Skip to main content
Beantwoord

Geen internet met Ubiquiti Cloud Gateway Max

• December 28, 2025
  • 4 reacties
  • 65 keer bekeken

Ik zit momenteel in een overgangsfase van Ziggo naar KPN en loop tegen het volgende aan.
Ik wil een eigen router (Ubiquiti Cloud Gateway Max) aansluiten direct op het zwarte glasvezelkastje. Ik krijg hier een groen lampje bij “Power” en “Connection”, maar bij “Data” krijg ik een oranje knipperend lampje. Dit is hetzelfde als ik een laptop inplug in de RJ45-poort van het glasvezelkastje. Ik heb me bij aanschaf van mijn abonnement laten verzekeren dat het mogelijk was om een eigen router direct op het glasvezelkastje te kunnen aansluiten, zonder het modem in een bridge-modus te hoeven gebruiken. Het lampje “Data” wordt wel gewoon groen als ik hem aansluit op de KPN Box V12 Experia. Internet werkt dan ook probleemloos op snelheden die ik verwacht.

Nu is mijn vraag,
Ben ik verkeerd geïnformeerd betreffende de opties voor een eigen router of is er iets mis met de glasvezeldoos. De KPN-helpdesk komt niet verder dan: “je probeert iets buiten ons modem, dus kunnen we je niet helpen”

Beste antwoord door joey92

@Huguwuluwu een oranje data lampje wil zeggen dat de verbinding werkt op 2.5gbit. bij de box12 wordt deze groen omdat deze alleen maar een 1gbit WAN poort heeft. opzich dus niks vreemd.

heb je wel op de WAN poort van de Unifi Gateway, PPPoE op Vlan 6 ingesteld op je WAN poort?

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 28, 2025

Heb je dit artikel al gelezen? Misschien vind je daar de informatie die je zoekt. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • December 28, 2025

@Huguwuluwu een oranje data lampje wil zeggen dat de verbinding werkt op 2.5gbit. bij de box12 wordt deze groen omdat deze alleen maar een 1gbit WAN poort heeft. opzich dus niks vreemd.

heb je wel op de WAN poort van de Unifi Gateway, PPPoE op Vlan 6 ingesteld op je WAN poort?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 28, 2025

@Huguwuluwu Je moet met jouw router/laptop een PPPoE op WAN en VLAN-ID=6 instellen. Gebruiker en wachtwoord maken niet uit, als je maar iets invult.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 28, 2025

Dank allemaal voor de snelle, PPPoE stond niet goed. Ik had hier geen wachtwoord/gebruiker ingevoerd.