Skip to main content
Vraag

Geregeld ghost calls op mijn DX600A, poorten op router veranderen?

• February 18, 2026
  • 10 reacties
  • 70 keer bekeken

Mijn DX600A ontvangt regelmatig ghost calls van bijvoorbeeld nr 1001, op de meest irritante tijden.  Ik lees links en rechts dat ik de poorten op mijn router moet veranderen. Maar kan ik dat zo maar doen?

Nu staat er

• 5060 - 5076
  • 5004 - 5020

Ik heb voip van KPN en dat werkt verder prima.

10 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 18, 2026

Ik kan mij niet indenken dat het iets met poorten op de router te maken heeft. Wat gebeurt er als je opneemt? Volgens mij is het ook een intern gesprek. Misschien heb je een alarm of wake-up call ingesteld?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 18, 2026

Ik vermoed dat je een zakelijke klant bent, neem daarom contact op met de zakelijke helpdesk van KPN via 0800 0403.

Succes.

• February 18, 2026

Kun je in een log het IP adres zien waar de oproep vandaan komt ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 18, 2026

Ik vermoed dat je een zakelijke klant bent, neem daarom contact op met de zakelijke helpdesk van KPN via 0800 0403.

Succes.

Zakelijk werkt kpn met voip en niet met dect. Dus ik gok dat dit gewoon een consumenten lijn is. 1001 is dan wel weer een intern nummer.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 18, 2026

Dank voor de reacties. Ik ben geen zakelijke klant, heb geen alarms ingesteld. Ik kan nergens een IP  vinden als herkomst. Ik lees op fora dat ik de poorten op de router zou moeten aanpassen maar weet niet of ik dat bij KPN voip kan doen zonder een ander probleem te krijgen.

• February 18, 2026

Zakelijk werkt kpn met voip en niet met dect. 

Dat begrijp ik niet, dat zijn 2 verschillende dingen.
Met een dect telefoon bellen over voip gaat prima.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 18, 2026

Zakelijk werkt kpn met voip en niet met dect. 

Dat begrijp ik niet, dat zijn 2 verschillende dingen.
Met een dect telefoon bellen over voip gaat prima.

Je hebt gelijk, ik bedoel dat we zakelijk ip toestellen gebruiken. En dat is de DX600A niet volgens mij.

• February 18, 2026

Kun je de op de telefoon iets instellen ?
Via een webinterface oid ?
Het komt er op neer dat de telefoon via internet wordt benadert, daar heeft KPN niet veel mee van doen.
Dit is net zoiets :
https://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,492.msg1982.html#msg1982

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 18, 2026

Het komt er op neer dat de telefoon via internet wordt benadert, daar heeft KPN niet veel mee van doen.
Dit is net zoiets :

Dit is inderdaad het probleem. Op de DX kan ik de poorten wijzigen en op de Fritz ook, maar werkt mijn verbinding dan nog als ik van de geadviseerde poorten af stap?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 19, 2026

Hi ​@jaylo welkom hier en fijn om te zien dat de community ook meedenkt. 

Ik heb hier ook niet extreem veel verstand van en verwacht ook niet dat dit aan de KPN connectie ligt. Zou ik toch een screen mogen zien van de instellingen in de modem? 

Dit is net zoiets :

Dit is inderdaad het probleem. Op de DX kan ik de poorten wijzigen en op de Fritz ook, maar werkt mijn verbinding dan nog als ik van de geadviseerde poorten af stap?

Ik denk dat je dit het beste simpelweg kan testen, maar misschien weet ​@KeesYagi hier nog het fijne ervan.