Skip to main content
Beantwoord

Geen IPv6 met KPN EEN MKB abonnement en eigen router

• August 11, 2025
  • 27 reacties
  • 418 keer bekeken

Goedemiddag,

De laatste twee dagen zit ik mij al rot te zoeken om te zien wat ik verkeerd doe.

Hier op het adres in het “hoge” noorden ligt een 4 gbit KPN EEN MKB abonnement. Ik gebruik mijn eigen router, een UniFi Dream Machine Pro. Hierop is het volgende ingesteld:

Maar ik zie nergens verder een IPv6 adres verschijnen op de clients. Ook niet in de UniFi console, dus iets gaat er niet goed:

Iemand misschien enig idee of andere tips?

Beste antwoord door sebbo

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ben er uit en heb IPv6 werkend!

Het komt neer op de volgende instellingen:

• WAN: DHCPv6
  • LAN: statisch

Het probleem wat ik eerst had is dat ik WAN ook statisch had ingesteld, maar dat zorgt er voor dat de PPP tunnel geen IPv6 gateway toegewezen kreeg, waardoor het IPv6 verkeer nergens heen kan.

Toen ik WAN op DHCPv6 instelde kreeg de interface wel een fe80:: adres en gateway toegewezen, maar nog geen IPv6 adres(-range).

Die adresranges moeten dus nog wel per LAN statisch worden toegewezen.

Dit betekent dus ook dat de router zelf geen IPv6 adres krijgt, maar dit is (voor zover ik nu zie) niet problematisch. Om dit voor elkaar te krijgen zou je WAN dus eigenlijk op DHCPv6 + statisch IP willen instellen, maar dit lijkt niet mogelijk te zijn in Unifi.

WAN instellingen (links) en LAN instellingen (rechts)

27 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@MichelleWayZ als MKB-zakelijke klant kun je het beste even met de zakelijke helpdesk contact opnemen via 0800 0403.

Dit forum is voor en door consumenten.

Succes.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@MichelleWayZ als MKB-zakelijke klant kun je het beste even met de zakelijke helpdesk contact opnemen via 0800 0403.

Dit forum is voor en door consumenten.

Succes.

We kunnen ​@MichelleWayZ prima helpen hier met dit soort vragen.

Maar ik zie nergens verder een IPv6 adres verschijnen op de clients. Ook niet in de UniFi console, dus iets gaat er niet goed:

Iemand misschien enig idee of andere tips?

Laten we bij stap 1 beginnen ​@MichelleWayZ, heb je bij https://192.168.1.1//network/default/dashboard links bij WAN 1 een IPV6 adres staan ?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 11, 2025

zo ver als ik weet krijg je bij KPN EEN enkel een vast IPv4 ip adres. of meerdere eventueel.

geen IPv6 adres.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

zo ver als ik weet krijg je bij KPN EEN enkel een vast IPv4 ip adres. of meerdere eventueel.

geen IPv6 adres.

Ook IPv6 maar niet via DHCP maar statisch

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

geen IPv6 adres.

Misschien weet ​@Ik_Combineer dit wel

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025
MKB EEN dienstsbeschrijving

Een MKB EEN verbinding verschilt met consument verbinding in statische IPv6 en /56 Prefix. Op WAN moet een statische IPv6-adres/56 opgegeven worden en op LAN een DHCPv6-server instellen. Zonder de eigen DHCPv6 server krijgen de apparaten achter geen IPv6-adres, of ze moeten ook zelfs een IPv6-adres uit de /56 kiezen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 12, 2025

Goedemiddag allen,

Bedankt voor alle reacties! Even contact gehad met de MKB klantenservice:

IPv6 was nog niet ingeschakeld en dus ook nog geen subnet toegewezen. Dit is nu ingeschakeld en toegewezen. Ik heb op UniFi op de WAN alles ingesteld zoals de klantenservice mij heeft doorgemaild (statisch IP, /56 mask, default gateway.).

Nu werkt alleen de connectiviteit nog niet (geen antwoord van de gateway bijvoorbeeld). Dus nog even verder kijken waar het mogelijk aan ligt. Apart genoeg zie ik als ik SSH naar mijn UDM-Pro nergens mijn WAN IPv6 adres staan (via `ip -6 a`) ookal staat dit in de UI wel ingesteld. Ook als ik SSH ping naar het IP van de UDM-Pro zelf komt er geen antwoord.

