Skip to main content

Volgende week wordt ik aangesloten op het KPN glasvezelnetwerk en krijg ik standaard de KPN Box 12 geleverd als modem. Echter wil ik gebruik gaan maken van de UDM Pro dus komt de KPN Box 12 te vervallen.

 

Bij T-mobile kreeg ik eerder de glasvezel direct in hun Draytek modem geleverd. Is dit bij KPN ook mogelijk met de UDM Pro icm de SFP+ module van Ubiquiti?

 

*Neem enkel internet only af dus tv is voor mij geen issue dat loopt allemaal via de Apple TV.

@aGraPusher . Welkom op het forum.

Fijn dat je bij ons glasvezel gaat afnemen. Vanuit KPN kun je alleen een experiabox of (tegen betaling) een Fritzbox afnemen.

Jij wilt eigen hardware gaan gebruiken,dan zal je zelf de boel moeten configureren. Ik denk dat dit topic je verder kan helpen:

 

(eventuele vragen kun je daar ook het beste stellen.)


Heb je ook IPTV van KPN?

Zo ja, dan moet ik je helaas teleurstellen, de UDM Pro is niet geschikt omdat deze geen IGMP proxy server heeft.

Er zijn mensen bezig met het ontwikkelen van een IGMP proxy server die in een docker moet gaan draaien maar ik heb nog geen succesvolle implementatie daarvan gezien.

Zo nee, dan kan je bij AON aansluitingen een SFP module gebruiken. Bij GPON aansluitingen is dit (nog) niet mogelijk.

 

Edit: Ik lees nu pas :open_mouth: dat je geen IPTV van KPN hebt en dat je mijn vraag dus met nee zult beantwoorden.


Als u een gpon aansluiting krijgt, dat ziet er zo uit:

Dan is aansluiten via een SFP+ module onmogelijk. Dat zwarte kastje moet er tussen zitten. En dat heeft gewoon een LAN poort.


Als u een gpon aansluiting krijgt, ...

TS heeft al een glasvezelaansluiting bij T-Mobile en dat is sowieso een AON aansluiting.


Als u een gpon aansluiting krijgt, ...

TS heeft al een glasvezelaansluiting bij T-Mobile en dat is sowieso een AON aansluiting.

Nou ja ... zou kunnen, maar dat begrijp ik er niet helemaal zo uit. Want het woord "overstappen" of iets wat daar op lijkt word niet genoemd. Ik lees:

"Volgende week wordt ik aangesloten op het KPN glasvezelnetwerk..."

Dan lijkt me dat er sprake is van een nieuwe aansluiting. Dat kan een 2de glasvezelaansluiting van KPN zijn naast de glasvezel van T-mobile. Of misschien is @aGraPusher net verhuis en gaat het om de aansluiting op het nieuwe adres.

Tevens lees ik "Bij T-mobile kreeg ik eerder de glasvezel direct in hun Draytek modem geleverd.". Dat is dus geschiedenis. Van enige tijd geleden ofzo. En niet hoe het nu zit. Lijkt me.


Dan lijkt me dat er sprake is van een nieuwe aansluiting. Dat kan een 2de glasvezelaansluiting van KPN zijn naast de glasvezel van T-mobile.

Die kans is klein maar het zou kunnen al TS in de Haagse wijk Regentessekwartier woont.

T-Mobile levert in de.rest van Nederland ook abonnementen via het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL.


Bedankt voor de reacties!
 

Betreft een nieuw huis met een nieuwe glasvezel aansluiting. Volgensmij is dit nog wel AON. Dus dan zou ik zonder problemen de glaskabel straks in de udm pro kunnen aansluiten met een sfp+ module? Moet ik dan de SM of MM module pakken?

 

Foto van de aansluiting:

 


Voor de specificaties van de benodigde SFP module zie https://kpn.com/eigenmodem.

 


Aan die foto is volgens mij niet te zien of het gpon is/word. Het gedeelte wat er nu zit is in beide situaties gelijk.


Aan die foto is volgens mij niet te zien of het gpon is/word. Het gedeelte wat er nu zit is in beide situaties gelijk.

Dit dus. De enige manier om te ontdekken of je in een GPON-gebied zit is door even bij de buren te checken of zij een situatie zoals waar @Nick83 eerder een foto van postte hebben of dat er iets anders hangt. Als er een NT hangt van Genexis of ZTE dan heb je een AON-aansluiting en dan moet die glasvezel direct in de UDM Pro wel lukken. In dat geval zou ik aan de monteur vragen bij installatie om er ook een patchcover van te kopen, daar zit een SC-APC koppelbus in waar je dan zelf een OS1-patchkabel in zou kunnen prikken (er zit standaard een SC-APC naar SC-APC kabel van 1 meter aan). Ik weet niet zeker of dit kan maar je kan het altijd vragen, anders moet je er zelf een koppelbusje in de FTU stoppen.


Vannochtend is de monteur langs gekomen en heeft de boel geïnstalleerd.

Volgens mij gaat direct glas naar de router hem niet worden met deze aansluiting?

foto van de aansluiting:

 


Heb je ook televisie van KPN of alleen Internet?

Als je ook televisie hebt dan zal je zelfs de Experia Box moeten blijven gebruiken want de UDM Pro heeft geen ingebouwde IGMP proxy server.

Als je alleen Internet hebt en je wilt de UDM Pro echt rechtstreeks op de glasvezel aansluiten dan zal dat zwarte kastje (de NTU) er weer vanaf moeten en dan zal je een FTU patchcover moeten aanschaffen.

