Skip to main content

Mijn “glasvezelkastje” zit nu aan de verkeerde kant van het huis, geen stroom in de buurt en mijn eigenlijke ISRA zit aan de andere kant. Dus daar staat het modem/router/wifi doosje, de Devolo connectors, het VDSL aansluitpunt en, jawel, 230v power. Het kost me bizar veel tijd om dit opgelost te krijgen “bedankt voor uw geduld” zegt het bandje…….nou, dat heb ik zo langzamerhand niet meer.

 

Hoe is dit mogelijk? Ik heb al eerder (voor installatie) aangekaart dat die oranje kabelkes verkeerd zaten, maar nee, men doet maar wat. Nu ben ik ben ik benieuwd of ik nog voor 2024 geholpen ga worden, de voortekens zijn echter niet al te best.

Iemand nog een tip, ditto ervaring et cetera?

Rob Jansma

 

Had het überhaupt mogelijk geweest om glasvezel op de door u gewenste plek binnen te krijgen? Heeft u een kruipruimte? Wat is het voor huis? Rijtjeshuis? Of vrijstaande woning? Hoe is het bij de buren?


Tuurlijk, als gezegd, alle "oude" apparatuur zit wel goed. Wat voor huis? Dat maakt geen pepernoot uit. Bij de weg: ik ben een ex kpn-er.....en ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd.


Hi @Robbert-Jan! Niet handig, een glasvezelpunt zonder stroom, dus ik begrijp dat je dit opgelost wilt hebben. Zeker met alle apparatuur die aan de andere kant van het huis zit. Glasvezel wordt aangelegd door KPN Netwerk, dat is weer een losse partij van KPN de provider. Als provider kunnen we hier niet veel in betekenen. Je kunt dit daarom het beste bij KPN Netwerk melden, als je dit nog niet gedaan hebt. Mocht het telefonisch niet lukken, dan kun je ook een klacht indienen. Hopelijk wordt het dan snel opgepakt! 🙂


Dankjewel Sanne,

Nee, ik heb alles al geprobeerd en gedaan met 0 resultaat, dus nu wacht ik maar even "geduldig" af...snotter....


Is er vooraf geen schouwer langs geweest waarmee besproken is waar het glasvezelkastje moet komen?


Nee


Zeg Nick, wat is jouw expertise/relatie tot dit onderwerp?


Mijn “glasvezelkastje” zit nu aan de verkeerde kant van het huis,

Hoe heb je dat zelf toe laten staan om het daar aan te laten leggen, als het niet de gewenste plek is? Achteraf is er bar weinig meer aan te doen. Tenzij je bereid bent aanpassingen zelf te bekostigen.

Altijd alert zijn een lopend proces te volgen in voorbereiding en aanleg van werkzaamheden.
Eigen wensen duidelijk en zeker kenbaar maken bij een opzichter, als het verkeerd dreigt te gaan.
(In mijn geval was de situatie vooraf met een schouwer doorgenomen, maar werd er aanvankelijk niet naar gehandeld).

Zo heb ik dat zelf indertijd gedaan, en de aanleg hier keurig netjes “gestuurd” naar de plek die ik zelf wilde. In mijn situatie niet in de meterkast op de begane grond, maar door laten trekken tot aan de 1e verdieping van mijn bovenwoning in mijn woonkamer.


Fijn voor jou, je praat kennelijk graag over jezelf en vergeet goed te lezen wat ik geschreven heb.

Ik heb dus niets aan jouw verhaal mijn situatie is anders.


Ja, uw situatie is anders, maar uitermate herkenbaar en vergelijkbaar.
U vraagt nota bene zelf:  “Iemand nog een tip, ditto ervaring et cetera?”  Vandaar mijn reactie.

U had dus meteen alert moeten zijn en vooraf en tijdens de aanleg van glasvezel expliciet aan de bel moeten trekken als zaken anders dreigen te lopen dan gewenst.
 

Ik heb al eerder (voor installatie) aangekaart dat die oranje kabelkes verkeerd zaten, maar nee, men doet maar wat.

