Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
mvug schreef:

@wjb zie je nog nieuewe/andere instellingen staan wat KPN afgeeft en de config die we gebruiken voor de edgerouter?

Nee hoor, de configuratie die in de scripts in het startbericht zijn opgenomen waren uiteraard al conform de specificaties die KPN vandaag beschikbaar heeft gesteld, ik was immers al een tijd op de hoogte van die specificaties.

De enige verandering die ik heb doorgevoerd is de naamgeving van de configuartiescripts immers als je wel vaste telefonie van KPN hebt maar dit door een VoIP ATA of VoIP telefoon laat afhandelen dan moet je kiezen voor de scripts zonder telefonie. Vandaar dat ik ze hernoemd heb naar "met telefonie via Experia Box" en "zonder telefonie via Experia Box".

Ook heb ik dat nog even expliciet genoemd in de edit van 25 maart 2020.

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
r132npk546e schreef:

@wjbWas het dus toch binnenkort ;)

Duh... :wink:

• Slimmerik
  • 25 maart 2020
wjb schreef:
mvug schreef:

@wjb zie je nog nieuewe/andere instellingen staan wat KPN afgeeft en de config die we gebruiken voor de edgerouter?

Nee hoor, de configuratie die in de scripts in het startbericht zijn opgenomen waren uiteraard al conform de specificaties die KPN vandaag beschikbaar heeft gesteld.

De enige verandering die ik heb doorgevoerd is de naamgeving van de configuartiescripts immers als je wel vaste telefonie van KPN hebt maar dit door een VoIP ATA of VoIP telefoon laat afhandelen dan moet je kiezen voor de scripts zonder telefonie. Vandaar dat ik ze hernoemd heb naar "met telefonie via Experia Box" en "zonder telefonie via Experia Box".

Ook heb ik dat nog even expliciet genoemd in de edit van 25 maart 2020.

top, ik zit nu thuis op firmware 2.0.9-dev-stretch (nightly, https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Beta-Firmware-v2-0-9-beta-2/bc4303d9-65f6-44ac-a293-b6b7f776f28c#comment/45fd2675-3785-4765-bc8f-d519cb2dff5e), lijkt wat sneller internet te geven...

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
mvug schreef:

Goed te lezen dat deze wat sneller Internet lijkt te geven. Welke bandbreedte heb jij dan gecontracteerd immers met firmware versie 2.0.8 haalt mijn EdgeRouter Lite 3 ook met gemak 200Mbps.

Ik kan mij overigens niet veroorloven om beta's te draaien op mijn EdgeRouter aangezien ik ook zakelijk gebruik maak van mijn aansluiting.

• Slimmerik
  • 25 maart 2020
wjb schreef:
mvug schreef:

Goed te lezen dat deze wat sneller Internet lijkt te geven. Welke bandbreedte heb jij dan gecontracteerd immers met firmware versie 2.0.8 haalt mijn EdgeRouter Lite 3 ook met gemak 200Mbps.

Ik kan mij overigens niet veroorloven om beta's te draaien op mijn EdgeRouter aangezien ik ook zakelijk gebruik maak van mijn aansluiting.

ja en igmp proxy geeft weinig problemen. ik heb 500-500 internet, haal met gemak nu (eerder ook al). Maar internet voelt ook sneller met browsen.. hopelijk komt er binnenkort een stable versie uit… versie 2 heeft nog wel steeds die udp reordering bug erin zitten, die gaan ze ook oplossen zeggen ze...

• Deelnemer
  • 25 maart 2020
wjb schreef:

De vrije (modem)routerkeuze is een feit.

Ik kan weer bellen! Met de FRITZ!Box 7590 … zonder Experia Box. Die zit nog steeds in de doos en mag wat mij betreft terug naar KPN (amper gebruikt).

Thanks!

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
ll77 schreef:

Ik kan weer bellen! Met de FRITZ!Box 7590 … zonder Experia Box.

