Skip to main content
Vraag

Geen connectie meer met mijn zonnepanelen sinds overstap naar KPN

• September 3, 2025
  • 24 reacties
  • 177 keer bekeken

Wij zijn gisteren overgestapt van Ziggo internet naar KPN maar
nu hebben wij geen connectie meer met de Growatt omvormer/zonnepanelen.

Wij kunnen nu niet meer zien wat de panelen opwekken.
Heeft hier iemand daar een oplossing or verklaring voor?

24 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Wellicht vind je op dat topic de oplossing. Laat je even weten hoe het afloopt?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 3, 2025

Beste series ID,

Ziggo gebruikt een andere IP reeks voor het thuisnetwerk dan KPN.

Jouw omvormer denkt nog met Ziggo verbinding te maken en dat moet je dus even aanpassen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2025

dank u voor uw spoedig antwoord 

ik ben een bureauridder en zeker geen handige harry dus ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Dan zou ik de helpdesk van het bedrijf wat de zonnepanelen heeft geleverd bellen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2025

zoals alle bedrijven reageren ze niet op e-mails ( of hebben alleen no reply want verbeeld je dat we een klacht hebben) en de telefoon.  Ook kpn doet aan die klantonvriendelijkheid mee merk ik terwijl zij toch

de hele boel hebben omgezet 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Kpn heeft helemaal niets omgezet. Het is natuurlijk niet zo dat bij een overstap alles meteen werkt. Zeker niet bij zoiets als omvormers van zonnepanelen. De installateur heeft de omvormer geïnstalleerd op basis van je vorige provider. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2025

Men heeft wel alles omgezet wat betreft internet tv en telefoon. Men heeft ook geconstateerd dat er zonnepanelen en omvormers in huis waren. Alleen niet gewaarschuwd dat er problemen konden optreden of een poging gedaan om dat te controleren of te repareren en dat vind ik nalatig. Als ik alles van te voren had geweten was ik niet overgestapt. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Maar je kunt toch niet verwachten dat een monteur verstand heeft van zonnepanelen? Bel degene die het heeft aangesloten. Die heeft het zo gefixt.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

KPN levert een dienst, en dat is in dit geval de ontsluiting naar het internet. 
Alles wat achter de KPN router zit, is geheel van jou en dus ook de connectie met de zonnepanelen en de server waarmee die dingen communiceren. 
Ik heb het vermoeden dat een bedrijf IN het modem enige aanpassingen heeft gedaan, of andere pogingen heeft ondernomen om verbinding te bewerkstelligen dat er verbinding kan worden gemaakt. 

Dus wat ​@Joep1965 schrijft, je moet bij de installateur terecht, of wellicht een handig iemand inschakelen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 3, 2025

Een erkende installateur van de omvormer weet dit zeker te herstellen series ID.

Het kan natuurlijk zijn dat deze dat niet gratis doet, maar dat is logisch.

Voor bestaande klanten regelt men zoiets meestal met een korting c.q. coulance.

In dit geval treft KPN geen blaam.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 8, 2025

Hoi ​@series ID welkom op de KPN Community! Dat is dan even een valse start. Heb je inmiddels een oplossing gevonden? Ik denk als je er zelf niet uitkomt dat contact met de installateur van de betreffende omvormer dan inderdaad de kortste klap geeft. Ik hoor graag wat de uitkomst is!

• Helper
  • September 8, 2025

Hoi,

Bestaat de mogelijkheid om je omvormer met een vaste ethernetkabel aan te sluiten. Ook hier van Ziggo naar KPN, maar omdat de omvormer (Solaredge) bekabeld is aangesloten geen enkel probleem gehad. Er wordt nl door de box 12 via DCHP automatisch een ip-adres toekend.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 8, 2025

Je zal even moeten Google hoe je de wifi stick kan resetten. Er zijn verschillende uitvoeringen, hier thuis een zwarte stick in gebruik maar er zijn ook witte sticks. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 10, 2025

Je zal even moeten Google hoe je de wifi stick kan resetten. Er zijn verschillende uitvoeringen, hier thuis een zwarte stick in gebruik maar er zijn ook witte sticks. 

Ja als ik zo google kom ik ook het één en ander tegen bijvoorbeeld:

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

In de meterkast staat een een klein growat shinebox, waarvan het lichtje met de wolk blijft knipperen.

De slimme thermostaat kan ook gewoon nog steeds de hoeveelheid opgewekte stroom registreren, alleen komt die informatie niet online.

Volgens de installateur: “zolang het wolkje blijft knipperen is er een probleem met de verbinding naar buiten toe, niet zo zeer met de growatt hardware. Er moet in de router gekeken worden of het mac adres in de router geregistreerd staat en zonodig een poort naar buiten te openen.”

Kan ik dat zelf of moet ik een hulplijn bellen?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 13, 2025

Als de installateur van de zonnepanelen het heeft geregeld toen je nog bij Ziggo zat, moet hij het ook kunnen regelen bij KPN.

Dus daar kun je het beste even contact mee opnemen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

ik mag hopen dat Remco van de KPN nog steeds meekijkt op ditb forum

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Welke acties heb je zelf al ondernomen om het te laten werken?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

ik ben behoorlijk bij de tijd betreffende administraties e.d. maar technisch uiterst zwakbegaafd. ik vind computers een prima uitvinding zo lang ze werken ik kan ze opstarten en afsluiten en daarmede heb ik het gehad.  Dus al mijn acties zijn gericht op hulp en als ik een uitleg kan krijgen welke handelingen ik zou moeten doen om t een en ander werkend te krijgen dan probeer ik dat. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Dus al mijn acties zijn gericht op hulp en als ik een uitleg kan krijgen welke handelingen ik zou moeten doen om t een en ander werkend te krijgen dan probeer ik dat. 

Heb je al in KPN modem de firewall instelling op laag/standaard ingesteld? Is de website server-cn.growatt.com of server.growatt.com bereikbaar?

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

De shinebox al een van stroom afgehaald en opnieuw opgestart…?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 16, 2025

ik mag hopen dat Remco van de KPN nog steeds meekijkt op ditb forum

Meestal wel maar ik was even een paar dagen afwezig. Dit zijn eigenlijk geen zaken die ik heel makkelijk op afstand kan inschatten. Dus ik moet het ook doen met informatie van de fabrikant. Ik sluit me dan ook aan bij ​@JanD. Ik zou even contact zoeken met de installateur van de panelen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 18, 2025

alles geprobeerd wat geadviseer is maar nog steeds niks.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 19, 2025

Dan zou ik toch een monteur laten komen want ik vrees dat we dit dan op afstand niet kunnen oplossen.