Skip to main content
Antwoord

Help: puber omzeilt ouder toezicht wifi, hoe los ik dit op?

• June 23, 2025
  • 22 reacties
  • 338 keer bekeken

Mijn zoon probeer op allerlei manieren om het ouderlijk toezicht te omzeilen op hun (kids only) router.. zou houd/ hield ik het game gedrag.. dacht ik onder controle. Voor de ene laptop werkt het goed, maar die van mijn zoon niet.. waarschijnlijk verandert hij de mac adressen. Ik heb er al meerdere gevonden. ( ik weet dat een laptop meerdere heeft. Maar geen 13.. 

kan ik mijn oudere router maar beter gaan vervangen of is er nog een andere manier?

Beste antwoord door Vulpen

Gesprek/opvoeden/regels/consequenties geven/consequent zijn... etc blijft de manier om geen kat en muis spel te spelen. De techniek gaat nooit een 100% oplossing bieden voor het scherm gebruik van kinderen.  (ja ik ben ook een vader van 3 kinderen en heb de "Weet dat ik alles kan zien als ik zou willen maar als we er gewoon samen voor zorgen dat ik dat niet wil zien/gaan bekijken” methode relatief successvol gehanteerd …. denk ik, maar ik moet wel realistisch blijven dus die verhalen komen waarschijnlijk wel als ze zelf kinderen hebben "want opa was IT-er maar…...….”)

Je kunt het natuurlijk ook open gooien en er daadwerkelijk een kat en muis spel van maken zodat je allebei de sport ervan gaat inzien en vol trots de ander bij het ontbijt kan kan vertellen hoe je de ander te slim af bent geweest en elkaar complimenteren met de inventiviteit die nodig was in het spel 

Welke route je ook neemt….

Technisch kun je het ze goed lastig maken.

Bijvoorbeeld: Ik zag in de handleiding van de v12 (steekproef omdat ik niet exact zag welke jij gebruikt en ik heb al heel lang geen experiabox meer in gebruik) dat je een MAC filter kan instellen op deny all en daarna alle bekende MAC adressen toe moet voegen die wel verbinding mogen maken.

dan verplicht je een device tot het gebruiken van een bekend MAC adres waar je dan je ouderlijk toezicht op kan toepassen. heb je iig het dynamische mac adres verholpen 

moet je natuurlijk wel alle apparaten die het internet op mogen toevoegen ;) en ook alle aparaten instellen dat ze geen dynamisch mac adress mogen gebruiken op jou netwerk (en dynamisch is de standaard instelling op iOS en android)

Blijft natuurlijk dat je puber in kwestie dan natuurlijk het macadres van een ander apparaat kan gebruiken maar als je het originele aparaat opnieuw laat verbinden zodra je dat vermoed zal de puber machine weer disconnecten….. is erg irritant in een spelletje of filmpje.

En de puber gaat dan denken… mijn data bundel is zo groot, ik ga gewoon mijn telefoon als hotspot gebruiken en verbind daar gewoon mee….. en dan heb je alles voor niets dicht getimmert en kom je weer terug bij waar ik dit bericht mee begon :)

22 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • June 23, 2025

In windows heb je een optie om “willekeurige hardware adressen” te gebruiken voor de wifi. Effectief heeft die laptop dan iedere keer als die verbinding maakt een ander mac adres waardoor ouderlijk toezicht te omzeilen is.

Je kan proberen om toegang tot je wifi alleen toe te staan voor specifieke mac adressen. Zodra het mac adres van de laptop dan veranderd heeft die helemaal geen internet meer.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

Je kan proberen om toegang tot je wifi alleen toe te staan voor specifieke mac adressen. Zodra het mac adres van de laptop dan veranderd heeft die helemaal geen internet meer.

Dit werkt niet als de puber ook weet hoe het MAC adres te veranderen (vraag aan AI of IT-expert). Als hij het MAC adres van een bekende apparaat (het liefst de laptop van de mama/papa) overneemt, dan heeft hij wel internet en mama/papa geen.

@Emeswee Je kan het best de laptop van je zoon inrichten dat hij als normale gebruiker en je als beheerder bent. Als beheerder kan je beter de ouderlijke toezicht instellen op de laptop zelfs. Ouderlijke toezicht in modem is een alibi en makkelijk te omzeilen zolang je zoon fysieke toegang tot een LAN port of de reset knop heeft.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • June 23, 2025

klopt, maar het wordt al wel een stuk lastiger en als er 2 apparaten tegelijk met hetzelfde mac adres actief zijn zullen ze beide niet goed werken. Dus valt het sneller op.