Misschien dat ik dit even op het UniFi forum kan vragen, tenzij iemand anders hier toevallig ook ervaring mee heeft (gehad).

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 12, 2025

Ik kan je alleen maar vertellen hoe ik het heb gedaan ​@MichelleWayZ , met een consumenten verbinding.
Hier wat screenshots, makkelijker dan alles uitleggen:

WAN Settings:

VLAN Settings:
​​​​​

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

Ik heb hier geen MKB en ook niet deze router, dus geen praktijkervaring. Maar “statisch” betekent waarschijnlijk dat alles met de hand moet worden opgezet. De IPv6 prefix staat dus of ouderwets op papier of op het relevante webportaal van KPN als 2a02:nnnn:nnnn:nnxy::/56. De nn komem van KPN, xy en de rest zijn voor uzelf. Aan de WAN kant hoeft niets te gebeuren als de PPPoE interface een link-local adres heeft dat begint met fe80 en na reboot hetzelfde blijft. Zo niet, dan kunt u er een tweede, stabiele opzetten of een adres uit de prefix, waarmee de router bereikbaar is (Firewall!!) voor VPN. 

Dat stabiele adres is dan verder de IPv6 gateway. 

Aan de LAN kant zet u dan een adres uit de prefix met bijv. x=0 en y=1. Uitgaande daarvan moeten “Router Advertisements” aangezet worden voor een /64 prefix. Met de “Unmanaged” variant zorgen alle aangesloten systemen zelf voor een IPv6 adres en route (SLAAC).  Dan is het voor elkaar. Met de rest van de x en y kunt u VLANs maken. Als u access points die zich als router gedragen wilt aansluiten, dus dubbel NAT bij IPv4, zou u nog een DHCPv6 server moeten aanzetten die via prefix delegatie  /60 subnetten uitdeelt, maar bij een klein netwerk kan dat ook gewoon met statische routes, dus x=1 en y=1 gaat naar het fe80 adres van de WAN van dat access point.  Dan bent u niet afhankelijk van de PD implementatie van die access points. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@MichelleWayZ, allereerst welkom op de KPN Community. Als ik het zo bekijk krijg je al flink wat hulp van enkele community leden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 20, 2026

Excuses voor de hele late reactie, wegens gebrek aan tijd is het blijven liggen, maar helaas nog geen succes gehad. Nu is er weer tijd!

Ondertussen hangt er geen UniFi meer, maar een MikroTik (tijdelijk.. niks zo permanent als een tijdelijke oplossing, maar dat terzijde..).

Ik heb vanuit KPN ondertussen een email gekregen met een IPv6 subnet en een subnetmask, met de info “dit moet statisch ingesteld worden”. Dit is inderdaad een /56 en laten we voor het gemak zeggen dat het 2a02:xxxx:yy:zz00:: is.

Bedankt voor de extra informatie ​@hmmsjan_2 . Ik denk dat ik het concept nu wat beter snap, maar helaas nog geen succes gehad met het werkend krijgen. Ik krijg inderdaad op de PPPoE interface een local en remote fe80-adres, met bijbehorende ::/0 route.

Ik had om het simpel te houden geprobeerd om aan de LAN-kant 2a02:xxxx:yyyy:zz00::1/64 in te stellen, maar zonder succes. Als ik een ping probeer naar bijvoorbeeld CloudFlare over IPv6, dan krijg ik een timeout.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • January 22, 2026

Dat zou moeten werken. Ik weet niet wat je bedoelt met de bij het fe80 adres behorende ::/0 route.

Er moet wel een IPv6 “default” route ingesteld worden naar de PPPoE interface,  hopende dat de router dan 2a02…  als bron adres gebruikt. En dat in MikroTik syntax. 

Ik neem aan dat IPv4 werkt en voor de DNS resolutie zorgt. 

Misschien dat hier nog war nuttigs staat:

https://eigenrouter.nl/en/guides/mikrotik/kpn/Mikrotik-toevoegen-van-ipv6-aan-internet-only 

Verder is het een kwestie van router advertisements configureren aan de LAN zijde, dan krijgen alle aangesloten apparaten automatisch een IPv6 adres en een IPv6 default route. 

