Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2020

Het is ook mogelijk om die éne televisie in een eigen subnet op eth2 aan te sluiten.

Hiertoe zal een tweede DHCP server gemaakt moeten worden en zal de IGMP proxy server aan dat subnet gekoppeld moeten worden.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 25 maart 2020

@scwstalpers,

Als ik nu opnieuw moet beginnen, zou ik ook voor de Edge lijn gaan en niet de Unifi. Ik weet niet wat ze aan het doen zijn maar de ene unifi switch is de andere niet. De Unifi 8 150W zijn via telnet in combinatie met de controller te managen en de UniFi Switch 8 kan niet via telnet maar via ICLI (cisco commands)  ipv normaal CLI.

Kortom vreemde strategie en niet handig. Overigens kan je de basis instellingen wel met de controller doen, zoals IGMP snooping aan of uit en je subnet instellen. Ik denk dat de unifi switches beter tot zijn recht komen als de USG lite of pro gebruikt.

• Topper
  • 24 reacties
  • 25 maart 2020
Multiedje schreef:

@scwstalpers,

Als ik nu opnieuw moet beginnen, zou ik ook voor de Edge lijn gaan en niet de Unifi. Ik weet niet wat ze aan het doen zijn maar de ene unifi switch is de andere niet. De Unifi 8 150W zijn via telnet in combinatie met de controller te managen en de UniFi Switch 8 kan niet via telnet maar via ICLI (cisco commands)  ipv normaal CLI.

Kortom vreemde strategie en niet handig. Overigens kan je de basis instellingen wel met de controller doen, zoals IGMP snooping aan of uit en je subnet instellen. Ik denk dat de unifi switches beter tot zijn recht komen als de USG lite of pro gebruikt.

Ik heb bij me ouders op de zaak nog een unifi 8 150w staan met cloudkey, hier zit dan een local accespoint(AC-PRO) op, en 2 die vanuit andere locaties via s2s vpn de controller gebruiken. verder is alles de edge lijn. vind de interface meer volwassen en de specs zijn net beter. al zal ik voor een gigabit verbinding gok ik straks niet meer met de er3lite uitkunnen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2020
scwstalpers schreef:

...al zal ik voor een gigabit verbinding gok ik straks niet meer met de er3lite uitkunnen.

De ERL-3 kan met hardware offloading die 1Gbps wel aan zij hat dat hij dan wel op z'n tenen zal lopen.

• Topper
  • 19 reacties
  • 25 maart 2020
wjb schreef:

Heb je toevallig de igmp-proxy disable-quickleave per ongeluk aan staan?

Nee, tenminsten als er een + achter staat staat disable toch uit en staat quickleave aan?

Ik heb deze overigens ook een op - gezet maar maakt geen verschil

wjb schreef:

Als je zapt, zie je dan in de dashboard de verbruikte bandbreedte oplopen?

Ja dat wel. Tenminste er is iets dat niet klopt volgens mij. iptv komt op 0.4 binnen dan heb ik IGMP-proxy alleen geconfigureerd voor 0.4 en 4.4 . Signaal komt binnen in de router op 0.4 en het iptv verlaat weer de router bij eth4 vif 4. IDeze kabel gaat dan naar de GS108e en komt binnen op poort 5 tagged en gaat dan untagged alleen naar poort 6-7-8 die naar resp de 3 STBs gaan. 

Ik heb voor de vorm igmp snooping aanstaan in de GS108e maar vraag me af of dat uitmaakt aangezien in de VLANs alleen de STBs zitten die het signaal sowieso moeten ontvangen.

ik zie geen andere dan verwachte activiteit op 0.4 en 4.4 maar als ik snel zap dan gaat wel de Tx van eth 4 omhoog tot wel 130Mbps. De boel loopt dan vast . Rx blijft laag. 

igmp proxy heb ik alleen enabled voor 0.4 en 4.4 en niet voor eth 4 (role diabled).

wjb schreef:

Heb je op vlan 4 een firewall gedefinieerd richting "local"?

Zo ja, haal deze eens weg.

local alleen DNS 53 en DHCP 67 geconfigureerd. Deze heb ik nu uit staan en maakt geen verschil. Kan ik deze uitlaten of geheel local verwijderen? Ik wil niet dat de STBs meer kunnen binnen mijn router of zijn deze hier te dom voor?

Alvast dank voor je visie!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2020
Tupos schreef:

wjb schreef:

Heb je op vlan 4 een firewall gedefinieerd richting "local"?

Zo ja, haal deze eens weg.

local alleen DNS 53 en DHCP 67 geconfigureerd. Deze heb ik nu uit staan en maakt geen verschil. Kan ik deze uitlaten of geheel local verwijderen? Ik wil niet dat de STBs meer kunnen binnen mijn router of zijn deze hier te dom voor?

Haal die firewall van vlan 4 naar local eens helemaal weg door hem te ontkoppelen van vlan 4.

