Skip to main content

Binnenkort ga ik verhuizen naar dezelfde wijk waar ik jaren geleden woonde en als één van de eerste glasvezel had. Destijds telfort 50/50 via een genexis modem. Ik had een min of meer vast IP en een eigen server (met jupyter hub, rstudio en andere tools die ik graag gebruik) achter een eigen router met OpenWRT. Perfect

 

in het nieuw huis hangt nog steeds zo’n genexis kastje, maar de glasvezel is doorgetrokken naar een klein kastje van t-mobile.

 

ik wil graag weer een zelfde setup gaan draaien waarbij ik mij knutsel domein van buitenaf kan bereiken. IP4 dus. Welk type abbo zou ik nodig hebben en moet ik dan een fritzbox hebben of eigen modem (en welke dan) of zitten er nog andere adders onder het gras voordat ik voor een jaar ergens aan vast zit?

tv en telefoon is leuk maar niet noodzakelijk

ps ik hebber geen probleem mee om lekker diep te graven in configs

Welkom op ons forum @Fenrir!

Wat dat kleine kastje van T-Mobile is durf ik zo niet te zeggen, wel weet ik dat bij een abonnement van ons dat kastje in ieder geval niet meer van toepassing zal zijn. 

Je krijgt van ons standaard een V10A of Box12 als modem. Je kunt wel een Fritzbox! erbij huren. Dit kost €7,49 per maand extra en je krijgt dan ook toegang tot onze techdesk. Voor meer informatie over de Fritzbox bij onze abonnementen zie ook: Fritzbox
Uiteraard heb je bij ons ook vrije modemkeuze!


Ok dank je wel. Als die fritzbox 8 euro kost wat is dan nog het verschil met een xs4all abbo? Wat is het verschil tussen de v12 en de v10a wbt aantal poorten voor bv de thuisserver, een rPi een een tweede kabel naar de game kamer van zoonlief?

 

waarom kan kpn maar 500/500 leveren en tmobile 1000/1000? Ik weet dat deze glasverbinding Gbit aan kan want dat waren de specs die we destijds (2011) al in de wijk wilden hebben. (En ja, die Gbit is welkom ivm grote multi TB databestanden van het werk)

 


@Fenrir

Je kunt gewoon die setup gebruiken

Als je over gaat naar kpn (glasvezel) 

Glasvezel kastje vervangen doet een kpn monteur (of heraansluiten) 

De 1gbit verbinding heb ik nu ook haal ik zo,n 920mbit kpn komt binnenkort ook met "1gbit" upload zie deze link

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/gigabit.htm

Een eigen router achter een experiabox werkt prima 

Maar een fritzbox is ook een prima router

En als klap op de vuurpijl heeft kpn een vast public ip adres

En zie hier wat er mogelijk is op je adres

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/


Binnenkort ga ik verhuizen naar dezelfde wijk waar ik jaren geleden woonde en als één van de eerste glasvezel had. Destijds telfort 50/50 via een genexis modem. Ik had een min of meer vast IP en een eigen server (met jupyter hub, rstudio en andere tools die ik graag gebruik) achter een eigen router met OpenWRT. Perfect

 

in het nieuw huis hangt nog steeds zo’n genexis kastje, maar de glasvezel is doorgetrokken naar een klein kastje van t-mobile.

 

ik wil graag weer een zelfde setup gaan draaien waarbij ik mij knutsel domein van buitenaf kan bereiken. IP4 dus. Welk type abbo zou ik nodig hebben en moet ik dan een fritzbox hebben of eigen modem (en welke dan) of zitten er nog andere adders onder het gras voordat ik voor een jaar ergens aan vast zit?

tv en telefoon is leuk maar niet noodzakelijk

ps ik hebber geen probleem mee om lekker diep te graven in configs

Als je geen TV en geen vaste telefonie afneemt, is de keuze qua router zeer groot. Als je bij T-Mobile 1000/1000 had of kan krijgen, betekent dat dat T-Mobile alleen de kale glasvezel van KPN NetwerkNL huurt en voor de rest geheel eigen netwerk en apparatuur gebruikt. Die glasvezel modems zijn in principe uitwisselbaar, je kan ook b.v. een router kopen met direct glasvezel ingang (b.v. FritzBox 5490, T-Mobile had eerder Draytek’s), dat scheelt weer een apart kastje.

In principe moet je bij KPN van de glasvezel VLAN ID 6 filteren/gebruiken en daarop een PPPoE sessie over opzetten. Bij Telfort is dat VLAN ID 34 en met standaard DHCP. IP adressen worden dynamisch toegekent maar veranderen eigenlijk nooit, alleen bij verhuizing etc.

Als je zou willen, kun je met een Raspberry Pi al een ‘WiFi router’ maken. O.a. OpenWRT erop dat werkt gewoon. Alleen heb je dan geen ethernetpoorten (LAN), daarvoor kan je een managed switch tussen glasvezel Pi zetten en die VLAN’s laten doen. Ik heb o.a. een Pi4 voor allerhande zaken aan een managed switch direct achter de glasvezel hangen. Bij KPN heb je meestal wel als extra een eigen domein nodig als je b.v. een vertrouwde HTTPS server wilt draaien. Ze verkopen je denk ik liever een zakelijk abo waar reverse DNS enz wel gegarandeerd werkt.