Skip to main content

Hallo,

 

Sinds vorig jaar is er bij ons glasvezel aangelegd. Dit is in een flatgebouw uit 1969. Ons ISRA-punt is in de ‘werkhoek’ (staat een bureau en telefoon) vanuit de bouw en onze coax-aansluiting is bij het raam. De nieuwe glasvezelaansluiting is ook bij het raam. Wij willen echter ons modem daar niet hebben om meerdere redenen: slechter wi-fi bereik, modem en kabels die zichtbaar zijn en telefoon staat dan op een onhandige plek. Wij hebben een bekabelde vaste telefoon omdat die beter klinkt dan draadloos/DECT (en die houden we graag op dat bureau in de werkhoek). Een paar jaar geleden hebben we de woning opgeknapt en Cat6-kabels door de vloer getrokken. Één van die kabels gaat vanuit de ‘werkhoek’ naar een wandcontactpunt bij het raam. Dat betekent dat we ons modem moeten kunnen laten staan op de oude plek en een kabel met het glasvezelkastje moeten verbinden. KPN geeft zelf bij het aansluiten van glasvezel aan dat je een kabel kunt trekken.

 

Nu komt het probleem. Als ik een Cat6-kabel vanuit het glasvezelkastje op de wandcontactdoos aansluit, en vanuit de ‘werkhoek’ de rode meegeleverde Cat6-kabel aansluit op het modem krijg ik geen signaal. Als ik het modem rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluit (heb dit getest met een hele lange internetkabel) krijg ik wel signaal. De kabel die door de vloer loopt werkt overigens naar behoren, als ik diezelfde kabel naar het glasvezelkastje op mijn laptop aansluit (uiteraard gaat dan de internetkabel op het modem in de werkhoek niet op WAN, maar even op Ethernet) dan krijg ik gewoon internetsignaal.

 

Ik heb hierover met KPN gebeld en die heeft de glasvezelaansluiting ook opnieuw geactiveerd maar de medewerker aan de telefoon gaf eigenlijk al aan dat wat ik wil niet kan. Klopt dit? En waarom niet? Is een kabel door de vloer zo storingsgevoelig?

De kabel is geen probleem, zeker als het Cat. 6 is. 
Wat voor wandcontactdoos is het precies? Het klinkt namelijk alsof de aderparen in de kabel niet goed zitten en daardoor geen connectie maken met het modem.


Kleine aanvulling: er moet in elk geval een ethernet kabel tussen het glasvezelkastje en het modem lopen. In de huidige situatie is een lange kabel dan de enige manier. 
 

De aansluiting kan in sommige gevallen verplaatst worden, maar hier zitten wel de nodige kosten aan verbonden.


Ik weet niet exact wat voor UTP wandcontactdoos het is, dat moet ik even raadplegen. In mijn situatie zou het als volgt gaan: Glasvezelkastje → Cat6-kabel naar wandcontactdoos → Wandcontactdoos andere kant → (meegeleverde rode) Cat6-kabel naar modem WAN-poort. Op mijn laptop werkt de setup wel, alleen zit de kabel dan niet op de WAN maar Ethernet poort op het modem.


Gaat dit toevallig om een Draadloze Verbinding Set (DVS) of  Devolo? (zie foto)

 


Nee, het gaat om zo'n UTP wandcontactdoos (niet exacte model wat bij mij thuis hangt maar komt op hetzelfde principe neer):

 

 


Hij maakt dus als het ware van 1 ethernetkabel 2 RJ-45 uitgangen? Dan is dat vermoedelijk de oorzaak. Je zou dan deze moeten vervangen voor een enkele wandcontactdoos.


Nee er gaan als het goed is twee kabels door die buis met twee aansluitingen aan elke kant. Alleen gebruik ik er maar eentje.


Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar je hebt het modem wel op de juiste poort aangesloten? De wandcontactdoos moet als het ware als een koppelstukje dienen voor de ethernetkabel die uit het glasvezelkastje komt en deze dus ‘koppelen’ met de ethernetkabel naar het modem. 


Ja. Ik sluit de kabel vanuit de wandcontactdoos rechtstreeks op de rode WAN poort op de V10A aan. De DSL kabel trek ik eruit. Opnieuw opstarten werkt helaas ook niet. Het lampje wordt rood i.p.v. groen.


