Skip to main content

De situatie is als volgt: Glasvezel 1 Gb/1 Gb, Box12 MoDem, Netgear GS 108E in de meterkast met daarop allerlei aansluitingen die naar boven gaan en één met een 2e Netgear GS 108E die naar de huiskamer gaat waar o.a. te TV+ ontvanger en m’n Sonos ARC op aangesloten staat. Wanneer ik boven ga downloaden stopt beneden de TV. Allebei de Switches zijn volgens het protocol zoals KPN die vraagt (IGMP Spoofing ingeschakeld etc.). De beide Switches zijn voorzien van de nieuwste firmware. Ik neem aan dat het daar niet aan zal liggen. 
 

Wat gaat hier fout en/of zie ik over het hoofd. 

De Box 12 heeft geen QOS dus zul je de bandbreedte van de gebruikte laptop/pc o.i.d. moeten beperken. Dat kan vaak door de snelheid te beperken in programma's die downloaden zoals bv torrents en usenet en etc, maar ook via de pc/laptop alleen heb ik daar geen ervaring mee. Waarschijnlijk kan iemand anders dat beter uitleggen.

 

 

 


De Box 12 heeft geen COS? Bedoel je QOS of weet ik het even niet? 😊

Ik heb inderdaad in het programma geprobeerd de download wat naar beneden te halen, maar vreemd genoeg mocht dat niet baten. Ik zal je vertellen dat pagina’s die ik laad op dat moment binnen Safari ook stroperig zijn op m’n iMac 🖥️️ zelf. Voorheen had ik dit nooit, dus er moet iets veranderd zijn…maar wat?


@ronvmeijer Op netgear switch kan je bandlimit instellen voor ieder poort. Van 0,5Mbs, 1,2,4,8,16,32 … tot 512Mbs


Ja klopt, maar dan is alle verkeer naar m’n Mac afgeknepen. Ik werk heel erg veel in de cloud en dan is snelheid wel fijn. Vandaar dat ik zie nog niet ingesteld had. Het zou mooier zijn wanneer je de poort voor de TV+ box voorrang kon geven met een bepaald aantal Mbits/Sec. 


Op de GS 108E kun je wel QOS instellen, zowel automatisch als per poort.

Omdat goed te laten werken, zouden de tv en de downloads via dezelfde switch moeten lopen denk ik, anders kan hij geen afweging maken.

Wat je ook even zou kunnen controleren is of er geen andere rare dingen zitten in je netwerk, zoals een cirkel over twee switches, of toch een device dat via wifi verstoring geeft?

Die downloads, komen die nu echt met 1gbps binnen? als er 100 voor de tv over is dan moet het toch geen probleem zijn zou je zeggen. Heeft jouw download programma niet toevallig ook heel veel downloaders (leechers), die aanhaken? dan kun je dat aantal ook nog afknijpen.

 


De TV en de Mac kunnen niet via dezelfde switch omdat de Mac boven staat en de TV en die switch beneden.
De downloads komen gemiddeld met 72 MB/Sec binnen en inderdaad ik zou kunnen kijken of daar winst mee te halen valt. Want als een download veel langer duurt dan nu hoor je mij niet klagen hoor. Dat boeit me eigenlijk niet veel. Ik ga zo eens experimenteren en laat het hier weten. 


Voor de wetenschap zou je ook de sonos eens uit kunnen zetten/van het netwerk halen. Er zijn wat issues bekend met Sonos waardoor het netwerk overbelast kan raken, beter deze ook direct maar uitsluiten.


 Bedoel je QOS of weet ik het even niet? 😊

Dat bedoelde ik ook 🤔, heb het even aangepast!


Heb je wellicht wat meer info of een link omtrent het netwerkgebruik van Sonos waar je op doelde? Hier op de switch is nauwelijks tot geen dataverkeer te zien wanneer de TV uit is. 


@ronvmeijer QoS kan je wel vergeten. Bij Apple, Microsoft of Sony werken best slimme koppen en ik denk dat ze een manier gevonden hebben om altijd voorrang te krijgen (zie topic over geen TV tijdens games downloaden van XBox en PS5). Het enige werkt bij me tijdens games updaten van Xbox is bandwidth van xbox te beperken tot 512Mbs.

 

 


 Bedoel je QOS of weet ik het even niet? 😊

Dat bedoelde ik ook 🤔, heb het even aangepast!


het was geen betweterigheid van mij hoor. 🥴


Ik heb de oplossing gevonden. Ik heb nog een Apple AirPort Extreme in gebruik en die staat op een andere poort rechtstreeks op de Box12. Uiteraard kan de AirPort ook als switch functioneren en dat doet hij nu dus ook. Gewoon de UTP connector die naar m’n iMac gaat uit de GS108Ev3 gehaald en in de AirPort gedaan. Probleem opgelost. De iMac downloadt er flink op los en het TV beeld blijft gewoon perfect aanwezig, sterker nog…ik kan gewoon een film streamen vanaf de Mac met Plex wat geïnstalleerd is op de TV+ box terwijl de Mac flink downloadt. Het komt er dus eigenlijk op neer dat de Box12 nu voor een perfecte verdeling zorgt, iets wat de NetGear GE108Ev3 blijkbaar niet kan ondanks alle instellingen die ik aangepast had.
 

Iedereen bedankt voor de reacties. Deze waren erg waardevol voor mij zodat ik uiteindelijk op deze oplossing kwam.