Hallo,
Mbt. de problematiek “vrije router keuze / gebruik van 2e router achter experiabox V10a” wil ik graag mijn probleem melden met de vraag of er inmiddels hiervoor een oplossing is.
Probleem:
De VPN en MyFritz functie op de Fritzbox krijg ik niet werkend, eveneens de VPN server op mijn Synology server.
Dit is in feite logisch daar ik het WAN adres niet doorgestuurd krijg naar mijn Fritzbox en de Experiabox niet in Bridge mode geschakeld kan worden.
Configuratie:
Experiabox V10a (Firmware: v5.00.31 build420 / Boot code: 1.0.38-161.188 / Hardware: R01) en daar achter een Fritzbox 7490 met laatste Labor versie(07.19-75736) waarop een Synology DS916+ server aangesloten.
Op experiabox DHCP uitgeschakeld(ook al eens ingeschakeld zoals beschreven in “Gebruik een eigen router achter de Experia Box”), DMZ ingeschakeld, vereiste poorten bij port forwarding en NAT translation toegevoegd(en evenzo weggelaten om te testen)
Fritzbox als router ingesteld met verwijzing IP adres naar interne reeks van experiabox(verklaart volgens mij waarom VPN niet functioneert).
Wat werkt er wel:
Internet, vaste telefoons(ISDN via S0 bus), TV gebruik ik niet. In het verleden heb ik de Fritzbox direct aan de VDSL aansluiting gehad waarbij alles werkte behalve de vaste telefonie.
Onlangs heb ik van AVMFritz begrepen dat er voor de Fritzbox 7590 een officieel KPN profiel is opgenomen(of binnenkort beschikbaar is) in de provider tabel waarbij de SIP gegevens dus gedefinieerd zijn(á la XS4ALL)
Vragen:
- Hoe kan ik mijn VPN probleem oplossen (Hoe doorsturen WAN adres naar Fritzbox …..)
- Is er een work-around/handleiding die eea beschrijft (behalve “Gebruik een eigen router achter de Experia Box”)
- Kan de Fritzbox 7590 inderdaad al “stand-alone(met KPN profiel” gebruikt worden
- Is er voor de Fritzbox 7490 ook(binnenkort) een KPN profiel beschikbaar?