Wat u wilt zou gewoon moeten werken denk ik. Kunt u eens een paar foto's plaatsen van uw situatie? 


Nee, het gaat om zo'n UTP wandcontactdoos (niet exacte model wat bij mij thuis hangt maar komt op hetzelfde principe neer):

 

 

Vaak zijn deze maar vieraderig aangesloten waardoor je wel gewoon internet hebt maar met een max van 100mb. Een modem zal dan inderdaad niet online komen. Is het mogelijk om hem open te schroeven en een foto van de binnenkant te delen?


De UTP kabels zijn in 2019 door een elektricien getrokken en doorgemeten. Het lijkt me sterk dat die maar vieraderig zijn aangesloten. 

UTP Wandcontactdoos
Glasvezelkastje
Andere wandcontactdoos bij het modem, deze sluit ik dan aan op de rode WAN-poort.

 

 


Het glasvezelkastje is op de foto uit maar staat tijdens het testen altijd aan. Het bovenste en middelste lampje branden dan continu groen.


Ik zou het nog eens proberen en dan eens de rode kabel in de andere poort stoppen. Als het ethernet lampje uit is op de NT, is de kans groot dat er helemaal geen verbinding is of dat elke kabel maar 2 ader paren heeft. Internet over 2 aderparen is prima mogelijk, alleen heeft het modem er wel echt 4 nodig.

Aangezien ik er niet vanuit ga dat er in 2019 nog Cat. 5 kabels (2 paren) geplaatst zijn, vermoed ik eerder dat het toch echt een kwestie van de verkeerde poort is.


Ik heb de rode kabel omgewisseld maar het werkt helaas niet. Op het modem brandt het lampje rood en ik krijg geen internet op verbonden apparaten. Ik weet zeker dat de kabel goed was aangesloten omdat ik het ook zo heb getest met mijn laptop en het toen werkte (dus linkerpoort).


Heb je tijdens het testen op je laptop toen het modem naast het glasvezelkastje geplaatst? Wat is de abonnementsnelheid? Probeer dan eens een speedtest te doen via de laptop om te kijken welke snelheid je haalt. Als het een Cat. 5e kabel is en je abonnement is bijvoorbeeld 100/100Mbps, dan zou je wel gewoon 120 Mbps download moeten kunnen halen. Over 2 paren gaat dit bijna niet. 


Ik heb mijn laptop toen alleen gebruikt om te checken of de kabel die onder de vloer ligt ook daadwerkelijk werkte. Ik heb dat via DSL getest en haalde toen de snelheid die ik zou moeten halen (100Mbit/s).


Kan je dat ook eens via glasvezel proberen met de lange kabel?


Ik vind dit maar rare utp kabels...

Zit de buitenkant los er omheen ofzo? En 2 verschillende kleuren? Klopt dat?


Lijkt wel gewoon UTP kabel, maar 2 of 4 paar…


Ik heb nu helaas niet de mogelijkheid om dit te testen met de laptop, maar ik zal dit vrijdag doen en er dan op terugkomen. Alvast bedankt voor jullie moeite!


Ik heb het met belangstelling gelezen.  Rechtstreeks op het modem heb je dus wel glasvezeldiesnten? Maar niet via die wandcontactdingen? Zeg ik dat goed? Zo ja, zit het sowieso ergens dáár en ga je denken dat die kabels niet de juiste voorwaarden hebben of kortsluiting maken.  In dat geval heb je twee opties. 

Een losse lange netwerkkabel naar de plek waar het het modem wilt hebben of die elektricien z'n werk laten herstellen. 


Ik heb het meerdere keren getest en ik haal ongeveer 85 Mbps download en 95 Mbps upload. Dit is dus als ik het modem rechtstreeks aansluit op het glasvezelkastje met een lange Cat5e-kabel. En daarna via een kabel door de vloer op mijn laptop aan de Ethernetaansluiting. Elektricien heeft destijds alles doorgemeten dus het lijkt me sterk dat hij het niet goed heeft aangesloten.


Update: Met wi-fi en rechtstreeks op het modem haal ik 115 Mbps download en 145 upload. We gaan contact opnemen met de elektricien.


Mocht je tijd en zin hebben, laat tzt even weten wat er nou precies aan de hand was.  Ik ben wel benieuwd (en waarschijnlijk de meelezers ook)