Gefeliciteerd! :wink:

• Helper
  • 25 maart 2020

@wjb  Ik heb net een N300A IP besteld. Als ik die straks aan mijn ERL3 wil hangen ipv mijn EB + dect basis station, moet ik dan opnieuw beginnen met de scripts “zonder telefonie via Experia Box" en vervolgens mijn eigen wijzigingen weer toevoegen, of kan ik “simpel” iets in de Config Tree aanpassen? En kan ik de N300A dan op de LAN poort van de ER3L aansluiten waar nu nog de EB zit?

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
Arthur71 schreef:

@wjb  Ik heb net een N300A IP besteld. Als ik die straks aan mijn ERL3 wil hangen ipv mijn EB + dect basis station, moet ik dan opnieuw beginnen met de scripts “zonder telefonie via Experia Box" en vervolgens mijn eigen wijzigingen weer toevoegen, of kan ik “simpel” iets in de Config Tree aanpassen? En kan ik de N300A dan op de LAN poort van de ER3L aansluiten waar nu nog de EB zit?

Nee hoor, nadat jouw N300A IP ingericht is en werkt is het een kwestie van een paar dingetjes uit de "config tree" verwijderen en klaar is Kees.

Ik neem aan dat je gekeken hebt of jouw dect toestellen door de N300A IP ondersteund worden.

• Nieuwkomer
  • 25 maart 2020

Allereerst natuurlijk super news vanuit KPN! Mijn Asus GT-AC5300router heeft geen VLAN instelling helaas. Is dit nog steeds noodzakelijk als ik enkel glasvezel wil aanschaffen?

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
xdwarfx schreef:

Allereerst natuurlijk super news vanuit KPN! Mijn Asus GT-AC5300router heeft geen VLAN instelling helaas. Is dit nog steeds noodzakelijk als ik enkel glasvezel wil aanschaffen?

Ga je alleen Internet aanschaffen of Internet en IPTV?

In het eerste geval moet de Asus nog altijd op vlan 6 aangesloten worden maar dat kan eenvoudig met een Netgear GS105Ev2 tussen Asus en NTU geregeld worden.

Ga je echter ook IPTV afnemen dan zal op de Asus ook IGMP proxy server ingericht moeten kunnen worden die de streams van vlan 4 gaat ophalen.

• Topper
  • 25 maart 2020

Beste allemaal, in het bijzonder @wjb.

Ik heb sinds enige tijd een edgerouter 6p hier draaien icm Xs4all (KPN) 500/500.

Lang zitten stoeien met niet werkend ipv6 maar via het forum hier en dan van ubiquity uiteindelijk gelukt.

Echter iptv deed het prima. We keken eigenlijk nooit meer multicast tv maar alleen netflix en on demand. Totdat we enkele weken geleden begonnen te zappen. Beginnend bij kanaal 1 geen probleem. Zappen we langzaam verder per kanaal omhoog dan gaat de tv ongeveer bij kanaal 13 haperen en stilhangen. Dan de blue screen of "zap een zender” wat niet uitmaakt. 

STB uit later aanzetten en het begint weer opnieuw.

Ik heb mijn stbs in een aparte vlan (poort 4 vlan 4) (wil niet graag dat stbs in mijn managers vlan 1 hangen)

netflix over de stbs en on demand werken prima.

van de edgerouter naar mijn netgear GS108e switch en alleen de poorten 6-7-8 in vlan 4 met voor wat het waard is binnen deze vlan IGMP snooping aan.

Ik snap alleen de haperende beelden niet. We kunnen prima 10 kanalen kijken zonder problemen maar zappen we verder naar boven dan begint de ellende.

Is iemand die een licht kan laten schijnen? Ik kan evt nog verdere info geven indien gewenst.

• Helper
  • 25 maart 2020
wjb schreef:
Arthur71 schreef:

Nee hoor, nadat jouw N300A IP ingericht is en werkt is het een kwestie van een paar dingetjes uit de "config tree" verwijderen en klaar is Kees.