• Auteur
  • Topper
  • June 23, 2025

@eagle3824 ik moet eerst de laptop zien te krijgen, gelukkig heb ik het wachtwoord. ik ga morgen even kijken hoe de instellingen van de mac staan

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

@eagle3824 ik moet eerst de laptop zien te krijgen, gelukkig heb ik het wachtwoord. ik ga morgen even kijken hoe de instellingen van de mac staan

Als je het account van je zoon degradeert van beheerder naar normale gebruiker, kan hij sowieso niet meer bij netwerk instellingen komen. Indien je zijn account ook als kind-account instel, kan je via familie app instellen hoe en wanneer hij mag de laptop gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 23, 2025

Tja, die oorlog ga je niet winnen, een goed gesprek met zoonlief en wat afspraken lijkt me handiger.

Die afspraken kun je als ouder eventueel ook nog technisch, en waarschijnlijk op heel grof niveau,  proberen te auditen. Voor zoon wordt de uitdaging des te groter naarmate paps probeert de zaken technisch verder dicht te timmeren. Bovendien zal dat de onderlinge relatie er ook niet beter op maken. Be careful!  

• June 24, 2025

Dat is zinloos om dat aan te passen, want hij veranderd dat gewoon weer terug.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 24, 2025

Dat is zinloos om dat aan te passen, want hij veranderd dat gewoon weer terug.

Dat hoeft niet ​@Marlon92 , ​@eagle3824 kan de laptop zo instellen dat er een beheerder is met een stevig wachtwoord en een gebruiker voor de zoon, waar belangrijke zaken niet aan te passen zijn.

Maar inderdaad een stevig opvoedkundig gesprek doet wonderen.

• June 24, 2025

Je gebruikt nu "Parental Control". Dat is met de juiste kennis bijna altijd te omzeilen. 

Je kunt het ook anders doen. Een WiFi router gebruiken die meerdere WiFi netwerken uit kan zenden. Het ene WiFi netwerk hou je voor jezelf. Het wachtwoord vertel je tegen niemand.

Het andere WiFi netwerk gebruikt je zoon. En dat stel je in dat het 's nachts helemaal uit gaat. Bij de apparatuur van KPN kan je dat niet instellen. Maar bijvoorbeeld bij een TP-Link DECO of Netgear ORBI setje wel.

Mijn zoon probeer op allerlei manieren om het ouderlijk toezicht te omzeilen op hun (kids only) router.

Wat voor router is dat? 

Gebruikt je zoon ook bekabeld aangesloten apparaten? 

• June 24, 2025

Dat hoeft niet ​@Marlon92 , ​@eagle3824 kan de laptop zo instellen dat er een beheerder is met een stevig wachtwoord en een gebruiker voor de zoon, waar belangrijke zaken niet aan te passen zijn.

Kan. Voor een jochie van 5 of 6 prima. Maar naar mate dat die ouder word al heel snel niet meer realistisch. Want dan kan die helemaal niets meer. Geen enkel spelletje kan die dan meer zelf installeren. Als je wilt dat je zoon hele dagen van huis weg is en altijd bij vriendjes zit, dan moet je dit doen...

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 24, 2025

Schrijf hem alvast in voor een studie CEH ;-) 
Flauw grapje misschien, maar je hebt een prodigy in huis zo lijkt het 👌maar inderdaad, beheerders-rechten minderen, áls dat al helpt. Tips zijn gegeven. Misschien een tip om Rickey Gevers om advies te vragen. 
Succes in ieder geval. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 24, 2025

Je kan zoveel mogelijk beperken, maar de beste oplossing blijft altijd nog een goed gesprek met het kind. Als je zonder overleg drempels gaat neerwerpen heb je een grote kans dat je kind dit als een spelletje gaat zien.

Dus gewoon een goed gesprek houden. Dus als hij betrapt wordt: Dan vroeger naar bed, zonder mobiel, tablet, laptop.  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 24, 2025

Dus gewoon een goed gesprek houden. Dus als hij betrapt wordt: Dan vroeger naar bed, zonder mobiel, tablet, laptop. 

En zonder zakgeld😎

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 24, 2025

Maar naar mate dat die ouder word al heel snel niet meer realistisch. Want dan kan die helemaal niets meer. Geen enkel spelletje kan die dan meer zelf installeren.

Wat is moeilijk om naar ouders te lopen en vragen of ze voor hem dit en dat kunnen installeren. Dan kunnen de ouders gelijk zien of de puber toch niet een niet geschikte +18 spel wil installeren.

• June 24, 2025

Maar naar mate dat die ouder word al heel snel niet meer realistisch. Want dan kan die helemaal niets meer. Geen enkel spelletje kan die dan meer zelf installeren.

