Skip to main content

Ik heb het hele forum en Google al afgezocht, maar kan geen (bevredigend) antwoord vinden, vandaar een nieuw topic voor mijn vraag: :slight_smile:

Ik heb nu een thuisnetwerk met 3 AirPorts Express die allemaal draadloos aangesloten zijn. (staan ingesteld op modus: “breid bereik draadloos netwerk uit)

Het nadeel hiervan (draadloos aangesloten) is dat de internetsnelheid via de AirPorts Express ongeveer gehalveerd wordt.

Is dat met een draadloos aangesloten KPN SuperWifi netwerk ook het geval of houd je hierbij wel (bijna) de volledige internetsnelheid?

Hallo @alvani78 

Is dat met een draadloos aangesloten KPN SuperWifi netwerk ook het geval of houd je hierbij wel (bijna) de volledige internetsnelheid?

Afhankelijk van je woonomstandigheden en de wifidrukte is er met de witte ronde via de 5.0-band een bijna gelijke snelheid te behalen als bekabeld, bij de 2,4-ban gaat dat niet lukken.

Jouw Airports zijn waarschijnlijk wifi-extenders die niet tegelijk kunnen zenden en ontvangen en daarom halveert de snelheid.

 


@JanD Bedankt voor je snelle reactie!

Betekent dat (dus ook) dat de witte ronde een aparte / dedicated backhaul hebben? Of is dat weer iets anders?


@JanD Bedankt voor je snelle reactie!

Betekent dat (dus ook) dat de witte ronde een aparte / dedicated backhaul hebben? Of is dat weer iets anders?

Hallo @alvani78 , kun je dat even uitleggen in gewoon Nederlands, want ik begrijp niet wat je bedoelt.

 


Dat is een derde band die alleen gebruikt word om tussen de spots te communiceren, of de super wifi dit heeft moet ik je schuldig blijven, vind ze persoonlijk veel te duur voor die dicht getimmerde provider firmware en ik wil sowieso draad er tussen.


@Doornekamp33 Bedankt voor je reactie!

Ik ben (helaas) aangewezen op een geheel draadloos netwerk, vandaar dat ik de KPN SuperWifi overweeg. Voorwaarde is eigenlijk wel die “derde band” maar ik kan nergens vinden of “de witte ronde” KPN SuperWifi dat ook hebben.

Een alternatief zou wat mij betreft de TP Link Deco M9 zijn. Die hebben in ieder geval die derde band, maar daar lees ik weer wisselende berichten over als je er een KPN TV ontvanger op aansluit. Want dat is een tweede vereiste die ik heb.


Hoewel ik een “derde band” WiFi niet terug vind in WiFi tools voor “KPN Super Wifi's”, zijn de praktische resultaten met wat “ïkzelf” met die “Super Wifi's” kan behalen opvallend positief.
Beter dan wat ik had verwacht.
(Ben zelf eigenlijk zeer sceptisch n.a.v. eerdere “rotzooi” met wat providers in de regel uitleveren).
Maar eerlijk is eerlijk. Ondervind tot nu toe geen problemen. Dus ook dat mag worden gezegd.

Wel met de opmerking erbij dat ik bewust geen gebruik maak van een “KPN WiFi app”, om het zaakje in te stellen en de apparaatjes ook niet achter een “Experia Box” heb hangen, maar achter een eigen router. (Dat is naar ik denk juist het positieve eraan. In mijn geval geen “bemoeienis” van KPN, en om die reden kan het ook goed werken - :grinning: ).

Halvering van snelheden is er in mijn situatie absoluut niet bij (met 100/100 Mbps glasvezel).
In andere gevallen kennelijk wel (zie links) bij een 200 Mbps glasvezel connectie. “Who cares” :sunglasses:
Het werkt ook met een TV-ontvanger achter het 2e draadloze Super WiFi punt,
(opnieuw die TV-ontvanger dan weer bekabeld aangesloten).

Voor eerdere tests die ikzelf ermee heb uitgevoerd zie < DIT onderwerp >

En connectie tussen twee woonhuizen pakweg 18-20 meter van elkaar < DEZE > + vervolgreactie daarop aangaande draadloze connectie naar een tuinhuisje.