Ik neem aan dat je gekeken hebt of jouw dect toestellen door de N300A IP ondersteund worden.

@wjb Bedankt, kun je ook aangeven wat ik dan moet verwijderen? En ik neem aan dat ik eth2 op de ERL3 niet kan gebruiken voor de N300A IP, maar dat ik die dan op een vrije poort van een switch in met LAN moet hangen!?

En ja ik heb gezien dat mijn handsets ondersteund worden, ;-) 

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
Arthur71 schreef:

@wjb Bedankt, kun je ook aangeven wat ik dan moet verwijderen?

De onderstaande onderdelen kunnen verwijderd worden.

• interfaces -> ethernet -> eth0 -> vif 7
  • interfaces -> ethernet -> eth2 -> vif 7
  • interfaces -> bridge -> br0

Arthur71 schreef:

En ik neem aan dat ik eth2 op de ERL3 niet kan gebruiken voor de N300A IP, maar dat ik die dan op een vrije poort van een switch in met LAN moet hangen!?

Voor de eenvoud kan je die het beste op een vrije poort van de switch hangen.

Zelf heb ik op eth2 een apart subnet gedefinieerd voor "the Internet of Things" en daar hangt mijn N300A IP ook in. (Zie screenshot in openingsbericht.)

Hier komt dan nog wel iets meer bij kijken zoals de inrichting van een firewall tussen de subnetten en op de N300A aangeven dat deze ook vanaf een ander subnet beheerd mag worden.

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
Tupos schreef:

Totdat we enkele weken geleden begonnen te zappen. Beginnend bij kanaal 1 geen probleem. Zappen we langzaam verder per kanaal omhoog dan gaat de tv ongeveer bij kanaal 13 haperen en stilhangen. Dan de blue screen of "zap een zender” wat niet uitmaakt. 

Heb je toevallig de igmp-proxy disable-quickleave per ongeluk aan staan?

Als je zapt, zie je dan in de dashboard de verbruikte bandbreedte oplopen?

Heb je op vlan 4 een firewall gedefinieerd richting "local"?

Zo ja, haal deze eens weg.

Ik zou graag willen weten of er ook een script is om de Edgerouter Xsfp direct op de glasvezel poort aan te sluiten, heb nu namelijk XS4ALL en die draaien op hetzelfde netwerk echter die werken met een friztbox die een glas aansluiting heeft , ook zal ik hier nog een module voor moeten kopen en vroeg me af of iemand daar in kon adviseren?

alvast bedankt voor de adviezen.

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
RaymondKohlberg schreef:

Ik zou graag willen weten of er ook een script is om de Edgerouter Xsfp direct op de glasvezel poort aan te sluiten, heb nu namelijk XS4ALL en die draaien op hetzelfde netwerk echter die werken met een friztbox die een glas aansluiting heeft , ook zal ik hier nog een module voor moeten kopen en vroeg me af of iemand daar in kon adviseren?

alvast bedankt voor de adviezen.

Ik heb geen script opgenomen die de SFP poort configureerd als WAN aansluiting.

In principe is dat eenvoudig te doen door de configuratie van eth0 te verplaatsen naar de sfp poort.

Overigens heeft het mijns inziens heel weinig zin om de NTU er tussenuit te halen. De NTU is niets anders dan een media converter die licht omzet in stroompjes vice-versa. Verder doet die NTU helemaal niets. 

bedankt voor je antwoord , ik wil de NTU er ook niet tussen uit halen de gaat echter door met een glasvezel kabel van NTU naar mij Fritzbox. ga het proberen zodra ik een goede module heb besteld hiervoor.

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
RaymondKohlberg schreef:

bedankt voor je antwoord , ik wil de NTU er ook niet tussen uit halen de gaat echter door met een glasvezel kabel van NTU naar mij Fritzbox. ga het proberen zodra ik een goede module heb besteld hiervoor.