Wat is moeilijk om naar ouders te lopen en vragen of ze voor hem dit en dat kunnen installeren. Dan kunnen de ouders gelijk zien of de puber toch niet een niet geschikte +18 spel wil installeren.

Ouders zijn niet altijd thuis. Of ouders hebben geen tijd/zin. Of vinden het niet nodig dat puber al weer een nieuw spelletje installeert. Zeuren dan altijd "heb je je huiswerk al af?".

Pubers willen dit gewoon niet. Zo simpel is dat.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 24, 2025

Ouders zijn niet altijd thuis.

Wachten tot ze naar huis komen is geen vraag van 'leven of dood’.

Of ouders hebben geen tijd/zin. Of vinden het niet nodig dat puber al weer een nieuw spelletje installeert. Zeuren dan altijd "heb je je huiswerk al af?".

Pubers willen dit gewoon niet. Zo simpel is dat.

Zo lange de ouder de laptop, internet en eventueel dat spel betalen, moeten de kinderen het accepteren. Zo simpel is dat. En als de puber vindt dat de ouders onterecht zijn vrijheid beperken, mag hij een krantenwijk lopen en geld sparen om een laptop te kopen en bij vrienden of openbare wifi hotspots zelfs installeren. Maar dan is de puber allang op verkeerde pad bezig.

• June 24, 2025

Ouders zijn niet altijd thuis.

Wachten tot ze naar huis komen is geen vraag van 'leven of dood’.

Voor een puber wel.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 25, 2025

Als niks helpt dan kan je het allerlaatste redmiddel nog toepassen 😉🤣

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Emeswee; leuk dat je je vraag hier stelt! En een lastige situatie, wel. Ik kan me voorstellen dat je op zoek bent naar oplossingen.

Ik hoop dat je verder komt met de tips hierboven én hopelijk ook in goed overleg thuis :) Als je nog vragen hebt of wilt laten weten hoe het afgelopen is, deel het gerust hier.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • Antwoord
  • June 25, 2025

Gesprek/opvoeden/regels/consequenties geven/consequent zijn... etc blijft de manier om geen kat en muis spel te spelen. De techniek gaat nooit een 100% oplossing bieden voor het scherm gebruik van kinderen.  (ja ik ben ook een vader van 3 kinderen en heb de "Weet dat ik alles kan zien als ik zou willen maar als we er gewoon samen voor zorgen dat ik dat niet wil zien/gaan bekijken” methode relatief successvol gehanteerd …. denk ik, maar ik moet wel realistisch blijven dus die verhalen komen waarschijnlijk wel als ze zelf kinderen hebben "want opa was IT-er maar…...….”)

Je kunt het natuurlijk ook open gooien en er daadwerkelijk een kat en muis spel van maken zodat je allebei de sport ervan gaat inzien en vol trots de ander bij het ontbijt kan kan vertellen hoe je de ander te slim af bent geweest en elkaar complimenteren met de inventiviteit die nodig was in het spel 

Welke route je ook neemt….

Technisch kun je het ze goed lastig maken.

Bijvoorbeeld: Ik zag in de handleiding van de v12 (steekproef omdat ik niet exact zag welke jij gebruikt en ik heb al heel lang geen experiabox meer in gebruik) dat je een MAC filter kan instellen op deny all en daarna alle bekende MAC adressen toe moet voegen die wel verbinding mogen maken.

dan verplicht je een device tot het gebruiken van een bekend MAC adres waar je dan je ouderlijk toezicht op kan toepassen. heb je iig het dynamische mac adres verholpen 

moet je natuurlijk wel alle apparaten die het internet op mogen toevoegen ;) en ook alle aparaten instellen dat ze geen dynamisch mac adress mogen gebruiken op jou netwerk (en dynamisch is de standaard instelling op iOS en android)

Blijft natuurlijk dat je puber in kwestie dan natuurlijk het macadres van een ander apparaat kan gebruiken maar als je het originele aparaat opnieuw laat verbinden zodra je dat vermoed zal de puber machine weer disconnecten….. is erg irritant in een spelletje of filmpje.

En de puber gaat dan denken… mijn data bundel is zo groot, ik ga gewoon mijn telefoon als hotspot gebruiken en verbind daar gewoon mee….. en dan heb je alles voor niets dicht getimmert en kom je weer terug bij waar ik dit bericht mee begon :)

• Auteur
  • Topper
  • July 22, 2025

@Vulpen ik heb nog een V10A (kan ik een update krijgen ?:) ) dan heb ik meer mogelijkheden.

Zijn er losse routers te krijgen die dezelfde mogelijkheden hebben als de v12?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 22, 2025

Er zijn routers te koop met nog veel meer mogelijkheden dan de KPNBox12.

Even bij Tweakers rondkijken en de recente testverslagen doornemen. ​@Emeswee