Een STB moet zich bij de router (local) kunnen afmelden voor een IGMP stream en dat lijkt niet te lukken.

Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat een STB kwaad kan doen, daar zijn ze echt niet intelligent genoeg voor.

• Topper
  • 19 reacties
  • 25 maart 2020
wjb schreef:

Haal die firewall van vlan 4 naar local eens helemaal weg.

Een STB moet zich bij de router (local) kunnen afmelden.

Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat een STB kwaad kan doen, daar zijn ze echt niet intelligent genoeg voor.

Warempel !! het weghalen van de firewall vlan 4 naar local did the trick !!

Waar het eerst met zappen naar 130Mbps ging gaat hij nu met op mijn snelst zappen hooguit naar 20Mbps om vervolgens bij stoppen met zappen op een steady 7 Mbps uit te komen. Ik neem aan dat dit normaal is voor een stream.. Indien STB uit zakt hij ook naar nagenoeg 0.

Problem solved. 

WJB thanks !! Je moet een “buy me a coffee button”  onderaan je berichten toevoegen !!

peter-keetfm
Wijsgeer

Lijkt wel een igmp snooping probleem

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2020
Tupos schreef:

Waar het eerst met zappen naar 130Mbps ging gaat hij nu met op mijn snelst zappen hooguit naar 20Mbps om vervolgens bij stoppen met zappen op een steady 7 Mbps uit te komen. Ik neem aan dat dit normaal is voor een stream.

7Mbps is normaal voor een HD stream. Ik neem overigens aan dat je ook naar de betere HD-"Glas" streams op kanaal 661 t/m 670 kijkt. Deze streams vergen zo'n 12,5Mbps.

Bij het zappen zullen er heel even twee streams actief zijn er bij heel snel zappen misschien zelfs wel even drie maar de igmp-quickleave zorgt er voor dat dit maar heel kort het geval is. In die tijd zie je dus even een belasting van 14 of 21Mbps.

peter-keetfm
Wijsgeer

@Tupos

Klopt wel met zappen een piek

ff gekeken op de fritzbox

Bruin is tv stream en geel internet verkeer

markstam
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 30 reacties
  • 25 maart 2020

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2020
markstam schreef:

Klopt, zie ook het topic "Vrije modemkeuze bij KPN".

• Topper
  • 34 reacties
  • 26 maart 2020

Gaaf! Nu kan ik eens gaan kijken of ik mijn Nortel/Avaya toestellen aan de praat krijg! SIP is meer mijn ding namelijk. Maar @wjb, zeg je nu dat de betere kwaliteit TV op kanaal 661 t/m 670 zit? Ik wist dat niet. Overigens heb ik 3 HD kastjes thuis en mijn snelheid laten verhogen naar 500GB, maar de snelheid is sinds de verhoging niet echt hoger geworden. Ik las dat KPN vanwege de vele thuiswerkers de snelheid verlaagt heeft. Heb jij dat ook of heb je daar geen last van?

• 0 reacties
  • 26 maart 2020
GvanH schreef:

Gaaf! Nu kan ik eens gaan kijken of ik mijn Nortel/Avaya toestellen aan de praat krijg! SIP is meer mijn ding namelijk. Maar @wjb, zeg je nu dat de betere kwaliteit TV op kanaal 661 t/m 670 zit? Ik wist dat niet. Overigens heb ik 3 HD kastjes thuis en mijn snelheid laten verhogen naar 500GB, maar de snelheid is sinds de verhoging niet echt hoger geworden. Ik las dat KPN vanwege de vele thuiswerkers de snelheid verlaagt heeft. Heb jij dat ook of heb je daar geen last van?

Hallo @GvanH , ik heb niets over snelheidsaanpassingen door KPN gelezen, behalve dat streamingdiensten de kwaliteit omlaag schroeven om bandbreedte te sparen.

Kun je de bron vermelden?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 26 maart 2020
GvanH schreef:

Maar @wjb, zeg je nu dat de betere kwaliteit TV op kanaal 661 t/m 670 zit?

Dat klopt, daar zitten de HD-"Glas" zenders met hogere bitrate en daarmee een betere beeldkwaliteit.

GvanH schreef:

Overigens heb ik 3 HD kastjes thuis en mijn snelheid laten verhogen naar 500GB, maar de snelheid is sinds de verhoging niet echt hoger geworden. Ik las dat KPN vanwege de vele thuiswerkers de snelheid verlaagt heeft. Heb jij dat ook of heb je daar geen last van?

Zoals @JanD ook al aangaf is er geen sprake van het verlagen van de snelheid. Vanaf een bekabeld aangesloten apparaat zou jij dan ook gewoon 500Mbps moeten halen. Ik vraag me echter af of je van die hogere bendbreedte iets zult gaan merken immers ik ben er van overtuigd dat je (vrijwel) nooit die bandbreedte zult gebruiken.

