghaal bij eth1 en no ip assigned gebruik en opsla gaat alles nog goed. Echter zodra ik me vlan 10 aanmaak en ik assign hem met 192.168.2.254 verlies ik opeens connectie tot de router, terwijl ik gebruik maak van 3.254. Enig idee waarom dit is? Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd. Het is voor mij tijdje geleden dat ik met vlan's heb gewerkt.

Hartstikke bedankt alvast!

Lars

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 19, 2020

Als je vlans gaat introduceren, dan kan je dat het beste gewoon op eth1 doen.

Laat het standaard netwerk (Intern) in eerste instantie gewoon op eth1 staan (zonder vlan) en ga de andere twee vlans (gast en IoT) inrichten en testen.

Op de switch zet je de pvid van de LAN poort richting de EdgeRouter op 1 en daarmee plaats je pakketjes zonder vlan alsnog op vlan 1.

De andere twee vlans moeten natuurlijk ook op de switch geconfigureerd worden om via dat vlan met de router te kunnen connecten.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 20, 2020