Skip to main content

Ik heb hetzelfde probleem als besproken wordt in dit topic: 

Google Home werkt soms, maar vaak niet. Dit is al een aantal maanden een probleem.
Het verschil met bovenstaande topic is dat ik gebruik maak van AVM (Fritz) Wi-Fi apparatuur ipv ubiquiti. De wifi functie van het kpn modem (v12) staat uit. 


Is dit probleem ook al bekend met AVM hardware en is er meer informatie over de Connection update voor de Box12? 

Welkom op de community @markwelbedacht, dat is raar. Ik heb zelf ook een Box 12 (laatste update en Wifi uit), met een FRITZ!Box 4040 daarop aangesloten voor de Wifi. Daar heb ik mijn Google Nest Hub 2 mee verbonden en dat werkt goed. Heel soms snapt Google Assistent niet wat ik zeg, maar ik krijg geen foutmeldingen zoals in dat topic worden beschreven. Dat Assistent het niet altijd begrijpt schijnt een bekend iets te zijn, niet specifiek aan een provider of apparatuur gebonden. De GoogleHome Reddit heeft er ook veel berichten over.


Welkom op de community @markwelbedacht, dat is raar. Ik heb zelf ook een Box 12 (laatste update en Wifi uit), met een FRITZ!Box 4040 daarop aangesloten voor de Wifi. Daar heb ik mijn Google Nest Hub 2 mee verbonden en dat werkt goed. 

@Jasper van KPN, Dat is wel een hele andere situatie dan bij @markwelbedacht. Het netwerk achter jouw FRITZ!Box is immers een apart subnet waarin de V12 geen enkele rol speelt. De Google Nest communiceert dus niet, zoals bij @markwelbedacht, met de V12 maar met jouw FRITZ!Box.


Als ik het startbericht lees is dat dezelfde situatie @wjb:

Google Home werkt soms, maar vaak niet. Dit is al een aantal maanden een probleem.
Het verschil met bovenstaande topic is dat ik gebruik maak van AVM (Fritz) Wi-Fi apparatuur ipv ubiquiti. De wifi functie van het kpn modem (v12) staat uit. 

Box 12 waar Wifi uitstaat en AVM apparatuur voor de Wifi.


@Jasper van KPN en @markwelbedacht, Waarom vervangen jullie de V12 niet door die FRITZ!Box?


In mijn geval heb ik dat zo gedaan, zodat ik in de Box 12 kan kijken als we daar vragen over krijgen. Mijnmodem.kpn werkt ook via de FB, dat maakt dat wel zo makkelijk 🙂


Welkom op de community @markwelbedacht, dat is raar. Ik heb zelf ook een Box 12 (laatste update en Wifi uit), met een FRITZ!Box 4040 daarop aangesloten voor de Wifi. Daar heb ik mijn Google Nest Hub 2 mee verbonden en dat werkt goed. Heel soms snapt Google Assistent niet wat ik zeg, maar ik krijg geen foutmeldingen zoals in dat topic worden beschreven. Dat Assistent het niet altijd begrijpt schijnt een bekend iets te zijn, niet specifiek aan een provider of apparatuur gebonden. De GoogleHome Reddit heeft er ook veel berichten over.

Bedankt voor je antwoord. Mijn Box12 draait ook op de laatste update. Achter de Box12 heb ik een FRITZ!Repeater 3000 die alle Wi-Fi op zich neemt. De Wi-Fi op de Box12 staat uit. De Wi-Fi in huis werkt goed via FRITZ. Behalve bij de Google Home Mini’s.

Eerder werkte het wel goed, maar sinds een paar maanden niet meer. Bijna altijd zegt deze speaker na een opdracht: ‘Er er een fout opgetreden, probeer het later nog eens’. Ook bij simpele vragen zoals: “Hoe laat is het?”. Dus er gaat blijkbaar iets mis met de verbinding naar buiten. Ik heb twee Google Home Mini’s op andere plaatsen in het huis. Beide hebben hetzelfde probleem. Uiteraard heb ik de Google Home Mini’s ook ge-reset om te kijken of dat hielp.

Op Reddit kwam ik de suggestie tegen om IPv6 uit te schakelen, maar dit lijkt niet de oplossing te zijn.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen om de Google Home Mini’s weer betrouwbaar te maken?


@Jasper van KPN en @markwelbedacht, Waarom vervangen jullie de V12 niet door die FRITZ!Box?

Ik gebruik de Wi-Fi functionaliteit van de FRITZ!Repeater 3000. Dit werkt voor al mijn apparaten goed, behalve voor de Google Home Mini. Dit is sinds een paar maanden zo. Eerder werkte het prima. Dus waarschijnlijk heeft het te maken met een Modem Software Update?

Eventueel zou ik de Box12 kunnen vervangen door een FRITZBox. Maar als ik het goed heb vraagt KPN 8 euro extra huur voor dit modem. Dat vind ik best veel.

Er zelf eentje kopen en de Box12 vervangen kan natuurlijk ook, maar dan valt de ondersteuning weg vanuit KPN?


Ik heb er ook geen tip voor helaas Mark. Je zou een eigen modem kunnen proberen, maar dat geeft ook geen garantie dat het beter is. Als je een FRITZ!Box gebruikt kan de klantenservice je daar niet mee helpen inderdaad. Voor eigen apparatuur kan je wel de Service+ extra aanzetten, waarbij eigen apparatuur wel wordt ondersteund. Als je zou kiezen voor de FRITZ!Box huur zit dat er al bij in. Dat is onderdeel van die 8 euro.


Reageer