Ik zou je willen adviseren om eens goed naar jouw dashboard op de EdgeRouter te kijken en vast te stellen hoeveel bandbreedte je nu werkelijk nodig hebt. Je zult versteld staan hoe weinig dat eigenlijk is. Weet dat ik lang geleden juist mijn abonnement van 500Mbps naar 200Mbps heb teruggezet, de meerprijs voor 500Mbps bleek echt weggegooid geld.

• Topper
  • 34 reacties
  • 26 maart 2020

O, ja dat heb ik dan verkeerd gezien, mijn excuses. De meerprijs voor 500MB valt nu wel mee, vind ik. En het was de enige mogelijkheid voor aanschaffen van een 3e 4K ontvanger. Verder snap ik dat je het niet nodig hebt. Ik zal eens verder testen. Maar hoe zit het dan precies met kanaal 661 t/m 670?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 26 maart 2020
GvanH schreef:

Maar hoe zit het dan precies met kanaal 661 t/m 670?

De kanalen 661 t/m 670 zijn de HD-"Glas" varianten van de zenders 1 t/m 10.

Deze HD-"Glas" varianten hebben een hogere kleurdiepte waardoor er een levendiger beeld ontstaat. Er zijn mensen die het verschil niet waarnemen (zoals mijn vrouw en zoon) en er zijn mensen (zoals ik) die juist een groot verschil ervaren.

GvanH schreef:

De meerprijs voor 500MB valt nu wel mee, vind ik.

Ach ja, het is maar 5 Euro per maand extra t.o.v. 200Mbps en mijn vraag is dan waarom ik een commerciële organisatie zou spekken met die 5 Euro per maand als ik daar in de praktijk niets voor terugkrijg.

• Topper
  • 34 reacties
  • 26 maart 2020

Thx, ik ga eens checken en telefonie bestellen. Ben benieuwd!!

flutter
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 84 reacties
  • 26 maart 2020

Nu kpn de sip gegevens heeft vrijgegeven gelijk een nieuw basisstation aangeschaft (N300A IP).

Kan bellen en gebeld worden echter als ik wil bellen krijg ik geen kiestoon, is dit gewoon met voip of is er toch ergens een instelling die ik nog moet aanpassen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 26 maart 2020
flutter schreef:

Nu kpn de sip gegevens heeft vrijgegeven gelijk een nieuw basisstation aangeschaft (N300A IP).

Kan bellen en gebeld worden echter als ik wil bellen krijg ik geen kiestoon, is dit gewoon met voip of is er toch ergens een instelling die ik nog moet aanpassen.

Heb je de stun server geconfigureerd?

Zie de onderstaande (werkende) configuratie.

Overigens is het normaal dat je tijdens het intoetsen van een nummer geen kiestoon hoort.

Robinjb
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 26 maart 2020

Is er iemand die een Unifi Dream Machine werkend heeft met PPPoE / IPv4 (en IPv6)?
Het lukt mij niet; en heb niet het gevoel dat ik veel fout heb kunnen doen.

Overigens heb ik geen televisie of telefoon meer via KPN; dus dat is ook niet nodig.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 26 maart 2020
Robinjb schreef:

Is er iemand die een Unifi Dream Machine werkend heeft met PPPoE / IPv4 (en IPv6)?

Overigens heb ik geen televisie of telefoon meer via KPN; dus dat is ook niet nodig.

Je zult de pppoe verbinding via vlan 6 op moeten zetten en volgens mij kan je bij de Unifi Dream Machine niet configureren welk vlan gebruikt moet worden.

Geen man overboord, dat betekent dat je met een Netgear GS105Ev2 tussen de Unifi en de NTU de communicatie alsnog op vlan 6 kunt plaatsen.

Robinjb
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 26 maart 2020
wjb schreef:
Robinjb schreef:

Je zult de pppoe verbinding op vlan 6 op moeten zetten en volgens mij kan je bij de Unifi Dream Machine niet configureren welk vlan gebruikt moet worden.

Geen man overboord, dat betekent dat je met een Netgear GS105EV2 tussen de Unifi en de NTU de communicatie alsnog op vlan 6 kunt plaatsen.

Dat lukt me dan weer wel, wil niet zeggen dat het werkt overigens.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 26 maart 2020

Als de pppoe verbinding op vlan 6 opgezet wordt, dan zou het gewoon moeten werken.

De username die ik gebruik is MAC adres@internet maar dat zou niet uit mogen maken.

Robinjb
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 26 maart 2020
wjb schreef:

Als de pppoe verbinding op vlan 6 opgezet wordt, dan zou het gewoon moeten werken.

De username die ik gebruik is MAC adres@internet maar dat zou niet uit mogen maken.

Gek, het is me nu toch op 1 of andere manier gelukt met deze settings;

Ben nu online zonder Experiabox!

Reageer