Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

• September 8, 2018
  • 8971 reacties
  • 646496 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8971 reacties

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 14, 2020

Volgens mij alleen de vlan settings, KPN gebruikt 6 (internet) en 4 (Routed IPTV). Bij Telfort is dit volgens mij voor internet 34 en vlan 4.

Ik denk dat wjb hier het fijne van weet;-)

Telfort gebruikt geen pppoe, daar wordt de Internet verbinding op basis van DHCP opgezet.

• Deelnemer
  • March 19, 2020

@wjb

Heel erg bedankt zo ver voor alle moeite die je hebt gedaan. Ik ben zover hartstikke tevreden met de set up en dankzij jou goed werkende hebben gekregen.

Ik ben nu bezig met opzetten van Vlan's en wil de volgende vlan's aanmaken.

Vlan 10 Intern, Vlan 20, Gasten, Vlan 30 IoT.

Ik heb tijdelijk eth2 ingeschakeld met 192.168.3.254 adres. Hier benader ik hem momenteel vandaan.

Zodra ik het ip adres 192.168.2.254 weghaal bij eth1 en no ip assigned gebruik en opsla gaat alles nog goed. Echter zodra ik me vlan 10 aanmaak en ik assign hem met 192.168.2.254 verlies ik opeens connectie tot de router, terwijl ik gebruik maak van 3.254. Enig idee waarom dit is? Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd. Het is voor mij tijdje geleden dat ik met vlan's heb gewerkt.

Hartstikke bedankt alvast!

Lars

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 19, 2020

Als je vlans gaat introduceren, dan kan je dat het beste gewoon op eth1 doen.

Laat het standaard netwerk (Intern) in eerste instantie gewoon op eth1 staan (zonder vlan) en ga de andere twee vlans (gast en IoT) inrichten en testen.

Op de switch zet je de pvid van de LAN poort richting de EdgeRouter op 1 en daarmee plaats je pakketjes zonder vlan alsnog op vlan 1.

De andere twee vlans moeten natuurlijk ook op de switch geconfigureerd worden om via dat vlan met de router te kunnen connecten.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 20, 2020

@wjb,

Ik heb zojuist toch ipv6 weer aangezet en heb 2 vraagjes:

1. waarom zie ik bij jou op je screenshot op de 1e pagina van het forum 2 ipv6 adressen per vlan en eth poort. Ik heb maar 1 ipv6 bij elke fysieke poort.
  2.  Hoe heb jij je HW offloading staan voor ipv6, op pppoe of op vlan?

Dank alvast!

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 20, 2020

Dat ik per vlan twee IPv6 adressen heb komt doordat er zowel een IPv6 adres toegewezen wordt d.m.v. IPv6 autoconf op het vlan…

..als via de dhcpv6-pd instelling.

Ik heb de IPv6 hardware offloading als onderstaand ingesteld staan.

• Deelnemer
  • March 21, 2020

Hoi Wjb hartelijk bedankt voor je snelle reacties en de duidelijkheid over de vlans :)

ik was al begonnen met het opzetten van de vlans na jouw advies echter had Ik had wat foutjes gemaakt en had de router moeten resetten. Hierna had ik mijn gebackupde config ingeladen en alles was weer terug als oude eigenlijk hetzelfde als de initial config als in post 1. Ik merkte alleen op dat de IPTV elke keer vastliep om de 10min ongv en zij dat ik moest overschakelen naar ander kanaal en zodra ik dat deed pakte ie m meteen weer op. Dit is super irritant natuurlijk. Op de Dashboard zie je zowel op eth0 als eth1 even een dip in de connectie.

Ik heb nu opnieuw jouw config ingeladen met behulp van het sudo su -c commando zoals eigenlijk op het begin en nu lijkt ie het weer goed te doen.

