Skip to main content
Vraag

Geen verbinding Enphase gateway via Box 12

• June 28, 2025
  • 3 reacties
  • 51 keer bekeken

Nilko

Deze week 26-06-'25 ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN. tv ,computer en wifi werken goed.

Alleen werkt mijn Enlighten app van Enphase niet meer. De KPN box 12 blokkeert de wifi naar deze app.

Bij het ziggo modem werkte hij prima. Ik kan nu niet meer de kWh's van mijn zonnepanelen aflezen.

Komt dit doordat de app vasthoud aan het IP adres van ziggo? Hoe kan ik dit wijzigen?  Of zijn er andere 

oorzaken?

3 reacties

• June 28, 2025

Hallo ​@nilko 

Bij Ziggo wordt standaard een andere IP range gebruikt, waarschijnlijk zal het daar het probleem door veroorzaakt worden.

Hoe zien de statusledjes op de gateway eruit, allemaal groen?

Als er geen netwerk-/internetverbinding meer is dan zal je die opnieuw moeten verbinden: https://support.enphase.com/s/article/Uw-Envoy-S-of-IQ-Gateway-opnieuw-verbinden-via-een-Ethernet-verbinding

Of als hij via Wifi verbonden is dan kan je het via de app opnieuw instellen: https://support.enphase.com/s/article/de-gateway-opnieuw-verbinden-met-wifi-via-de-enphase-app

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@nilko, welkom op onze community! Ik zie dat ​@GeSp al een mooi antwoord heeft gegeven. Kom je er een beetje uit zo? Ik heb er zelf geen verstand van maar we denken graag even mee!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 1, 2025

Beste Thomas

Het antwoord van ​@GeSp was prima, maar dit had ik al voor mijn vraag aan jullie vele malen geprobeerd,zonder resultaat. Totdat er gisteren spontaan alles weer werkte. Blijkbaar heb ik toch iets goed gedaan, zonder te weten wat.

Maar ik heb de gewoonte om het modem 's nachts uit te schakelen. Dit was geen enkel probleem bij het ziggo modem. Wanneer ik dat de andere dag weer inschakelde werkte alles weer prima.

Helaas is dit niet het geval bij het KPN modem. Ik heb nu weer hetzelfde probleem met enphase gateway.

Weer geen verbinding. Opnieuw weer e.e.a. geprobeerd, maar tot nu toe geen resultaat.

Het is bewezen dat het moet lukken, dus ik geef voorlopig niet op.