Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8857 reacties

RobertLa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 33 reacties
  • 9 april 2020

Ik krijg het niet voor elkaar om mij dns via OpenDNS te laten lopen.  Ik zag hiervoor dat ook anderen hier tegen aan zijn gelopen. Ik heb in de configtree de DNS adressen opgenomen. Toen werkte het niet. Na wat zoeken kwam ik tegen dat je de system name server 127.0.0.1 moet toevoegen. Helaas nog geen werkend resultaat. Als ik in mijn iphone kijk naar welke DNS servers worden gebruikt, dan zie ik in volgorde den OpenDNS servers 208.67.222.222 en 208.67.220 en daaronder nog twee IPV6 adressen. Als ik die IPV6 eruit haal en dus handmatig de OpenDNS servers op het device instel dan loopt eea goed.  Zou de ER deze IPV6 nummers gebruiken? (ik ben nu niet thuis dus weet even niet wat de nummers zijn). Ik heb vanzelfsprekend de ER 6p opnieuw opgestart nadat ik de configuratie had gewijzigd.

De instellingen in de configtree:

De instelling voor System name server:

En zo ziet het er dan uit als ik de servers oproep:

Is er iemand die mij een stapje verder kan helpen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 107 reacties
  • 9 april 2020

Ik zou die ‘listen-address’ option gewoon weglaten, even er vanuit gaande dat je alles achter eth1 hebt hangen.

Of heb je die optie met een reden toegevoegd? Zorg bij je DHCP services ervoor dat je bij DNS het IP van de EdgeRouter (binnen het betreffende subnet) invult en dat de clients daar DNS toegang hebben (mocht een firewall dat nu blokkeren).

RobertLa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 33 reacties
  • 9 april 2020

@JorisV. het vreemde is dat mijn windows 10 laptop wel de goede dns pakt en de Apple devices (iPhone en iPads) niet. Ik begrijp je laatste zin niet goed. Bedoel je dat ik de dns servers vervang voor het IP van de EdgeRouter. Zie hieronder:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 9 april 2020

Door de EdgeRouter als DNS server door te geven aan de DHCP cliënts zullen deze dus DNS request via de EdgeRouter laten lopen en als de gevraagde URL niet meer in de cache staat dan zal het verzoek geforward worden naar de opgegeven DNS servers.

Let op, apparatuur van Apple prefereert de IPv6 DNS servers. Als IPv6 dus actief is dan zou het kunnen zijn dat de DNS request naar de IPv6 DNS server van KPN gestuurd wordt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 107 reacties
  • 9 april 2020

@RobertLa correct. Vul bij DNS 1 in ‘192.168.2.254’ en haal het IP dat in DNS 2 staat weg.

Wanneer clients binnen het .2 subnet vervolgens een DNS request doen, wordt dat door de EdgeRouter geforward naar de DNS servers die je bij de DNS forwarding configuratie ingesteld hebt. De listen-address option bij de DNS forwarding configuratie mag weg (zolang je de listen-on op de juiste interface hebt staan - eth1 als ik het goed zie). De cache-size zou ik op 10000 zetten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 107 reacties
  • 9 april 2020

@wjb ik zie dat we weer tegelijkertijd aan het antwoorden zijn :yum:

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 9 april 2020
Er1ckNL schreef:

Mijn ERPoe-5 heeft wel een ingebakken switch op port 2,3,4 maar die gebruik ik verder niet. Ik zal vast iets stoms fout doen.

Heb ook zo'n router heb je nog gevonden wat er mis ging. ?

RobertLa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 33 reacties
  • 9 april 2020

Dat iOS IPv6 prefereert zal wel de oorzaak zijn. Maar is het niet raar dat deze KPN servers staan vermeld? De ipv4’s staan er ook niet tussen. Die had ik allemaal verwijderd via configtree in ER.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 9 april 2020
Frank3523 schreef:
Er1ckNL schreef:

Mijn ERPoe-5 heeft wel een ingebakken switch op port 2,3,4 maar die gebruik ik verder niet. Ik zal vast iets stoms fout doen.

Je doet er verstandig aan om op een EdgeRouter maar één poort te gebruiken voor je LAN en verdere distributie een switch te gebruiken die IGMP snooping ondersteunt.