Om een lang verhaal kort te maken. Als ik de router reset en mijn bewaarde config inlaadt wordt dan wel alles meegenomen of worden er toch bepaalde zaken niet meegenomen als ik gewoon mijn gebackupde config inlaadt.

Ik wil graag de duidelijkheid waarom iets fout gaat dus vandaar:) 

Lars

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 21, 2020

Om een lang verhaal kort te maken. Als ik de router reset en mijn bewaarde config inlaadt wordt dan wel alles meegenomen of worden er toch bepaalde zaken niet meegenomen als ik gewoon mijn gebackupde config inlaadt.

Ik heb wel vaker mijn config teruggezet op de EdgeRouter en ervaar daar nooit problemen mee. De backup bevat alle instellingen. Wel is het zo dat je er verstandig aan doet om na het terugzetten van de configuratie de router nog een keer te rebooten of via de cli het commando restart igmp-proxy te geven.

• Deelnemer
  • March 21, 2020

Duidelijk. Bedankt!

• Helper
  • March 23, 2020

@WJP Het resetten van de router of igmp proxy, is wel het meest gebruikte antwoord zo onderhand !

Het draait bij mij al maanden stabiel, enkel na een aantal stroomstoring hier in zeewolde, moet ook ik altijd een herstart  doen op de itv weer draaiend  te krijgen. en als je dat eenmaal weet is er geen probleem.

nogmaals dank voor al je moeite en tijd die je hier in steekt.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 23, 2020

Ik zal eens kijken of ik een script kan maken die na het opstarten van de EdgeRouter de IGMP proxy server automatisch herstart.

• Helper
  • March 23, 2020

Ik zal eens kijken of ik een script kan maken die na het opstarten van de EdgeRouter de IGMP proxy server automatis

Dat zal wel handig zijn, dat zal je een hoop reacties besparen!

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • March 23, 2020

Ik zal eens kijken of ik een script kan maken die na het opstarten van de EdgeRouter de IGMP proxy server automatisch herstart.

Of met een vertraging van bijv. 5 seconden start. Lijkt me dat da ook helpt. 

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 23, 2020

Of met een vertraging van bijv. 5 seconden start. Lijkt me dat da ook helpt. 

Dat moet je dat wel kunnen instellen.

Het activeren van de IGMP proxy server is al zo ingesteld dat dit gebeurt nadat het netwerk opgestart is dus zou je zeggen dat er geen extra vertraging meer nodig zou moeten zijn.

Het is in ieder geval eenvoudiger om de IGMP proxy server na bijvoorbeeld 30 seconden nog een keer opnieuw te starten.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 23, 2020

@WJP Het resetten van de router of igmp proxy, is wel het meest gebruikte antwoord zo onderhand !

Het draait bij mij al maanden stabiel, enkel na een aantal stroomstoring hier in zeewolde, moet ook ik altijd een herstart  doen op de itv weer draaiend  te krijgen. en als je dat eenmaal weet is er geen probleem.

Wel vreemd stefan, laten we zeggen dat ik ook 3 x een stroomstoring heb gehad:wink: . Geen last van hangende tv boxen hier.

ik ben vandaag helemaal opnieuw begonnen, harde reset van de ER4 en opnieuw script van wjb inspoelen, had in de afgelopen 2 jaar teveel geknutseld aan de config en firewall rules. Na 30 min weer up and running inclusief rules.
Zo kon ik meteen testen of alles zou doordraaien als ik de experiabox zou aansluiten in geval dat de ER stopt en dat doet het.

• Deelnemer
  • March 23, 2020

We zijn weer een maand verder. Weet iemand inmiddels al wanneer we eindelijk kunnen bellen met onze eigen router, dus zonder Experia Box. Ik heb inmiddels al 4 maanden de Experia Box in de doos laten zitten, omdat “binnenkort” dit mogelijk zou worden.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 23, 2020

We zijn weer een maand verder. Weet iemand inmiddels al wanneer we eindelijk kunnen bellen met onze eigen router, dus zonder Experia Box. Ik heb inmiddels al 4 maanden de Experia Box in de doos laten zitten, omdat “binnenkort” dit mogelijk zou worden.