• Deelnemer
  • February 8, 2026

Zelfde probleem hier, ook met KPN EEN MKB..

Ik heb van KPN het volgende bericht gekregen (IP adres aangepast):

IPv6 ip adres: 2a02:aaaa:bbbb:cccc::
subnetmask: IPv6 /56
gateway ip is hetzelfde als het ipv6 adres dus: 2a02:aaaa:bbbb:cccc::

Als ik in Unifi de IPv6 Configuration op “Static” zet en het bovenstaande invul krijg ik de volgende foutmelding:

Volgens mij moet ik dus iets anders invullen bij Gateway IP. Weet iemand hoe ik die kan vinden, of moet ik achter de helpdesk aan gaan?

Ik denk niet dat het relevant is maar hierbij nog wat info direct uit de UDM SE:

ip addr list dev ppp0
---
45: ppp0: <POINTTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc pfifo_fast state UP fault qlen 1000
link/ppp
inet 37.74.XXX.YYY peer 212.121.121.133/32 scope global ppp0
valid_lft forever preferred_lft forever
ip addr list dev eth8.6
---
eth8.6@eth8 <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP grn 1000
link/ether 0c:ea:14:12:XX:YY brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet6 fe80::eea:14ff:fe12:XXYY/64 scope link

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 8, 2026

Ik ga binnenkort even op zoek naar het door KPN geleverde modem en ga die eens aansluiten en kijken of IPv6 werkt, want op zowel een UDM Pro als MikroTik router krijg ik het niet aan de praat.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

@MichelleWayZ ​@sebbo Hier de instructie hoe men IPv6 van MKB ÉÉN instel met Unifi

https://tweak.foo/how-to-configure-a-routit-isp-ipv6-static-ip-block-on-a-ubiquiti-unifi-network/

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 9, 2026

Wat vreemd dat in de link erboven de WAN settings toch op DHCPv6 staan. Is er nu wel of niet een DHCPv6 server actief bij MKB en zoja, doet die prefix delegatie of alleen “Extra informatie” ???? Je zou toch wat duidelijker informatie verwachten. Levert KPN voor MKB modems met aangepaste firmware?  

In dat artikel wordt “ipv6-test.com” gebruikt om te testen, maar die werkt bijzonder slecht, ik krijg hier IPv4 en IPv6 “not supported” terwijl alles normaal werkt. https://ip6.biz doet het sneller en beter. 

@sebbo  Dat een gateway adres niet hetzelfde kan zijn dan het interface adres is op zich juist. Het gateway adres is het adres van het systeem op het netwerk waar verkeer naar buiten toe moet, en als dat het systeem zelf is hoef je geen gateway op te geven. 

Alleen als je routes maakt via een “point-to-point” interface kan het wel, daar geldt: wat er aan de ene kant in komt, komt er aan de andere kant uit. De PPPoE interface is zo’n interface. Bij IPv6 wordt vaak het “link-local” adres gebruikt voor routes. Lukt het wel als je het adres van de PPPoE interface opgeeft als gateway dat met “fe80” begint?   

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

Wat vreemd dat in de link erboven de WAN settings toch op DHCPv6 staan. Is er nu wel of niet een DHCPv6 server actief bij MKB en zoja, doet die prefix delegatie of alleen “Extra informatie” ????

Niet WAN maar PPPoE. Men moet ook 'default gateway from PPPoEv4' aankruisen.

• Deelnemer
  • February 9, 2026

Niet WAN maar PPPoE. Men moet ook 'default gateway from PPPoEv4' aankruisen.

Die optie kan ik niet vinden in Unifi… Dit zijn de enige dingen die ik kan instellen in de GUI:

Bij IPv6 wordt vaak het “link-local” adres gebruikt voor routes. Lukt het wel als je het adres van de PPPoE interface opgeeft als gateway dat met “fe80” begint?   

In mijn twee snippets zie je dat er geen fe80 adres bij interface ppp0 staat…

Er staat wel een fe80 adres bij eth8.6 (dat is de verbinding waar ppp0 “in” zit), maar als ik die gebruik werkt het ook niet.