Dan heeft U naar ik inschat te weinig uw ongenoegen daarover geuit.
U had meteen naar de opzichter moeten gaan, en hoog op moeten spelen.

Verder zult U mensen toch ook toestemming hebben moeten geven om in uw pand, aanleg van glasvezel uit te laten voeren? Zonder toestemming mogen ze niet eens binnen komen.
Daar bent U toch zelf bij?  Dan ziet u toch ook als het de verkeerde plek is?

Veel te veel over uw kant laten gaan.

Nu achteraf gaat men dat echt niet meer aanpassen.
Tenzij u bereid bent zelf voor de kosten op te draaien.


Jawel hoor, men gaat het gewoon in orde maken. De fysieke installatie kon al niet meer anders. Vandaar dat ik daar wel akkoord mee ben. Er is niet geïnventariseert en dus blijft men in gebreke. Ik ben wel verbaasd over de rampzalige uitvoering en hoeveel mensen vergelijkbare ervaringen hebben. M.i. is het een puinhoop, dit soort projecten verdienen correcte en generieke afstemming en realisatie. Beetje jammer dus.


 

Tuurlijk, als gezegd, alle "oude" apparatuur zit wel goed. Wat voor huis? Dat maakt geen pepernoot uit. 

Het type woning maakt zeker wel uit. Een vezel is in een rijtjeshuis met kruipruimte gemakkelijker naar de andere kant aan te leggen dan in een appartement op 10 hoog. Dus ja, dat maakt zeker wel uit. Dat de oude apparatuur wel goed zit staat hier volledig los van, dat soort aansluitingen worden immers vaak bij de bouw van een woning al gemaakt.

 

Bij de weg: ik ben een ex kpn-er.....en ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Wat voegt dit precies toe? Je verwacht hopelijk toch niet een speciale behandeling omdat je ooit bij KPN gewerkt hebt? Die indruk geef je me nu wel namelijk en als oud KPN-er zou je moeten weten dat een voorkeursbehandeling niet bestaat binnen dit bedrijf.

 

Zeg Nick, wat is jouw expertise/relatie tot dit onderwerp?

Fijn voor jou, je praat kennelijk graag over jezelf en vergeet goed te lezen wat ik geschreven heb.

Ik heb dus niets aan jouw verhaal mijn situatie is anders.

Anders gewoon hulp accepteren als je er om vraagt? Sorry hoor maar eerst om hulp roepen en dan anderen die hier vrijwillig hulp aanbieden afkatten, dat gedrag hoort hier echt niet thuis.

 

Jawel hoor, men gaat het gewoon in orde maken. De fysieke installatie kon al niet meer anders. Vandaar dat ik daar wel akkoord mee ben.

Is er een reden genoemd waarom het niet meer anders kon? Als het een koopwoning betreft heb je er zelf wat over te zeggen over de wijze waarop en op welke plek zo'n kabel naar binnen gevoerd wordt. Als jij hem op de eerste verdieping had gewild van een rijtjeshuis en nergens anders dan is dat een eis die je mag stellen. Als het huur betreft heb je er zelf sowieso eigenlijk niets over te zeggen maar de pandeigenaar wel.

 

Er is niet geïnventariseert en dus blijft men in gebreke. Ik ben wel verbaasd over de rampzalige uitvoering en hoeveel mensen vergelijkbare ervaringen hebben. M.i. is het een puinhoop, dit soort projecten verdienen correcte en generieke afstemming en realisatie. Beetje jammer dus.

Hier op het forum melden zich niet de mensen waarbij het goed is gegaan. Ik kom ook situaties tegen waarin het fout gaat maar dat zijn er over het algemeen een stuk minder dan de locaties waar het wél goed gaat.  


Als het een koopwoning betreft heb je er zelf wat over te zeggen over de wijze waarop en op welke plek zo'n kabel naar binnen gevoerd wordt. Als jij hem op de eerste verdieping had gewild van een rijtjeshuis en nergens anders dan is dat een eis die je mag stellen. Als het huur betreft heb je er zelf sowieso eigenlijk niets over te zeggen maar de pandeigenaar wel.

Het betreft in mijn geval gewoon een huurpand.
De woningbouwcorporatie heeft zich er niet mee bemoeid.

