Skip to main content

Zijn er meer mensen die hun glasvezel zonder NTU direct aansluiten op een Dreammachine Pro en sinds de laatste update naar Unifi OS 3.2.7 ineens geen IP adres van KPN meer toegewezen krijgen?

 

Dit heeft altijd perfect gewerkt, in mijn geval tot vannacht toen de automatische update plaats vond. Sindsdien krijg ik geen IP meer toegewezen? 

Zie je wel jouw IP adres als je naar https://www.whatsmyip.org gaat?


Zie je wel jouw IP adres als je naar https://www.whatsmyip.org gaat?

Er is überhaupt geen internetverbinding, de boel ligt helemaal plat. Geen lease, niets. 
 

 


Wat zeggen de logs op jouw Unifi Drammachine Pro?

Krijg je wel een verbinding met de NTU van KPN en de Experia/KPN Box?

Dit zijn nu van die momenten waarom ik het gebruik van een eigen NTU (SFP module) altijd afraad.

KPN zal bij support als eerste vragen om de Experia/KPN Box aan te sluiten en dan moet nu dus ook de NTU van KPN teruggeplaatst worden.


Zelfde probleem hier

 

 


Zelfde probleem hier

 

 

Heb je een support ticket bij Ubiquity aangemaakt? Wellicht even delen hier dan kan ik daar naar verwijzen in mijn openstaande case.


Kunnen jullie in de log zien op welk moment het fout loopt?

Komt er überhaupt geen verbinding op de glasvezel of mislukt het opbouwen van de pppoe verbinding?

En anders zal je, ben ik bang, moeten downgraden om dit probleem op korte termijn verholpen te krijgen..


Kunnen jullie in de log zien op welk moment het fout loopt?

Komt er überhaupt geen verbinding op de glasvezel of mislukt het opbouwen van de pppoe verbinding?

En anders zal je, ben ik bang, moeten downgraden om dit probleem op korte termijn verholpen te krijgen..

Ik zie niets in de logs, wellicht dat er op een lager log level wel data doorkomt, dat ligt inmiddels ter analyse bij Ubiquity. Mijn vermoeden is dat er iets mis gaat in opbouwen PPPoE, de verbinding op glasvezel is er volgens mij gewoon. Er brand een groen statuslampje voor de verbinding en ook het logo van KPN wordt getoond. In mijn lekenbewoording zou ik zeggen dat de handshake wel goed gaat maar dat het opvragen/toekennen van een IP niet meer goed gaat. 

Voor context, deze setup draait al jaren naar tevredenheid. Dreammachine wordt eens per maand herstart en heeft tot de update naar Unifi OS 3.2.7 nog nooit problemen gegeven in het weer opbouwen van de verbinding met het KPN netwerk.

Ik acht de kans het grootst dat dit een bug aan de kant van Unifi OS is maar ik krijg -tot op heden- geen duidelijk antwoord van de KPN kant of er mogelijk iets in het netwerk verandert wat maakt dat de handleiding tbv vrije modem keuze aangepast dient te worden. 

Lijkt een lastige (edge) case te zijn, daarom opzoek naar lotgenoten :’)

 

 


Ik acht de kans het grootst dat dit een bug aan de kant van Unifi OS is maar ik krijg -tot op heden- geen duidelijk antwoord van de KPN kant of er mogelijk iets in het netwerk verandert wat maakt dat de handleiding tbv vrije modem keuze aangepast dient te worden. 

Naar mijn weten is er aan KPN zijde niets gewijzigd. Als dat wel het geval zou zijn en het is inderdaad de opbouw van de pppoe verbinding die nu fout loopt, dan zou ik dat ook gemerkt moeten hebben op mijn EdgeRouter. Ook ik denk de kans veel groter dat de oorzaak in Unifi OS gezocht moet worden immers dat is de component die gewijzigd was vlak voor dat is issue ging spelen. De kans dat er tegelijkertijd ook iets in het netwerk gewijzigd zou zijn is klein en al helemaal omdat anderen dit issue ook melden na update van hun Dreammachine Pro en dat zal vast niet op hetzelfde tijdstip geweest zijn.


Voor context, deze setup draait al jaren naar tevredenheid. Dreammachine wordt eens per maand herstart en heeft tot de update naar Unifi OS 3.2.7 nog nooit problemen gegeven in het weer opbouwen van de verbinding met het KPN netwerk.

Ik acht de kans het grootst dat dit een bug aan de kant van Unifi OS is maar ik krijg -tot op heden- geen duidelijk antwoord van de KPN kant of er mogelijk iets in het netwerk verandert wat maakt dat de handleiding tbv vrije modem keuze aangepast dient te worden. 

