Skip to main content
Antwoord

Gereserveerd IP adres weer vrijgeven en uitgeven aan ander apparaat

• June 30, 2025
  • 19 reacties
  • 179 keer bekeken

Hallo iedereen,

ik heb meerdere apparaten een DHCP lease gegeven, maar deze apparaten bestaan niet meer. Als ik nu het IP-adres wil hergebruiken krijg ik de melding “IP adress already reserved for other lease.” en kan ik alleen een ander IP-adres gebruiken. De reservering zie ik staan bij Thuisnetwerk → DHCP-server, maar kan deze niet verwijderen. Iemand een idee hoe ik de leases kan opheffen? 

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@phd1975, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Het klopt wat ​@Marlon92 schreef:

Bekend probleem. Als de apparaten uit je netwerk verdwenen zijn, dan staan ze in de webinterface van de Experiabox/KPN Box ook nergens meer. Dus kun je de reservering niet meer verwijderen. Bij de nieuwste firmware versie schijnt het wel weer opgelost te zijn dacht ik ergens gelezen te hebben. 

Dit zou in de nieuwste update inderdaad verbeterd moeten zijn. Ik heb ook begrepen dat een reset ervoor zou zorgen dat je de nieuwste update krijgt (maar 100% garanderen kan ik het niet). Ik denk daarom toch dat je het beste het modem een reset kunt geven.

19 reacties

Forum|alt.badge.img+3

Zie je de apparaten nog staan in het tabblad verbonden apparaten
Daaronder zie je een lijstje met Niet meer verbonden apparaten.

Deze kun je afzonderlijk of in één keer wissen via de knop Verwijder alles.

Of heb je misschien de ip adressen vastgezet via de mac adressen ?

Deze kun je hier wissen:

• June 30, 2025

Bekend probleem. Als de apparaten uit je netwerk verdwenen zijn, dan staan ze in de webinterface van de Experiabox/KPN Box ook nergens meer. Dus kun je de reservering niet meer verwijderen. Bij de nieuwste firmware versie schijnt het wel weer opgelost te zijn dacht ik ergens gelezen te hebben. 

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Zie je de apparaten nog staan in het tabblad verbonden apparaten
Daaronder zie je een lijstje met Niet meer verbonden apparaten.
Deze kun je afzonderlijk of in één keer wissen via de knop Verwijder alles.

Of heb je misschien de ip adressen vastgezet via de mac adressen ?

Deze kun je hier wissen:

Machines die niet verbonden zijn kan ik wissen, maar niet van de apparaten die niet meer bestaan. Dit waren virtuele machines die ik had gemaakt voor mijn testomgeving, maar nu kan ik ze dus niet meer verwijderen. 

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Hopelijk komt er dan een mooie oplossing voor.

Forum|alt.badge.img+3

Hmm lastig. Werkt een reboot van de modem ook niet ?

• Auteur
  • Topper
  • June 30, 2025

Helaas niet. En om nu alles naar fabriek te resetten is ook zoiets.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Helaas niet. En om nu alles naar fabriek te resetten is ook zoiets.

Een reboot is toch een fabrieks-reset ​@phd1975 of interpreteer jij dat anders?

Forum|alt.badge.img+3

Een reboot is een herstart waarbij alle instellingen intact blijven. Bij een fabrieks-reset worden de standaard instellingen hersteld. Zo interpreteer ik het tenminste.

• June 30, 2025

Een reboot is toch een fabrieks-reset

Zou niet best zijn als bij een reboot alles terug gezet zou worden naar fabrieksinstellingen. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@phd1975, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Dit zou in de nieuwste update inderdaad verbeterd moeten zijn. Ik heb ook begrepen dat een reset ervoor zou zorgen dat je de nieuwste update krijgt (maar 100% garanderen kan ik het niet). Ik denk daarom toch dat je het beste het modem een reset kunt geven.

• Auteur
  • Topper
  • July 2, 2025

Ik heb uiteraard het modem al een reset gegeven maar zonder succes. Ik wil zeker niet naar de fabrieksinstellingen omdat ik dan meer gedoe heb. Ik wacht de laatste firmware af.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik geloof dat er wat verwarring is. Met een reset van het modem zet je deze terug naar de fabrieksinstellingen. Dat is iets anders dan een reboot / herstart. En juist deze reset (dus terug naar de fabrieksinstellingen) kan er voor zorgen dat jij de nieuwste update krijgt.

• Auteur
  • Topper
  • July 3, 2025

En dan ben ik dus alles kwijt, kan mijn wifi opnieuw instellen enz…. Dan wacht ik wel tot het modem zelf een update krijgt. 

• Auteur
  • Topper
  • July 3, 2025

Ik geloof dat er wat verwarring is. Met een reset van het modem zet je deze terug naar de fabrieksinstellingen. Dat is iets anders dan een reboot / herstart. En juist deze reset (dus terug naar de fabrieksinstellingen) kan er voor zorgen dat jij de nieuwste update krijgt.

Slecht advies gezien ik niet weer opnieuw wil beginnen. Ik wacht wel op een update.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ja, je bent dan inderdaad de instellingen kwijt, daarvan ben ik me bewust. Maar wel de enige manier op de update sneller te krijgen.

• Auteur
  • Topper
  • July 4, 2025

Ja, je bent dan inderdaad de instellingen kwijt, daarvan ben ik me bewust. Maar wel de enige manier op de update sneller te krijgen.

Snap ik, maar het is niet zo’n ramp om er even op te wachten. Het zit me nog niet in de weg.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Prima, dan wachten we af.

• Auteur
  • Topper
  • July 18, 2025

Prima, dan wachten we af.

Bij terugkomst van mijn vakantie heb ik een V12.C.25.06.06 update gehad waardoor ik de reserveringen kan  verwijderen. Probleem is dus opgelost.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ah, super!