De reden is dat de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 9 april 2020
RobertLa schreef:

Dat iOS IPv6 prefereert zal wel de oorzaak zijn. Maar is het niet raar dat deze KPN servers staan vermeld? 

Apple configureert IPv6 DNS servers zelfs al op basis van slaac terwijl Windows dat alleen op basis van een expliciet DHCPv6 verzoek doet.

Ik denk dat je kunt voorkomen dat de IPv6 DNS servers geconfigureerd worden door no-dns aan te zetten (op plusje drukken) bij de DHCPv6-PD settings op pppoe0.

Config-Tree - interfaces - ethernet - eth0 - vif - 6 -pppoe - 0 - dhcpv6-pd.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 107 reacties
  • 9 april 2020

@RobertLa  Heb je niet gewoon de IPv6 DNS adressen van KPN nog in de router-advert (radv) configuratie staan? Als ik ‘t me goed herinner staan die namelijk in de basisconfiguratie van @wjb.

Ik heb even geen toegang tot mijn router maar no-dns aanzetten zoals wjb zegt kan ook werken.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 9 april 2020

En die router advert is ook een hele goede. Je zou kunnen overwegen om daar de IPv6 DNS servers van OpenDNS op te geven.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 9 april 2020
wjb schreef:
Frank3523 schreef:
Er1ckNL schreef:

Je doet er verstandig aan om op een EdgeRouter maar één poort te gebruiken voor je LAN en verdere distributie een switch te gebruiken die IGMP snooping ondersteunt.

De reden is dat de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt.

Ja weet ik, maar vind het zonde om die poe poorten niet meer te kunnen gebruiken. En volgens mij zijn er hier meerdere die het middels vLans aan de praat hebben. Wil dat dus eerst proberen en als dat niet werkt kan ik altijd nog naar 1 poort toe. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 9 april 2020
Frank3523 schreef:

En volgens mij zijn er hier meerdere die het middels vLans aan de praat hebben.

Ook ik heb IPTV even op een apart vlan (eth1.4) geplaatst.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 10 april 2020
wjb schreef:
Frank3523 schreef:

Ik had gezien dat @JorisV. het op zijn ER-12 ook zo heeft werken. Dus ga dat eerst proberen. Heb de config al klaar staan dus als ik over ben op KPN moet het zo geregeld zijn. Heb ook nog een eenvoudige config achter de hand voor als het niet wil lukken maar dat verwacht ik niet.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 10 april 2020
Frank3523 schreef:

Ik had gezien dat @JorisV. het op zijn ER-12 ook zo heeft werken. Dus ga dat eerst proberen. Heb de config al klaar staan dus als ik over ben op KPN moet het zo geregeld zijn. 

Houdt er wel rekening mee dat, zonder IGMP snooping de TV streams naar alle TV ontvangers gestuurd zullen worden. Als er dus op twee TV ontvangers gekeken wordt dan ontvangen ze ook elkaars TV streams. Ze kunnen dat wel aan maar het is toch wel iets om rekening mee te houden.

Je zou ook kunnen opteren om één LAN poort buiten de switch te houden en hier een apart subnet op te plaatsen t.b.v. IPTV. Als je meerdere TV ontvangers hebt dan kan je op die LAN poort een Netgear GS105Ev2 plaatsen. Zo houdt je het IPTV verkeer volledig gescheiden en wellicht is dat zelf wel de beste configuratie.

RobertLa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 33 reacties
  • 10 april 2020

@JorisV.  @wjb Ik heb beide suggesties opgevolgd, zowel los van elkaar als in combinatie, echter dit mag niet baten. Ik wil toch nog een poging wagen en een beroep doen op jullie kennis. Mij valt namelijk op dat in W10 de ER als DNS server wordt gezien. Aan de router heb ik via de config tree aan Eth1 de gewilde DNS servers gekoppeld. Het lijkt erop dat hij die route niet pakt en op de een of andere manier toch weer uitkomt bij de KPN Ipv6 server (die ik heb verwijderd en heb vervangen bij router advert. Is er toch nog een andere plek die de instellingen overruled. Zowel de W10 als de IOS devices werken niet, maar wel als ik de DNS servers in het device zelf opneem. Het moet dus de ER zijn die niet doet wat ik wil.