Wat vervelend joh… Ik zit nog op versie 3.1.16, en ik kan bevestigen dat ik die problemen in ieder geval niet ervaar. Het lijkt er dus op dat de update het probleem veroorzaakt heeft.

Onder andere om deze reden doe ik nooit automatische updates.

Mij is eerder wel eens opgevallen dat bij sommige updates configuratiefiles overschreven worden. Heb je al kunnen controleren of de configuratie van de UDM-Pro onveranderd is?

Succes met troubleshooten!


Optimist1965 schreef:

Onder andere om deze reden doe ik nooit automatische updates.

Dat is mijns inziens ook een verstandige keuze, ook ik laat mijn EdgeRouter niet automatisch updaten, sterker nog, de EdgeRouter heeft naar mijn weten ook geen automatische update procedure.

Wel is het zaak dat je dan pro-actief geïnformeerd wordt over het uitkomen van een nieuwe firmware.

Ik heb mij daar voor mijn EdgeRouter op geabonneerd bij Ubiquiti en de EdgeRouter geeft in de header ook aan of de firmware up to date is.

 


Voor context, deze setup draait al jaren naar tevredenheid. Dreammachine wordt eens per maand herstart en heeft tot de update naar Unifi OS 3.2.7 nog nooit problemen gegeven in het weer opbouwen van de verbinding met het KPN netwerk.

Ik acht de kans het grootst dat dit een bug aan de kant van Unifi OS is maar ik krijg -tot op heden- geen duidelijk antwoord van de KPN kant of er mogelijk iets in het netwerk verandert wat maakt dat de handleiding tbv vrije modem keuze aangepast dient te worden. 

Wat vervelend joh… Ik zit nog op versie 3.1.16, en ik kan bevestigen dat ik die problemen in ieder geval niet ervaar. Het lijkt er dus op dat de update het probleem veroorzaakt heeft.

Onder andere om deze reden doe ik nooit automatische updates.

Mij is eerder wel eens opgevallen dat bij sommige updates configuratiefiles overschreven worden. Heb je al kunnen controleren of de configuratie van de UDM-Pro onveranderd is?

Succes met troubleshooten!

Yes, het consumer facing deel van de instellingen is ongewijzigd.

ten aanzien van automatische updates: ik was altijd degene die zei: niet zo moeilijk doen, het is echt wel goed getest. In 99% van de gevallen gelijk gehad. Behalve nu 😅. #lessonslearned. 
 

Ubiquity heeft e.e.a inmiddels ook in onderzoek en hebben inmiddels gevraagd welke SFP module ik gebruik dus hopelijk hebben ze het snel geïdentificeerd. 


@dirkjanh : ben je een beetje thuis in unix, en weet je hoe je kan inloggen op de UDM-Pro met ssh? Zo ja, dan ben ik geïnteresseerd in de logging van jouw ppp sessie (in /var/log/messages).

Een geslaagde ppp sessie vind je als volgt terug in he logging:

2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: PPP session is 28117
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: Connected to c4:44:7d:xx:xx:xx via interface eth8.6
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: Using interface ppp0
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: Connect: ppp0 <--> eth8.6
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: Remote message: Authentication success,Welcome!
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: PAP authentication succeeded
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: peer from calling number C4:44:7D:C5:7C:A4 authorized
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: local LL address fe80::59ee:ca0a:3d36:db0e
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: remote LL address fe80::c644:7dff:fec5:7ca4
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: local IP address 77.164.xxx.xxx
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: remote IP address 195.190.228.106
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: primary DNS address 195.121.1.34
2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: secondary DNS address 195.121.1.66

Voordat de sessie wordt opgestart, wordt er een PPP plugin geladen, dat ziet er zo uit:

2023-12-08T10:51:19+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: Plugin rp-pppoe.so loaded.
2023-12-08T10:51:19+01:00 Werpankertje pppdp2138943]: pppd 2.4.9 started by root, uid 0

Pas na voltooien van de PPP sessie wordt dhcpv6 gestart om de IPv6 prefix te verkrijgen:

2023-12-08T10:51:25+01:00 Werpankertje ubios-udapi-servere1257]: dhcp-client: Resuming odhcp6c on ppp0
2023-12-08T10:51:39+01:00 Werpankertje ubios-udapi-servere1257]: prefix-delegation: Adding PD prefix to ppp0: 2a02:xxxx:xxx::/48

 


Ik vrees dat we zover niet komen :’) daarmee is dit misschien ook wel de bevestiging van wat we al wisten. Hij start de pppd en daarna gaat het mis, heb de logs gekopieerd en zal ze morgen even verder filteren. Thanks voor deze input iig, denk dat we in de buurt zijn van het probleem.


