Skip to main content
Antwoord

Geen netwerkverbinding met Epson SX435W, kan niet printen en scannen

• May 8, 2025
  • 13 reacties
  • 112 keer bekeken

Ook ik ben inmiddels tegen hetzelfde probleem aangelopen met mijn Epson SX435W die voor de 'update' prima functioneerde als netwerkprinter voor 2 computers (Windows en Ubuntu) en 2 tablets (IOS en Android). De printer is nog wel te zien in de V10 onder aangesloten apparaten maar krijgt geen geldig IP adres. Verder is alles volgens een netwerk-rapportje van de printer OK met uitzondering van  de controle van de gedetailleerde IP-configuratie. Van alles geprobeerd (opnieuw instellen, reserveren van IP adres etc.) maar zonder resultaat en deze printer kan ook niet via een netwerkkabel worden aangesloten. Vanmiddag gebeld met KPN maar ook dat heeft niets opgeleverd. Kortom ik kan niet meer printen en niet meer scannen.

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@JHarm. Welkom op de KPN Community! Dank je voor het doorgeven op welk merk en model printer jij de problemen ervaart. Dit geef ik sowieso door aan het modemteam. 

Toevallig had ik net een paar minuten hiervoor een zelfde soort topic beantwoord, dus ik ga het belangrijkste daaruit hieronder plakken. Want dat geldt namelijk ook voor jou. 

Wat je nog zou kunnen proberen is om IPv6 uit te schakelen in de webinterface van de V10a. Dit doe je door te gaan naar http://192.168.2.254, in te loggen en dan onder Internetverbinding IPv6 uit te zetten. Mogelijk heeft dat nog een positief effect. Ook kun je nog proberen of het aanmaken van een Extra Wifinetwerk voor de 2,4GHz band iets uithaalt. Hoe je dat doet lees je hieronder. 

Als dat niet helpt, dan kun je het tijdelijk oplossen door een ethernetkabel te gebruiken (als de printer die optie heeft) of anders zelf een accesspoint neer te zetten. Daar horen we positieve verhalen over. Voor de rest zit er helaas niets anders op dan te wachten op een update die het gaat oplossen, maar wanneer die er gaat komen kan ik je helaas niet vertellen. Sorry daarvoor. 

En het kan geen kwaad om een Extra Wifinetwerk aan te maken. Het Extra Wifinetwerk blijft namelijk onderdeel van hetzelfde subnet ten opzichte van het standaard netwerk. Dat betekent dat alle apparaten, ook al zijn ze verbonden met de 5GHz-band, ook de apparaten kunnen vinden die met je Extra Wifinetwerk zijn verbonden. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 8, 2025

Beste ​@JHarm jouw V10 heeft waarschijnlijk de  nieuwste firmware gekregen en sommige aan te sluiten apparatuur heeft daar dan wat moeite mee.

Wat altijd werkt bij de meeste printers is deze te resetten naar fabrieksinstellingen, dan eerst via USB op een pc werkend aansluiten en daarna draadloos instellen zodat de USB er af kan.

Wil het nog niet, de printer werkt waarschijnlijk draadloos uitsluitend via de 2.4-band.

Activeer dan ‘extra wifi binnen de modem en binnnen ‘extra wifi activeer de 2.4-band met een eigen naam (SSID) en wachrtwoord en probeer daarmee de printer te verbinden.

Zelf heb ik een Canon printer die met de oude firmware op de V10 goed werkte en na de update nog steeds goed werkt zonder enige aanpassing.

Maar niet alle apparatuur kan de vanzelf een onderscheid maken tussen de 2,4- en de 5.0-band en zijn er aanpassingen nodig.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2025

Beste Jan,

Dank voor je reactie. Ik kreeg echter uit het originele topic waarop ik reageerde sterk de indruk dat dit allemaal al is uitgeprobeerd door mensen met hetzelfde probleem en dat er wel degelijk sprake is van een probleem met de eerdere update van de V10 en dat KPN daar ook mee bezig is.

Overigens twee vragen.

Waarom eerst aansluiten via USB op een PC? Ook na terugkeer naar de fabrieksinstellingen kun je toch weer gewoon de netwerk-configuratie op de printer zelf uitvoeren?

Als je een extra 2.4 netwerk aanmaakt met een eigen naam etc. en daar vervolgens mogelijk wel de printer succesvol aan kunt hangen, wordt deze dan nog wel gevonden door de rest van de apparatuur die immers aan het bestaande netwerk met een andere naam hangen?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 9, 2025

Hoi ​@JHarm. Welkom op de KPN Community! Dank je voor het doorgeven op welk merk en model printer jij de problemen ervaart. Dit geef ik sowieso door aan het modemteam. 

Toevallig had ik net een paar minuten hiervoor een zelfde soort topic beantwoord, dus ik ga het belangrijkste daaruit hieronder plakken. Want dat geldt namelijk ook voor jou. 

Wat je nog zou kunnen proberen is om IPv6 uit te schakelen in de webinterface van de V10a. Dit doe je door te gaan naar http://192.168.2.254, in te loggen en dan onder Internetverbinding IPv6 uit te zetten. Mogelijk heeft dat nog een positief effect. Ook kun je nog proberen of het aanmaken van een Extra Wifinetwerk voor de 2,4GHz band iets uithaalt. Hoe je dat doet lees je hieronder. 

Als dat niet helpt, dan kun je het tijdelijk oplossen door een ethernetkabel te gebruiken (als de printer die optie heeft) of anders zelf een accesspoint neer te zetten. Daar horen we positieve verhalen over. Voor de rest zit er helaas niets anders op dan te wachten op een update die het gaat oplossen, maar wanneer die er gaat komen kan ik je helaas niet vertellen. Sorry daarvoor. 