Nog even mijn instellingen zover:

Is er nog iets dat ik kan proberen? Bedankt alvast weer voor jullie suggesties.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 107 reacties
  • 10 april 2020

@RobertLa  In je 3e screenshot zie ik bij ‘radvd-options’ nog het IPv6 van de KPN DNS server. Klik achter ‘radvd-options’ eens op de Remove-knop en probeer het dan nog eens. ;-) Die radvd-options heb je niet nodig namelijk.

RobertLa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 33 reacties
  • 10 april 2020

@JorisV.  @wjb  That did the trick. Dom van me dat ik daar overheen had gekeken. Ik heb de radvd-options verwijderd. In eerste instantie nog geen resultaat. Nadat ik de no-dns weet uit had gezet, draait het hele DNS gebeuren als een zonnetje. Hartstikke bedankt voor jullie hulp! Prettige paasdagen allemaal. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 10 april 2020
wjb schreef:

Houdt er wel rekening mee dat, zonder IGMP snooping de TV streams naar alle TV ontvangers gestuurd zullen worden. Als er dus op twee TV ontvangers gekeken wordt dan ontvangen ze ook elkaars TV streams. Ze kunnen dat wel aan maar het is toch wel iets om rekening mee te houden.

Daar heb je helemaal gelijk in maar meestal als we naar de ene tv kijken staat de andere uit. 

Maar ik kan altijd nog een extra switch overwegen maar ik heb al weer te veel geld uit gegeven aan nieuwe hardware dus ben bang dat dat niet goedgekeurd gaat worden ;-)

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 107 reacties
  • 10 april 2020
RobertLa schreef:

@JorisV.  @wjb  That did the trick. Dom van me dat ik daar overheen had gekeken. Ik heb de radvd-options verwijderd. In eerste instantie nog geen resultaat. Nadat ik de no-dns weet uit had gezet, draait het hele DNS gebeuren als een zonnetje. Hartstikke bedankt voor jullie hulp! Prettige paasdagen allemaal. 

Goed om te horen dat het gelukt is. Fijne Pasen allemaal!

• Slimmerik
  • 124 reacties
  • 10 april 2020
Multiedje schreef:

@wjb,

Ik heb zojuist toch ipv6 weer aangezet en heb 2 vraagjes:

1. waarom zie ik bij jou op je screenshot op de 1e pagina van het forum 2 ipv6 adressen per vlan en eth poort. Ik heb maar 1 ipv6 bij elke fysieke poort.
  2.  Hoe heb jij je HW offloading staan voor ipv6, op pppoe of op vlan?

Dank alvast!

@wjb 

Wat is eigenlijk het voordeel van 2 ipv6 adressen per vlan en eth poort?

Ik heb het nu ook ingesteld met dubbele ipv6 adressen en merk geen profijt.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 10 april 2020
wjb schreef:
Frank3523 schreef:

Hi @wjb,

2 vraagjes:

1. ik zag dat je nieuwe config scrips hebt geplaatst op pagina 1 van het forum (8 april 2020), wat zijn de wijzigingen vergeleken met de vorige versie?
  2.  jij hebt ook een apart vlan aangemaakt voor IPTV, los van het aanmaken van het vlan en de dhcp, heb jij ook de IMGP Proxy hiervoor aangepast van eth1 naar eth1.4? en is dat de enige regel die een (eventuele) aanpassing nodig heeft?

• Helper
  • 107 reacties
  • 10 april 2020

ik heb een EdgeRouter X (ER-X-SFP) en heb de laatste configuratie scipts gepakt ( EdgeRouter X SFP zonder telefonie via Experia Box (zip 8 april 2020 19:02) ) maar helaas geen signaal :'(

Ik heb glasvezel, overigens wel via Oxxio, maar dit is wel KPN.

e.e.a. zou naar wat ik begreep zelfde moeten zijn, maar lijkt toch niet het geval, iemand die hier toevallig mee bekend is of beter nog een mogelijke tip (uit ervaring) wat dan de afwijking wel zal zijn misschien?

b.v.d.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 10 april 2020

Oxxio is Oxxio. En geen KPN. Het is internet van Oxxio over het netwerk van KPN Netwerk NL. U zit nu hier op het forum van KPN provider. Dat is een andere organisatie dan KPN Netwerk NL.

Reageer