Ik kon het niet laten en heb de UDM-Pro hier zojuist geüpdatet. Dat ging probleemloos, en na de update naar 3.2.7 had ik gewoon nog m’n internet connectie. Jammer, want anders had ik ook even kunnen kijken wat er nu precies misgaat.

TV+ werkte niet meer en ik zag dat de igmp proxy niet meer draaide. Het opnieuw installeren van de benodigde software met de juiste instellingen door

sh -c "$(curl https://raw.githubusercontent.com/fabianishere/udm-iptv/master/install.sh -sSf)"

loste dat ook netjes op.

Hier draait 3.2.7 vooralsnog probleemloos. Nu maak ik gebruik van de ONT van KPN die feitelijk als mediaconverter dient (van glasvezel naar RJ-45), en van daar verbonden met port 9 op de UDM Pro.

Maak jij gebruik van een SFP module, @dirkjanh ?


Ja, ik heb mn NTU verwijderd en via een koppelstukje en deze receiver https://www.fs.com/de-en/products/39135.html 1op1 glas in de UDM.

Worked like a charm, tot 3.2.7.

Overigens is Ubiquity support er erg goed/pro actief mee bezig. Ze zijn druk aan het onderzoeken en komen meerdere keren per dag met updates en/of vragen. Nu nog de oplossing. 


Ja, ik heb mn NTU verwijderd en via een koppelstukje en deze receiver https://www.fs.com/de-en/products/39135.html 1op1 glas in de UDM.

Worked like a charm, tot 3.2.7.

Overigens is Ubiquity support er erg goed/pro actief mee bezig. Ze zijn druk aan het onderzoeken en komen meerdere keren per dag met updates en/of vragen. Nu nog de oplossing. 

Ah, dat zou misschien wel de oorzaak kunnen zijn. In de release notes staat immers: 

  • Improved SFP link stability when using Auto Negotation.

Misschien heeft deze wijziging impact gehad op jouw situatie. Is het misschien een optie om (tijdelijk?) toch de ONT te plaatsen en met UTP de verbinding naar de UDM-Pro te maken? Grote kans dat het dan weer werkt...


Ah, dat zou misschien wel de oorzaak kunnen zijn. In de release notes staat immers: 

  • Improved SFP link stability when using Auto Negotation.

 

Mocht het probleem in de auto negotiation zitten, misschien werkt het wel als je de link-speed handmatig instelt op 1G, full-duplex @dirkjanh ?


Ah, dat zou misschien wel de oorzaak kunnen zijn. In de release notes staat immers: 

  • Improved SFP link stability when using Auto Negotation.

 

Mocht het probleem in de auto negotiation zitten, misschien werkt het wel als je de link-speed handmatig instelt op 1G, full-duplex @dirkjanh ?

Hij staat standaard op fixed 1G full duplex, heb het al getest met auto neg, maakte geen verschil, lijn gaat down, lijn komt op en daar blijft het bij.


Heb een firmware update gekregen om te testen, ga ik even doen als ik thuis ben. 


Bij mij bleek het een probleem met het glasvezel kastje te zijn , netwerk poort defect. Op of rond dezelfde tijd.

Ik heb het kpn box12 modem er aangehangen en internet bleef knipperen.

De volgende dag (top van kpn) een monteur met een nieuw type kastje.

 

Kpn modem werkte meteen.

Kabel rechtstreeks aangesloten en alles werkte weer.

(Gelukkig heb ik een unify U-LTE-Pro en die deed perfect zijn werk, geen internet uitval gehad).

 

Harald


Bij mij bleek het een probleem met het glasvezel kastje te zijn , netwerk poort defect.

Is jouw glasvezelkastje toevallig ook van stroom af geweest?


Inmiddels heb ik de nieuwe versie “UniFi OS 3.2.8+root.14403” draaien en daarin is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen :)

edit: release note was van de network application, dit zit/zat in unifi os zelf. Daar zijn de release notes leeg.


Geweldig nieuws @dirkjanh ! Snel opgelost door Ubiquiti als dit een software probleem was. Wow!


@dirkjanh zelfde probleem hier.. .kun jij de firmware met mij delen.. hele bedrijf ligt plat 


@dirkjanh zelfde probleem hier.. .kun jij de firmware met mij delen.. hele bedrijf ligt plat 

Hey Ivo, vervelend. Heb even gevraagd of ik hem met anderen kan/mag delen. Weet niet precies of hij tailormade is op basis van mijn dreammachine/settings. Zie id logs dat ie allerlei dingen doorgeeft aan dev.ui zodra ik antwoord heb hoor je het.

Het zou me ook niet verbazen als de officiele UI sfp module wel werkt, in de nieuwe fw versie is de logging van sfp veel uitgebreider en mijn udmpro schreeuwt nu iedere seconde dat hij de sfp module niet herkent (maar hij werkt wel)