Skip to main content
Vraag

Hikvision camera wel via intern IP-adres te bereiken, maar niet vanaf buiten het netwerk

• December 3, 2025
  • 77 reacties
  • 437 keer bekeken

Toon eerste bericht

77 reacties

• December 6, 2025

@garlic ik zou persoonlijk kiezen voor een nvr daarop koppel je de cameras en de nvr connect je via hikconnect cloud. Hierdoor heeft de experiabox geen proforwarding nodig en werkt je systeem altijd als er internet aanwezig is.

Maar daarvoor moet je zeker wel een abonnement afsluiten bij Hikvision? Of anders heb je misschien maar 1 jaar toegang via die cloud ofzo?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Ik probeer altijd apparaten de een Cloud nodig hebben, niet te kopen. HikVision kan je ook aan een NAS koppelen en internet toegang verbieden, mijn Synology ondersteunt in ieder geval.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Ik neem aan dat op die camera's gewoon een goede gebruikersnaam en wachtwoord zit. En dat die camera's regelmatig geupdate worden. Dan zou het wel veilig moeten zijn. Maar als de camera's wat ouder worden en de fabrikant stopt met updates maken, dan word het wel linke soep ja.

Op elke HikVisioncamera zit een gebruikersnaam en een veilig wachtwoord, dus dat zit wel snor denk ik bovendien zijn de camera's zijn vrij nieuw. Ik ga me verdiepen in die VPN server. Ik heb ook een gekochte uitgebreide versie van AVG Internet security, dus dat helpt ook wel voor de veiligheid. Misschien dat dat juist wel “helpt” om mezelf tegen te houden alhoewel er geen verschil was als ik dat programma helemaal uitzette…  Ik ga het bekijken wat ik nog kan veranderen/verbeteren. Ik kan ze in ieder geval bekijken via HikConnect. Ik wil je echt heel hartelijk bedanken voor het meedenken ! Als dit topic nog open is dan geef ik nog wel een update. Nogmaals bedankt.

De camera zoekt middels camera ID een verbinding met een bekende client (dat is je app). Dit betekent dat je een uitgaande connectie hebt, en je dus geen firewall opent. Wat ​@Marlon92 schrijft is een goede optie als je je apparatuur van BUITEN naar binnen wilt benaderen.

• December 6, 2025

De camera zoekt middels camera ID een verbinding met een bekende client (dat is je app). 

Dat is een bekend fenomeen. Veel andere apparaten doen dat ook zo. Maar de camera kan nooit rechtstreeks met de app op je mobiel verbinding maken als die op 4G zit. Dat is onmogelijk.

Er moet altijd een cloudserver tussen zitten. De camera maakt verbinding met de cloud server. De app op je mobiel maakt verbinding met de cloudserver. De cloudserver knoopt dat aan elkaar.

Maar het nadeel hiervan is wel: je geeft je volledige privacy op. Vooral bij een camera. Want de beheerder van die cloudserver kan alles zien.

En twee: de kans is aanwezig dat de beheerder van die cloudserver graag een vergoeding wil voor de geleverde dienst. Dus je moet soms een abonnement afsluiten. Anders geen toegang meer.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 6, 2025

@garlic ik zou persoonlijk kiezen voor een nvr daarop koppel je de cameras en de nvr connect je via hikconnect cloud. Hierdoor heeft de experiabox geen proforwarding nodig en werkt je systeem altijd als er internet aanwezig is.

Maar daarvoor moet je zeker wel een abonnement afsluiten bij Hikvision? Of anders heb je misschien maar 1 jaar toegang via die cloud ofzo?

deze functie zit in alle hikvision producten en is geheel gratis. En met een nvr heb je alles centraal en geen gedoe met sd kaarten in je camera. Maar een synology qnap nas zou ook goed zijn maar die kosten wat meer dan een 4ch nvr 😅

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Maar een synology qnap nas zou ook goed zijn maar die kosten wat meer dan een 4ch nvr 😅

Als ik de prijzen van 4ch NVR van HikVision met een 1-bay NAS vergelijk, is het verschil paar euro, maar met een NAS kan je veel meer dan alleen bewakingsvideo's te opslaan. Voorbeeld

QNAP TS-133

• Auteur
  • Helper
  • December 6, 2025

Maar een synology qnap nas zou ook goed zijn maar die kosten wat meer dan een 4ch nvr 😅

Als ik de prijzen van 4ch NVR van HikVision met een 1-bay NAS vergelijk, is het verschil paar euro, maar met een NAS kan je veel meer dan alleen bewakingsvideo's te opslaan. Voorbeeld

QNAP TS-133

Ik heb nu nog in elke camera een 256 mb kaartje en gezien opnamen van geluid en beeld, kan ik zelfs bij alleen beweging opnemen, hooguit 2 wk terugkijken. Een goede optie is dan een NAS. Ook daar ga ik me in verdiepen. Bedankt voor de tips.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 6, 2025

QNAP TS-133

Vergeet niet je camera licenties. Meestal krijg je 2 licenties per unit. Maar idd een instap nasje is ook voldoende

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Vergeet niet je camera licenties. Meestal krijg je 2 licenties per unit.

Bij QNAP zijn de eerste 8 camera's gratis, met beperking tot 2 weken opnemen. Voor onbeperkt kost het 129$

• December 6, 2025

Vergeet niet je camera licenties. Meestal krijg je 2 licenties per unit.

Bij QNAP zijn de eerste 8 camera's gratis, met beperking tot 2 weken opnemen. Voor onbeperkt kost het 129$

Opnemen? Op je eigen NAS? Daar zijn beperkingen aan? Voor langer dan 2 weken moet je betalen? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Opnemen? Op je eigen NAS? Daar zijn beperkingen aan? Voor langer dan 2 weken moet je betalen? 

