Skip to main content
Antwoord

Haal lang geen 1 Gbps met Unifi Dream Router en Box 12

• September 4, 2025
  • 5 reacties
  • 106 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een Unifi Dream Router in combinatie met glasvezel.

Echter heb ik uit noodzaak nu ook de kpn V12 experiabox ertussen gezet omdat ik standalone de snelheid niet haal.

Wanneer ik de UDR direct op de NT aansluit haal ik een snelheid van ongeveer 50Mbps ISP speed. Mijn abonnement is 1Gbps.

Wanneer ik de Experiabox aansluit, De UDR in de DMZ van de experiabox zet en de wifi uit van de experiabox krijg ik uiterlijk 560 ISP speed binnen op de UDR.

Ergens zit dus iets fout. Ik heb zelf het vermoeden dat dit aan de NT ligt. Ik heb even gekeken maar het lijkt erop dat ik een AON NT heb en geen XGS-PON (Max speed die ik kan krijgen thuis is 1Gbps).
Ik heb de UDR ingesteld met een PPPoE verbinding. Username en password: internet VLAN 6.

Ik heb geen IPTV.
Ook heb ik geen gekke speciale dingen ingeschakeld.
Dropoff hou je natuurlijk altijd wel maar ik denk dat dit buiten proportioneel veel is.
Wellicht heeft hier iemand een ingeving.

Alvast bedankt voor de ondersteuning.

Beste antwoord door bnh

Ik gebruik inderdaad ook een Unifi-router, de Unifi UCG Fiber.
Deze haalt moeiteloos 4 Gigabit down/up direct vanaf het ONT.

Is je IDS/IPS Throughput ingeschakeld?
Officieel moet deze 1 Gbps ondersteunen op de UDR, maar kun je dit eens testen door het uit te schakelen?
Voor de 1 Gbps snelheid met IDS/IPS moet je minimaal Unifi OS 4.1 of later draaien.

Kun je controleren of hardware acceleration is ingeschakeld?
(Als je "hardware" in de zoekbalk van je instellingen invoert, verschijnt die optie.)

Nog een tip, download de Speedtest by Ookla app via de windows store, deze werkt beter dan de web versie, zet de test server op KPN.

En ik vergeet te vragen, wat is je snelheid met enkel de KPN Box V12 ?

5 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 5, 2025

Ik heb inmiddels de Unifi zonder tussenkomst van de V12 aan de praat gekregen.
Echter heb ik nog steeds de snelheid 500Mbps Download en 200Mbps upload.

Geen idee waar het hem in zit.

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 5, 2025

@Levi N 

dat is inderdaad een veel gehoorde klacht over de Dream Router. de hardware zou de zware belasting van de PPPoE verbinding niet goed aan kunnen.

ik weet dat ​@bnh ook een ubiquiti router heeft. maar volgens mij geen Dream router. maar wellicht dat hij nog wat tips heeft?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 5, 2025

Ik gebruik inderdaad ook een Unifi-router, de Unifi UCG Fiber.
Deze haalt moeiteloos 4 Gigabit down/up direct vanaf het ONT.

Is je IDS/IPS Throughput ingeschakeld?
Officieel moet deze 1 Gbps ondersteunen op de UDR, maar kun je dit eens testen door het uit te schakelen?
Voor de 1 Gbps snelheid met IDS/IPS moet je minimaal Unifi OS 4.1 of later draaien.

Kun je controleren of hardware acceleration is ingeschakeld?
(Als je "hardware" in de zoekbalk van je instellingen invoert, verschijnt die optie.)

Nog een tip, download de Speedtest by Ookla app via de windows store, deze werkt beter dan de web versie, zet de test server op KPN.

En ik vergeet te vragen, wat is je snelheid met enkel de KPN Box V12 ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 5, 2025

Thanks voor de reacties,

Hardware acceleration staat aan. Memory rond de 80 85% cpu tussen de 20 25%.
IDS/IPS Throughput kan ik niet vinden maar gok dat het aan staat.
Zojuist een bedrade netwerk test gedaan. STOM alleen maar met mn iPhone getest. 941 Download om 941 upload, keurig.

Wifi blijft wel "trager" met 300 download om 700 maar neem ik voor lief. Wellicht moet ik in mijn 2 U6+ AP's iets tweaken.

Ik ben er ook achter waarom ik geen 4Gbps kan krijgen (Zit te ver van de centrale) gaf mn pa aan die toevallig ook bij KPN zakelijk werkt.

Nogmaals bedankt.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 5, 2025

Ik heb hier een overzicht van mijn WiFi settings voor je: