Skip to main content

Hallo iedereen,

Ik wil het jaar goed beginnen en wil mijn Asus router naast de Experiabox V10 gebruiken.

Ik heb een managed switch (onbekend merk, maar wel met alle instelmogelijkheden) aangeschaft en de instellingen gedaan zoals Cees Oskam heeft beschreven op zijn site.

Vandaag dus alles aangesloten. Van de NTU ben ik naar poort 1 van de switch gegaan. Van poort 2 naar de WAN van mijn Asus router en poort 3 aangesloten op de WAN van de Experiabox.

Ik heb dan internet en telefoon, maar geen signaal naar de tv ontvanger van KPN. Sluit ik alles weer aan zoals het was, dan heb ik weer beeld.

Mac-adres@… ingesteld in de Asus en dat functioneert dus. Moet deze instelling in de EB verwijderd worden? Of moet dat blijven, want anders heb je geen internet voor de tv ontvanger.

DHCP staat op de switch, de Asus en de EB allemaal aan. Of moet ik de ontvangers een vast ip adres geven en DHCP uitschakelen?

Volgens mij is het maar een kleinigheidje, maar goed. Misschien kunnen en willen jullie mij daarin assisteren.

Alvast bedankt voor jullie moeite! 

2014, dat is 6 jaar oud. Wat hij daar beschreven heeft werkt niet meer. Er word nu gebruik gemaakt van een andere techniek voor tv.


Het is idd Routed geworden, maar ik kan niet vinden waar het mis gaat bij mijn installatie

 


Bij “routed mode” heb je voor IPTV zowel het “internet” VLAN 6 nodig als VLAN 4 voor IPTV.

Maar je kunt “internet” VLAN 6 via een switch niet splitsen en naar twee routers sturen.
(In het verlengstuk van het voorbeeld wat je hebt aangehaald in de opzet van Cees Oscam).
Tja, dat zou je wel kunnen, maar je krijgt maar één WAN IP adres van KPN uitgedeeld.
Niet twee verschillende IP's voor twee routers.

Dus of de ene router- of de andere zal dat IP-adres krijgen. (De router die het eerst is opgestart).
Heeft de andere router die dan geen IP-adres krijgt daarmee geen functionaliteit meer.

(Hooguit apart voor VOIP met VLAN 7, zou je de Experia Box daarvoor nog kunnen inzetten).


Het is idd Routed geworden, maar ik kan niet vinden waar het mis gaat bij mijn installatie

De hele opzet is gewoon totaal verkeerd. Er kan nu geen switch meer voor de router geplaatst worden. Je moet een router hebben met een igmp proxy server aan boord. Dat heeft uw Asus bijna zeker weten niet. 


Je kunt de Asus wel eenvoudig achter de Experia Box plaatsen.

Heb je dedicated netwerkkabel(s) naar jouw TV ontvanger(s) lopen?

Zo ja, sluit deze aan op de Experia Box.

Zo nee, met een managed switch bij de Experia Box en Asus en een managed switch bij de TV ontvanger zijn de netwerken van zowel de Experia Box als de Asus eenvoudig over één netwerkkabel te distribueren. Voorbeeld configuratie.


Bedankt allen voor de reacties tot nu toe.

Ik heb dubbele netwerkkabels naar de TV lopen. 1 wil ik gebruiken voor radio/tv via een unmanaged switch, nr 2 voor de tv ontvanger. Zo heb ik de tv en radio in het Asus netwerk en de tv ontvanger specifiek op de EB.

In de router heb ik wel de mogelijkheid om IGMP Proxy in te stellen, maar zover ben ik nog niet om te weten wat dat inhoud 

Of moet ik de IPTV via de Asus laten lopen en alleen VoiP via de EB?

 


Je kunt het beste de TV ontvanger gewoon op de Experia Box aangesloten laten.

Op de Asus hoef je dan ook niets te doen met IPTV.