De NTU's van KPN hebben helemaal geen glasvezel uitgang. Als die FRITZ!Box dus via een glasvezel aangesloten is, dan is de NTU weg en is de FRITZ!Box blijkbaar direct op de FTU aangesloten.

Betreft het een FRITZ!Box 5490?

Plaats eens een foto van de aansluiting?

Overigens staan de specs voor de SFP module beschreven op https://www.kpn.com/eigenmodem.

Goedeavond,

ik heb bij mij EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via Experia Box (zip 21 feb 2019 20:02). draaien.

nu heb ik een normale switch in de meterkast hangen die vanuit daar verdeeld naar walloutlets.

ik merk hierbij soms stotterende en wegvallende TV.

nu vroeg ik mij af wat moet ik doen om te zorgen dat TV over eth2 gaat ipv eth1, heb namelijk maar 1 TV en die kan evt direct op eth2 dan is voor nu het probleem ‘opgelost’ en hoef ik niet zo snel een switch te vervangen.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 25 maart 2020
scwstalpers schreef:

Goedeavond,

ik heb bij mij EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via Experia Box (zip 21 feb 2019 20:02). draaien.

nu heb ik een normale switch in de meterkast hangen die vanuit daar verdeeld naar walloutlets.

nu vroeg ik mij af wat moet ik doen om te zorgen dat TV over eth2 gaat ipv eth1, heb namelijk maar 1 TV en die kan evt direct op eth2 dan is voor nu het probleem ‘opgelost’ en hoef ik niet zo snel een switch te vervangen.

De TV gewoon op eth1 houden en niets veranderen. Koop een switch die IGMP snooping ondersteund. Als je niets aan de settings doet, dan kan je zo weer overstappen op de experiabox , indien er iets fout of kapot gaat.

Bijvoorbeeld de netgear GS105Ev2, kost 30 euro en dan hoef je niets te veranderen.

Welke switch heb je nu?

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020

Na configuratie moet een EdgeRouter altijd één keer opnieuw opgestart worden omdat de IGMP proxy server niet altijd up.and running is.

Ik denk echter niet dat dat het probleem is.

Je zult echt een switch moeten gebruiken die IGMP snooping ondersteunt zoals de Netgear GS105Ev2 of zijn groter broertje de GS108Ev3.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 25 maart 2020

@wjb,

Gefeliciteerd trouwens, als vechter voor vrij router keuze, is dit een mooie dag:v_tone1:

Cheers

wjb
Superuser
  • 25 maart 2020
Multiedje schreef:

Gefeliciteerd trouwens, als vechter voor vrij router keuze, is dit een mooie dag:v_tone1: 

Inderdaad wat dat betreft een mooie dag. Helaas wordt dat wel wat overschaduwd door de gebeurtenissen op de wereld. Overigens ging bij mij op 23 december 2019 de Experia Box van stroom af omdat ik toen de vaste telefonie naar mijn Gigaset N300A IP kon overzetten.

Multiedje schreef:
scwstalpers schreef:

Goedeavond,

De TV gewoon op eth1 houden en niets veranderen. Koop een switch die IGMP snooping ondersteund. Als je niets aan de settings doet, dan kan je zo weer overstappen op de experiabox , indien er iets fout of kapot gaat.

Bijvoorbeeld de netgear GS105Ev2, kost 30 euro en dan hoef je niets te veranderen.

Welke switch heb je nu?

heb er 2, in de meterkast een simple 8 poorts tplink unmannaged. en boven in mij computer domein, een 24 poort’s edgeswitch light die ik niet in de meterkast kan ivm me nas met dual uplink lag groep.

experiabox is tevens geen optie lopen meerdere site to site vpn’s voor domain controllers.

was meer van eth2 heb ik als ik die kan gebruiken kost het geen geld, maar dan toch ff kijken welke switch ik ga halen gok een edgeswitch alleen dan kleiner heb ik overal dezelfde vendor en ui. en unms is ook wel chill tegenwoordig.

Reageer