Op mijn wensen en vooral de alertheid om het proces bij te sturen, uitgevoerd zoals ik het zelf wilde hebben. Beschrijving van de situatie zoals het bij mij indertijd is uitgevoerd < HIER >.

(Heb toen zelf de glasvezel naar boven getrokken. Monteurs het zaakje afgemonteerd / gelast).


Als het een koopwoning betreft heb je er zelf wat over te zeggen over de wijze waarop en op welke plek zo'n kabel naar binnen gevoerd wordt. Als jij hem op de eerste verdieping had gewild van een rijtjeshuis en nergens anders dan is dat een eis die je mag stellen. Als het huur betreft heb je er zelf sowieso eigenlijk niets over te zeggen maar de pandeigenaar wel.

Het betreft in mijn geval gewoon een huurpand. De woningbouwcorporatie heeft zich er niet mee bemoeid.

Op mijn wensen en vooral de alertheid om het proces bij te sturen, uitgevoerd zoals ik het zelf wilde hebben. Beschrijving van de situatie zoals het bij mij indertijd is uitgevoerd < HIER >.

(Heb toen zelf de glasvezel naar boven getrokken. Monteurs het zaakje afgemonteerd / gelast).

Ja die foto's ken ik wel ja! Heel netjes uitgevoerd! Dat het een huurpand betrof en de woningbouw zich hier niet mee heeft bemoeid was mij niet bekend.


Ik heb het wel heel actief bij moeten houden, anders ging het alsnog bij een aantal stappen verkeerd.
Heb de opzichter al aangesproken op het moment dat ze de sleuven gingen graven.

Later zag ik dat in de straat op de stoep, met een spuitbus telkens de lengte werd aangegeven van de glasvezel die nodig zou zijn voor elke woning. Voor mij was dezelfde “kortere” lengte in meters gemarkeerd als die van mijn buurman, die een gewoon rijtjeshuis heeft.
(Zowel meterkast als woonkamer op de begane grond). Daar voorzag ik al een probleem voor mijzelf. Ik rekende op zeker 15 meter meer kabellengte voor mijn situatie.

Meteen weer aan de bel getrokken. 10 minuten later zag ik de nieuwe aangepaste lengte op de stoep.

Zelf de kabel naar boven getrokken omdat monteurs geen trekveer bij hadden.
(Vroeg hen om tussendoor maar even naar buren te gaan, en een half uurtje later terug te komen). Men heeft “beneden” toen wel meteen een beschermende mantelbuis over de glasvezel geschoven, voor het stuk wat door mijn meterkast naar boven liep.

In dat half uurtje “bij buren” had ik inderdaad de glasvezel naar boven.
En is door monteurs toen “boven” alles afgemonteerd.


@Robbert-Jan We werken op het forum met een community die ook reageert op topics. Daarnaast vraag je ook naar tips en bevindingen, zoals @Babylonia ook al benoemde. Die heb je gekregen. 🙂 Mocht je met die informatie zelf weinig kunnen, dan kan dat, maar houd het wel netjes. Iedereen hier probeert elkaar te helpen of informatie te delen, houd dat in je achterhoofd bij reacties die je ontvangt hier. Dat houdt de sfeer wat leuker. 😉

Je geeft daarnaast aan dat je afwacht, dat klinkt alsof er wel iets in werking is gezet door middel van een melding of een klacht. Is dat zo? KPN Netwerk gaat over dit proces dus de exacte details weet ik niet. Wel weet ik uit eigen ervaring dat mij ook niet is gevraagd waar het glasvezelpunt komt. Ik had de medewerker die langskwam om foto's te maken van mijn COAX gevraagd hoe verder, en of het bij mijn COAX zou komen. Hij gaf aan dat dit klopte, en dat met de VVE/Woningbouw (gecombineerd portiek) besproken zou worden hoe verder. De kans is dus groot dat de woningbouw heeft aangegeven dat de glasvezelpunten moeten komen waar ze nu zijn, maar dat is giswerk. Wellicht kun je nog bij je woningbouw informeren hoe dit is verlopen, als je dit nog niet gedaan hebt.