Skip to main content
Vraag

Geen IPv6 met KPN EEN MKB abonnement en eigen router

• August 11, 2025
  • 10 reacties
  • 146 keer bekeken

Goedemiddag,

De laatste twee dagen zit ik mij al rot te zoeken om te zien wat ik verkeerd doe.

Hier op het adres in het “hoge” noorden ligt een 4 gbit KPN EEN MKB abonnement. Ik gebruik mijn eigen router, een UniFi Dream Machine Pro. Hierop is het volgende ingesteld:

Maar ik zie nergens verder een IPv6 adres verschijnen op de clients. Ook niet in de UniFi console, dus iets gaat er niet goed:

Iemand misschien enig idee of andere tips?

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@MichelleWayZ als MKB-zakelijke klant kun je het beste even met de zakelijke helpdesk contact opnemen via 0800 0403.

Dit forum is voor en door consumenten.

Succes.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@MichelleWayZ als MKB-zakelijke klant kun je het beste even met de zakelijke helpdesk contact opnemen via 0800 0403.

Dit forum is voor en door consumenten.

Succes.

We kunnen ​@MichelleWayZ prima helpen hier met dit soort vragen.

Maar ik zie nergens verder een IPv6 adres verschijnen op de clients. Ook niet in de UniFi console, dus iets gaat er niet goed:

Iemand misschien enig idee of andere tips?

Laten we bij stap 1 beginnen ​@MichelleWayZ, heb je bij https://192.168.1.1//network/default/dashboard links bij WAN 1 een IPV6 adres staan ?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 11, 2025

zo ver als ik weet krijg je bij KPN EEN enkel een vast IPv4 ip adres. of meerdere eventueel.

geen IPv6 adres.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

zo ver als ik weet krijg je bij KPN EEN enkel een vast IPv4 ip adres. of meerdere eventueel.

geen IPv6 adres.

Ook IPv6 maar niet via DHCP maar statisch

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

geen IPv6 adres.

Misschien weet ​@Ik_Combineer dit wel

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025
MKB EEN dienstsbeschrijving

Een MKB EEN verbinding verschilt met consument verbinding in statische IPv6 en /56 Prefix. Op WAN moet een statische IPv6-adres/56 opgegeven worden en op LAN een DHCPv6-server instellen. Zonder de eigen DHCPv6 server krijgen de apparaten achter geen IPv6-adres, of ze moeten ook zelfs een IPv6-adres uit de /56 kiezen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 12, 2025

Goedemiddag allen,

Bedankt voor alle reacties! Even contact gehad met de MKB klantenservice:

IPv6 was nog niet ingeschakeld en dus ook nog geen subnet toegewezen. Dit is nu ingeschakeld en toegewezen. Ik heb op UniFi op de WAN alles ingesteld zoals de klantenservice mij heeft doorgemaild (statisch IP, /56 mask, default gateway.).

Nu werkt alleen de connectiviteit nog niet (geen antwoord van de gateway bijvoorbeeld). Dus nog even verder kijken waar het mogelijk aan ligt. Apart genoeg zie ik als ik SSH naar mijn UDM-Pro nergens mijn WAN IPv6 adres staan (via `ip -6 a`) ookal staat dit in de UI wel ingesteld. Ook als ik SSH ping naar het IP van de UDM-Pro zelf komt er geen antwoord.

Misschien dat ik dit even op het UniFi forum kan vragen, tenzij iemand anders hier toevallig ook ervaring mee heeft (gehad).

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 12, 2025

Ik kan je alleen maar vertellen hoe ik het heb gedaan ​@MichelleWayZ , met een consumenten verbinding.
Hier wat screenshots, makkelijker dan alles uitleggen:

WAN Settings:

VLAN Settings:
​​​​​

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

Ik heb hier geen MKB en ook niet deze router, dus geen praktijkervaring. Maar “statisch” betekent waarschijnlijk dat alles met de hand moet worden opgezet. De IPv6 prefix staat dus of ouderwets op papier of op het relevante webportaal van KPN als 2a02:nnnn:nnnn:nnxy::/56. De nn komem van KPN, xy en de rest zijn voor uzelf. Aan de WAN kant hoeft niets te gebeuren als de PPPoE interface een link-local adres heeft dat begint met fe80 en na reboot hetzelfde blijft. Zo niet, dan kunt u er een tweede, stabiele opzetten of een adres uit de prefix, waarmee de router bereikbaar is (Firewall!!) voor VPN. 

Dat stabiele adres is dan verder de IPv6 gateway. 

Aan de LAN kant zet u dan een adres uit de prefix met bijv. x=0 en y=1. Uitgaande daarvan moeten “Router Advertisements” aangezet worden voor een /64 prefix. Met de “Unmanaged” variant zorgen alle aangesloten systemen zelf voor een IPv6 adres en route (SLAAC).  Dan is het voor elkaar. Met de rest van de x en y kunt u VLANs maken. Als u access points die zich als router gedragen wilt aansluiten, dus dubbel NAT bij IPv4, zou u nog een DHCPv6 server moeten aanzetten die via prefix delegatie  /60 subnetten uitdeelt, maar bij een klein netwerk kan dat ook gewoon met statische routes, dus x=1 en y=1 gaat naar het fe80 adres van de WAN van dat access point.  Dan bent u niet afhankelijk van de PD implementatie van die access points. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@MichelleWayZ, allereerst welkom op de KPN Community. Als ik het zo bekijk krijg je al flink wat hulp van enkele community leden.