En het kan geen kwaad om een Extra Wifinetwerk aan te maken. Het Extra Wifinetwerk blijft namelijk onderdeel van hetzelfde subnet ten opzichte van het standaard netwerk. Dat betekent dat alle apparaten, ook al zijn ze verbonden met de 5GHz-band, ook de apparaten kunnen vinden die met je Extra Wifinetwerk zijn verbonden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 10, 2025

Beste Arjan,

Dank voor deze informatie. Ik heb inmiddels mijn printer echter al verplaatst naar een plekje dichtbij de door mij meest gebruikte computer en kan daardoor gelukkig weer printen en scannen via een USB aansluiting (mijn printer heeft helaas geen ethernet aansluiting).

Nadeel is nu wel dat als ik iets van mijn andere computer en tablets wil afdrukken, ik dat eerst moet overhevelen naar de computer waaraan de printer hangt. Maar dat kan ik gelukkig nog wel redelijk eenvoudig via WIFI.

Ook ik heb in de diverse topics die over dit probleem gaan gezien dat toevoegen van een access point hier een oplossing kan bieden, maar dat heb ik niet (evenmin als een oud modem dat wellicht als zodanig zou kunnen functioneren). Voorlopig dus maar even zo. Ik kan in ieder geval in afwachting van een KPN oplossing weer even printen en scannen.

• May 10, 2025

[..]  printer echter al verplaatst naar een plekje dichtbij de door mij meest gebruikte computer en kan daardoor gelukkig weer printen en scannen via een USB aansluiting

Dan zou je ook met de ander apparaten via die computer kunne gebruiken.
( in theorie, als alles goed staat )

(mijn printer heeft helaas geen ethernet aansluiting).

Daar gebruik ik een ethernet ↔ USB kastje voor, maar die zijn zeldzaam aan het worden.

Dit zijn ook niet de oplossingen die je zoekt neem ik aan, dus ter info / “werk er om heen” “oplossing”.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 10, 2025

Nee, voor incidenteel printen werkt mijn huidige 'work around' prima.

Te printen bestanden van de andere apparaten kan ik gemakkelijk oversturen met o.a. de applicatie Local Send. Die is beschikbaar voor verschillende platforms (Linux, Android etc) en werkt uitstekend.

• May 11, 2025

Ik bedoelde, de computer waar de printer aan hangt kan als printerserver werken voor de overige apparaten, maar dat begreep je ook al wel ws.

Zo lang ik computers ken (al een hele tijd) had (en heb) ik ruzie met printers, nu heb ik het eindelijk voor elkaar, een paar (risico spreiding) oude-trouwe laserprinters (bekabeld), die het gewoon doen na een poos stilstaan, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 11, 2025

Ik had dat inderdaad begrepen maar voordat ik dat goed draaiend heb onder Linux ben ik vermoedelijk ook wel weer even verder.

Dus toch voorlopig maar even zo. Het werkt in ieder geval. Niettemin bedankt voor de suggesties! 

• May 11, 2025

Ik heb inmiddels mijn printer echter al verplaatst naar een plekje dichtbij de door mij meest gebruikte computer en kan daardoor gelukkig weer printen en scannen via een USB aansluiting (mijn printer heeft helaas geen ethernet aansluiting).

Nadeel is nu wel dat als ik iets van mijn andere computer en tablets wil afdrukken, ik dat eerst moet overhevelen naar de computer waaraan de printer hangt. Maar dat kan ik gelukkig nog wel redelijk eenvoudig via WIFI.

Als de pc waar nu de printer via USB op aangesloten is een Windows pc is, dan kan je de printer delen op het netwerk. Dan kan je vanaf alle andere apparaten daar naartoe printer.

Met Linux kan dit ook. Met CUPS. En dan printen naar poort 631 van de Linux pc.

Ik heb een TP-Link EAP 115 accespoint waar ik m'n WiFi printer aan verbonden heb. Werkt altijd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 11, 2025

Ik heb inderdaad iets gelezen over CUPS. Het klinkt simpel, maar op de tablets die ik gebruik zitten specifieke print apps van Epson. Ik heb zo mijn twijfel of ik daar een bepaalde print poort van de Linux PC op kan instellen…

Zo'n TP-link access point zag ik ook toen ik even bij Bol aan het zoeken was. Op zich niet zo heel duur, maar ik vind het toch eigenlijk een beetje van de zotte dat ik extra apparatuur moet kopen om een door KPN veroorzaakt probleem op te lossen. Lijkt een beetje op de Windows 10 problematiek (is ook de reden waarom ik ben overgegaan op Linux), alleen was deze niet vooraf aangekondigd....

• May 11, 2025

Helemaal eens.
Hier ook linux ( al jaren ) maar sommige dingen kan ik zelf niet cq kost me te veel tijd, dan heb ik een helper op afstand voor die daar veel beter in is, die deed ook de printer instellingen via CUPS.

• May 11, 2025

Ik heb inderdaad iets gelezen over CUPS. Het klinkt simpel, maar op de tablets die ik gebruik zitten specifieke print apps van Epson. Ik heb zo mijn twijfel of ik daar een bepaalde print poort van de Linux PC op kan instellen…

Die print apps heb je dan helemaal niet nodig. Android kan zelf printen naar poort 631.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 11, 2025

Die print apps bieden diverse instelmogelijkheden voor de Epson printer.