Persoonlijk zou ik die NTU gewoon laten zitten en de UDM Pro met een netwerkkabel aansluiten.


Heb je ook televisie van KPN of alleen Internet?

Als je ook televisie hebt dan zal je zelfs de Ezperia Box moeten blijven gebruiken want de UDM Pro heeft geen ingebouwde IGMP proxy server.

Als je alleen Internet hebt en je wilt de UDM Pro echt rechtstreeks op de glasvezel aansluiten dan zal dat zwarte kastje (de NTU) er weer vanaf moeten en dan zal je een FTU patchcover moeten aanschaffen.

Persoonlijk zou ik die NTU gewoon laten zitten en de UDM Pro met een netwerkkabel aansluiten.

Enkel internet. TV e.d. loopt via de Apple TV. Bedankt voor de tip!


@aGraPusher 

Je kan altijd ook de gpon van unifi kunnen gebruiken als je die van kpn niet will gebruiken

 

https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/ufiber-wifi6-gpon-cpe-ea

 

Is wel early acces


@aGraPusher

Je kan altijd ook de gpon van unifi kunnen gebruiken als je die van kpn niet will gebruiken

 

https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/ufiber-wifi6-gpon-cpe-ea

 

Is wel early acces

Gaat (nog) niet lukken bij KPN. Misschien nà eind januari 2022. De huidige G-PON en XGS-PON modules zijn de enig geschikte voor de glasvezellijn van KPN.

 


En je wilt natuurlijk geen G-PON maar XGS-PON want dat is waar KPN uiteindelijk al haar PON glasvezelverbindingen op zal baseren.


Would this work with an XGS-PON connection? https://www.routershop.nl/bidi-sfp-glasvezelmodule-tx-1310-rx-1550nm/pid=76558


No it will not. That SFP module will only work on AON connections.


Thanks for the answer! Has anyone been successful to find an SFP/SFP+ module to use in place of the ONT?


Eindelijk ook glas in mij woning via KPN  werkt helemaal top  

vanuit KPN kastje ga ik met een utp kabel naar de WAN aansluiting van mij UDM SE. 

alles werkt prima.  
kpn aansluiting is een XGSPON (begreep ik)

Het is een zwarte kastje wat over een witte kastje is geschoven met een utp en 12 volt aansluiting. 
mijn volgende stap is glas direct naar de UDM SE. 

Wat heb ik hiervoor nodig.  Eerdere linkjes werken niet en we zijn een jaar verder hopelijk wat simpeler geworden.  


Hallo @Enver , als je onderstaande glasvezelkast hebt, heb je XGS-PON:

XGS-PON

 

Verder kun je via onderstaande link kijken wat er mogelijk is voor een eigen modem aan te sluiten:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Succes


@JanD klopt inderdaad. Dat is wat ik heb.  
 

ik heb het nu aangesloten op mijn UDM se zonder KPN modem. Internet werkt prima.
Maar wil dus direct met glas naar mijn UDM se.  Weer een conversie minder en geen extra voeding nodig.  
 

met KPN document kom ik niet veel verder.  Het is mij niet duidelijk welke extra componenten ik nodig heb.
Is 2 x volgende SFP en een stuk glas voldoende?

https://eu.store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/uf-instant

 


Hallo @Enver , daar zullen andere forumleden je mee kunnen helpen, daar heb ik geen inzicht in.

Op steun van KPN hoef je ook niet te rekenen, die geven alleen aan waar je apparatuur minimaal aan moet voldoen om de integriteit van het KPN-netwerk te waarborgen, houd daarom ook altijd het originele modem bij de hand, mocht je onverhoopt denken dat het aan de KPN-lijn ligt, zul je eerst het originele modem aan moeten sluiten voordat je om hulp belt.

Succes.

 


Hallo @Enver , ik heb ook sinds enkele dagen een UDM Pro en wil ook internet direct vanaf de NT. Mag ik vragen hoe jij dat hardware matig hebt opgelost? Volgens mij om direct vanuit de NTU (XGS-PON) naar de UDM een direct utp kabel te trekken, klopt dat? Ik lees ook dat je de NTU (met 12V voeding wilt vervangen. Zou dat kunnen door de NTU te vervangen door de FTU patchcover van KPN (https://www.kpnwebshop.com/bekabeling/overige/producten/ftu-tk01-ftu-patchcover-scapc/2?origin=1121)? en dan direct hieruit een utp kabel in de wan aansluiting van de UDM aan te sluiten?

 

Naast de hardware, ben ik ook benieuwd naar je Internet instellingen in de UDM? Heb je dat handmatig gedaan of out auto laten staan? Vermoedelijk handmatig omdat ik verwacht dat de IPv$ Connection op PPPoE ingesteld moet worden? Zo ja, welke username en password kan ik daarvoor gebruiken, weet jij dat wellicht?

 

Ben benieuwd en alvast bedankt.

 

Groet,

Thijs


Hallo @Thijs_obm,

Je moet wel wat kleine aanpassingen doen.

 

Ga naar de instelingen van je UDM

Networks

Voeg een nieuwe netwerk toe. (KPN)

In optie IPV4 

Connection Type PPpoE

Username / password: internet

 

COMMON SETTINGS

DNS server opgeven. bv 8.8.8.8 / 1.1.1.1

Use VLAN ID 6

QoS Tag 1

 

 


Reageer