Skip to main content

Ik heb een hardeschijf aangesloten op mijn KPN BOX 12.

HOe benader ik deze via het netwerk?

Via USB? Kan niet. Dat heeft KPN bewust uitgeschakeld. 


@Nick83 Ah das wel jammer. Zonde dat er dan een USB poort op de modem zit.


DIt is dus al meerdere jaren het geval. Waarom eigenlijk?

 


Als de USB-poorten ‘open’ staan en bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om er printers en harde schijven op aan te sluiten, is het veel te ingewikkeld om bij vragen en problemen, de juiste ondersteuning te bieden. Er zijn namelijk veel merken printers en harddisks.

Overigens zijn bij veel providers om die reden, usb-poorten op bruikleen-apparatuur uitgeschakeld. En soms dienen de USB poorten alleen voor service-doeleinden zoals bijvoorbeeld het geforceerd updaten (of downgraden) van software of het analyseren van de hardware.


Helder maar wel jammer. Het optimaal uitnutten van de modem is daarmee niet mogelijk (zou graag een opslag medium koppelen aan mijn modem zodat de data overal vandaan te benaderen is).

Biedt de Fritzbox wel de mogelijkheid om de USB poorten te gebruiken?


Bij een 7590 lukt dat wel volgens onderstaande instructies

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/26_USB-opslagmedium-configureren-dat-is-verbonden-met-FRITZ-Box/


Op zich heb je wel gelijk, maar anderzijds: waarschijnlijk zijn voor het merendeel van de klanten extra functionaliteiten van de modem niet zo belangrijk. En zoals gezegd: het bieden van de mogelijkheden maakt ondersteuning lastig omdat bijvoorbeeld printers gebruik maken van verschillende protocollen. Dat moet de software allemaal ondersteunen.

Je zou ook kunnen overwegen een NAS (network-attached storage) aan te schaffen. NAS klinkt misschien ingewikkeld maar die bieden heel veel mogelijkheden en op internet is veel ondersteuning te vinden. Synology is een bekend merk met een goede ondersteuning. Je kunt je huidige modem blijven gebruiken en bij het wisselen daarvan, is het alleen een kwestie van je NAS aansluiten op het nieuwe modem, zonder je te hoeven verdiepen of het nieuwe modem, jouw type USB Schijf (of printer) wel ondersteund.

De Fritzbox ken ik niet maar ik vermoed dat de USB-poorten daarvan wel openstaan. 


@Berteman , bedankt voor je reply. Ik heb al jaren een Linksys NAS200 maar die heeft ws het loodje gelegd.

Ik probeer nu met een Raspberry Pi een NAS te maken maar iig een HDD direct op de Modem aansluiten leek me ook al een handige oplossing. En meteen vanuit alle apparaten benaderbaar.

Ik zoek verder om toch de diverse apparaten aan elkaar te knopen.

 


Je zou ook nog kunnen proberen een Experia V8 op de kop te tikken. Daar staan de USB poorten wel van open.


Da’s op zich een optie, als daar de USB wel open staat.

Maar levert dat nog beperkingen op tov de V12?


Da’s op zich een optie, als daar de USB wel open staat.

Maar levert dat nog beperkingen op tov de V12?

Geen WiFi 5 GHz... En ook geen gastennetwerk denk ik?


Ik probeer nu met een Raspberry Pi een NAS te maken ...

Als je hier ondersteuning bij wil, maak dan ff een nieuw topic aan. Dan word je hier vast geholpen.


Ik kan daar alleen over melden dat de Experia V8 als printer server en als modem prima functioneerde. De V12 ken ik niet dus ik kan niet zeggen wat je inlevert.


Da’s op zich een optie, als daar de USB wel open staat.

Maar levert dat nog beperkingen op tov de V12?

Geen WiFi 5 GHz... En ook geen gastennetwerk denk ik?

Dat ‘bezwaar’ werd in mijn geval dan weer door de Experia Wifi’s ondervangen ...


Een tijdje terug heb ik wat geëxperimenteerd met een USB stick op een fritzbox, daar werd ik nog niet direct enthousiast over. Maar dat is al een paar typen fritzboxen geleden dus wellicht achterhaald, ik zal het nog eens proberen (misschien).


Da’s op zich een optie, als daar de USB wel open staat.

Maar levert dat nog beperkingen op tov de V12?

Geen WiFi 5 GHz... En ook geen gastennetwerk denk ik?

Hmm, da’s niet echt een optie, ik gebruik beiden intensief.


Da’s op zich een optie, als daar de USB wel open staat.

Maar levert dat nog beperkingen op tov de V12?

Geen WiFi 5 GHz... En ook geen gastennetwerk denk ik?

Dat ‘bezwaar’ werd in mijn geval dan weer door de Experia Wifi’s ondervangen ...

Je bedoelt dat je route 2.4 is maar via de extenders wel 5.0 doorgeeft? Dat zou ik wel opvallend vinden.


Ik probeer nu met een Raspberry Pi een NAS te maken ...

Als je hier ondersteuning bij wil, maak dan ff een nieuw topic aan. Dan word je hier vast geholpen.

Nog niet. Ben net begonnen. Ondervind nog even wat issues met het vinden van een ip-adres van de Pi maar als ik daar vragen over heb ga ik elders op het forum wel vragen over stellen. 


Da’s op zich een optie, als daar de USB wel open staat.

Maar levert dat nog beperkingen op tov de V12?

Geen WiFi 5 GHz... En ook geen gastennetwerk denk ik?

Dat ‘bezwaar’ werd in mijn geval dan weer door de Experia Wifi’s ondervangen ...

Je bedoelt dat je route 2.4 is maar via de extenders wel 5.0 doorgeeft? Dat zou ik wel opvallend vinden.

Kijk hier voor de specificatie van de Experia Wifi’s:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/

 


Ik probeer nu met een Raspberry Pi een NAS te maken ...

Als je hier ondersteuning bij wil, maak dan ff een nieuw topic aan. Dan word je hier vast geholpen.

Nog niet. Ben net begonnen. Ondervind nog even wat issues met het vinden van een ip-adres van de Pi maar als ik daar vragen over heb ga ik elders op het forum wel vragen over stellen. 

Pi 3B+ inmiddels omgebouwd tot NAS. Snelheden blijven daarbij natuurlijk achter bij koppelen van harddrives direct aan de V12 (ou toch mijn voorkeur genieten omdat je dan ee 1GB verbinding hebt (ws). Nu is de snelheid beperkt tot 100MB door de USB poorten in de Pi.
 

Igg dank voor de reacties. och weer stukje wijzer geworden.