Ja, voor gebruik van QNAP software. Maar de APIs zijn open, dus je kan zelfs een App schrijven

https://www.qnap.com/nl-nl/software/qvr-pro/pricing

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 11, 2025

Ben je er nog uitgekomen met alle tips ​@garlic? Of ben ik te vroeg? 

• Auteur
  • Helper
  • December 11, 2025

Nee,  ik ben er nog niet uit. Camera's zijn te bereiken op de Hikvision app en via locaal ip adres als ik thuis ben, maar nog steeds niet extern..... 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 11, 2025

Nee,  ik ben er nog niet uit. Camera's zijn te bereiken op de Hikvision app en via locaal ip adres als ik thuis ben, maar nog steeds niet extern..... 

Staan de cameras static of op dhcp. Maak voor alle cams dhcp reserveringen im de experiabox en hang daar dan de forwardingen aan vast werkt het dan wel  

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 11, 2025

Als je een centrale unit hebt dan zet je vaak open van buiten naar het interne ip van de unit:

443 TCP
554 TCP/UDP
80 TCP

8000 TCP
8554 TCP/UDP

Wel herstarten Experiabox na het  aanmaken van de portforwards.

In jouw geval dan naar elke camera deze poorten, zorg wel dat de interne ipadressen van de camera's vast staan.

• Auteur
  • Helper
  • December 11, 2025

Staan de cameras static of op dhcp. Maak voor alle cams dhcp reserveringen im de experiabox en hang daar dan de forwardingen aan vast werkt het dan wel  

Alle cams heb ik een vast IP adres gegeven in de Exeriabox en portforwarding.

Als je een centrale unit hebt dan zet je vaak open van buiten naar het interne ip van de unit:

443 TCP
554 TCP/UDP
80 TCP

8000 TCP
8554 TCP/UDP

Wel herstarten Experiabox na het  aanmaken van de portforwards.

In jouw geval dan naar elke camera deze poorten, zorg wel dat de interne ipadressen van de camera's vast staan.

Geen idee waar ik dat moet invullen …

• Auteur
  • Helper
  • December 11, 2025

Ik zie iets in de Experiabox wat mogelijk niet goed is: Ethernet Poort 2 staat op inactief ? Kan dat het probleem zijn ?

• December 11, 2025

Ik zie iets in de Experiabox wat mogelijk niet goed is: Ethernet Poort 2 staat op inactief ? Kan dat het probleem zijn ?

Nee. Want dat zou 1 of meerdere camera's het lokaal ook niet doen.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 12, 2025

Ik heb even het Topic terug gelezen en toen was dit de oplossing. Probeer dat nu nog is 

We kunnen dit draadje afsluiten. Het is na 1.5 dag achter het beeldscherm gelukt om met jullie tips en trucs portforwarding in te stellen. Met oa acitiveren/deactiveren/activeren is het gelukt. In het programma van Hiksvision staat aangegeven dat camera 1 bijvoorbeeld extern poort 3000 is en intern poort 300 heeft en bij portforwarding moeten beide op 3000 staan. De verschillende camera's (5) hebben 4000/400 en 5000/500 2000/200 en 7000/700, maar in portforwarding is dat beide met drie nullen.

• December 12, 2025

Camera's zijn te bereiken op de Hikvision app en via locaal ip adres als ik thuis ben...

Welke poort gebruik je dan?

• Auteur
  • Helper
  • December 12, 2025

Ik heb even het Topic terug gelezen en toen was dit de oplossing. Probeer dat nu nog is 

We kunnen dit draadje afsluiten. Het is na 1.5 dag achter het beeldscherm gelukt om met jullie tips en trucs portforwarding in te stellen. Met oa acitiveren/deactiveren/activeren is het gelukt. In het programma van Hiksvision staat aangegeven dat camera 1 bijvoorbeeld extern poort 3000 is en intern poort 300 heeft en bij portforwarding moeten beide op 3000 staan. De verschillende camera's (5) hebben 4000/400 en 5000/500 2000/200 en 7000/700, maar in portforwarding is dat beide met drie nullen.

Dat heb ik allemaal (weer) gedaan, maar dat geeft geen oplossing. KPN 0800-0402 gebeld, maar die kunnen niks voor me doen. Er is ook niets veranderd zeggen ze, behalve mogelijk nog meer beveiligingen, maar daar mogen ze niets verder over zeggen. Portforwarding staat naar mijn mening helemaal goed en ook na opnieuw opstarten en fabrieksreset en opnieuw portforwarding en alles instellen, ook geen oplossing. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 12, 2025

Als je er voor open staat zou ik je kunnen helpen met een teamviewertje kunnen we samen even kijken waar het nou eigenlijk fout gaat.

zou je ook een screenshot kunnen maken van de portforwarding regels en de interface van de camera op welke poorten deze luistert 😀 

• Auteur
  • Helper
  • December 12, 2025

Als je er voor open staat zou ik je kunnen helpen met een teamviewertje kunnen we samen even kijken waar het nou eigenlijk fout gaat.

zou je ook een screenshot kunnen maken van de portforwarding regels en de interface van de camera op welke poorten deze luistert 😀 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

@garlic Staat toch vermeld, dat je de porten met een 0 minder moet instellen.

Dus b.v. Camera links - Internet poort = 9000 - Doel poort = 900

• December 12, 2025

Waarom word er geen antwoord gegeven op de vraag welk poortnummer er gebruikt word als je de camera's lokaal benaderd?