Helaas heeft de coronacrisis roet in het eten gegooid.

Zonder coronacrisis had je dit bericht waarschijnlijk niet geschreven want dan was binnenkort niet eens meer binnenkort geweest.

• Deelnemer
  • March 23, 2020

Helaas heeft de coronacrisis roet in het eten gegooid.

Zonder coronacrisis had je dit bericht waarschijnlijk niet geschreven want dan was binnenkort niet eens meer binnenkort geweest.

Dat klinkt wel cryptisch. Ik kan me moeilijk voorstellen dat in dit verband de coronacrisis de oorzaak is van de vertraging. Ik begrijp hieruit dat “binnenkort” synoniem is voor “ooit na de crisis”? Toch maar de Experia Box uit de doos halen dan?

• Helper
  • March 24, 2020

Wel vreemd stefan, laten we zeggen dat ik ook 3 x een stroomstoring heb gehad:wink: . Geen last van hangende tv boxen hier.

ik ben vandaag helemaal opnieuw begonnen, harde reset van de ER4 en opnieuw script van wjb inspoelen, had in de afgelopen 2 jaar teveel geknutseld aan de config en firewall rules. Na 30 min weer up and running inclusief rules.
Zo kon ik meteen testen of alles zou doordraaien als ik de experiabox zou aansluiten in geval dat de ER stopt en dat doet het.

ook last van ratten begrijp ik😂

wellicht zit er verschil in de router wat daar de oorzaak van kan zijn? (Er4 vs Erl 3) 

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 24, 2020

nogmaals dank voor al je moeite en tijd die je hier in steekt

ook last van ratten begrijp ik😂

wellicht zit er verschil in de router wat daar de oorzaak van kan zijn? (Er4 vs Erl 3) 

Inderdaad het rattenverhaal;-)

Nee daar zit het niet in gezien ik voor de ER4 ruim een jaar de ERl 3 heb gebruikt. Enige waar ik met de ERl 3 wel last van had is als mijn zoon zware downloads aan het doen was via torrents, dat de tv boxen gingen haperen. Nu zit hij op eigen subnet en poort en heb nooit meer last gehad, komt waarschijnlijk ook omdat de ER4 wat betere specs heeft.

ik heb overigens ook niets aan het script van wjb veranderd, gebruik net als de experiabox 192.168.2.0/24 en als router 192.168.2.254. Dus geen aparte Vlans. Wel heb ik op de ER4 aparte subnet per poort draaien voor kids en IOT.

Misschien toch even opnieuw inspoelen, binnen 30 min ben je weer up and running

Cheers

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 25, 2020

De vrije (modem)routerkeuze is een feit.

• Helper
  • March 25, 2020

Dat is mooi nieuws, daar zat je al lang op te wachten.

en ik begrijp ook dat we straks jou kunnen bellen!!

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 25, 2020

Nee, mij kan je niet bellen want ik ben net als jij "gewoon" klant van KPN en lid van dit forum.

• Slimmerik
  • March 25, 2020

@wjb zie je nog nieuewe/andere instellingen staan wat KPN afgeeft en de config die we gebruiken voor de edgerouter?

• Topper
  • March 25, 2020

Aah mooi, even kijken of ik vaste telefonie aan de praat krijg op de FRITZ!Box 7581 nu, zodat het kleine switchje en de en Experiabox V10 er definitief tussenuit kunnen.

@wjb Was het dus toch binnenkort ;)

• Helper
  • March 25, 2020

Nee, mij kan je niet bellen want ik ben net als jij "gewoon" klant van KPN en lid van dit forum.

was uiteraard een grapje, ik doelde op het stukje dat je een expert aan de lijn krijgt met passie voor techniek!