Hier is trouwens nog iemand met exact hetzelfde probleem, maar die lijkt ook geen oplossing te hebben gevonden:

https://community.ui.com/questions/Dutch-ISP-with-static-ipv6-dual-stack-over-PPPoE-interface/4ac38ee6-14a9-4a8b-a0bf-0220bdf52b5c

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 9, 2026

RoutIT geeft zodanig duidelijk aan op hun website dat het een KPN partner is dat ik vermoed dat zij reseller zijn voor het MKB EEN product, met gebruik van het KPN netwerk.  Ik zou dan in ieder geval aanbevelen dat er een goede specificatie komt die helpt bij het configureren van een eigen router. 

Ik heb van KPN het volgende bericht gekregen (IP adres aangepast):

IPv6 ip adres: 2a02:aaaa:bbbb:cccc::
subnetmask: IPv6 /56
gateway ip is hetzelfde als het ipv6 adres dus: 2a02:aaaa:bbbb:cccc::

Je krijgt geen IPv6 adres, maar een IPv6 prefix. Aan een enkel IPv6 adres heb je niets, tenzij je IPv4 trucs gaat uithalen voor IPv6, en dat is juist niet de bedoeling. Waarom de subnetmask bij particulieren /48 is en bij MKB /56 bgrijp ik niet, maar goed, /56 is voldoende voor een supermarkt of  een shell hoofdkantoor.

Dan moet je dus weten hoe je die prefix krijgt: statisch, of moet je die opvragen via DHCPv6. Als je de prefix moet aanvragen krijg je geen verbinding zolang DHCPv6 niet functioneert.  En hoe zit het met VLAN en PPPoE? 

“Gateway hetzelfde als IPv6 adres” werkt dus ook niet, je moet naar de PPPoE interface

Hier is dus enige verbetering noodzakelijk in de gegevens die geleverd worden. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 9, 2026

@sebbo 

MichelleWayZ schreef dat na activeren van IPv6 door de provider wel link-local adressen op de PPPoE interface kwamen te staan.  Dus of IPv6 is niet actief bij de provider, of niet geactiveerd in de router. 

@TDN . Sorry, ik ging even terug naar boven en zag dat je betere info had over  MKB een. 

Op de WAN zou dus een statisch adres moeten staan (VLAN?   PPPoE? ).  Geen woord over DHCPv6. Dan kun je dus op LAN + evt. VLAN’s  tot 255 subnetten definiëren, ieder met een eigen /64 subnet uit de verkregen /56.  Voor router advertisements moet je in ieder geval zorgen, DHCPv6 of SLAAC is een keuze. Ondersteunt Android DHCPv6??? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 9, 2026

@hmmsjan_2 RoutIT is in handen van KPN N.V. en opereert enigszins zelfstandig, met de kanttekening dat hun het zakelijke MKB gedeelte ontwikkelen onder de naam KPN EEN voor KPN en partners. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

@sebbo ​@hmmsjan_2 RouIT is MKB ÉÉN

Op WAN en LAN (zonder eigen DHCPv6-server) moeten statische adressen staan, op PPPoE DHCPv6-PD of DHCPv6. Ik heb geen Unifi meer, maar dit uit mijn vage herinnering. Volgende stappen waren:

• Interface PPPoE ppp0 kiezen, PPPoEv4 en PPPoEv6 aankruisen, Default gateway from PPPoEv4 aankruisen
  • Bridge br0 instellen, met 192.168.xxx.1 en 2a02:aaa:bbb:ccc::1/64
  • Statische route instellen voor interface ppp0 met bestemming ::/0
  • DHCPv6 server configureren voor interface br0

• Deelnemer
  • Antwoord
  • February 10, 2026

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ben er uit en heb IPv6 werkend!

Het komt neer op de volgende instellingen:

• WAN: DHCPv6
  • LAN: statisch

Het probleem wat ik eerst had is dat ik WAN ook statisch had ingesteld, maar dat zorgt er voor dat de PPP tunnel geen IPv6 gateway toegewezen kreeg, waardoor het IPv6 verkeer nergens heen kan.

Toen ik WAN op DHCPv6 instelde kreeg de interface wel een fe80:: adres en gateway toegewezen, maar nog geen IPv6 adres(-range).

Die adresranges moeten dus nog wel per LAN statisch worden toegewezen.

Dit betekent dus ook dat de router zelf geen IPv6 adres krijgt, maar dit is (voor zover ik nu zie) niet problematisch. Om dit voor elkaar te krijgen zou je WAN dus eigenlijk op DHCPv6 + statisch IP willen instellen, maar dit lijkt niet mogelijk te zijn in Unifi.

WAN instellingen (links) en LAN instellingen (rechts)

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Geen adres op de WAN is niet erg, alles loopt dan via de link-local fe80 adressen. Tenzij je van de router zelf IPv6 wilt pingen o.i.d., maar dan pakt hij misschien een van de statische  (V)LAN adressen als bron adres. Je hebt dan alle 256 /64 subnetten beschikbaar aan de LAN kant.

Het zou nog interessant zijn  te weten wat die DHCPv6 op PPPoE nu eigenlijk doet: wachten tot Sint-Juttemis op antwoord, maar daarvoor wel IPv6 aanzetten op PPPoE, of dat er daadwerkelijk een DHCPv6 server aan de andere kant zit die een antwoord geeft. Misschien dat de logs daar antwoord op geven?  

• Deelnemer
  • February 11, 2026

Dit is wat er staat in /var/log/wan-diag-ppp.log:

pppd 2.4.9 started by root, uid 0
PADS: Service-Name: ''
PPP session is 29960
Connected to 70:6d:15:ea:f2:60 via interface eth8.6
using channel 1
Using interface ppp0
Connect: ppp0 <--> eth8.6
sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1492> <magic 0x8c9acc96>]
rcvd [LCP ConfReq id=0x1 <auth pap> <magic 0x328a9367>]
sent [LCP ConfAck id=0x1 <auth pap> <magic 0x328a9367>]
rcvd [LCP ConfAck id=0x1 <mru 1492> <magic 0x8c9acc96>]
sent [LCP EchoReq id=0x0 magic=0x8c9acc96]
sent [PAP AuthReq id=0x1 user="internet" password=<hidden>]
rcvd [LCP EchoRep id=0x0 magic=0x328a9367]
rcvd [PAP AuthAck id=0x1 ""]
PAP authentication succeeded
peer from calling number 70:6D:15:EA:F2:60 authorized
sent [IPCP ConfReq id=0x1 <addr 0.0.0.0> <ms-dns1 0.0.0.0> <ms-dns2 0.0.0.0>]
sent [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::054c:e3e4:79a0:f351>]
rcvd [IPCP ConfReq id=0x1 <addr 212.121.121.133>]
sent [IPCP ConfAck id=0x1 <addr 212.121.121.133>]
rcvd [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::726d:15ff:feea:f200>]
sent [IPV6CP ConfAck id=0x1 <addr fe80::726d:15ff:feea:f200>]
rcvd [IPV6CP ConfAck id=0x1 <addr fe80::054c:e3e4:79a0:f351>]
local LL address fe80::054c:e3e4:79a0:f351
remote LL address fe80::726d:15ff:feea:f200
Script /etc/ppp/ipv6-up started (pid 5494)
rcvd [IPCP ConfNak id=0x1 <addr 37.XX.YY.ZZ> <ms-dns1 84.246.18.100> <ms-dns2 213.144.235.2>]
sent [IPCP ConfReq id=0x2 <addr 37.XX.YY.ZZ> <ms-dns1 84.246.18.100> <ms-dns2 213.144.235.2>]
Script /etc/ppp/ipv6-up finished (pid 5494), status = 0x0
rcvd [IPCP ConfAck id=0x2 <addr 37.XX.YY.ZZ> <ms-dns1 84.246.18.100> <ms-dns2 213.144.235.2>]
Script /etc/ppp/ip-pre-up started (pid 5522)
Script /etc/ppp/ip-pre-up finished (pid 5522), status = 0x0
local IP address 37.XX.YY.ZZ
remote IP address 212.121.121.133
primary DNS address 84.246.18.100
secondary DNS address 213.144.235.2
Script /etc/ppp/ip-up started (pid 5530)
Script /etc/ppp/ip-up finished (pid 5530), status = 0x0

En dit is wat er nu bij de ppp interface staat:

ppp0: <POINTTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN group DEFAULT qlen 1000
link/ppp
inet 37.XX.YY.ZZ peer 212.121.121.133/32 scope global ppp0
inet6 fe80::54c:e3e4:79a0:f351 peer fe80::726d:15ff:feea:f200/128 scope link